Star Wars Galaxies
Yaklaşık 2.5 yıl önce, 2003 yılında piyasaya çıkmıştı Star Wars Galaxies
(SWG). Oyunun duyurulduğu günden itibaren bomba etkisi yaratacağına birçok insan
şüphe duymadan bakıyordu. Tabi o yıllarda (her ne kadar Ultima Online kasırgası
olsa da) MMO oyunlarına ilgi abartılacak kadar fazla değildi; fakat Star Wars
gerek oyunları gerek filmleriyle milyonların hayranlığını kazanmış, insanların
bilim kurguya bakış açılarını değiştirmişti. Bu durumdan faydalanmak isteyen
Sony Online Entertainment (SOE; kendileri ayrıca EverQuest serisinin de
yapımcıları olur ve daha birçok MMO) işe koyuldu ve oyunu tamamlayıp (?)
piyasaya çıkardı.
SWG ilk günlerinde piyasadaki MMO lardan çok daha farklıydı. Çoğu RPG ve MMO’nun
aksine level değil skill based bir sisteme sahipti. Jedi dahil tam 33 meslek
vardı (daha sonra gelen Jump to Lightspeed (JTL) ek pakedi ile 34 çıkarıldı bu
sayı). 6 başlangıç mesleğinden birini seçerek başladığımız oyuna, skill
puanlarımızın yettiği kadarıyla diğer mesleklere yöneliyorduk. İstersek doktor
olup heal işleriyle uğraşıyor, istersek rifleman olup savaşın gölgesindeki
galakside savaşla beraber sürükleniyor, istersek bir dansçı olup cantinalarda
insanları eğlendiriyor veya bir weaponsmith olup galaksideki en iyi silahları
yapmaya çalışıyorduk. Skill puanları yettiğince bunlardan istediğimizi
yapabiliyorduk. Jedi olmak ise herkesin hayali fakat ulaşması zor bir uğraştı.
Jedi ilk günden beri hep alpha class olarak bilindi (taki 15 Kasım 2005’e
kadar). İlk günlerde jedi olmak için Hologrind adlı bir sistem vardı.
Karakterinizi yarattığınızda onun adına atanan ve sizin bilmediğiniz bir kaç
mesleği masterlamanız (bir mesleğin en yüksek mertebesi onu masterlamaktı. 250
skill puanıyla aynı anda en fazla 3 meslek masterlanabiliyordu) gerekiyordu.
Oyun içinde holocron denilen bir alet size bu meslekleri söylüyordu, fakat son
meslek hariç. Sonuncuyu bulmak tamamıyla şansa kalıyordu (kimi insanlar tam 32
mesleğin hepsini masterlayıp ancak jedi olabildi mesela, kimileri de sadece 7-8
meslekle).
SWG’de xp kazanıp oyun içi her duruma hazır bir karakter yapmak maksimum 1 hafta
sürüyordu. Oyunu bilenler ise 1-2 günde kendilerine istedikleri gibi bir
karakter yapabiliyordu. Meslek değiştirme mümkün olduğu içinde insanlar
oynadıklar süre boyunca 32 meslekten dilediğini yapıp isterlerse jedi açmak için
uğraşıyorlardı.
Karanlık Çağın Başlangıcı – Publish 9
SWG’de düzenli olarak her ay yapılan (son bir kaç aydır 2 hatta 3 ayda bir
yapılan) updatelere Publish deniyordu. Her publish oyuna bazı yenilikler, bug
fixleri vs. gibi özellikler getiriyordu. Publish 9’da ise SWG’nin yaşadığı ilk
deprem geldi. O güne kadar önüne geleni kesip biçen Jedi lara öyle bir
değişiklik geldi ki, önüne gelen 5-6 normal meslekten kişiyi rahatlıka kesebilen
Jedi, 2 melee kaşısında sürünür hale geldi. Hatta Jedi ları 1vs1’de yenebilen
birçok kişi vardı (oyuncunun oynamasına bağlıydı anlayacağınız, o günlerde).
Fakat Publish 9 her yönüyle kötü değildi. Kimilerine göre Jedi ve diğer
meslekler arasındaki uçurum kadar olan farkı biraz daha kapatmıştı. Ayrıca Jedi
lar için Force Ranking System (FRS) adlı bir sistemde oyuna dahil oldu. Rakip
factionun Jedi yını veya bir master bounty hunter’ı (tarafımca oyundaki en iyi
meslekti, Bounty Hunter lar (BH) aynı Star Wars filmindeki Boba Fett gibi ödül
avcılarıydı. BH Mission Terminal adı verilen yerlerden Jedi görevleri alarak
Jedi ları para karşılığı öldürüyorlardı. Tabiki NPC Jedi lardan bahsetmiyorum,
baya player Jedi) öldüren Jedi FRS xp kazanıyor ve bunla Jedi konseyinde Rank
atlıyordu (Knight-Guardian-Master rankları arasında).2. Deprem – Publish 10
Publish 9’dan sonra daha önce duyurulan, Jedi olma sisteminin değişikliği
Publish 10’da geldi. Hologrind dönemini ortadan kaldıran sistemde, Dathomire
gezegeninde bulunan bir köyle 4 ay sürecek olan bir quest serisine adım atıyordu
oyuncular. Toplam 6 quest yapıp tonla xp kastıktan sonra insanlar Jedi
olabilecek hale geldi. İlk günlerde çoğu insan tarafından iyi karşılandı sistem.
Çünkü tam 4 ay sürüyordu Jedi olması ve bu SOE’ye göre Jedi ları nadir
yapabilirdi. Fakat 4 ay sonra büyük patlamayla serverlar tonla Jedi dolmaya
başladı. Jedi ların fazlalığı elbetteki bir çok kişiyi rahatsız ediyordu; çünkü
oyunun geçtiği dönemde ortalıkta Jedi falan olmaması gerekti (Episode 4-5
arası).
Gerileme Dönemi – Combat Upgrade
SOE’nin daha oyunun ilk dönemlerinde oyunculara vaad ettiği, bir çok mesleği
dengeleyecek ve oyuna yeni bir heyecan katacak olan sistem Combat Upgrade (CU)
geldi. SOE’nin anlattığında inanılmaz derecede değişik bir yapıda olan CU, oyunu
açık bir şekilde diğer MMO lara benzetmişti. Skill based systemin yerini Level
based aldı (bu arada CU öncesi döneme, yani orjinal SWG’ye konulan isim Pre-Cu
oldu). Pre-Cu’nun “queued” denilen combat sistemi değişti ve “cool down” larla
dolu bi sistem geldi. Birçok meslek sahiden SOE’nin daha önce dediği gibi
değişim geçirdi, fakat birçok kişiye göre negatif bir değişim. FRS sistemi
oyundan kaldırıldı, vaad edilen denge ise hiç bir zaman söz konusu olmadı. Oyun
resmen değişmişti. Pre-Cu SWG ve CU SWG’yi birbirinden farklı iki değişik oyun
gibi kabul edebilirsiniz.
Binlerce oyuncudan büyük tepkiler geldi fakat SOE kararından vazgeçmedi ve kısa
süre sonra Rage of the Wookiees (RotW) adlı ek paket geldi ve Kashyyyk gezegeni
oyuna dahil edildi. RotW aslında SWG nin ilerde büyük değişimler geçireceğinin
habercisi gibiydi (tabi o günlerde SOE bile neler olacağını bilmiyordu). Tamamen
bug dolu bir gezegen olmasına rağmen içinde bir çok quest barındıran paket çoğu
oyuncunun hoşuna gitti, CU yüzünden oyunu bırakmak isteyenler bile RotW için
oyunda kaldı ve sisteme alışmak zorunda kaldılar. Tabi ek paket bile binlerce
oyuncunun gidişine karşı koyamadı.
Çöküş – NGE
CU kimilerince sevildi, kimilerince nefret edildi hatta SOE’ye karşı büyük bir
nefret akımı başlattı. Herşeye rağmen devam eden oyuncularsa memnun yada değil
oynuyorlardı. Fakat SOE’den ikinci bir bomba geldi! Trials of Obi-wan (ToOW) ek
pakedini duyuran SOE, ek pakedin videolarında Jedi Master, Jedi Knight
kıyafetleri içinde dövüşen oyuncuları gösteriyordu. İnsanların sabırsızlıkla
beklediği, CU geldiği dönemde kaldırılan FRS’nin gelebileceği umut yerleşmişti.
Ek paket geldi, RotW gibi tonla bugı olmasına rağmen gene bir sürü quest
barındırıyordu. FRS ise yoktu ve söylenene göre asla gelmeyecekti. İnsanlar
ToOW’u aldı, kimileri ise para tuzağı deyip dokunmadı, işte SOE o arada tabiri
caizse kazığı atmış oldu. Ek paketten 1-2 hafta sonra daha önce hiç duyurulmamış
olan New Game Enhanchments (NGE), Test serverlarına girdi ve 15 gün içinde oyuna
dahil olacağı duyuruldu…Ve İnceleme
NGE diğer tüm MMOların aksine FPS tarzı bir oyun sistemine sahip. Eski oyuncular
tarafından “iğrenç ötesi” olarak tabir edilen bir sisteme sahip. Kamera açısı
sol omuz üzerinden 3. şahıs olarak tabir edilebilir. 1-9 tuşları arasından
seçtiğini special hareketi mouse’un sağ tuşu ile yapıyorsunuz.. Sol tuş ile de
normal attack. Fakat her attack için bir kez basmanız gerekiyor ve hedefide
rakibin tam üstüne getirmeniz (clicklemek yerine basılı tutunca vurduğu da doğru
ama rakip yerinde bir türlü durmadığı için…). Bir MMO’da FPS sisteminin ne
kadar iyi (?) olucağını tahmin edersiniz. Genelde lagı az olan ve işaret parmağı
güçlü olan savaşı kazanıyor. En uzun çarpışmalar 25 saniyeyi geçmiyor.
SOE’nin fast-action diye adlandırdığı sistemde, PvE’de oyuncuların herşeyi solo
öldürmeleri mümkün. NGE den önceki sistemlerde en az 5-6 dakika süren NPC ler,
NGE de 10 saniyede ölüyor, hemde sadece size karşı.. Tabi bu durum ister istemez
gruplaşma olayını bozuyor, ki gruplaşma MMO lardaki en eğlenceli şey.
Bir başka değişiklik ise oyunu SWG olmaktan alıp WoW’a benzeten meslek durumu.
Artık SWG de yalnızca 9 meslek var. Evet dokuz, diğer 30+ mesleği zeki SOE
kardeşlerimiz sildi ve sebep olarakta “30 mesleği dengelemek çok zor” demekle
yetindiler. Meslekleri ilerde değiştirmek de mümkün değil. Ayrıca Jedi’yı da
başlangıç mesleği yaparak Jedi olmak için aylarını harcayan oyunculara resmen
kazık atmış oldular. Tabi onlarında gönlünü almak için oyuna “Elder Jedi”
eklediler. NGE’den önce Jedi olanlar Elder Jedi olarak adalandırılıyor ve
giydikleri kıyafetteki armor oyundaki en yüksek resiste sahip. Bu ister istemez
yeni ve eski oyuncular arasında dengesizlik oluşturuyor. Çünkü şu an oyuna yeni
başlayıp son levele gelmiş birinin ne yaparsa yapsın Elder Jedi’ı yenmesi mümkün
değil. Bu yüzden official forumlarda hala kavgalar sürmekte. Yeni oyuncular
yapılan haksızlıktan dolayı isyan ediyorlar.
Oyuna yeni karakter açıp başladığınızda filmlerden tanıdığımız Han Solo geliyor
ve sizi imparator güçlerinden kurtarıyor ve bir uzay istasyonuna götürüyoru.
Oyunun ilk 30 levelini burada geçirmek zorundasınız. Etrafta mesleğinize göre
quest veren bir çok NPC bulunuyor. Questler ise git 10 tane şundan öldür, şunu
kes, şunu biç vs. Level 30’a ulaştığınızda ise Han Solo sizi alıyor ve
Tatooine’e bırakıyor ve işkence başlıyor. SOE’nin kendisinin bile söylediği,
oyuncular tarafından daha ilk gün ortaya çıkarılan olay; oyunda sadece level
30’a kadar sizi götüren quest mevcut. Pre-Cu ve CU dan farklı olarak, NGE’de WoW
daki gibi quest tabanlı level atlamaya dayalı ve evet bu oyunda sadece level
30’a kadar olan questler hazırlanmış, en son level ise 90 (WoW’a bakarsanız; en
yüksek level 60 ve sizi 60’a kadar götürecek tonlarca quest var).Eskiden dolu dolu serverlara sahip olan SWG’de şu an sinek avlanıyor desek
yeridir. D’arth V’daer, I’M’S’IDIOUS, Luuke Skyyyywalker vs. isimli bir çok yeni
yetme Jedi etrafta dolaşıyor. NGE’den sonra yeni karakter açıp daha level 80’e
kadar kasmış birisini görmedim. Etrafta 3-5 level 90 görüyorsunuz, onlarda
NGE’nin ilk geldiği günlerde exploitle kasanlar.
NGE’nin getirdiği bir diğer değişiklikte bu 9 mesleğe “iconic” ve “heroic”
denmesi. Karakter yarattığınızda karşınıza gelen ekranda Luke Skywalker, Han
Solo, Boba Fett, Leia.. vs. gibi isimlerden birini seçiyorsunuz. Bu isimlerin
herbiri bir mesleği temsil ediyor. Tabi bu sistemi de sevmeyenler “Biz Luke
klonu olmak istemiyoruuuz” diyerek forumda dile getiriyorlar; fakat dinleyen
kim…
Official forumlarda hala eski sistemi getirin diye yalavaran oyuncuların
mesajlarını bulmak mümkün.. Söylenene göre bundan önce 200.000 oyuncusu olan
SWG’nin aktif oyuncu sayısı artık 8.000, çoğu da yeni oyunculardan oluşuyor. SWG
çıktığından beri oyuncuları dinlememekte gayretli olan SOE ise hala aynı yolda.
NGE ile devam edeceğiz diyor ve ekliyorlar “Oyun hala yapımda, önümüzdeki 6 ay
içinde daha iyi yerlere gelecek.” 2.5 yıl önce çıkan bir oyun için firma bunları
diyor, kısaca BETA olduğunu söylüyor ve hala aylık 15$ para istiyor. SWG’yi SWG
yapan onun hiçbir oyuna benzemeyen skill ve combat sistemiydi. Ayrıca ilk kez
bir oyunda alpha class vardı ve gerçekten de yakışmıştı.. NGE ile çöküşe geçen
“yeni” SWG basit bir WoW klonu olmaktan öteye gidemiyor. Eski oyunculara
yaptıklarını zaten ağzımız açık izliyoruz fakat yeni oynucular için de 15 dakika
oynayıp kenara atılacak bir single oyun gibi.. Diyelim oyunu sevdiniz ve en
yüksek levele geldiniz, gene de “Elder Jedi” birisini yenmeniz imkansız hadi
ondan geçtik firma tarafından bile hala beta olarak nitelendirilen bir oyun…
Hadi ondan da geçtik SOE… Bir paunlama vermek gerekirse 10 üzerinden belki 4..
O da sırf adında Star Wars olduğu için.