Makale

Türk Oyunları Ne Alemde?

Türk yapımı oyunlar.. Ne çoklar! Vivid Image ve Cartoon Studios gibi işi zaten bu olan firmaları saymazsak, bir oyun yapmaya başlayan amatör grupların sayısı şimdiye kadar görülmemiş seviyede. Bunun nedeni ne? Oturup bir sosyoloji tezi de yazılabilir bu konuda, ve fakat bana sorarsanız sebep, bu işin o kadar da zor olmadığının keşfedilmesi. Counter-Strike’ı tek bir kişi yaptı, bunun için net üzerinde bedava olarak dağıtılan programları kullandı ve sonuç ortada.. Firmalar oyunlarının satışını garantilemek için mod’lara destek vermeye başladılar ve ortalık source code’larla, engine’lerle doldu. Bunların kullanımlarının 3DStudio Max, LightWave gibi programlara kıyasla çok daha kolay olması insanları gaza getirdi vee.. Sebep bu mu? Bilmiyorum.. Sebep ne olursa olsun, sonuç şu: Görülmedik bir “oyun yapımı” salgınıyla karşı karşıyayız. Her zaman olduğu gibi, ciddi olanlar başaracak, olmayanlar başaramayacak.. Ciddi olanlar arasından da, sadece iyi bir iş çıkartanlar hatırlanacak.
Aşağıda, newsgroup’lardan, web sitelerinden, eşten dosttan duyduğum/haber aldığım bütün Türk yapımı oyunların yapımcılarıyla gerçekleştirilen kısa röportajları okuyacak ve oyunları biraz tanıyacaksınız. Bütün yapımcılara üç soru soruldu:

1) Oyun şu an hangi aşamada? Genel olarak ne olup bitiyor, belli bir konuda zorluk çekiyor musunuz, sponsor bulabildiniz mi (ya da arıyor musunuz), işler planladığınız gibi yürüyor mu?

2) Ne zaman çıkması düşünülüyor?

3) Bir beta/demo çıkarmayı düşünüyor musunuz? Düşünüyorsanız ne zaman?

Her bir oyunun kısa bir tanıtımını okuduktan sonra, bu sorulara verilen cevapları okuyacaksınız. Bir çok oyun yer aldığı için, tanıtımları ve soruları kısa tutmayı tercih ettim. Amacım tüm oyunlar hakkında genel bir fikir sahibi olmanızı sağlamaktı. Zaman içinde, oyunlar geliştikçe ve daha fazla ayrıntı açığa çıktıkça, ayrıntılı tanıtımlar da olacak elbet. Belli bir oyunu burada göremediyseniz, iki nedeni olabilir: ya yapımcısı mailimize cevap vermemiştir ya da bizim o oyundan haberimiz yoktur.. İkinci ihtimal geçerliyse, lütfen bildirin. Oyunların tanıtımlarındaki sıralamada da buzağı arayacak olanlara şimdiden belirteyim, oyunlar gelen cevapların sırasına göre tanıtıldılar. Yani maile ilk önce cevap veren, ilk olarak yazıldı.. Bunun “geç cevap vereni cezalandırmak” gibi salakça bir gerekçesi yok, tamamen yazının hazırlanmasıyla ilgili. Bütün cevapların gelmesini bekleyeceğime, gelen cevabı yazıya ekledim ve sıralamayı da (hiçbir neden olmadığı için) değiştirmedim. Son olarak, bu yazıda Cartoon Studios ile Dinç İnteraktif (eski adıyla Vivid Image) hakkında bir şey bulamayacaksınız, sebebi ise her iki şirketle de gayet uzun röportajlar yapmamız. Kısa bir süre içinde, onları ayrıca yayınlayacağız.Hazırsanız, işte başlıyoruz..KARAPARA


Yapımcısı: ZIFTH

Web Sitesi:www.karapara.net


Karapara, Muder ve ekibinin yaklaşık 8 yıllık bir projesi. Önceleri Amiga için düşünülen fakat gerçekleştirilemeyen, şimdi ise pc için geliştirilen oyun, turn-based bir strateji. Genel olarak, “otobüs firması kurma stratejisi” denebilir 🙂 Oyuncunun başlangıçta elinde 100.000 doları var, bununla Türkiye’nin istediği bir şehrinde otobüs firması kurabiliyor. Her şehrin maliyeti farklı tabii.. Örneğin İstanbul en pahalı şehir. Daha sonra otobüsleri satın alıyor ve başlıyor “şehirlerarası taşımacılığa”.. Para kazandıkça, daha fazla veya daha lüks otobüs alabiliyor, başka şehirlerde şubeler açabiliyor vs. Oyundaki ayrıntı seviyesi Sid Meier’ın oyunlarıyla yarışıyor. Örneğin otobüslerdeki hosteslerin giysi seçiminden tutun da, otobüsün geceyi geçireceği yer, şoförün sürücülük yetenekleri, servis hizmetleri gibi pek çok şey oyuncunun elinde. Daha iyi hizmet, daha fazla müşteri getiriyor ve bu da daha fazla para demek oluyor.. Oyunun Türkiye’de geçtiğinin bir diğer belirtisi de, enflasyon 🙂 Random olarak belirlenecek enflasyon miktarı, satın alınabilecek eşyaların fiyatlarını etkileyecek. Siz de mecburen bilet fiyatlarına zam yapacaksınız ve.. Oyunda bile, Türkiye’de olmak zor. Diğer bir tipik Türk etkisi de, mafya. Oyunda size mafyadan kaçak benzin kullanıp daha fazla kar etme gibi teklifler gelecek, veya mafyayla işbirliği yapıp rakip firmalara sabotajlar düzenleyebileceksiniz.. (Beni Muder abim göndertti, fazla kıpraşmayın koç! Ankara-Diyarbakır hattı bizim! Hayır itirazın varsa asfalt malzemesi haline getirelim seni, karayollarına hizmetin dokunsun..) Hatta tamamen yasadışı yollara sapıp, firmanızı yurtdışına mülteci kaçırmak için kullanabilmeniz de söz konusu.


Oldukça umut verici ve beklenmeye değer bir proje. Oyunda tüm bu özellikler yer alırsa, hele bir de “Türk işi” olduğu düşünülürse, ortaya “dadından yinmez” bir oyun çıkacağı kesin. Bakalım, bekleyip göreceğiz. Karaparayla ilgili daha fazla bilgi ve de dahası, yakında burada, Muder’le yapacağımız röportajda.. Şimdi Muder’in sorulara verdiği cevaplara geçelim:


1) Oyunun proje aşaması tamamlandı, şu an grafik ve müzikler, ses efektleri üzerinde çalışıyoruz. Bundan sonraki aşama, programlama aşaması olacak..Bu arada tabii oyunun başında kullanacağımız demoyu (movie) hazırlayacağız.. Programcı, grafiker, müzisyen, kısaca tüm ekibin bir arada bulunamaması ve çalışacak bir stüdyo ortamımızın olmaması en çok zorluk çektiğimiz konu. Diğer konuysa maddi zorluklar tabii ki, hiç eksik olmayan maddi zorluklar.. Yola tamamen gönüllü ve amatör ruhumuzla çıktık ama ortaya çok profesyonel, yıllarca oynanacak, konuşulacak ve “klasik” olacak bir oyun çıkarmak istiyoruz. Sponsor arıyoruz ancak çok ümitli değiliz. Dediğim gibi biz amatör ruhla yola çıktık, eğer bir sponsor çıkarsa işler oldukça kolaylaşacak ve hızlanacak hatta çok çabuk bir şekilde somutlaşacak, arıyoruz, tabii ki arıyoruz.. Ancak şu aşamada, hepimiz bir şekilde sponsor olmadan da yola devam ediyoruz, edeceğiz de..


2) Oyunu yaz öncesinde (2002) çıkartmayı planlıyoruz. Bunda beta testlerin bile yaklaşık iki ay sürecek olmasının ve şu an bir stüdyo ortamımızın olamamasının, bir araya gelerek hızlı bir şekilde çalışamamamızın ve bir veya bir kaç sponsorumuzun bulunmamasının da etkisi büyük tabii ki.. Ancak biz geç olsun ama gerçekten istediğimiz gibi, bizden beklenildiği gibi olsun istiyoruz.. Zaman konusunda tam bir garanti veremiyoruz ancak “kalite” standardımızı koruyarak çıkarabileceğimiz en erken zamanda çıkarmak istiyoruz..


3) Şu an oyunun iki ayrı demosunu internetten olsun, dergiler yoluyla olsun dağıtmayı düşünüyoruz. Birincisi oyunun başındaki “movie” yani kısa film ve oyun içinden görüntüler ve oyunun özelliklerini de anlatan çok daha kısa bir filmle desteklenmiş olacak.. Bunun için verebileceğim tarih en erken Ocak 2002.. Diğeri ise oyunun oynanabilir demosu. Bunun üzerinde tam bir mutabakata vardığımızı söyleyemem. Ancak bir şekilde oyunun bu tipteki demosunu da insanlara oyun çıkmadan sunmak istiyoruz. Bunun içinse, oyun çıkmadan bir ve ya iki ay öncesi diyebilirim, yani, şu anki planlara göre, Mart, Nisan olabilir..BİR ZAMANLAR İSTANBUL: AGRİGOT’UN KİTABI


Yapımcısı: Tolga Karanlık

Web Sitesi:www.bzistanbul.com


Bir Zamanlar İstanbul, isminden de anlaşılacağı gibi, mekan olarak İstanbul’da geçen bir oyun. Tür olarak RPG. Oyunda sekiz karakter sınıfı var, Akıncı, Ninja, Vampir, Samuray bunlardan bazıları. Karakterlerin yeteneklerini geliştirmek için, ilk beş bölümden sonra (ki bu bölümler mekan olarak bir medresede geçiyor) o yeteneği öğreten hocalar bulmanız gerekiyor. İlginç tarafı, bu ilk beş bölümden sonra single player desteğinin olmaması. Bundan sonra oyun multiplayer olarak, yani sadece internet üzerinden oynanabiliyor. Tolga Karanlık, oyuncuların bağlanacağı server’ların (şimdilik) Almanya’da olacağını söylüyor.


Oyun, yüzyıllar önce yaşamış Agrigot isimli bir kralın hazırlattığı, içinde en tehlikeli büyülerin yer aldığı bir kitabı konu ediniyor. Oyuncular bu kitabın peşine düşecek, ama yan quest’ler de alacaklar, öyle ki, oyunda toplam 6000 quest olacağını söylüyor Tolga. Oyun 3rd person olarak oynanacak, yani karakterinizi arkadan görecek ve kontrol edeceksiniz. Oyunda hava şartları ve gece/gündüz sürekli değişecek, ayrıca oyunculardan bağımsız bir sürü npc de olacak. Oyun için tahminen PIII sınıfı bir işlemci ve 16 MB’lık bir ekran kartı gerekeceği düşünülüyor.


Oyunun bir diğer iddiası da, ilk bitiren kişiye 1 milyon dolar ödül verilecek olması! Evet canım, bildiğimiz dolar, hemi de bir milyon.. Bu ve diğer özellikleriyle bana çok iddialı göründü, ancak umarım hepsi gerçekleşir. Zaten bir ay içinde piyasaya sürüleceği söyleniyor, o zaman hepimiz görürüz. Tolga Karanlık’ın sorularımıza verdiği cevaplar şöyle (son cevap, 1 milyon dolarlık ödülle ilgili, soru şöyleydi: 1 milyon dolarlık ödül gerçek mi? Gerçekse nasıl karşılayacaksınız?):


1) Oyunun kullanıcı ara birimi bitti, şu an dublaja girmiş durumdayım. Elimdeki modelleri baştan ele aldım, çünkü web sayfasındaki modeller çok sade ve gerçek atmosferi yansıtmaz göründü gözüme. İnanması zor ama yeni binalar çok “zeki”. Sponsor konusunda bir şey söylemek zor, memlekette mahalle muhtarı web sitesi yapar, reklamları koyacak yer kalmaz, sen süper bir şey yaparsın ama kimse para vermez. Sponsor tabii ki arıyorum ama bulabileceğimi pek sanmıyorum. Son sorunuzun cevabında bu konuya daha detaylı değineceğim.


2) 2001 Eylül sonu ya da Ekim ayı ortaları.


3) İlk game play preview 1 hafta -10 güne kadar çıkıyor. Birer hafta arayla yeni beta ve preview’ler sürüp son baharda serverları ayarladıktan sonra piyasaya süreceğiz. Serverla ilgili olarak Almanya’yı ziyaret etmem gerek çünkü orada 2 server olacak şimdilik.


4) Evet gerçek. Oyun 6000 quest’ten oluştuğu için bitmesi zaman alacak ve bu sırada toplayacağımız para fazlasıyla yeterli olacaktır. Tomb Raider hiçbir şey olarak Bir Zamanlar İstanbul’a yan bakamaz ama en az satanı 14 milyon lisanslı kopya sattı, öyle değil mi? Artı olaylar ciddileştikçe belki sponsor firmalar yanaşırlar. Şu aşamada Escort gibi büyük bilgisayar üreticilerinden olumsuz cevap aldım sponsorluk için, şimdi Almanya’da biriyle görüşüyorum, belki ondan biraz bir şeyler gelecek..MAD JACK THE PIRATE


Yapımcısı: TurkGames

Web Sitesi: www.turkgames.8m.com


FoxKids tv kanalındaki “Mad Jack” çizgi filmini hiç izlediniz mi? İşte bu, o! Çizgi filmin oyununu yapıyorlar.. Büke Yolaçan ve ekibi oyunu tamamladığında copyright mevzuları yüzünden sorun yaşar mı bilinmez, ama neticede yaptıkları bu.. Oyun point-click bir adventure. 2D, çizgi film tarzı grafikleri var ve Flash’la yapılıyor. Mad Jack’in başına binbir türlü bela geldikten sonra ıssız bir adaya düşüyor, siz de bulmacaları çözerek ilerlemeye çalışıyorsunuz. Oyunda dört ada ve toplam 50 tane karakter olacak. Flash ile yapıldığı için, ekranın istediğiniz bir yerine zoom yapabilme imkanına da sahipsiniz.


Belki bazılarınız ciddiye almıyor.. Ben “niye olmasın?” diyorum. Farklı karakterler kullanılabilirdi, ama son zamanlarda piyasaya çıkan Gilbert Goodmate’ten ne eksiği var? Eğer sağlam bulmacalar da bulabilirlerse, bu da gayet güzel bir 2D adventure olabilir. Bekleyip görelim.. Büke’nin sorularımıza verdiği cevaplar şöyle:


1) Oyun şu anda daha ilk aşamalarda. Oyun 4 adadan oluşacak. Ama şu anda ancak 1. adanın yarısı bitti. Şu sıralarda genel olarak mekan çizimleri yapıyoruz. Karakter çizimlerini de en kısa süre içerisinde bitireceğiz. Şu anda pek zorluk çekmiyoruz. Ama işler ilerledikçe zorlanmaya başlayacağız. Özellikle de oyunun son aşaması olan programlama kısmında. Şu anda sponsor aramıyoruz. Oyunun bitimine doğru sponsor arayışlarına başlayacağız. İşler şu anda çok iyi gidiyor. Aynı istediğimiz gibi.


2) Oyunun 2003 Eylül’ünde çıkması düşünülüyor. Tabii ki bu çok uzun bir süre ama oyun uzun süreceği için bu zaman da bize normal geliyor.


3) Beta çıkarmayı düşünüyoruz. Ama ancak Şubat sonlarına doğru olabilir. Şu anda sitemizde oyun hakkında bilgi edinmeniz için küçük 2 oynanamayan demo koyduk. Umarım beğenirsiniz.FATİH’İN KALESİ


Yapımcı: TurkOp (Vedat/Sedat Meydaneri)

Web Sitesi: www.turkop.cjb.net


TurkOP, yaklaşık 1.5 sene önce kurulmuş. Ekibe katılanların/ayrılanların sayısı devamlı değişiyor, ama değişmeyen iki üyesi Vedat ve Sedat Meydaneri. Belki daha önce yine TurkOP’tan çıkan beat-em up ve yarış oyunlarını oynamışsınızdır.. Şimdi iki oyun üstünde çalışılıyor: Fatih’in Kalesi isminde bir oyun ve E.T.S isimli bir strateji oyunu. Strateji oyunu çok yavaş ilerlediğinden, çalışmalarını şimdilik tamamen Fatih’in Kalesi üstüne yoğunlaştırmışlar. (Yan taraftaki screenshot’lar, Fatih’in kalesi oyunundan.)

Oyunun konusu, mekanı vs. şimdilik belli değil, geliştirilme safhasındaymış. Tarihi bir oyun da olabilir, günümüzde de geçebilir.. Türü konusunda da bilgi yok, ama screenshot’lardan anlaşıldığı kadarıyla, fps olabilir.. Bilinmiyor. Bilinenler şunlar: Oyun OpenGL kullanıyor, bütün işletim sistemlerini destekliyor, multiplayer’ı var ve eski Osmanlı silahları kullanılıyor. Oyunun 1. test sürümü hazır, ancak web sitesinde yaşanan sorunlar nedeniyle şu an için download edilemiyor. En azından ben bu yazıyı hazırlarken durum böyleydi, belki şu anda düzelmiş olabilir.


E.T.S ile ilgili hemen hiç bilgi yok. Görünüm açısından (tek bir screenshot var) WarCraft’a benziyor. Damage sistemi, pathfinding sistemi ve map editörü hazırmış ancak proje çok yavaş yürüyor. E.T.S ile ilgili bir yorum yapamayacağım, Fatih’in Kalesinin de test sürümünü denemiş olsaydım bir şeyler söyleyebilirdim, ama deneyemedim. Screenshot’lara bakarsak, iç mekanların idare ettiğini, ama dış mekanların epey bir geliştirilmesi gerektiğini söyleyebiliriz. Vedat Meydaneri’nin sorularımıza verdiği cevaplar şöyle:


1) Oyun çalışır aşamada ama şu an için başka bilgisayarlarda sorun çıkarıyor. Sponsor arıyorum, daha yeni aramaya başladım ve oyunun şu an 1. test sürümünü bitirdim.


2) Ne zaman çıkar bilmiyorum, şu an test sürümleri çıkaracağım.


3) 1. test sürümü çıktı.DARK SCREAM


Yapımcı: Vatoz Entertainment

Web Sitesi:https://deep.at/vatoz


Vatoz grubu, iki sene önce kurulmuş. Grup beş kişiden oluşuyor, biri yabancı. Yaptıkları oyun, Heretic’i andırıyor. 3rd person görüş açısından oynanan ve fantastik öğelerin olduğu bir action.. Bu oyunun ismi Dark Scream. Bunun dışında, iki proje daha yürütüyorlar: Magic Towers ve Encyclopedia. Magic Towers oldukça orijinal bir proje, bir nevi dijital büyü kitabı. Kitabı kullanarak Dark Scream evreni için büyü hazırlamanız, hazır büyüleri kullanmanız mümkün. Magic Towers ayrı olarak satışa sunulacak ancak bir demo versiyonu Dark Scream oyununun içinde bulunabilecek. Son proje olan Encyclopedia ise, Dark Scream evrenini, orada yaşayan ırkları, kıtanın yapısını vs. tanıtan bir tür ansiklopedi, video desteği de olacak.


Oyun Brezilyalı bir şirkete ait olan Fly3D adlı motorun modifiye edilmiş halini kullanıyor. Fakat motoru o kadar modifiye etmişler ki, artık Fly3D olmaktan çıktığından, Darksider adını vermişler. Screenshot’lardan gördüğümüz kadarıyla, Unreal’i andıran bir motor bu. Oyuna en çok eklemek istedikleri özellik, hacimsel sis denilen bir efekt. Bu efekt, oyunda sisin gerçekten “sis gibi” görünmesini sağlıyor ancak performansı çok fazla düşürüyor.


Grubun çoğu henüz Lise son sınıfta ve de maalesef cennet yurdumuzda ÖSS denen bir cinnet sebebi var.. Şu an için önlerindeki en büyük engel olarak bunu görüyorlar. Bunun dışında, oyun oldukça gelişmiş, hatta en çok screenshot’ı olan Türk oyunu bu. Buradakilerin haricinde, web sitelerinde daha bir sürü screenshot görebilirsiniz, ayrıca tasarım açısından da gördüğüm en iyi sitelerden biri. İlk demo, bu yazı hazırlanırken çıkmak üzereydi, hatta aslına bakarsanız çoktan upload edilmişti ama server çökmüştü.. Siz bunu okurken büyük ihtimalle çıkmış olacaktır, bu yüzden deneyip kararı kendiniz verebilirsiniz.. Vatoz Entertainment’tan Nadir Akıncı ve Emre Gürsoy’un sorularımıza verdiği cevaplar şöyle:


1) Brezilya’lı bir şirketin geliştirmekte olduğu Fly3D adlı grafik motorunu geliştirerek oyunumuza modifiye ettik.Tabii ki biraz eksiklikleri vardı. Bu arada şirketle anlaşmak için kontak kurduk. Firma istediklerimiz gerektiği kadar vermeyince biz de kendi grafik motorumuzu yazmaya karar verdik. Şu an modifiyelerle uğraşmaktayız. Matematiksel işlemelerin yapıldığı modul sistemleri tamamlanmış durumda. Aslında ters gidenlerin sayısı, yolunda gidenlerin sayısının belki 1/4’ü, belki de daha az. Grubumuza oldukça becerikli yeni elemanlar ekledik ve birkaçını da çıkarmak zorunda kaldık 🙁 Bu arada bahsettiğimiz volumetric fog teknolojisi (ilk beta/demo’muzda kullanmakdık), beraberinde birçok hacimsel efekti de getirecek ve fanatiklere volfog’suz oyun oynamam dedirtecek cinsten. Üzerinde çalışmayı sürdürüyoruz. Bu arada biz sponsoru bulmadan sponsorun bizi bulması çok iyi olabilir (sponsor arayacak vaktimizin olma olasılığı çok düşük). En büyük engel, şu an önümüzde bulunan ÖSS. Aşmamız kolay olacak fakat oyunu askıya alma anlamına geldiği için yine de engel.


2) -cevap verilmemiş-


3) Bu gece, ya da yarın sabah upload edeceğim demo da, grafik ayarları kısmen ayarlanabilecek, multiplayer olacak. Aynı anda encyclopedia’nın da tanıtım sürümünü upload edeceğim. 4 karakter arasında seçim yapabileceksiniz, third person/first person seçim şansı, ve bir de 3d fireball.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Göz Atın
Kapalı
Başa dön tuşu