Tom Clancy’s EndWar
Ülkeler arasında anlaşmazlıklar yaşandı, savaş çanları çalmaya başladı.
Nükleer füzelerin ateşlenmesiyle birlikte savaş başlamıştı. Büyük bir yıkım
gerçekleşti… Nükleer savaş sonrasını Fallout’ta gördük. Wasteland üstünde büyük
maceralar yaşadık. Sadece bunlar Fallout ve 3. Dünya Savaşı’nı ele alan
oyunlarla sınırlı değildi. Mad Max’te Yol Savaşçısı’nın başından geçenleri çöl
haline gelen Dünya’da izledik. 3. Dünya Savaşı’nı ve sonrasını birçok oyun,
film, dizi vs… ele aldı. İki büyük Dünya Savaşı’nı gören insanlık tarihi, üçüncü
bir savaşı yaşar mı bilemeyiz, ama bunu Tom Clancy’s EndWar’da yaşıyoruz.
Savaş borazanları
EndWar, Tom Clancy imzalı olarak sadece isimde var denilebilir. Yapım,
Amerika’nın uzaya fırlatmak istediği uzay istasyonunun, teröristler tarafından
saldırıya uğrayıp, sabotaj edilmesi ve bunun üzerine Rusya, Amerika ve Avrupa
arasındaki gerginlikten dolayı olayların 3. Dünya Savaşı’na kadar gitmesini ele
alıyor. Ama baştan söyleyeyim, konu yetersiz kalmış ve oyun içindeki anlatımı
zayıf kalıyor. EndWar’a girdiğimizde bir profil oluşturmamız gerekiyor. Artık
klasikleşen profil yaratma işini hallettikten sonra karşımıza Solo Campaign,
Theater of War, Skirmish seçenekleri yer alıyor. Campaign iki bölümden oluşuyor:
Prelude to war ve World War III. İlk olarak savaşın nasıl başladığını ele alan
Prelude to War’ı arkasından 3. Dünya Savaşı kısmını oynuyoruz. Ama bunlardan
önce EndWar’ın en çekici kısmını oluşturan sesle komut sistemiyle tanışıyoruz.
Zaten oyunun en çok ses getiren özelliği de buydu. İlk tanışma safhamız aslında
alıştırma bölümü. Sesle komutları nasıl vereceğimiz, neler yapacağımız
anlatılıyor. Bundan sonra EndWar’u oynamaya başlıyoruz.
“Dört tane cengaver helikopter, düşman tanklarını haklamış, havada şeref turu atıyorlar.”
Sesle komut sisteminde kendi birimleriniz ve düşman birimleri belli numaralara
atanmış durumda. Yapmanız gereken mikrofona mesela “Unit 1 attack hostile 5”
diye söylemek. Bunu dediğinizde bir numaralı biriminiz, düşmanın beş numaralı
birimine saldırıyor. Bunlar haricinde birimlerinizin başka bir yere gitmesi gibi
komutlar da söyleyebilirsiniz. Sistem genel olarak başarılı sayılabilir, ancak
bazı eksikleri ve hataları da yok değil. Bazen saldır emri verseniz bile,
biriminiz saldırmıyor, başka bir yere gidebiliyor. Ayrıca sesle verilen komut
sayısı da kısıtlı. Diksiyonunuzun da düzgün olması lazım. Bir de ses sisteminin
bazı Headset’lerde hiç çalışmadığı gibi bir iki şikayet okudum.
“V’ye bastığınız zaman istediğiniz üniteye yakınlaşabiliyorsunuz. Böylece hangi biriminiz savaşmaktan kaytarıyor, kolayca görebilirsiniz.”
EndWar’da taş-kağıt-makas mantığı katıksız bir şekilde yer almış ve bu yüzden de
fazla seçenek bırakmıyor. Her şekilde genelde savaşan birimlerin ne yapacakları
belli. Mesela tanklar APC’leri (Transport) indirirken, helikopterler tankları,
helikopterleri de APC’ler haklıyor. Bu sistem sürekli bu döngü de gelişiyor.
Birimler daha çeşitli olsaymış ve hepsi birbirinin aynısını olmasaymış;
EndWar’daki taktik yapma seçenekleri daha fazla olabilirmiş. Yapım içinde üç
farklı taraf var, bunlar: Rusya (Russian Spetsnaz Guards Brigade), Avrupa (European
Federation Enforcers Corps) ve Amerika (United States’ Joint Strike Force).
Hepsinin birimleri de birbirinin kopyası.Oynanışta seçtiğiniz birime kamera yaklaşıyor ve onu takip ediyor. Görsel olarak
güzel gibi bu durum oynanışa balta vuruyor desem doğru olur. Kamera takibindeki
birimlerle birlikte, kameranın müsait ettiği alanda savaşa dahil olup, taktik
yapmamız lazım. Eğer mikroya alışık bir oyuncuysanız, mikroyu EndWar içinde
uygulamanız çok zor. Birimler de tek tek değil, dörderli gruplar halinde
seçiliyor. Kameranın ayrılmadığı birimler yüzüne, haritanın diğer kısımlarında
neler oldu bitti diye, olay yerinden ayrılıp serbestçe bakma imkanınız yok.
Haritanın diğer kısımlarında olanları takip etmek için minimap’a arada göz
atmanız gerekiyor veya Sitrap olarak kameranın tepeden baktığı açıdan arada
yoklamanız lazım.
“Oyunun grafikleri genel olarak fena değil. Bazı efektler hoş yapılmış, ekrana güzel yansıyor.”
Oyun içindeki görevler genel olarak klasik amaçlar. Belli sayıda üniteyle belli
olan bir noktaya saldırıp, orayı ele geçirmek veya düşman birliklerini
püskürtmek. Kısaca bilindik şeyleri yapıyoruz. Haritalar içinde Uplink adı
verilen kısımlar var. Eğer bunları ele geçirirseniz, size daha fazla kazanç
sağlıyor. Kazandığınızla yeni destek birimler ve özel saldırı çeşitleri
alabiliyorsunuz. Bu arada belirteyim, kazandığınız parayla üniteleri
geliştirebiliyorsunuz.
EndWar aynı evrendeki Tom Clancy oyunları olan Ghost Recon, H.A.W.X., Rainbow
Six ve Splinter Cell ile benzer yerleri ele alıyor. Hatta Ghost Recon’nın baş
karakteri Scott Mitchell’a EndWar içinde rastlıyorsunuz. Zaten kendisi United
States’ Joint Strike Force’ta yer alıyor.
Unreal gücü adına
Yapım Unreal 3 grafik motoruyla geliştirilmiş. Görsellik olarak oyun fena değil
ve PC versiyonunda daha güzel gözüküyor. Bazı efektler hoş yapılmış. Grafikler
genel olarak kötü değil, kısaca oyun için yeterli diyebiliriz. EndWar’ın ses
efektleri aynı şekilde seyrediyor. Multiplayer da zevkli sayılır.
“Birimler daha çeşitli olsaymış ve hepsi birbirinin aynısını olmasaymış; EndWar’daki taktik yapma seçenekleri daha fazla olabilirmiş.”
Sonuç…
Kapanış konuşmasını yaparsak, eğer sesle komut sistemini oyundan kaldırırsak,
açıkçası EndWar’ın pek bir özelliği kalmıyor. Yapım oynanış sistemiyle konsollar
için iyi olsa da, PC için iyi sayılmaz. PC oyuncuları daha fazla seçenek sunan,
derin, hızlı RTS’lere alışık. Warhammer 40,000: Dawn of War II’nin piyasaya
sürüldüğü şu zamanlarda, EndWar sesle komut özelliğiyle farklı bir alternatif
olarak denenebilir. Ama daha fazlasını beklemeyin.
İkinci Görüş:
Emre Demiray
EndWar, aslında iyi bir potansiyele sahip, ama bu potansiyel tam olarak kullanılamamış. Konsollar için oynanabilirliği genel olarak iyi sayılır, ama daha fazla taktik seçeneğine ve çeşitliliğe alışan PC kullanıcıları için EndWar’ın oynanışı sıradan kalıyor. Daha önce başka RTS’lerde de olan, ama başarılı olamayan sesle komut sistemi iyi yapılmış.