Star Wars Battlefront III niye patladı?
Star Wars fikrimülkünün en nefis serilerinden Battlefront serisinin üçüncü oyunu 2006’dan beri bir sürü spekülasyona maruz kaldı, hatta Battlefront Online’a kadar yükseldi dedikodular. 2008’de oyunun eski Lucas Arts çalışanları tarafından açık edilmesi, Free Radical’dan kovulan bir çalışanın karakter çizimlerini sızdırması, 2009’da düşen ilk görüntüler, oyunun Rebellion Studios’a geçmesi, oradan tekrar Pandemic ile anılmaya başlanması ve Pandemic’in konuyu yalanlaması derken yıl oldu 2013, hala Battlefront III hakkında resmi hiçbir bilgi elimizde yok.
Dünden beriyse oyunla ilgili tartışmalar alevlendi ve Free Radicals (şimdiki adıyla Crytek UK) kurucusu Steve Ellis ile eski bir LucasArts çalışanı saç saça, baş başa birbirine girdi. Steve Ellis’in geçen haftaki “oyun iptal edildiği aşamada yüzde 99’u bitmişti” açıklamasına dayanamayan ve kimliğinin gizli kalmasını isteyen eski bir LucasArts çalışanı Battlefront III’ün geliştirme süreciyle ilgili açtı ağzını yumdu gözünü ve tüm bildiklerini anlattı. Gamespot’a konuşan eski çalışan şunları söyledi:
“Oyunun yüzden 99’unun bitmiş olması külliyen yalan. Cömert bir tahmin bile, çok kötü bir oyunun en fazla yüzde 75’inin bittiğini söyler.”
Öte yandan Free Radical’ın bir başka kurucusu David Doak’ın bu yaz dile getirdiği “LucasArts oyunu sabote etti” açıklamalarına da değindi.
“Her hikayenin iki yüzü vardır. Bu esnada LucasArts’taydım, Battlefront III üzerine çalışıyordum ve çok net hatırlıyorum. Prodüktörlerden tutun reklamcılara kadar herkes [Free Radical ile] ilişkilerin yürümesi için elinden geleni yapıyordu. Battlefront serisinin yeni nesle taşınması için sabırsızdık (projenin ekonomik sebepler yüzünden sabote edildiği iddiası çok saçma, Battlefront serisi o zamanlar çok para kırıyordu). Ancak Free Radical tarihleri ve verdikleri sözleri aksatmaya başlayınca eski LucasArts başkanları Jim Ward ve Darrell Rodriguez, firmaya inanmaya devam etti ve ödemeleri kesmedi.
Bu açıklamaları yapan kaynağa göreyse Battlefront III’ün başarısızlıkla sonuçlanmasını sebebi pek de karışık değil, üç sebebi var bunun. Birincisi, Free Radical’ın o sıralar geliştirdiği Haze oyununun zaten bir buçuk yıl gecikmiş olması ve Battlefront III için gelen kaynakların Haze’e aktarılması. İkincisi Free Radical’ın tarihler konusunda kendini yanlış anlatmış olması. Üçüncüsüyse Free Radical’ın yeni belirlenen tarihleri de kaçırmış olması.
Oyunun geliştirme takviminin ise şu şekilde olduğu ortaya çıktı: 2006 ortasında başlayan geliştirme 2008 Ekim’de bitecek şekilde planlanıyor önce. Ancak daha sonra Free Radical ara tarihleri kaçırıyor ve bir çok durumda oyun çalışmıyor bile.
“Aralık 2007’de Free Radical, en basit yapay zekayı bile oyuna entegre etmemişti. 2007 yılı boyunca Xbox 360 prototipleri hiç çalışmadı, Free Radical bunun sebebinin [Xbox 360 debug cihazının] ABD/İngiltere farkı yüzünden oyunu açılmadığını söyledi, ancak çalışan bir cihazlarını kargolamalarını istediğimizde, reddettiler.”
Ancak 2007 yılında LucasArts, gönderdikleri tüm kaynakların Haze’e akıtıldığından şüphelenmeye başlamıştı. Daha sonra Haze’in tamamen Playstation 3 exclusive oyunu olması, LucasArts’ın şüphelerinde ne kadar haklı olduğunu kanıtlar nitelikteydi: Free Radical’ın geliştirdiği motor Xbox 360 ile uyumlu değildi. Kaynağa göre Free Radical, “Ponzi dolabı” çevirmekteydi; yani bir sonraki proje için aldığı parayı geç kalmış önceki projeye yatırıyordu.
Ocak 2008 olduğunda Steve Ellis, LucasArts’a gidip Free Radicals’ın 2008 yılı için belirlenen tarihlere uyamayacağını söylüyor ve bunun üzerine oyun için yeni bir çıkış tarihi belirleniyor: Nisan 2009. LucasArts da ekstra yedi aylık geliştirme masraflarını karşılamayı kabul ediyor.
Fakat tarihler Mayıs 2008’te Haze’in bir buçuk yıl gecikmeyle piyasaya çıkmasına rağmen oldukça kötü puanlar alması yüzünden LucasArts tarafında endişeler tavan yapmaya başlamıştı.
“Oyunun kalitesi bizi oldukça alarma geçirecek kadar kötüydü. Free Radical tüm bu ertelemelerin 85 üzeri notlar almak için yapıldığını söylemişti, ancak kazın ayağının pek de öyle olmadığı çok açıktı.”
Battlefront III’ün yapım süreci de Haze’in çıkışından sonra rahatlamamış. 2008 sonuna geldiğimizde Free Radical yine tüm tarihleri kaçırmış ve oyunun Nisan 2009’a yetişmesi de zora girmişti.
“2008’in Eylül ayında Free Radical’ın tüm önemli çalışanları firmadan istifa etti. Ekim ayı olduğunda, teslimlerin gecikmesi artık üç ayı bulmuş ve daha da iyiye gidecek gibi durmuyordu.”
İşte hal böyleyken, LucasArts’ın boşuna kaynak harcamamak için yapabileceği tek bir şey vardı, o da oyunu iptal etmek.
“Battlefront III’ün başarısızlığı, üzerinde çalışan herkes için trajikti, sadece hayranlar için değil. Suçlanabilecek çok kişi ve olay var, farklı bakış açıları da var. Ancak Steve Ellis’in kendini ve Free Radical’i aklamasına izin vermeyeceğim. Böyle trajik durumlarda insanlara taş atmak yerine, şapkanızı önünüze koyup düşünmek yapılacak en mantıklı şey.”
Her şey böyle bitti sanarken bu sabah saatlerinde Steve Ellis’ten de cevap geldi. Ancak cevap mektubu über uzun olduğu için ikinci sayfada satır başlarını alıyoruz sizin için:
Ellis’in açıklamaları şu şekilde:
– Battlefront III (ve Battlefront IV) üzerinde bir çok insan çalıştı ve emeklerinin böyle çöpe atılmasını hak etmiyorlar.
– Yapılan açıklamaların kişisel tonlamasına bakacak olursak, kaynağın kişisel olarak benimle bir sorunu olduğu çok açık.
–
Bir çok sebep yüzünden Haze istediğimiz kaliteye gelemedi. Bunlar zaten
yeni bilgi değil, o yüzden arkadaşın söylediklerindeki “bakın bunlar
size söylenmeyenler, bunları size söylüyorum ki başka şeyleri
söylediğimde de bana inanın.
– LucasArts’tan gelen parayı Haze’i bitirmek için harcadığımız iddiası yalan.
– Haze’i desteklemek için Ubisoft geliştirme bütçesini arttırdı.
– Ne Haze’in bütçesini BFIII’e aktardık, ne BFIII’ün bütçesini Haze’e aktardık.
–
Gençken yayıncı ilişkilerimizde sorunlar olmuş olabilir. Ancak
LucasArts ile ilişkimiz bugüne kadarki en güzel yayıncı ilişkisiydi.
– Oyunun yetişmeyeceği belli olunca, ilk olarak LucasArts’a haber verdik, hem de oyunun planlanan çıkış tarihinden bir yıl önce.
– LucasArts yönetimiyle aramızda hiçbir sır yoktu.
–
Eylül 2008’de ayrılan “önemli kadro” derken kimi kastettiğini
bilmiyorum. O ay bir kaç orta seviye programcı, bir kaç çizer ve admin
kadromuzdan bir kişi ayrıldı.
– Bahsettiği Ağustos ve Aralık 2007
tarihlerindeki sorunlar nedir bilmiyorum. Aralık 2007’de yeni oyunu
yapmak için anlaştık ve bu uğurda şirketi büyütmemizi istediler. Öyle ki
büyük bir güven oyu vardı, böylesine önemli bir oyunu yetiştirme
konusunda bir korku değil.
– “Kötü bir oyunun anca yüzde 75’i
bitmişti”. Bu da yanlış. Yakın zamana kadar YouTube’da oyunun ne aşamada
olduğunu gösteren bir oynanış videosu vardı. Oyunun iki senelik yapım
sürecinden gayet memnun olan insanlar tarafından, oyun tarih olmadan
dünyaya onu dünyaya göstermek amacıyla sızdırılmış. Ancak dört sene
sonra LucasArts videoyu kaldırttı.
– Videodaki aşamada oyun tamamlanmış ve birkaç bug’ı temizleme aşamasındaydık.
– Battlefront III’ün yapımı durdurulduğunda, 3-4 haftalık bir bug temizleme sürecindeydik.
– Evet belki yüzde 99 sayısı abartıydı, onun yerine yüzde 97 ya da yüzde 98 demeliydim.
–
2008 yılında LucasArts sorunları olan bir şirketti. İçerde neler olup
bittiğini tam olarak bilemiyorum ama sene başında çalışmaya başladığımız
yönetim kadrosu 2008’in ortasında tamamen değişmişti. Ekiplerde
küçülmeye gidilmişti. Bir çok proje iptal edildi. Verdiğimiz tarihler
geri çevrilmeye başlamıştı. En sonunda BFIII ve BFIV projelerine para
ayıramayacaklarını söylediler ve projeyi karşılıklı olarak iptal ettik.
–
Sorun yeni Battlefront’u bizim geliştirmemizle ilgili olsaydı, akla
gelen soru; neden hala yeni bir Battlefront oyununun farklı bir
geliştirici tarafından üretilmedi?
– Gizli kaynağın söylediği gibi,
her şeyin iki tarafı var. Ancak destekleyemediğiniz sürece anonim olarak
iddialar üretmek kolay. Söylediğim her şeyin arkasındayım. Sadece Free
Radical’ın başarısızlığa giden yolundaki olayları anlatmak istedim.
Kusursuz değiliz. Hatalarımız oldu, ama üçüncü partilerin de bunda payı
var. 2008’e kadarki süreçte yer alan eski Free Radical ekibiyle ve
emekleriyle gurur duyuyorum. İnanılmaz yetenekli insnalar ve kendilerini
böyle bir durumda bulmaları onların suçu değil. Crysis 2 gibi başarılı
oyunlarda çalışma fırsatı buldukları için çok mutluyum.
İşte
sevgili Merlin’in Kazanı okurları, Battlefront serisinin yeni oyunları
konusunda durum böyle. Bakalım ilerleyen saatler ve günlerde taraflardan
yeni açıklamalar gelecek mi, merakla bekliyoruz.