Tribes: Universe
Eski oyunların ve filmlerin yeni versiyonlarının yapılması son senelerde en çok başvurulan yöntemlerden biri. Eski yapımların HD versiyonu yeniden çıkıyor, bilmem hangi film 3D olarak tekrardan vizyona giriyor haberleriyle çok karşılaşıyoruz. Bunlara ek olarak bir de aynı projeyle bağlantılı olarak ilgili evrende geçen, farklı isimde olan veya olmayan yapımlar da karşımıza çıkıyor. Faktör olarak “Online” deneyimini de oyunların üstüne ekleyelim. Zaten MMORPG’lerin ve online diğer yapımların piyasa da ne kadar iş yaptığını biliyoruz. Uzun zamandır üstüne ölü toprağı bulunan Tribes serisinin yeni versiyonu, Tribes Universe işte böyle bir formülle karşımıza çıkıyor. Her yapımcının kendi oyunları için dediği gibi “iddialı” sıfatıyla geliyor…
Geriye doğru sayım
Günümüzden 13 sene öncesine kadar geri dönüyoruz ve Starsiege: Tribes karşımıza çıkıyor. Dynamix tarafından geliştirilen yapım takım tabanlı bir multiplayerdı. Earthsiege ve Starsiege adındaki iki taraf arasındaki savaşı konu alıyordu. Zamanı için oldukça gelişmiş ve ilklerin oyunuydu desek yalan olmaz. Online arenada Pack’lerle havalanmak, araç kullanmak gibi özellikler bulunuyordu. Tabii ki ülkemizin o zamanki bağlantı şartları nedeniyle oynama imkanımız pek fazla olamadı. Takvimler 2001’i gösterdiğinde bu başarılı yapımın ikincisi piyasaya sunuldu. Tribes 2, 64 kişiye kadar yapılan savaşlarıyla çok daha iyiydi. Jet Pack’leri kullanmak, yerde ve havada gidebilen araçları kullanmak, yolcusu olmak gibi özellikler sunuyordu. Vakti zamanı için yüksek puanlar da alan Tribes 2’nin bazı sorunları, belini bazı noktalarda büküyordu da. 2002’de PS2 için Tribes Aerial Assault piyasaya sunuldu ve Tribes serisi sessizliğe gömüldü.
Bomba açıklama Irrational Games’ten (Bilmeyenler için şu an 2K Games –yani 2K Boston, 2K Australia- olarak biliniyor. Kısaca System Shock 2, SWAT 4 ve BioShock serisinin yaratıcısı) geldi. Serinin yenisi Tribes: Vengeance’i (TV) geliştirdiklerini duyurdular. TV, önceki oyunların aksine singleplayer olarak bir hikayeyi barındırıyordu. Earthsiege ve Starsiege’in arasındaki senaryoyu gözler önüne seriyordu. Modifiyeli Unreal 2 grafik motoruyla geliştirilen Vengeance gerek multiplayer, gerek singleplayer moduyla oldukça başarılıydı. Fakat Doom 3, Half-Life 2, Far Cry gibi FPS’lerle piyasada çakışması ve sunulduktan sonra pazarlama politikasındaki desteğin kesilmesiyle, umulan satış rakamını gerçekleştiremedi. Yine de kemik Tribes oyuncularını kendine çekmeyi ve belli bir kitleyle de oynanmayı bildi. Şimdilerde ise Hi-Rez Studios tarafından tekrardan canlandırılma işleri başladı, hem de iki tane projeyle: Biri Tribes: Ascend, diğeri ise Tribes Universe…
Hi-Rez Studios’tan kısaca bahsetmek gerekirse kendilerini Global Agenda adlı yapımdan tanıyoruz. Unreal Engine 3 ile geliştirilen Global Agenda, takım bazlı oynadığımız online bir aksiyon oyunuydu ve yapılan kritiklerin bazılarında iyi puanlar almayı da başardı. Hi-Rez şimdi bu yapımdaki tecrübesini de konuşturarak bir efsaneyi yeniden diriltmenin peşinde. Tribes: Ascend FPS bir multiplayer olacak, ama asıl voleyi Tribes Universe (Kısaca TU) vuracak gözüküyor.
Bundan sonraki adımlar
TU, MMO yani biraz daha açacak olursak Massively Multiplayer Online Shooter olarak geliştiriliyor ve köklere dönüş yapıyor. Yapım Player versus Player (PVP) odaklı olacak ve büyük alanlarda, geniş haritalarda oyuncuların kapışmasına imkan sağlayacak biçimde tasarlanıyor. Zaten oyunun en vurucu kısımlarından birini burası oluşturuyor desek yalan olmaz. Dış haritalar Sonoran Çölü gibi uçsuz bucaksız, hatta daha da geniş diyebiliriz. Büyük ve kalıcı bir dünya önümüzde duruyor. Bu dünyada klanlar bölgeleri kontrol altında tutmaya çalışacak. Tabii ki kullanıcı sayısı da abidik gubidik bir hesapla tutulmamış. Belirtilen yüzden fazla oyuncunun savaşlara katılacağı yönünde. Bu gerçekten kalabalık ve bol kanlı savaşların bizleri beklediğinin habercisi.
Yapılanlar ve yapılacakların teminatı
TU üç farklı Tribes fraksiyonundan ibaret ve esasen klasik şekilde FPS kamera açısına sahip. Yalnız kullanacağımız bazı araçlarda kamera TPS’ye geçiş yapacak. Bunları demişken, araç kullanma özelliğini oyun dünyasına kazandıran örnek isimlerden biri olan Tribes’ta olmazsa olmazlardan. Yine yerde ve ayrıca havada gidebilen kullanabileceğimiz çeşitli araçlar var. Bunlar zaten eksik bırakılamazdı değil mi? Silahlara gelelim, gene kullanacağımız silahlarımız çeşitli ve ünlü Spinfusor yani şu disk fırlatıcısı da yapımda yer alıyor.
Tribes’ların ortak özelliklerinden birisi Jet Pack’lerdi. Jet’ler sayesinde havada kapışıp, bir yerden bir yere hızlı bir biçimde gidebiliyorduk. Rakibimizden kurtulmak için bir yerden bir yere kritik manevralar gerçekleştirebiliyorduk. TU bunları es geçmiyor ve tüm her şeyiyle kendine dahil ediyor. Daha önceki Tribes’larda yaşadığımız o tecrübeyi bize tekrardan tattıracak.
Hi-Rez Studios’un CEO’su ve baş yapımcısı Erez Goren, Tribes Universe’un geleneksel bir MMO olmayacağını vurguluyor. Tüm karakterler dizaynı oynanışta daha fazla seçenek verilmesi için yapıldı. TU’da daha fazla itibar için tecrübe kazanacaksınız. Ayrıca belirtilen diğer bir nokta yetenek sisteminin EVE Online’a benzediği yönünde. Birçok Tribes fanı için 2004’te çıkan Vengeance üvey evlat muamelesi görmüştü, hatta oyundan nefret edenler bile vardı. Gelelim Tribes Universe’ın bu konudaki konumuna. Hi-Rez Studios, TU için daha önceki Starsiege: Tribes ve Tribes 2’yi referans olarak aldıklarını, ancak öncelikli olarak Tribes 2’yi asıl referans kaynağı gösteriyorlar. Şimdiye kadar söylenenler ve belirtilenler genel olarak olumlu yönde. Zaten oyunun sitesinin forumlarında eski Tribes oyuncuları da toplanmış durumdalar. Global Agenda’da bir şeyler ortaya koyan Hi-Rez Studios, bu projenin altından kalkacaktır diye sanıyorum. Umarım bizleri hayal kırıklığına uğratmazlar…