The Elder Scrolls V: Skyrim – Bölüm 1
Üstad Tolkien ile başladığına inanılan FRP’nin o zamandan bu yana gelişimi hızla artarken oyun dünyasına sağladığı destek de göz ardı edilemeycek şekilde büyüyor. Bu türü sevseniz de sevmeseniz de eğer son dönem video oyunlarından çoğunu oynuyorsanız bir şekilde onun içinde yer alıyorsunuzdur.
Türü ne olursa olsun eğer oyun içinde karakterinizi, çok yüzeysel bile olsa, geliştirme imkanı bulunuyorsa hemen “RPG öğeleri ile beslenmiş…” gibi cümleler kuruluyor. FRP, RPG, RYO, ne derseniz deyin bu tür, insanda inanılmaz bir bağımlılık yapıyor. 10 senenin üzerinde bir DM olarak (ki artık eskisi kadar oyun oynayamıyoruz maalesef) hayatta asla vazgeçmem dediğim birkaç değerden birisidir benim için bu oyun. İşte bu yüzden bu türe saygılı bir şekilde oluşturulmuş her oyun da benim gönlümde ayrı bir yere sahiptir; Eye of the Beholder, Daggerfall, Fallout, Baldur’s Gate, Dragon Age…
Bu klasiklere bir yenisi daha mı ekleniyor dersiniz? Haftalardır, hatta aylardır konuşuyoruz Skyrim hakkında. Şu şöyle olacak bu böyle olacak, şurası mükemmel olmuş, burası çok saçma, keşke şunlar da olsaydı gibi binlerce yorum ve eleştiri yapıyoruz. Peki aslında ne biliyoruz Skyim hakkında?
Şimdi sizlere bu zamana kadar Skyrim ile ilgili yapılan açıklamaları bir araya getirip derlediğimiz yazımızı sunuyoruz. Yeni oyunda neler olacak, neler yapabileceğiz? Bizleri ne tür zorluklar veya ilginçlikler bekliyor, hepsinin üstünde geçeceğiz. Ancak ilk önce dilerseniz bölgenin halini hatrını bir soralım.
NOT: Yazımız, ön incelemeden çok “sineğin yağını çıkartmak” kategorisine girdiği için dört bölüm halinde yayımlayacağız aksi halde 20-25 sayfalık bir yazı ile karşılaşacaktınız. Anlayışınız için teşekkürler.
Dağların arasında bir hikaye yatıyor (Skyrim kısa tarihçe)
Sekiz ana bölgeden oluşan Tamriel kıtasının kuzeyinde kalan bölgesidir Skyrim. Bu neticeyle bir önceki oyun olan Oblivion’da tozunu attığımız Cyrodiil’in de kuzey komşusu olur. Her klasik hikayede olduğu gibi bu kuzey toprağı da genellikle soğuk iklimle kaplı karlı bir alandır. Aplvari dağların çevrelediği bölge her ne kadar diğer yerlere göre az nüfuslu bir alan olsa da çok uzun zamandır hem elfler hem de insanlar bu bölgede varlıklarını sürdürmüşlerdir. Aldmer ve Falmer ırklarının uzun süren hükmü, Ysgramor adlı kadim bir Nord kralının liderlik ettiği Nord göçü ile son bulmuştur.
Lakin işin ilginç yanı ilerleyen zamanlarda Nord’ların aslında kendilerinin burada yaratıldıklarına inanmaya başlamasıdır. High Hrothgar dağında, “Dünya’nın Gırtlağı” denilen bu en yüksek noktada, Kyne adlı fırtına tanrıçasının ilk Nord’lara can verdiğine inanırlar.
Hayatı boyunca pek çok savaş görmüş Skyrim, güçlü çehresi ile herkesi kabul edecek bir yer değildir. Özellikle ilk Nord göçlerinden gelen kabileler ile Aldmer ırkının savaşları Skyrim’i oldukça yaralamıştır. İlk başlarda savaşı önde götüren Aldmerlerin sonu ise yüce bir figür olarak kabul edilen Kral Ysgramor’un ellerinden olur.
Her yiğidin yatacak bir yere ihtiyacı vardır (Şehirler, mimari ve zindanlar)
İşte böyle bir diyardır Skyrim. Her ne kadar zor şartlar sunan bir bölge olsa da unutulmuş bir yer değildir. Nitekim Tamriel’in oldukça önemli şehirlerinden bazıları Skyrim’de yer alır.
Solitude, Rifton, Whiterun, Windhelm, Markarth, Dawnstar, Falkreath, High Hrothgar, Karthwasten, Saarthal, Winterhold şehrileri bölgenin en önemli ziyaret noktalarıdır. Nitekim oyunda da listedeki ilk beş şehir, ana şehirler olarak rol alacak. Bunun yanında Skyrim’deki pek çok kasabadan sekiz ya da dokuz tanesi de oyunun içerisinde olacak.
Bu haşin bölgenin mimarisi bize Oblivion yıllarımızda Cyrodiil’in
kuzyinde bulunan Bruma kasabasını anımsatır. Hatırlarsanız Bruma’daki
evlerin tümü sıcağı içeride tutacak şekilde inşaa edilmiştir. Esas
malzeme taştır ve odun sadece destek amaçlı olarak kullanılır.
Solitude’un kuzeyinde Bard’s Collage adlı bir liman şehri buluncak ve oldukça işlek bir yer olacak. Öte yandan Windhelm oyundaki en büyük şehir olacak. Şehrin içerisinde inanılmaz görkemli bir saray bulunacak. Şehir aynı zamanda Morrowind yolunu gözetleyen Imperial Guard’ların da uğrak yeri olacak.
Tabi ki dağlık bir bölgede en çok görülen şey ise mağralar ve haliyle zindanlar olacaktır. Yeni oyunda 130’un üzerinde 15 dakika ile 1-2 saat uzunlukta sürecek zindanlarla karşılaşacağız. Zindanlardaki tuzaklar ve bulmacalar işleri daha da zevkli bir hale getirecek. Zindanların bazılarının içinde nehirler bile akacak. Ayrıca bölgenin her yanına dağılmış şeklide Dwemer harabeleri bulacaksınız.
Oyundaki mimaride genel durum böyle iken yine de her büyük yerleşim yerinin kendisine has kültür ve mimari incelikleri bulunacak. Dolayısı ile farklı şehirlerde gezdiğinizi daha yoğun bir şekilde hissedebileceksiniz. Misal, High Hrothgar’da tam 7000 (yedi bin) basamak bulunacak.
Oblivion’da olduğu gibi Skyrim’de de ev sahibi olacağız ancak bu sefer evimizi sadece üzerimizde taşıyamadığımız eşyalarımızı saklamak için kullanmayacağız. Orası bizim gerçekten evimiz olcak. Ya da en azından yapımcılar öyle söylüyor.
Oyunda her bir şehrin kendine ait ekonomik sistemi olacak. Olaki siz bu ekonomik gelirlerden birisini ortadan kaldırırsanız (nasıl olacak bilmiyorum ama) şehir sıkıntı altına girecek ve ihtiyaçlarını yakındaki diğer şehirlerden karşılamaya başlayacak. Hal böyle olunca ürünlerin fiyatları artacak hatta bazı eşyalar artık üretilmemeye başlayacak.
Sürekli bahsettiğimiz dağların bir özelliği de bizi özellikle ulaşımda epey zorlayacak olması. Aslında Skyrim yüz ölçümü olarak Cyrodill’den daha küçük olsa da oradaki gibi hedefimize dümdüz gidemeyeceğimiz için bize oldukça büyük bir alanmış gibi gelecek. Zaten yapımcıların da sürekli olarak söylediği şey Skyrim’i gezerken sıkılmayacağımız yönünde çünkü oyunda eşsiz doğal alanlar ve zindanlar bulunacakmış. Nitekim gölün içinde sudan fırlayan balıklar veya kafanızın üstünden geçen kuşlar bulunacak. Bunun yanında Alchemy için toplayacağımız bitkilerden yeni çiçek açmış olanların üzerinde kelebekler uçuşacak.
Ulaşım sistemi Oblivion’da “Fast Travel” özelliği ile sağlanıyordu. Burada da yine Fast Travel özelliği olacak üstelik iki farklı şekilde. Birincisi tıpkı Oblivion’daki gibi haritada önceden keşfettiğiniz bir yere doğrudan gidebilmenizi sağlarken ikincisi Morrowind’deki gibi büyük bölgelere yolcu taşıyan karavan sistemi şeklinde olacak.
Şimdilik bu kadar. İkinci bölümde oyunun görevleri, oyunda kullanacağımız zırhlar, yaratıklar, sosyal yetenekleri inceleyeceğiz. Görüşmek üzere.