The Elder Scrolls V: Skyrim – Bölüm 2
Yazımızın ikinci bölümüne hoş geldiniz. İlk bölümde Skyrim’in kısa tarihçesini yazmış, şehrileri ve zindanları hakkında bilgiler vermiş, ekonomisine hafiften değinmiştik. Şimdi sizlere yeni oyunda zırhlardaki değişikliklerden, crafting ile ilgili birkaç bilgiden, yaratıklardan ve özellikle de NPC’ler ile etkileşimden bahsedeceğiz.
Gezginin notlarından (Zırhlar, görevler, sosyallik)
Skyrim’de biliğiniz gibi zırh konusuna bir yenilik getirildi. Oblivion’da üst kısım ve alt kısım ayrı ayrı takılırken yeni oyunda artık bunlar bir bütün olarak bulunacak. Bu şekilde ekranda daha fazla karakter gözükebilecek, daha fazla zırh çeşidi olacak ve görsellik daha da artacak.
Hızlı koşmanın sonuçları giydiğiniz zırha göre değişecek. Heavy Armor giyenler, koşarken Light Armor giyendelerden daha çok Stamina tüketecekler. Bu da oyun stilinizi ona göre belirlemenize sebep olacak.
Irksal hareket hızı aralarında bir fark olmayacak çünkü bu hız oranı, sahip olduğunuz eşyalar ve stamina özelliğiniz tarafından belirlenecek. Ağır yükten dolayı hareket edememe sorunu da (encumbrance) Stamina özelliğinize göre belirlenecek. Kısacası bir Khajit ve Orc’un hızları aynı olacak.
Deri veya çelik gibi genele yayılmış olan zırhlar bölge itibari ile daha Nordic bir havada karşınıza çıkacak. Büyük olasılıkla biraz daha kabarık ve hatta kürklerin üzerinde bulunduğu zırhlarla karşılaşabiliriz. Öte yandan oyunda ejderhaların belli bölgelerinden yapılan bir zırh seti de olacak. Bu set hafif veya ağır zırh seçenekleri ile karşımıza çıkacak.
Skyrim’in görevleri yine Oblivion tadında olacak. Oyunda pek çok görev bulunacak ancak bunların çoğu kısa kısa görevler olacak.
Sosyal etkileşim belki de Skyrim’in Elder Scrolls serisindeki en büyük değişimlerinden birisi olacak. Evet son iki oyunda NPC’ler ile oldukça büyük etkileşimler içine girebiliyorduk. Onların dostları veya düşmanları konumuna geliyorduk ancak bunlar genelde sadece lafta kalan tavırlar oluyordu. Skyrim’de ise bu etkileşimin daha etkili sonuçları bulunacak.
Her şeyden önce birisine karşı yaptığınız iyilikler onun sizinle dost olmasını, size daha farklı yaklaşmasını ve hatta sizinle birlikte görevlere çıkmasını sağlayacak. Hatta işleri ileri götürüp müstakbel eşiniz olarak görebileceksiniz, cinsiyeti ne olursa olsun. Evet eğer hala duymadıysanız söyleyeyim; Skyrim’de hem cinslerinizle de evlenebileceksiniz. Evlendiğiniz kişi, eğer varsa, evinize taşınacak ve ömür boyu mutlu bir hayat süreceksiniz.
Öte yandan kötü davrandığınız kişiler başınıza bela olabilecek. Kimi öldürdüğünüze daha çok dikkat etmeniz gerekecek. Sokakta gördüğünüz herkese delikanlılık taslayamayacaksınız nitekim birisini öldürdüğünüzde onun akrabası kamyonla adam toplayıp peşinize düşebilecek.
Zaten oyunda Karma sistemine benzer bir sistem olacak fakat bu sistem sayılarla açıklanmayacak. Eğer kötü bir insansanız insalar bunu farkedecekler ama size -20 Reputation’a sahip oldunuz gibi bir rakam söylenmeyecek.
Fakat eski oyunlarda olduğu gibi bütün kötülüklerin anası biz olmaycağız. Zaman zaman bizim dışımızda gelişen olaylarda ceryan edecek. Tavernalarda ölümcül olmayan kavgalar çıkacak ve biz istersek bunlara karışacağız istersek uzaktan izleyeceğiz.
Yeni oyunda erkek karakterlerle dişi karakterlerin farklı animasyonları bulunacak. Yaratık cinsinin ise kendine has farklı animasyonları olacak. Bu şekilde cinsiyet veya ırk farkını daha iyi hissedebileceğiz.
Skyrim’de Enchanting işlemi Oblivion’dakine benzer bir yapıda olacak fakat bu sefer bu özellik size bir yetenek olarak verilecek. Bu yeteneği zamanla yükseltebileceksiniz. Hatırlarsanız Oblivon’da sadece sunakları kullanarak bu özelliği hayata geçirebiliyorduk. Belli ki artık büyü tarzında bir şey kullanacağız ve dilediğimiz yerde enchantment yapabileceğiz. Enchantment ile kullanabileceğiniz etkiler değişmiş, yine aynı şekilde bu özellikleri öğrenme şeklinizde. Artık bulduğunuz büyülü nesneleri kırarak yeni ench. Özelliklerini öğrenebileceksiniz.
Büyünün alternatifi olan silah kısmında ise artık silahlarınıza tamir yapma gereksinimi ortadan kalkıyor. Artık silahların dayanıklılık gibi bir durum olmayacak. Öte yandan zırh satıcıları (armorer) yerine demirciler geliyor.
Demircilerde demir dövülen yer (örs), biley taşı ve demir işçiliği masası gibi nesneler bulunacak Örsü ham madde kullanarak yeni silahlar ve zırhlar oluşturmak için kullanırken, biley taşı ile silahlarınızı geliştirebileceksiniz. Yeteneğiniz ne kadar yüksekse silahlarınız da o kadar güçlü olacak. Aynı şey zırhlar için de geçerli. Zırhları da demir işçiliği masasında geliştirebileceksiniz. Oyunda bu eşyaları yapmanıza yarayacak 13 farklı maden çeşidi bulunacak. Oyun içinde chain-mail zırhlar da olacak.
Bu bir doğa gezintisi değil (Yaratıklar)
Skyrim’in Oblivion yadigarı bir başka özelliği de daha da gelişmiş etkileşimli çevre olacak. Zaten gerek grafiksel gelişim gerek oyun içerisine katılan yeniliklerle Skyrim kat ve kat daha zengin bir içeriğe sahip olacak.
Herşeyden önce yeni oyundaki en büyük özellik ejderhaların olması. Ancak bunu ayrı bir bölümde anlatmak istiyorum. Şimdi etkileşimli çevre dediğimizde Skyrim’deki en büyük örnek binalar olacaktır. Yeni oyunda bazı binaların çatışmalar sırasında yıkıldığını göreceksiniz. Her ne kadar çok ender olarak gelişse de bu tarz bir şeye tanık olmak güzel olacak. İşin ejderhalar ile olan kısmı ise binaların yıkımını onların gerçekleştirecek olması.
Oblivion’un en sakat yanlarından bir tanesi seviye atlama sistemiydi. Hatırlarsanız her gittiğimiz bölgedeki yaratıklar dinamik olarak bizim seviyemize göre güçleniyorlardı. Skyrimde bu tarz bir olay olmayacak, öyle ki bazı gittiğiniz bölgelerdeki yaratıklar çok güçlü olduğu için buralardan uzak durup güçlendiğiniz zaman gelmeniz gerekecek.
Şu ana kadar kesinleşen yaratıklar: zombi, draughr, iskelet, troll, dev, ice wraith, dev örümcek, ejderha, kurt, at, Elk, mamut, büyük dişli kediler, Centurion Sphere, köpek, Skeever, yaban domuzu, tavşan, Horker.
Oyunda yaratıkların rastgele spawn edilmesi öleçklendirilmiş durumda. Güçlü yaratıklar yüksek seviyeli bölgelerde olacak öte yandan düşük seviyeli yaratıklar gittikçe daha az karşımıza çıkacak. Yani oyunda geliştikçe rahat rahat keseceğimiz yaratıkla fazla karşılaşmayacağız genelde savaşlar bizleri zorlar nitelikte olacak.
Zaten düşük seviyedeyken spawn edilen bir yaratık yüksek seviyelerde karşımıza grup olarak çıkabilecek. Bu da bir anlamda o yaratığın zorluk seviyesini arttırmış olacak.
Bizden güçlü düşmanlar oyunun en başında bile karşımıza çıkabilecek. Böyle bir ihtimal var fakat oyun size bu yaratıklarla çok erken karşılaşmamanız için gerekli uyarıları sık sık yapacak.
Listedeki her yaratık illa düşmanınız olacak diye bir kural yok. Misal atlar sadece doğada koşuşturan vahşi atlar ile binek hayvanları olarak görülecek, devler, mamut sürüleri ile etrafta grup halinde dolaşacaklar ancak siz onlara zarar vermediğiniz sürece size dokunmayacaklar. Bu arada atlar Oblivion’dakinden daha gerçekçi ve detaylı hazırlanmış.
İkinci bölümün sonlarına gelirken oyunun eğlenceli kısımlarına girmeye başladığımızı farketmişsinizdir, ancak sabredin esas eğlence üçüncü bölümde. Yeni bölümde sizlere karakter oluşturma ve seviye atlamadaki yenilikler ile ejderhalardan bahsedeceğiz. Görüşürüz.