Makale

Unutulmayan Diyarlar #16

Ülkemizde FRP oyunları aslında yeni bir şey değil. Eski bilgisayar dergilerinin son sayfalarına doğru, genellikle 1-2 sayfa yayınlanan FRP köşeleri ile genel toplumun böyle bir oyundan haberi olsa da, bu köşeleri yazanlar da sonuçta önceden FRP oynuyorlardı.

Bahsettiğim bilgisayar dergileri (64’ler, MegAmiga, Commodore vb.) 1980 ortaları civarında çıkmaya başladığını düşünürsek, demek ki buradaki yazarların bu tarihlerden önce FRP oynamaya başlamış olmaları gerekir. Tam da bu tarihlerin hemen öncesinde, 1977 yılında, önceki makalelerimizde uzun uzun bahsettiğimiz Gary Gygax üstad, yeni oyun kurallarını ve kitaplarını yayınladı. D&D’yi geliştirip, daha bir eli yüzü düzgün ve kapsamlı oyun sistemi haline getiren bu yeni sisteme basitçe “Advanced Dungeons and Dragons” adı verildi. Yani AD&D.

AD&D’den ilk önce üç temel kitap ortaya çıktı. 1977 yılında, yaratıkları ve canavarları anlatan Monster Manual, 1978 yılında oyuncuların karakter oluşturma süreçlerini netleştiren Player’s Handbook ve 1979 yılında oyun oynatımı konusunu derinleştiren Dungeon Master’s Guide.

Daha sonra bu kitapları Deities & Demigods, Fiend Folio, Monster Manual II, Oriental Adventures ve Unearthed Arcana kitapları izledi. Bütün bunlar olurken, oyun dünyalarına yönelik de pek çok kitap ortaya çıktı ama bunlar başka bir makalenin konusu.

AD&D’nin, D&D’den epey bir farkı vardı. Öncelikle kural setleri üç kitaba bölünmüştü. Eskisi gibi kutulu bir set artık yoktu. Gereksiz veya oyunu yavaşlatan kuralların bir kısmı tamamen kaldırıldı. Chainmail tabanlı çatışma ve savaş sistemi tamamen kaldırılıp, yerine yeni bir sistem yazıldı. Oyuncu karakterlerindeki bir çok özellik elden geçirildi ve kuralları daha açık seçik yazıldı. Günümüzde hemen herkesin oynamaktan çok zevk aldığı Bard, Illusionist ve Ranger karakter sınıfları kurallara dahil edildi. Alignment sistemi günümüzdekine çok yakın bir şekil aldı. Assassin, druid, monk, paladin ve thief gibi D&D sistemine ek paket olarak çıkmış sınıflar doğrudan ana sisteme dahil edildi. “Fighter” sınıfı adam gibi bir ada kavuştu. D&D’deki adı “Fighting-man” idi. Sınıf ve ırk mantığı tamamen ayrıştırıldı.

AD&D, Gary Gygax’in TSR için yaptığı son işlerden biridir. AD&D sonrasında şirketin finansal sorunları üzerinde yönetici ve ortaklar ile anlaşamadığı için TSR’dan ayrıldı. Ama geride bıraktığı miras, yani AD&D, günümüzde bile hala bir çok FRP ve RPG oyununun (bilgisayar RPG’leri dahil!) temel mekaniklerini ve kavramlarını belirliyor.

Eğer FRP ile ilgileniyorsanız, eski FRP’cilerin “Second edition çok iyiydi be abi, nerde o günler” serzenişlerini duymuşsunuzdur. O dinozor FRP’cilerin bahsettiği “ikinci edisyon” AD&D değil. AD&D’nin ikinci edisyonu. Yani Gary Gygax TSR’dan ayrıldıktan sonra tekrar elden geçirilen AD&D’nin aldığı şekil. Bunu uzun uzun anlatacağım, benim de yıllarım AD&D 2nd Edition oynayarak geçti. O yüzden yazıyı şimdilik burada bitiriyorum. Gelecek hafta oldukça detaylı bir AD&D 2nd Edition yazısı sizleri bekliyor olacak.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Göz Atın
Kapalı
Başa dön tuşu