Sizinkiler

Tomb Raider Başlangıç

Yazı için Ecem Ülgen’e teşekkür ederiz.

Bir efsanenin başlayışı

10 yılda çok şey olabilir ve gerçekten oldu da. Tomb Raider serisi gün geçtikçe
güçlendi, çekilen iki filmiyle de Angelina Jolie nin hayat veridiği Lara Croft’a
büyük bir aşk doğdu. Ama bunların hepsi nasıl başlamıştı? Yanıtların hepsi
burada başlıyor; 1988 yılında Jeremy Heath – Smith tarafından Core Design adında
küçük bir yapımcı şirketini kurmasıyla…

Şirket her zaman en iyiye odaklanırdı. Yavaş yavaş genişleyen bir personel ve
başlıklar altında geçen uzun seneler ile birlikte. Core Design’ın ilk oyunu 1989
yılında görüldü. 2 boyutlu macera türünde, erkek bir karakterin eşliğinde “Rick
Dangerous” adlı bir oyundu. Rick bir arkeologtu, Mayan Tapınağı’ndaki mezarları
keşfeder, ödüle ulaşmak için kötülerle savaşırdı. Sizede tanıdık gelmedi mi?






“Rick Dangerous, Core Design’ın ilk oyunu”


Birkaç yıl sonra teknolojilerin gelişmesiyle daha iyi oyunlar yapılabilinecekti.
Sonunda Jeremy bir toplantı düzenlemişti. Yeni bir oyun konsolu adına “The Sony
Playstation”. Ekip bu ‘mucize makina’ da kullanabilecekleri yapımları oturup
düşünmeye başladı. Toby Gard da orda çalışan bir elemandı ve de bir önerisi
vardı. Yeni konsolda Tomb Raider oyununu görmek istediğini söyledi. Toby Gard’ın
yaptığı birkaç çizimde projenin nasıl olacağı hakkındaki düşündükleri yer
alıyordu.Oyunu açıklamaya başladığında diğer çalışanlar onu biraz çatlak gibi
gördüler, ama Tomb Raider macerası burda başlamıştı.

“Toby bir anda dikildi ve benim bir fikrim var piramitlerde geçen bir oyun
yapalım dedi. Bende her zaman piramitlerde geçen bir oyun yapmak istemiştim.
Sonunda bu fikre hayran kalmıştım. Piramitlerde ve yer altındaki tünellerde
geçen bir oyun. Aslında tam bir saçmalık gibiydi. Ne bir karakter vardı ne de
bir konsept. Kalktık ve hadi şu piramitli oyunu yapalım dedik” diye anlatıyor
Jeremy Heath-Smith.

1993 gelir ve Tomb Raider’da

Tomb Raider 1993 te yapılmaya başlanmıştı. Senaryo kısa, sinematik, her küçük
elementi macera dolu, aksiyon ve bulmaca içeriyordu. Herkes birleşip güçlü bir
hikaye oluşturdu. Toby diğer seriler gibi olmasını istemiyordu. Örneğin Doom
gibi. Yani bu demekti “1st Person” yerine, “3rd Person” özelliğini kullanmak
istemişti ve öyle de yaptılar. Ancak seri bir engele rastlamıştı. Jeremy fikri
sevmişti, ama bu özelliği uygulamak isteyen hiçbir editör yoktu. Sonuçta bunu
yapmak çok zordu ve daha önce kimse böyle birşey yapmamıştı. Kimse 3 boyutlu bir
şekilde bunu yapmamamıştı. Fikir bütün programcıları korkutmuştu. Daha sonra
proje bir engele daha takılmıştı.Bu oyuna kim liderlik edecekti?

Çalışmalar haftalarca birbirini izledi, ama her fikir biraz Indiana Jones’a
benziyordu. “Erkek karakteri birkaç hafta için düşününmüştü.Henüz ismini
belirleyememişti, ama son gürdüğümde kararını vermişti. Toby kadın karaketer
üzerine çalışmaya başlamıştı.” diye anlatıyor Jeremy. “Kadın karakter olması
şart değil aslında. Bir kaç tane dizaynım daha var. Biri kadın diğeri erkek
olarak. İnsanları Virtual Fighter oynarken görüyordum. Genellikle herkes kadın
dövüşçüyü seçiyordu ve bana öyle geliyorduki kadın karaketerler açısından bir
eksiklik vardı.” Toby Gard.Toby ve Core Design büyük bir risk alarak Tomb Raider serisinin başına kadın
karakteri yerleştirdi. Herkes bunun bir intihar olduğunu düşünmüştü. “Elbetteki
kadın karakterler video oyunlarında yer alıyordu. Ama başkahraman olarak değil”
diyordu Jeremy. Core Design tehlikeli bir seçeneği seçerek erkek karakter için
silme tuşuna bastı ve kadın karakter üzerine odaklandılar.




“Toby Gard”


Bu Lady’nin adı ne olacaktı?

Bu kadın kahramana isim seçmek büyük bir sorumluluktu. İsim halkın hoşuna
gitmeliydi. Birkaç isim düşünülmüştü. Bunlardan biri de Laura Cruz’du. Amerikan
fanları Laura’yı telaffuz edemeyince Lara Cruz olarak isim değiştirildi. ” İsmi
tam olarak anlayamadılar.Bunun nedenide “Aur”un telaffuz edilemeyişiydi.Tam bir
başağrısı” diyor Jeremy. “Cruz soyadını gerçekten beğenmedim, çünkü onun
İngilizliğine uymuyordu” diyordu Gard. Smith ve Gard oturup düşündüler. Bir
telefon defterinden en iyi soyadı buldular Lara için. Croft kahramanın soyadı
olmuştu. Biraz Cruz’a benziyordu, ancak İngiliz bir soyad olmuştu.

“Mümkün olduğunca mükemmel bir İngiliz örneği olarak yaratılmaya çalışılmıştı.
Genel olarak herşey tutmuştu, ancak Amerikalı bir kahramanınız olana dek
Amerika’da oyunu satmazdınız. Bunun üzerine düşündüm. Sanki herşey tüm
kurallarla ters düşüyordu, güçlü kadın bir karakter. İngiliz, Amerikalı değil.
Amerikalılar tabikii İngiliz düşmanı değildi, ama bizde sıradışı ve taze birşey
yapmış olduk.”

Kahramanın görünüşü

Lara Croft un dizayn edilmesi çok zaman alıyordu. Birkaç ay süren dizaynlar
sonunda bile daha karar verilememişti. “Karakterin cesur ve düşünceli gözükmesini
istiyorum. Ben emin olmadığım bir karakter ile uzun yaşayamayan bir tipim. Bende
onu birkaç kez değiştirdim. Sonuncuyu hazırlayana kadar onu 3 kez farklı
dizaynladım. Bir ara asker kıyafetliydi ve Nazi gibi görünüyordu. Sonra düşük bel
pantolonlu kısa saçlı biri oldu. Daha sonrada ateşli pantolonu olan bir Lara’ydı”

Lara’nın ilk görünümü manga tarzına benziyordu. “Lara’nın ilk tasarımlarına
bakıcak olursanız, büyük bir kafası olduğunu görüceksiniz. Vücuduyla orantısız
gerçekten kocaman bir kafası vardı. Bunu Toby yapmıştı. Onun her şeyine önem
veriyor, her özelliğini vurgulamak istiyordu. Sonra bizde bu tonu biraz
düşürdük. Toby bütün bu manga görünümü atmak istiyordu, ama maalesef Playstation
ve bizim teknolojimizin zamanlaması uyuşmamıştı.”

Toby, Lara’yı o şimdiki marka olmuş kıyafetlerini çizdiğinde onun star olacağını
biliyordu.”Onun giydiği o ünlü kıyafeti çizmeye başladığımda, işte bu dedim ve
daha çok ayrıntı vererek kostümü oluşturdum. Çok fazla çekiciliği yoktu
kıyafetin, ama sonuçta Lara çok güzel oluşturulmuştı ve kıyafet ile birbirlerine
uyum içinde olmalıydı. Bence her karakterin görsel bir çekiciliği olmalı.
Sonuçta insanlar ona bakıp ilginç bulmalı”

Geçtiğimiz zaman içinde Toby onu manga görünüşünden arındırmaya başlamıştı.
Lara’nın vücudu daha orantılı ve daha ayrıntılı bir hal alıyordu. Teknoloji ve
paranın kısıtlı olduğu zamanlarda Lara’nın o gösterişli örgüleri yoktu, onun
yerine arkadan toplanmış kısa saçları vardı. Ama bu ikinci oyun olan ”Tomb
Raider 2:The Dagger Of Xian” da düzeltilmişti.Muhteşem paketleme

Tomb Raider yapılmıştı, üzerinden 3 yılı aşkın bir süre geçmişti. Gard ve Core
Design ekibi cesur adımlar atıp, bir çok risk almıştı. Bestelenen müzikler,
dizayn edilen bölümler, karakterler ve daha birçoğu. Şimdi sıra son görevdeydi;
Satış ve yükseliş.

Şirket Tomb Raider serisi için çok kaliteli resimler tasarlamıştıı. Bunlardan
birini oyunun kapağı için kullanacaklardı. Oyunun kapağını düzenlemekte önemli
bir işti. Kapak hem estetik olmalıydı, hemde oyunun nasıl bir şey olduğunu
anlatmalıydı.

1996 yılında Tomb Raider piyasa sürülmeden önce, pazarlama şirketi oyunun
başlığına 3 kelime daha eklemek istediğini söyledi: Starring Lara Croft “Ne
olduğunu anlayamamıştım ve biri gelip bana oyuna Tomb Raider: Starring Lara
Croft adını vermemiz gerektiğini söyledi. Kim neden bu şekilde bir oyuna hitab
etmek isterdi ki? Onlar yapımın bu isimle daha çok ses getireceğini ve bir film
havası vereceğini söyledi. Bizi bunu yapmaya zorladılar ki, bu da şimdiye kadar
olan en iyi şeydi. Bence Starring Lara Croft isminin eklenmesiyle oyun
dünyasında yeni bir özellik yaratılmıştı. Bunu Eidos yaptı diyemezsiniz, ama
oldu işte.” diyordu Jeremy.

“Oyunun piyasaya sürülmesinden 2 gün sonra hit olacağını tahmin
ediyorduk,çünkü herşey çılgıncaydı, dünya çılgındı.”

“Oyunun kapak dizaynına karar verilmeden önce, birkaç kez değişik hal
almıştı.”

Seri geliştikçe

Core Design büyük bir başarı elde etmişti. Tomb Raider gelmiş geçmiş en çok
satılan oyundu. Serinin ikinci oyunu “Tomb Raider: The Dagger Of Xian” bugün
bile en başarılı oyunlardan biri. Core Design 1996 yılında çıkardıkları ilk
oyundan sonra 5 oyun daha yapmaya karar verdiler. Ancak 2004 yılında Core Design,
Tomb Raider haklarını Amerikan şirketi Crystal Dynamics’e kaptırdı. 2006’da
Crystal Dynamics kendi yapımı ilk Tomb Raider’ını piyasaya sürdü. Yani Tomb
Raider: Legend.

Lara bu yıllarda nasıl değişmişti ?

Oyundaki birkaç değişiklik dışında Lara pek fazla değişmemişti. 2003’te Core
Design, Lara’nın görünüşünün karanlık tarafına odaklanmıştı. 6. ve son başlık
altında “Tomb Raider: The Angel Of Darkness”. Lara’nın modeli daha gerçekçi bir
görünüme kavuşmuştu. Ama nedense bazı fanlar onun bu karanlık tarafını pek
sevmemişti.

Sonuçta Lara Croft 10 sene içinde çok şey yaşadı. Bugünlere kadar geldi.
Çoğumuzun bir parçası oldu. Tomb Raider’ın bu kadar sevilmesi şans değildi.
Herkes cesaret edip bir ilki yapmıştı ve Lara bir ilkti. Her oyunda farklı
maceralardaydık. Onunla geçen saatlerimizde, bulmacaları çözerken, düşmanların
karşısında ter dökerken bizi hiç yalnız bırakmadı. 10 senenin ardından tekrar
geri dönüyor. Geçen yılların anısına, Lara’yı bugünlere kadar yalnız bırakmayan
fanları için yapılmış, bu oyunda yeni maceralarda buluşmak üzere.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Göz Atın
Kapalı
Başa dön tuşu