The Bureau: XCOM Declassified, herhalde oyun tarihinde en bahtsız yapımlardan biri. Bu oyun üç kere isim değiştirip üç tane farklı stüdyo tarafından 2006 yılından beri ele alındı. 2010 Yılında XCOM adıyla FPS türünde açıklandı ve ondan sonra da sürekli olarak ertelemelerle birlikte en sonunda Bureau: XCOM Declassified halinde üçüncü şahıs kamerasından oynanan bir taktiksel shooter oyunu oldu.
Bureau, gerçekten enteresan bir geçmişe sahip, bu geçmişten çok fazla bahsetmeyeceğim çünkü yapımın son haline bir etkisi yok, şu anda elimizde olan oyun, nereden devşirilmiş olursa olsun, Bureau, XCOM Declassified.
Bureau, 1962 yılının çetrefilli U.S.A’inde geçiyor ve CIA ajanı William Carter’ın hikayesini anlatıyor. Strategic Emergency Command bürosunda çalışan ve Amerikan topraklarına gelen uzaylıları araştıran bir büronun mensubu olarak görevlerinden biri bütün gördüklerini sır olarak tutup gerekirse kanıtları silmek. XCOM takipçileri bunun XCOM’un XCOM olmadan önce ki halinin hikayesi olduğunu çokta anladılar zaten.
Bureau, enteresan bir karışım. Strateji ve shooter türünün garip ve bazı bazı işleyen, bazı bazı ise gerçekten çileden çıkartan kombinasyonlarına sahip, üç kişilik partinizde ilerleyip yanınızda bulunan iki kişiye bol bol emir verip farklı stratejiler deneyebildiğiniz oyun, gerçekten enteresan. Özellikle oyunda bulunan yeteneklerin çokluğu, savaşları neredeyse asla sıkıcı bir hale sokmuyor. Tabii bu hangi sahnelerde savaş olacağını ve nerede saldırıya uğrayacağınızı bir süre sonra bilemeyeceğiniz anlamına gelmiyor.
Bureau bu konuda sıkıntılı, genellikle nerelerde saldırıya uğrayacağınızı bu mekaniğin bir kötü yanı olarak algılayabilirsiniz, geniş alandaysanız bir kere kesin bir yerlerden bir şeyler gelecek, sistem geniş alanlara göre kurgulandığı için, bu tarz bir sıkıntı yaşadım açıkçası, heyecan elementi bir yerden sonra benim için öldü.
Bureau, hikaye odaklı bir oyun, bu sebeple oyunun zorluk seviyesi maksimuma getirildiği zaman bile gerçek anlamda can sıkıcı hale gelmiyor. Peki ama madem bu kadar hikaye odaklı, bu hikaye ne ile ilgili? XCOM’un temellerinin anlatıldığı Bureau’nun, anlatmak istediğini çok güzel bir sunumla fakat çok kötü kelimelerle yaptığını düşünüyorum. Kısacası, hikaye çok zayıf.
Oyun boyunca her seferinde gerçekten büyük bir şeylerin olacağını zannederken karşımda daha çok kafa karıştıran ve tam olarak cevaplanmayan sorularla karşılaştım, atmosfer gerçekten beni her yakaladığı vakit, Bureau’nun kötü yazılmış hikayesi beni çok daha uzaklaştırdı. Oysa müzik, atmosfer, grafikler, ortamlar ve karakterler o kadar sağlam ve ilginç ki, hikayenin bu kadar kötü bir şekilde yazılmış olması inanılmaz can sıkıyor.
Bureau, belli ki yapım cehenneminde geçirdiği yıllardan ciddi anlamda çok etkilenmiş. Teknik olarak animasyon ve grafiksel olarak hatırı sayılır hatalar barındıran oyun (klasik ragdoll sorunları, optimizasyon sorunları) kötü hikayesiyle birlikte oldukça iyi bir konseptin ve mekaniğin harcandığı bir yapım haline gelmiş.
Bu durum Bureau için gerçekten çok üzücü, çoğu insan bu oyunu duyurulduğundan beri bekliyordu, evet belki milyonlar değil fakat Bureau’nun çok ciddi bir kült takipçisi vardı ve bu insanlar ellerinde bulunan son ürünle ne kadar tatmin olacaklar merak içindeyim doğrusu.
Bureau, belli ki geçmişten gelen pek çok fikrin, konseptin ve karakterin bir şekilde harmanlanıp bir araya gelmiş halini barındırıyor, bu sebeple oyunun genel yapısında da bir kararsızlık söz konusu, en azından yılların oyuncusuysanız bunu siz de hissedeceksiniz.
Bana göre oldukça zayıf hikayesi ve teknik hatalarına rağmen, Bureau: XCOM Declassified oynanmaya değer bir oyun, en azından Paranormal, uzaylılar ve 60’ların o Retro havası diyorsanız, kesinlikle bakmanız gerekiyor.