Türk Oyun Sektörü
Ülkemizde son yıllarda oyun sektörü olarak gösterilen gelişim, takdire şayan. Özellikle ATOM oluşumunun hazırlanmasının ardından yapımcılar, bir araya gelerek kendi fikirlerini sunabiliyor, projeleri üzerinde daha fazla geliştirmeler yapabiliyorlar. Yapılan çalışmalar sadece geliştirmeye odaklı olarak kalmıyor. Tamamlanan oyunların ticari potansiyelleri üzerinde de düşünceler belirtilerek, gelecek yıllarda da hazırlanması muhtemel oyunlar için hem gerekli finansman, hem de tecrübe sağlanabiliyor.
Céiron Savaşları
Tarayıcı Tabanlı Devasa Çevrimiçi Strateji Oyunu olan Céiron Savaşları (CS), geçtiğimiz yıl yayınlanmaya başlanan ve kısa sürede 330 bin oyuncuya ulaşarak önemli bir başarı yakalamış Hükümran Senfoni Online’nın (HSO) geliştirilmiş bir sürümü.
HSO ile aynı şekilde, yine iki fantastik medeniyetten birini seçerek ulusumuzun kahramanı olmaya çalışacağımız ve büyük savaşta kendimize ait rolü oynayacağımız yapımda, önemli yeniliklere gidilmiş. HSO’da komutanımız, yani ana karakterimiz savaşlardan elde ettiği tecrübe puanları ile rütbe atlarken, CS’de rütbe atlamak için görevleri (Quest’ler) yerine getirmemiz yeterli olacak. CS’nin bir başka önemli özelliği ise, görevlerin sadece gerçek oyunculara karşı yapılan savaşlardan ibaret olmaması, yapay zekâya karşı yapılacak mücadeleleri de kapsaması. Böylece kullanıcılar, kimi zaman isyancı yeniçerilere, kimi zaman belli bir bölgeyi talan eden güçlü yaratıklara, bazen de hanedan ailesinin bir mensubunu kaçıran korsanlara karşı mücadele edecek.
Görev sistemi, CS’yi HSO’ya göre oldukça farklı bir konuma itiyor. Oyunlar birbirine benzer gözükse de, aslında temel sistemleri tamamen değiştirilmiş durumda. CS’de oyun içi ekonomi, askerlerin özellikleri ve ücretleri, oynanış dengeleri ve bina özellikleri tamamen yenilenmiş.
Üstelik tek değişiklik alt yapı da değil. Artık HSO’daki illüstrasyon ve piksel art temelli grafikler yerine CS’de tamamen 3B grafiklere geçiş yapılıyor (Bu değişikliğin nasıl bir atmosfer farkı yaratacağına örnek olarak HSO’daki Esnai karakteri ile CS’deki Esnai karakteriyle ilgili resimlere bakılabilir). Askerler, binalar ve çevre tamamen 3B olarak modellendirilmiş ve hareketlendirilmiş. Ara yüzde de çok önemli değişiklikler var. Hem daha kullanılabilir ve kolay anlaşılır oldu, hem de görselliği güçlendirildi.
HSO’da oyuncularının en çok şikayet ettiği unsurlar, yani oyuna ait güçlü bir web sitesinin olmaması, forumun olmaması ve oyundaki yönergelerle ilgili sıkıntılar, artık söz konusu olmayacak. Yüzlerce sayfalık yönergeler, videolu anlatımlar, koskocaman bir Céiron Savaşları ansiklopedisi ile birlikte yapım, yayında olacak. Yapım için www.ceironsavaslari.com adresine bakabilirsiniz.
Futbol Arena
Futbol Arena, 2007 yılının ortalarından bu yana gelişimi sürdürülen devasa çevrimiçi bir futbol oyunu. Yapımda, kendi takımımızı ve futbolcularımızı dilediğimiz gibi hazırlayabiliyor, diğer oyuncuların takımları ile mücadele edebiliyor ve özel bir turnuva kapsamında en iyi takım olmak için uğraş verebiliyoruz.
Futbol Arena’nın benzerlerinden en büyük farkı, tek bir futbolcuyu değil tüm takımı kontrol ediyor olmamız. Olabildiğince gerçekçi ve akıcı bir oynanış tecrübesi sunmak için tasarlanmış Futbol Arena’da oyuncularımız, maç yaptıkça gelişiyor. Elde ettiğimizi ödüllerle onlara, kramponlar, formalar, vb… gibi araçlar alabiliyor ve dilediğimiz gibi özelleştirebiliyoruz.
Futbol Arena’nın, dörde dört oynanan yapısı ile “Salon futboluna” benzediğini söyleyebiliriz. Plajda, limanda, kapalı sahalarda, statlarda vb… pek çok yerde çok çeşitli sahalar yer alıyor. Yapımda yer alan büyük sahalarda, ancak ileri seviye takımlar oynayabiliyor. Bunu başarmak için de maç kazanmamız gerekli. Oyuncularımızın performans düzeyleri çok önemli. Bu konuda geliştirmeler yapmak için, antrenörler kiralayabileceğiz. Ayrıca yapımda, son derece etkileyici grafikler, akıcı bir animasyon sistemi, merkezi sunucular üzerinden oynanış, sorunsuz çoklu oyuncu alt yapısı ve daha pek çok özellik bulunuyor. Futbol Arena’nın çıkış tarihi ise, henüz belli değil.
Ocotov
Murat Aydın tarafından hazırlanan Ocotov, İnternet’i bulunan her bilgisayarda çalışabilen çoklu oyunculu, cihaza göre tasarıma bürünen ve kullanıcıya sahip olduğu ekran boyutuna göre maksimum oynanabilirlik veren, taktiksel bir savaş oyunu. Yapımın isminin açılımı ise şu şekilde; bir komutan, bir taktik ve bir zafer (One Commander, One Tactic, One Victory).
Ocotov, farklı çağ versiyonlarına sahip olacak bir yapım. Ana sistemi ve özellikler üzerine yapılan çalışmalarda sona gelinmiş durumda. Şu an görselleri üzerinde çalışılıyor. Ara yüz ekranı sade bir şekilde hazırlanıyor. Ayrıca oyuncular, yapıma adım attıklarında bilgilendirici başlıklarla da karşılaşacaklar. Ocotov’un belki de en güzel özelliği, adam sayısına göre değil, belirlenen taktiklere göre savaşların kazanılıyor olması. Yaptığımız yerinde hamleler sonucunda, az adamımız olsa dahi zafer kazanabileceğiz. Tabii ki bunu da her bölgeye, oraya uygun adamı yerleştirerek başarabileceğiz.
NosFire
Fantastik öğeler üzerine kurulu online oyunlar, bir hayli fazla. Nosfire’ın temeli ise, yarışmak üzerine kurulmuş. Yarışların sonuçları olarak büyük bir imparatorluk kurabileceğimiz veya arka sokaklarda kaybetmeye mahkum olacağımız bir oyun.
Yapımda başlangıç olarak, yönetebileceğimiz karakterimiz ve bir adet arabamız var. Yeteneklerimiz ve paramız sınırlı olduğu için, ilk etapta büyük işler yapamıyoruz. Alıştırma turlarına katılarak yeteneklerimizde artışlar görebiliyoruz. Yarışlar, NosFire’da önemli bir konuma sahip. Siz veya farklı bir oyuncu, yarışları düzenleyebiliyor. Aktivitenin düzenleneceği mekânı, günü ve en önemlisi ödülü gibi detayları belirleyebiliyor.
Kazandığımız yarışlar sonucunda maddi olarak gelirlerimiz oluyor. İstersek yeni arabalar alabiliyor, istersek de mevcut arabamızda geliştirmeler yapabiliyoruz. Sadece bunlar da değil. Yapımda, benzin istasyonu, araba garajı gibi birçok yapı bulunuyor ve bunları satın alarak işletebilir, ek gelirler elde edebiliriz. Eğer şimdiye kadar okuduklarınız hoşunuza gittiyse, www.nosfire.com adresine gidebilir ve oyunu deneyebilirsiniz.
NosFire, şu anda oynanabilen bir yapım, ancak görsel olarak ilk versiyonda bulunuyor. Oyundaki hatalar düzeltilmiş ve daha sağlıklı bir oynanışa imkân tanınıyor. İlerleyen günlerde görsel olarak değişimlerin olacağı NosFire, daha gelişmiş özellikler sunması bekleniyor. Ancak yapımın yeni versiyonu hakkında henüz bir açıklama yapılmak istenmiyor.
PB Oyun Stüdyosu
Stüdyo, iki ODTÜ mezunu; Ercan Baran ve Aykut Pehlivanoğlu tarafından kurulmuş ve Ankara’da faaliyet gösteriyor. 2007 yılında PB Bilişim İnternet ve Danışmanlık Hizmetleri olarak işe, web tabanlı tasarım, yazlım ve uygulamalar geliştirerek başlayan yetkililer, Türk oyun sektörüne katkı sağlayacak projeler hazırlamak istemiş ve yılsonuna doğru PB Oyun stüdyosunu hayata geçirmiş.
PB Bilişim bünyesinde faaliyet gösteren PB Oyun Stüdyosu, an itibariyle Flash tabanlı oyunlar üretiyor. Boğaz’ın Ruhu, En Şanslı Kim?, Kral Penaltı ve TracKing isimli yapımlar, tamamlanmış ve yayında olan oyun projelerini oluşturuyor. Şu sıralar yapımcılar, iki adet yeni oyun üzerinde daha çalıştıklarını belirtti. Hem Türkiye’ye hem yurtdışına projeler üretmeyi amaç edinen firma, dünya çapında bilinir bir oyun stüdyosu olmayı planlıyor. Bu yolda hedefleri, Flash tabanlı oyunlar konusunda dünyadaki stüdyolarla yarışır hale gelmek ve bir yandan değişik platformlarda da yapım tasarlamaya başlamak. PB Oyun stüdyosu, önümüzdeki dönemde web tabanlı oyunların yanında, mobil platformda da yer almak istediklerini belirtiyor.
Yetkililer, “Türkiye’de oyun yapımı denince herkesin Crysis gibi bir oyun yapmayı hedeflediğinden, yeterli sermaye ve yetişmiş işgücü olmadan böyle projelerin yapımına soyunmanın çok gerçekçi olmadığından” bahsediyor. Bu nedenle, basit sayılabilecek oyun projeleriyle yola çıktıklarını ve zaman içerisinde koşulların oluşması halinde büyük projeleri de üretmeyi arzuladıklarının altını çiziyorlar.
Son not olarak PB Oyun Stüdyosu’ndan bir açıklama daha var. Firma, Türkiye çapında, Flash tabanlı oyunların yapımıyla ilgilenen kişilerle tanışmak ve istihdam etmek istediklerini, gerek grafik tasarım konusunda, gerekse programlama konusunda yeteneğine ve bilgisine güvenen arkadaşların kendilerine ulaşmalarından büyük memnuniyet duyacaklarını da ekliyor. Daha fazla bilgi için www.pboyun.com adresine göz atabilirsiniz.
Dandik Diyar
Dandik Diyar, yaşadığımız dünyadan tamamen farklı, içerisinde ilginç karakterlerin yer aldığı ve Türk dokundurmalarının bulunduğu bir macera oyunu. 2 boyutlu olarak hazırlanan yapımı, Point-Click yöntemiyle karşımıza gelen seçeneklerden bize uygun olanları seçerek oynayabileceğiz.
Hikâyesinden biraz bahsedersek Dandik Diyar, küçük bir çocuğun başından geçen olayları konu alıyor. Yöneteceğimiz karakter, 9-10 yaşlarında bir çocuk. Annesi sürekli çalıştığı için, her gün bir bakıcıya emanet ediliyor. Fakat devamlı gelen bakıcının önemli bir işi çıkınca, geçici bir süreliğine farklı bir görevli gönderiliyor. Bu kişinin de çok kötü birisi olduğu anlaşılınca, karakterimizi odasına hapsediyor. Bir kitap bulan kahramanımız, Dandik Diyar isminde bir dünyadan söz edildiğini görüyor ve açılan boyut kapısıyla bu dünyaya adım atıyor.
Yapımda, sürekli bulmacaları çözmek için çabalayacağız. Tek olmayacağız da. Bize yardımcı olan arkadaşlarımız olacak. Tabii ki onların da bizden bazı istekleri olacak ve biz onlara yardım ettikçe, onlar da bize yardımcı olacak. Böylece tekrar yaşadığımız dünyaya dönebilecek ve bize kötü davranan bakıcıyı alt edebileceğiz. Dandik Diyar üzerinde çalışmalar devam ediyor. Yapım hakkında, ücretsiz olması veya ufak bir ücret alınması gibi düşünceler var.
Zibumi
Zibumi sitesi insanlara, hoş vakit geçirmelerini sağlayan, oynanışı basit, ama eğlenceli oyunlar sunuyor. Sitede, aksiyon, bulmaca ve strateji gibi başlıklar altında yapımlar yer alıyor. Her oyunun, İngilizce dil desteği de bulunuyor. Site üzerinden rahatlıkla oynayabileceğiz bu Flash tabanlı oyunları, siteye üye olarak tam ekran boyutunda oynayabiliyorsunuz. Her daim ziyaretçilerinin nabzını tutmayı önemseyen Zibumi, şikayet ve öneriler için forum sayfalarında kullanıcılarını bekliyor. Sitede yer alan iki güzel yapımdan bahsedelim.
23 Nisan Dünya Çocukları isimli oyun, küçük yaştaki kullanıcılara hitap ediyor. Yapımda 23 Nisan kutlamalarına katılacak bir çocuğu giydiriyoruz. Fiziksel olarak tasarımını gerçekleştirdikten sonra (Göz, burun, ağız gibi detaylar), dilediğimiz giysiyi, şapkayı, ayakkabıyı ve benzeri aksesuarları, karakterimizin üzerine ekleyebiliyoruz. Hazırladığımız tasarımları, daha sonra duvar kağıdı veya avatar olarak da kaydedebiliyoruz. Bu işlemler için, sayfanın sağ üst köşesinde yer alan seçenekleri kullanabiliyoruz.
Giz Bul 2 isimli yapım ise, bize ufak, ama eğlenceli araştırmalar yapmayı sunuyor. Yer aldığımız bölümde, bize bulunması istenen araçların isimleri veriliyor. Biz de bu doğrultu da, onları bulmak için dikkatli bir takip gerçekleştirmeliyiz. Tüm eşyaları bulup işaretlememizin ardından, bir sonraki bölüme adım atabiliyoruz. Bu ve diğer oyunlara göz atmak istiyorsanız www.zibumi.com adresini ziyaret edebilirsiniz.
Zibumi yetkililerinden Elif Buğdaycı, Zibumi olarak yeni projelerinin olduğunu ve bunlar üzerinde yoğun bir şekilde çalıştıklarını belirtti. Henüz gösterilebilecek duruma gelmedikleri için, ne oldukları hakkında henüz bilgi verilmek istenmiyor. Zibumi’den yenilikler gelmeye devam edecek.
Yoğurt Teknolojileri
Ülkemiz oyun sektörünün önemli firmalarından olan Yoğurt Teknolojileri’ne de yeni projeleri hakkında birkaç soru yönelttik. Onlar da incelik gösterip cevaplamaktan kaçınmadılar. Firmanın yeni geliştirdiği Yoğurdistan isimli projesi, gerçekten merak uyandırıcı.
1-Yoğurt Teknolojileri nedir?
Yoğurt Teknolojileri 1997 yılında kurulmuş bir kurum. 2008 yılı başlarına kadar Coca Cola, Eti, Turkcell gibi markalara Advergame’ler geliştirdi. Ayrıca Yoğurt ilk yerli 3 boyutlu PC oyunu olan Pusu’nun yapımcısı oldu. 2008 yılı başından beri de ajans çalışmalarına son vererek aldığı yatırım desteğiyle, 3 boyutlu Adobe Flash grafik motoru Yogurt 3D, dünyanın ilk Flash tabanlı üç boyutlu sanal dünyası Yogurtistan ve üç boyutlu hareket yakalama sistemi olan YoCap projeleri üzerine çalışmaktadır.
2-Geçtiğimiz dönem, sanırım firma olarak Game Developers Conferance’a katıldınız. Konferans sizin için nasıl geçti? Nasıl tepkiler aldınız?
Evet, GDC’de sektörün önde gelen firmalarıyla görüşme ve fikir alışverişinde bulunma fırsatımız oldu. Demomuzu paylaştık ve çok olumlu tepkiler aldık. Yenilikçi teknolojimiz ve iş modelimiz birçok sektör liderinin dikkatini çekti. Bizim Flash motorumuzun rakiplerinin 2-3 yıl ötesinde olduğunu söyleyen uzmanlar oldu.
3-Sitenizde yer alan demoya baktığımda, aklıma The Sims tarzı geldi. Sanırım Quake Live oyununda olduğu gibi, İnternet tarayıcısı üzerinden oynanabilecek, üç boyutlu bir oyun tasarlıyorsunuz. Son dönemde üzerinde çalıştığınız projeniz hakkında bilgi verebilir misiniz? Bu oyun nedir, konusu, niteliği, ne zaman oynayabiliriz, hedefleriniz neler gibi?
Şu anda üzerine çalıştığımız sanal dünyamızın adı “Yoğurtistan”. Yoğurtistan, kullanıcıların avatar yaratıp onu istedikleri gibi giydirebildikleri, kendi evlerine sahip olup istedikleri gibi dekore edebildikleri, arkadaşları ile eğlenip oyun oynayabilecekleri İnternet tarayıcısı içerinde Adobe Flash10 uyumlu üç boyutlu bir sanal dünyadır.
Ayrıca kullanıcılar Yoğurtistan içerisinde dükkanlarını kolayca açıp, burada gerçek ya da sanal ürünlerini/hizmetlerini satabilir ve gerçek para kazanabilir olacaklar. Yoğurtistan için geliştirdiğimiz teknoloji ve iş modeli ile her iki alanda da dünyada benzersiz. Diğer sanal dünyalardan çok farklı olarak kullanıcıların herhangi bir dosya ya da eklenti indirip kurmaları gerekmeden doğrudan internet tarayıcıları ile bu üç boyutlu sanal dünyada yer almalarını sağlıyoruz. Bunu da yine kendi geliştirdiğimiz üç boyutlu flash motorumuz Yogurt3D’ye borçluyuz. Ekim ayı içerisinde Türkiye, Aralık ayı içerisinde de dünya lansmanımızı yaparak Yoğurtistan’ı kullanıcılarla buluşturacağız.