Oyun Ön İncelemeleri

The Elder Scrolls V: Skyrim – Bölüm 3

Skyrim yazımızın üçüncü bölümü ile karşınızdayız. Şimdiye kadar birinci ve ikinci bölümde oyundaki bölgelsel değişikliklere, eşyalara ve diğer karakterlere değindik, peki ya biz? Bu bölümde biraz kendimizi tanıyacağız fakat ondan önce değinilmesi gereken başka bir konu var; ejderhalar.

Bir kuş gördüm sanki (Ejderhalar)

Skyrim’in bütün yenilikleri yanında en çok heyecan uyandıran özelliği ejderhaların oyuna dahil edilmiş olması. Nitekim görevlerimiz dahilinde birkaç ejderha ile mecburen yüzleşmek zorunda kalacağız. Zaten bildiğiniz gibi biz de ejderha soyundan gelen (dragornborn) bir karakteri canlandıracağız. Öte yandan oyunda sadece senaryoya bağlı ejderhalar olmayacak, etrafta dolaşırken rastgele karşımıza çıkan ejderhalar da bulunacak. Bethseda’nın yayımladığı bir videoyu hatırlarsanız, bir dev ile savaşırken ortaya çıkan ejderha hem devlere hem de bize saldırıyordu. İşte bu gibi durumlarla sık sık karşılaşabileceğiz.

Skyrim’de bazı binaların yıkılacağını söyledik, zaten bu yıkım da ejderhaların ellerinden olacak. Bu yaratıklar her gittikleri yerde illaki bir iz bırakacaklar. Yere konduklarında bile altlarındaki toprak ezilecek veya biz onları ağır yaralarsak yere çakılabilecekler, çevreye ateş püskürtüp zarar verebilecekler. Kısacası çevre oldukça dinamik bir yapıya sahip olacak.

Ejderhaları ağır bir şekilde yararlarsak uçamayacaklar. Eğer bunu havadayken yaparsak ya inmek zorunda kalacaklar ya da yere çakılacaklar. Öte yandan onlar da yerdeki insanları kapıp uçurabilecek. Bu sadece insanlarla kalmayacak, devler ve diğer yaratıklar da bundan nasibini alabilecek.

Fakat işin en üzücü yanı maalesef ejderhalara binemeyecek oluşumuz. Hikayeye baktığımızda bir dragonborn olarak ejderhaya binmek oldukça mantıklıyken yapımcılar bunu teknik açıdan oldukça zor olduğunu düşündükleri için gerçekleşmediğini belirtiyorlar.

Bir garip toplum (Karakterler ve seviye sistemi)

Skyrim’de seviye sistemi eski oyunlara göre epey bir değiştirildi. Yaratıklar kısmında size artık bizimle birlikte büyüyen, öğrenen yaratıklar olmayacağını söyledik, peki bizlere ne olacak?

İlk başta oyunda 10 adet oynanabilir ırk olduğunu söyleyelim. Bunları daha önceki haberlerimizde de duymuştunuz. Bu on ırktan seçeceğimiz her karkter için oldukça derin bir kişiselleştirme sistemi hazırlanmış.  Misal oyunda tam 50 çeşit sakal modeli mevut. Öte yandan fiziksel özelliklerinin her detayını değiştirip aynı ırktan yüzlerce başka karakter oluşturabileceksiniz.

Bir diğer devrim ise, hatta bu sadece TES oyunlarında değil genel olrak RPG oyunlarında bir devrim sayılır, sınıf seçme. Skyrim’de sınıf seçmek diye bir şey yok. Evet, oyunda bazen Warrior, Mage, Thief gibi ibareler görebilirsiniz ancak bunlar tamamen kategorize edilmek için kullanılmış.

Artık sizin hangi sınıf olacağınıza oynayış biçimizin karar verecek. İlerlemek için hangi yetenekleri kullanıp hangi silahları seçtiğinize bağlı olarak karakteriniz ve sınıfınız şekillenecek. Bu arada yetenek sayısı 21’den 18’e düşürülmüş durumda. Bu aslında iyi bir şey çünkü ne kadar çok yetenek olursa o kadar çok bölünüyor ve düzgün bir karakter yaratma işlemini oldukça zora sokuyorduk. Çıkartılan üç yetenek ise; Mysticism, Hand-to-Hand, Acrobatics & Athletics.

Sınıflandırma kalkınca haliyle artık major veya minor yetenekler gibi kavramlara da ihityaç kalmıyor. En büyük avantajımız bu gibi gözüküyor, nitekim Oblivion’da sadece major yetenekerimiz arttığında seviye atlıyabiliyorken Skyrim’de her artan yetenekte seviye atlayabileceğiz. Bu şekilde yeni oyunda yüksek seviyelere daha hızlı erişeceğiz. 

Fakat önemli bir detay da bu noktada ortaya çıkıyor. Yüksek seviyeye ulaşmak kolay olacak ancak ondan sonra ilerlemek o kadar kolay olmayacak. Nitekim ana ve yan yeteneklerin kalkması sonucu yetenek kullanma kargaşasını önelemek amacı ile yapımcılar bir sitem geliştirmişler. Buna göre bir yeteneğin 10’dan 11’e geçmesi ile 30’dan 31’e geçmesi arasında epey bir fark olacak. Örneğin Blade yeteneğinizi belki iki düşman öldürerek 10’dan 11’e getirirken ilerleyen zamanlarda bu yeteneği bir puan arttırmak için yüz küsür düşman kesmeniz gerekebilecek (rakamlar tamamen varsayım).

Bu şekilde oyun ileri seviyelerde artık daha ufak yetenek skalasına odaklanmanız sağlanacak ve karakteriniz daha sağlam şekillenecek.

Çıkartılan başka bir özellik ise Oblivion’da bir nevi hangi Tanrı’ya tapındığımızı gösteren doğum işaretleri (birth sign). Artık bu işaretleri seçmek gibi bir durum yok o yüzden yeteneklerinize daha en başından yüksek bonuslar beklemeyin.

Fakat her seviye atladığınızda bir perk elde edeceksiniz. Bu perk olayını Fallout’tan biliyorsunuz zaten. Belli bazı yeteneklerinize ekstra puanlar verecek ve bu şekilde savaş, büyü, crafting veya sosyal alanlarda bonuslar elde edebileceksiniz. Misal, bir perk ayak sesleriniz azalacak bu şekilde senaking’i daha rahat yapabileceksiniz veya başka bir perk ilesaldırı esnasında düşmanlarınızın silahlarını düşürmesini sağlayabileceksiniz. Oyunda toplam 280 civarında perk olacağı söyleniyor.

Yukarıda bahsettiğimiz gibi oyunda her ne kadar sınıf seçme olmasa da kategorize etmek amacıyla üç ana tip bulunuyor; Warrior, Mage ve Thief. Bu üç ana tipin beli crafting yetenekleri olacak. Warrior demircilikle uğraşırken, Thief Alchemy ve Mage ise Enchanting’e sahip olacak. Bu arada Mage’ler için ek bilgi olarak; oyunda beş adet büyücülük okulu bulunuyor. Bunlar; Destruction, Alteration, Conjuration, Restoration ve Illusion.

Perklerin ve yeteneklerin yanında seviye atladığınızda stamina, health veya magika’dan bir tanesine katkıda bulunabileceksiniz. Bu arda Todd Howard’ın Twitter’da yaptığı soru cevapta yazdığına göre artık sağlık da zamanla kendi kendine iyileşecekmiş.

Karakter hareketlerinde de gerçekçilik anlamında bazı değişimler gelmiş. Artık koşmanın yanında sprint te atabiliyorsunuz ancak yukarıda da bahsettiğimiz gibi oldukça stamina harcıyorsunuz. Öte yandan zıplamalar ve ileri geri haraketler Creation Engine sayesinde daha mantıklı bir hal almış. Örneğin artık geri geri koşarak düşmanlardan kaçmak diye bir şey yok artık. Geri koşuşun hızı oldukça düşürülmüş. Bu yüzden oklarla ve büyülerle uğraşmayı sevenler şimdiden kendinize yeni taktikler hazırlamaya başlayın.

Ve üçüncü bölümü de bitirdik. Artık oyundaki oynanış ile ilgili ortaya çıkan bütün detaylar hakkında bir bilgimiz mevcut. Bir sonraki yazımızda teknik konulara girip yeni motor Creation Engine’in neler sergileyeceğini öğreneceğiz ve oyundaki diğer ufak nüansları da bir liste halinde sizlerle paylaşacağız.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Göz Atın
Kapalı
Başa dön tuşu