Makale

Ufak adımlarla büyük hedefe doğru

Saatlerimizi, günlerimizi çalan oyunlar, uzun uğraşlar ve yoğun emekler
sonucunda ortaya çıkarılıyor. Oyun geliştirmek, grafik motorunun
hazırlanmasından hikâye kurgusuna, seslendirme aşamalarından performans
testlerine kadar uzanan uzun bir süreci kapsıyor. Gerek yayımlanan haberler,
gerekse de bizzat yapımcılar ağzından verilen bilgiler neticesinde biz de bu
gelişim süreçlerini takip edebiliyor, başlanan ve varılmak istenen noktalar
arasındaki değişimlere şahitlik edebiliyoruz. Bir gerçek var ki, oyun
geliştirmek eskiye nazaran daha zor. Giderek gelişen görsel teknoloji, dijital
dünyaların grafiksel olarak daha da kusursuzlaşmasına imkân sağlıyor. Bunun
sonucu olarak harcanan zaman da giderek artıyor, ayları, hatta yılları
bulabiliyor. id Software sorumlularından John Carmack, günümüz oyunları için mod
yapmak ve çeşitli eklentilerin hazırlanmasının kolay olduğunu, fakat gelecekteki
ürünlerde bu tip çalışmaların yapılması için çok büyük imkânların gerektiğini
söylüyor. Bu ve benzeri açıklamalar, tabii ki oyun dünyasında “uç noktası”
olarak tabir ettiğimiz yapımlar için geçerli. Hazırlanan her mod veya eklenti,
var olan ürünün havasını değiştirebiliyor, ilgiyi artırabiliyor ya da tamamen
yeni bir fikrin doğmasına sebebiyet verebiliyor. Oyun yapmak zor iş, ama
imkânsız değil.


2 boyutlu basit oyunlar hazırlayabileceğiniz programlar

Herkes, oynadığı gibi bir oyun yapmak ister, fakat ilk aşamada bu çok zor. Eğer
konuya ilginiz varsa, işe en baştan başlamanız şart. Bunun için de basit oyunlar
yapabileceğiniz programlar bire bir. Örnek olarak Game Maker’i verebiliriz.
Yapmak istediğiniz oyun için tasarımlar, arka plan için görüntü, seslendirmeler
ve dahasını hazırlayabilir ve Web üzerinden bulabileceğiniz kodlar sayesinde
(https://gamemaker.simondonkers.com/find-scripts) oyununuza bazı fonksiyonları
dahil edebilirsiniz. Save ve load gibi fonksiyonlar ekleyebilir veya isterseniz
mouse desteği sağlayabilirsiniz. Bir diğer örnek olarak da RPG Maker’ı
verebiliriz. Adından da anlaşılacağı üzere kurgusu RPG üzerine olan yapımlar
hazırlayabiliyorsunuz. Kullanımı basit ve çoğu konuda değişiklikler
yapabiliyorsunuz.


Oyunların kendi dosyalarıyla oynayarak farklı şeyler ortaya çıkarmak

Herhangi bir oyunun kurulum dosyasını açtığınızda, sesler, tasarımlar ve benzeri
verilerin olduğu klasörlerle karşılaşırsınız. Bunlar genellikle sıkıştırılmış
klasörlerdir ve ilk etapta tamamını açamazsınız. Bazı oyun dosyalarını açmak
için Winrar yeterli oluyor. Bazıları için ise, farklı programlar indirmek
zorundayız. Uyumlu olup olmadığını öğrenmek için genellikle dosya uzantısını
Google’da aratmak yeterli oluyor. Eğer 3DMax, Photoshop gibi programlar
kullanabiliyorsanız, oyunların kaplamalarıyla oynayabilir, tasarımlarda
düzeltmeler yapabilirsiniz. Beğenmediğiniz bir silah sesi varsa, istediğiniz
sesle değiştirebilir, bunun etkisini de oyunda görebilirsiniz. En basit
değişiklikleri ise, Text dosyalarında yapabiliyorsunuz. Böylelikle oyunları
Türkçeleştirebiliyorsunuz.Mod paketleri ve harita editörleri

Yapımcılar, hazırladıkları ürünleri direkt olarak sadece satış amacıyla piyasaya
sürmüyor. İletişim forumlarında yapılan sohbetler, fikir alışverişleri, var olan
ürünün daha da iyileştirilmesi için çok önemli. Bu geliştirmeler, sadece
yetkililer tarafından değil, oyuncular tarafından da yapılabiliyor. Firmalar,
hazırladıkları ürünlerin yanında sundukları “Mod Tools” ve “Map Editor” gibi
ücretsiz yazılımlar sayesinde, yeni fikirlerin oluşmasına zemin hazırlıyor.
Böylece sevdiğiniz bir oyuna eklemeler yapabiliyor veya komple değişikliğe
gidebiliyorsunuz. Yapılan harita paketleri ve mini oyunlar, Internet üzerinde
paylaşılabildiği için popülaritesi kolaylıklar artabiliyor ve yapımcıların
dikkatini çekebiliyor. https://www.moddb.com/ bu konular üzerine yoğunlaşmış en
iyi Web sitesi.


Grafik motorlarının ücretsiz olarak kullanıcılara sunulması

Yapımcılar, yıllarca uğraş vererek grafik motorları hazırlıyor. Bu motorlar,
sadece geliştirdikleri oyunlar için değil, diğer firmalara satılması açısından
da önemli. En yeni örnek olarak Unreal Engine 3’ün başarısını gösterebiliriz.
Zira bu motoru lisanslamayan kalmadı denebilir. Ürünlere gösterilen ilgi,
etkisini kaybettiğinde yapımcılar da yeni ürünler geliştirmek için harekete
geçer. Bu sırada ticari olarak değeri kalmayan grafik motorları, ücretsiz olarak
indirilmeye sunuluyor. Bu sayede oyun gelişmeye meraklı olan, ama ekonomik
yönden zayıf kullanıcılar için kolaylık sağlanıyor. Unreal’ın geliştirme
paketine ulaşmak için https://www.udk.com/ adresine bakabilirsiniz.

İşin sadece teknik boyutu yok. Hayal gücü de çok önemli

Piyasaya sürülen yapımların büyük çoğunluğu, başta teknik özellikleri sebebiyle
değil, başarılı hikâyeleriyle beğenilir. Oluşturulan karakterler ve tasarlanan
dünya, kullanıcıyı içine çekip bir bütün oluşturabiliyorsa, başarılı olunmuş
demektir. Teknik olarak becerinizin olmaması, sizin oyunlar için önemli şeyler
yapamayacağınız anlamına gelmiyor. Eğer etkili bir hayal gücüne sahipseniz,
hazırladığınız hikâyeleri yapımcı firmalara e-posta olarak atabilir, belki de
yeni bir oyun serisinin doğmasını sağlayabilirsiniz. Her oyun firmasının resmi
sitesinde, mutlaka işle ilgili posta adresleri vardır.


Onlar, bu iş için ilk adımları nasıl attı?

Call of Duty ekibinden Sami Onur, küçüklüğünden beri bilgisayar ve oyunlara
meraklı olduğundan dolayı yapımcı olmaya karar vermiş. Spore ekibindeki Barış
yaman ise konu hakkında şunları söylüyor: “Açıkçası bilgisayar mühendisliği
mesleğini seçmemde, oyunların çok büyük rolü oldu. Ortaokulda ZX Spectrum ile
başlayan oyun ve programlama merakım daha sonra Amiga ile devam etti.” The Sims
3 ekibinden Cemre Özkurt: “Küçük yaşlarda çizim yapmaya ve bilgisayar kullanmaya
başladım. 8-13 yaşları arasında Çarşaf isimli karikatür dergisinin hafta sonları
oluşturduğu karikatür okuluna gittim. Burası bana hem çizim hem de yaşam tarzı
açısından gelişmemde çok faydası oldu. Daha sonra Mimar Sinan Üniversitesi
Grafik Bölümü’ne girdim. Okulda 3D animasyonla ilgili bir şey olmasa da, orada
3D animasyona ilgim arttı. Karakter tasarımı ve animasyon yapmaya başladım”
diyor. Bir dönem Ceidot oyun stüdyolarında çalışan Hakan Nehir ise, hazırladığı
Koridor isimli FPS oyunuyla ismini duyurmuştu.

Görüldüğü gibi oyun yapmak için tonlarca sebep ortaya konabilir. Ortak nokta
ise, bu işi yapmaya “istekli” bir tutum sergilemeniz. İnsanlar, yeteneklerinin
yanında istekli tutumları sayesinde büyük işler başarabiliyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu