Oyun İncelemeleri

Warhammer Online: Age of Reckoning

Sıkı fanları ve oyuncuları bulunan Warhammer, Games Workshop’un masaüstünde
oynanan bir oyunu. Çok kitleye, hikayelere aslında belirtmek gerekirse geniş bir
envantere sahip. Ama baştan belirteyim Warhammer’ı, Warhammer 40K ile
karıştırmamak gerek. Warhammer; Elf’lerin, Orc’ların, insanların, cücelerin
olduğu bildiğimiz klasik fantastik evren. Warhammer 40K’da da Chaos, Orc’lar,
insanlar vs… bulunuyor, ancak büyünün ve teknolojinin birlikte kullanıldığı
Warp’lardan yararlanılan, uzayda teknolojisinde geçen, galaksileri ve yıldız
sistemlerini içine alan diğer farklı bir evren. Her iki evrenden fazlaca malzeme
var, ama yıllar yılı açıkçası doğru düzgün çıkan oyun sayısı az. Aklıma
Warhammer 40K: Dawn of War, Dark Omen geliyor. Bunlar haricinde çıkan yapımlar
akılda kalıcı değildi ve genel olarak vasattılar. Warhammer Online: Age of
Reckoning zorlu bir yapım süreci bitiminde kaliteli oyunlar zincirine katılan
son oyun oluyor.

Bitmek bilmeyen nefret

Warhammer Online (Kısaca WAR) iptalinde içine dahil olduğu sıkıntılı ve yılan
hikayesine dönen geliştirme safhasından geçip, oyuncuların beğenisine sunuldu.
Oyun ilk olarak 2004’te duyuruldu. O zamanlar Climax Online tarafından
geliştiriliyordu. Climax’ı kısaca hatırlatırsak; Silent Hill: Origins, Viva
Piñata’nın PC versiyonu, MotoGP, Diablo’nun PS versiyonu gibi daha birçok yapıma
imza atmış bir firma. Yapılmakta olan WAR için 2004’teki E3 fuarında video bile
yayınlanmıştı. Ancak yaşanan bazı problemlerden dolayı Games Workshop ve Climax
yaptığı açıklamayla oyunun iptal edildiğini duyurdu. Bu karar oyunu bekleyenleri
şok ederken, yapımın web sitesi de kapanmıştı, kısaca WAR kepenkleri indirmişti.
Bazıları bu iptalin nedenini Climax’ın online türdeki tecrübesizliğine ve oyunu
istenildiği gibi geliştiremediğine bağlamıştı.

Aradan geçen zaman içinde Games Workshop, Dark Age of Camelot gibi başarılı bir
MMORPG’ye imza atan Mythic (Mythic’in 2005’te iptal edilen Imperator Online
adında alternatif bir tarihi ele alan oyunu daha vardır) ile görüşmelere
başladı. Sonunda WAR’ı Mythic yapmaya başladı. Proje Mythic elinde şekillenirken
çıkış tarihine kadar WAR birçok kez de erteleme yaşadı.

Oyun, Warhammer fantezi evrenini ele alıyor. Empire zor bir durumda,
imparatorluk içinde çeşitli problemler yaşanıyor. Empire’ın gücü her geçen gün
azalırken Chaos tehdidiyle karşı karşıya kalıyor. Bu durumda Dwarf’lar ve High
Elf’lerden yardım istiyor. Ancak Chaos’ların yanında Dark Elf’ler ve
Greenskin’ler (Grenskin’ler Orc’lar ve Goblin’lerden oluşuyor) yer alıyor.
Greenskin’ler Empire’a yardım göndermemesi için Dwarf’lara karşı savaşa giriyor.
High Elf’ler gücünün bir kısmını Empire’a yardım olarak gönderirken, ordusunun
bir kısmını ise herhangi bir tehlikeye karşı kendi topraklarında bırakıyor. Bu
durumdan istifade eden Dark Elf’ler, yüzyıllar sonra kendi anavatanlarının
topraklarını işgal etmek için High Elf’lere saldırıyor. Güçlerini birleştiren
High Elf’ler, Chaos ve Greenskin’ler Destruction tarafını oluştururken; High
Elf’ler, Empire ve Dwarf’lar ise Order çatısı altında birleşiyor. Oyun yıkım,
kaos ve acımasız savaşların yaşandığı bu zamanda geçiyor.Kana kan, dişe diş mücadeleler

Yapıma girdiğimiz zaman RVR (Realm vs. Realm), RVR/RP ve Core serverları
seçenekleri yer alıyor. Core bildiğimiz PVE, RVR ise klasik PVP’yi temsil
etmekte, eğer PVP tecrübeniz varsa RVR serverında başlayabilirsiniz, ama normal
oyuncular için Core serverı tavsiye ederim. Servera girdikten sonra Order veya
Destruction’dan birini seçmemiz gerekiyor, baştan belirteyim serverda karakteri
tek bir tarafta seçebiliyorsunuz. Eğer diğer taraftan yeni bir karakter açmak
isterseniz, WAR buna izin vermiyor. Farklı taraftan yeni karakter açmak için
yeni bir serverda oynamanız gerekiyor. Karakterler dört ana kategoriden
oluşuyor, bunlar; Tank, Mele DPS, Ranged DPS ve Healer. Bu dört ana kategoriye
göre, ırklarda karşılık gelen sınıflar bulunuyor. Irklar şu şekilde yer alıyor;


Order tarafı

Dwarf:
Ironbreaker (Tank)
Engineer (Ranged DPS)
Runepriest (Healer)

Empire:
Witch Hunter (Meele DPS)
Bright Wizard (Ranged DPS)
Warrior Priest (Healer)

High Elf:
Swordmaster (Tank)
White Lion (Meele DPS)
Shadow Warrior (Ranged DPS)
Archmage (Healer)


Destruction tarafı

Dark Elf:
Witch Elf (Meele DPS)
Sorcerer (Ranged DPS)
Disciple of Khaine (Healer)

Greenskin:
Black Orc (Tank)
Goblin Squig Herder (Ranged DPS)
Goblin Shaman (Healer)

Chaos:
Chosen (Tank)
Marauder (Meele DPS)
Magus (Ranged DPS)
Zealot (Healer)Aralık ayında yapılacak bir güncellemeyle birlikte Dark
Elf’lere Black Guard (Tank) ve Empire’a Knight of the Blazing Sun (Tank)
sınıfları eklenecek. Bu arada sınıflarda sadece erkek ya da kadın olarak
seçebileceğimiz, cinsiyetini değiştiremediklerimiz var. Mesela Witch Elf sadece
kadın olurken, Chosen ise sadece erkek olarak seçilebiliyor. Cinsiyet seçimine
değinmişken, karakter yaratırken ki seçeneklerden bahsedelim. Açıkçası karakter
yaratma ekranında fazla seçenek bulunmuyor. Karakterimizin yüzü, saç rengi, ten
rengi, dövmesi, yara izi olmak üzere kısıtlı seçenekler yer alıyor. Şahsen bu
kısmın biraz daha ayrıntılı olmasını isterdim. her şeyi belirledikten sonra WAR
dünyasına adımımızı atıyoruz.

Oyunda ilk dikkat çeken noktayı RVR sistemi oluşturuyor. Aslında temeli daha
önce Dark Age of Camelot’ta kullanılan RVR, mükemmel bir şekilde WAR’a da adapte
edilmiş. RVR toplamda dört ana kısımdan oluşuyor;

Skirmish: Rast gele karşınıza çıkan rakip tarafın oyuncusuyla yapılan
kapışmalar.Her harita Order ve Destruction için ikiye ayrılmış durumda. Mesela
bir Order’sınız diyelim, haritanın diğer tarafına geçip Destruction’dan başka
oyuncularla karşılaşıp onlarla dövüşebilirsiniz.

Battlefield: Belli objektiflere gerçekleştirmeye dayanan ve sadece özel
RVR bölgelerinde yaşanan savaşlar (Core serverlarda eğer levelinizden düşük bir
RVR’ye ait özel bölgeye girmeye çalışırsanız tavuğa dönüşüyorsunuz).

Senaryolar (Scenario): Senaryo kapışmaları belli oyun modlarını içinde
barındırıyor. Ara yüzdeki haritanın üstünde bulunan WAR simgesine tıkladığınız
zaman karşınıza belli haritalar geliyor. Bunlardan birine Join yaptığınızda
(İsterseniz “Join Party” seçeneğiyle bağlı olduğunu grupla birlikte de
katılabilirsiniz) bu senaryolardan birine giriyorsunuz. Capture the Flag
tarzında, Troll’leri kontrol altına almak için yaptığınız maçlar gibi değişik
senaryolar bulunuyor. Senaryoya tıklayıp işaretledikten sonra normal oyununuza
devam edebiliyorsunuz. Bir süre sonra veya hemen senaryo görevlerine girip
girmek istemediğinizi soran bir seçenek çıkıyor. İsterseniz hiç senaryoya
girmeyebilirsiniz. Eğer girerseniz yükleme ekranı oluyor ve kendinizi senaryo
haritasında buluyorsunuz. Senaryo kapışması bittikten normal oyunda kaldığınız
noktaya otomatik olarak geri dönüyorsunuz. Yani oyun sizi bağlı olduğunuz
tarafın bir kampına yollamıyor, oyunu bıraktığınız noktaya geri atıyor.

Campaign: Son RVR seçeneğini oluşturan Campaign’te karşı tarafın
topraklarına girip ana şehrini almaya çalışıyorsunuz.

RVR sistemi oldukça zevkli ve bir hayli çetin ceviz savaşlara sahne olabiliyor.
Kaleleri veya ana şehri kuşatmak gibi harika atraksiyonlara giriliyor. Bir taraf
mancınıklarını hazırlayıp kale duvarlarına ve rakip oyunculara ateş ederken,
diğer yandan kalenin kapısını kırmaya çalışıyor. Tabii ki kaledeki oyuncular da
toplarıyla saldıranlara karşılık veriyor, kızgın yağları kapıyı kırmak
isteyenlerin kafalarına döküyor. Kesinlikle WAR dünyasındaki savaşlar oyunda bu
şekilde güzelce yansıtılmış.Bu arada saldırılarda ve savunmada kullandığınız
ok, mancınık, top, yağ gibi silahları kendi kampınızda bulunan Quarter
Master’dan satın alabiliyorsunuz. Bunları da saldırı veya savunmada belirli olan
noktalar üstüne kuruyorsunuz. RVR bölgelerinde tarafınızda bulunan kale ve
önemli noktalar gene tarafınızın NPC’leri tarafından korunuyor. Kalede bir tane
Keep Lord artı Champion’lar yer alıyor. Aynı şekilde önemli noktalarda da bir
tane Hero ve Champion Guard’lar yer alıyor. Eğer gerekli objektifleri yaparsak,
noktalara saldırı yapıp alırsak (Kale, ana şehir vs…) veya savunma yaparsak,
karşı tarafın oyuncularını öldürürsek bunlar bize hem tecrübe puanı, hem de
Renown puanı kazandırıyor.

Renown puanı tam olarak nedir ne değildir açıklayayım. Oyunda karakterimizin
kendi seviyesi ve Renown seyivesi bulunuyor (Seviye veya diğer adıyla level,
WAR’da Rank olarak adlandırılıyor). Ekranın hemen en üstünde normal tecrübe
puanımızı gösteren sarı renkli bar altında, mor renkte Renown barı yer alıyor.
Nasıl normal tecrübe puanı kazanıp seviye atlıyorsak, Renown puanı öğrenip
Renown seviyesi atlıyoruz ve karşılığında belirli Renown yetenekleri öğreniyoruz
(Renown yetenekleri Renown Trainer’dan öğreniliyor). Bu arada yetenek veya
klasik deyimiyle Skill oyunda Core olarak geçiyor. Renown yetenekleri gücümüzü,
hasar vermemizi, dayanıklılığı, karşı tarafın ataklarını daha fazla bloklamayı
arttırabildiği gibi düşman NPC’lerin korkması vs… gibi yetenekler kazandırıyor.

Gelişim safhası

Yetenek yani oyundaki adıyla Core sistemi bildiğimiz klasik yetenek ağacından
oluşmuyor. Core ve Path yetenekleri var. Normal olarak seviye atladığımızda
kendi tarafımızın War Camp’ında bulunan Career Trainer NPC’ye gidip belli bir
para karşılığında Core’u öğreniyoruz. Ayrıca gene aynı NPC’den Path yeteneğimizi
güçlendiriyoruz (Path bu NPC’lerde Mastery olarak adlandırılıyor). Core’lar
karakterin kullandığı genel yetenekler, ancak toplamda 15 adet Core belli bir
Path’e bağlı. Bu Path nedir diye soracak olursanız, şöyle izah edeyim; Path bu
belirli olan Core yetenekleri daha da güçlendiriyor. Mesela bir Core özel bir
vuruş yapma imkanı veriyorsa, bağlı bulunduğu Path’i geliştirdiğimizde, o
Core’un verdiği hasar oranı daha da artıyor. Her sınıf için üç farklı Path yer
alıyor ve her Path’te kendi içinde beş farklı Core’u geliştiriyor.



Path’i geliştirmek için Mastery puanı veriyoruz ve bu puanları verme işi 11. levelda
başlıyor. Bundan sonra her iki levelda bir 1 tane Mastery puanı kazanıyoruz. En
fazla 40. level olabildiğimiz oyunda toplamda 25 Mastery puanı kazanıyoruz.
Path’e en fazla 15 puan yatırıp tamamen o Path’i geliştirebiliyoruz. Ancak her
Path’te artı olarak 7 tane o Path’e özel olarak açılan Core yer alıyor. Yani 15
puan haricinde 7 puan daha o Path’e yatırarak, sunduğu Core yetenekleri de
açabiliriz. Toplamda 22 puanla bir Path’i tamamen geliştirebiliyoruz. Kalan 3
puanı isterseniz farklı bir Path’e yatırabilirsiniz, ancak tavsiyem sadece bir
Path’le sınırlı kalmamanız. Kazandığınız Mastery puanlarını 2 farklı Path
üstünde dengeli dağıtarak, daha etkili bir karakter yaratabilirsiniz. Hem
böylece daha iyi bir karakter elinizde olur. İsterseniz www.wardb.com
adresinde Career Builder yardımıyla neyin nasıl olacağına bakabilirsiniz. Ayrıca
burada diğer oyuncuların sadece RVR, savunma veya saldırı vs… amaçlı herhangi
bir sınıfa ait yaptığı Core ve Path’e dağılım örnekleri yer alıyor, bir fikir
edinebilirsiniz.Bunlar haricinde oyunda moral ve taktik yetenekleri yer alıyor. Taktik
yetenekleri tamamen pasif çalışıyor ve normal Core’lardan, Renown’dan veya
Path’in verdiği Core’lardan oluşuyor. Zaten kendi içinde Tome, Career ve Renown
olarak ayrılıyor. Taktikler ekranda sol alt köşede bulunuyor. Burada farklı
taktik yeteneklerini içine koyabildiğimiz 5 farklı bardan birini seçebiliyoruz.
Taktikler yeri geldiğinde şansa çalışabiliyor. Ancak normal oyunculara karşı
olsun isterse NPC’lere karşı olsun, doğru taktik yeteneklerini kullandığımız
zaman oldukça işimize yarıyor. Moral ise sağ alt köşede bulunan mavi renkli
barla gösteriliyor. Adam öldürdükçe, dövüştükçe bu bar doluyor ve özel bir vuruş
veya başka işe yarar bir moral yeteneğini kullanmamızı sağlıyor. Moral için
kısaca ara gazı da diyebiliriz. Bar toplamda 4 aşamadan oluşuyor, her aşamada o
seviyeye ait moral yeteneğini kullanabiliyoruz. Ancak kullandıktan sonra tekrar
kullanmak için aradan 1 dakika veya 50 saniye gibi bir zaman geçmesi gerekiyor
ki, moral yeteneği yeniden aktif olsun. Eğer dövüşmezsek moral barı kendi
kendine yavaş yavaş azalmaya başlıyor. Seviye atladıkça yeni moral yetenekleri
kazanıyoruz.

Görev dağılımı

Görevler RVR ve NPC olarak ikiye ayrılabilir. Daha evvel RVR’lerde belli
objektifleri ele geçirmek, savunma veya saldırı yapmak gibi amaçlardan
bahsetmiştim. Bunlar aslında oyunun görev sisteminin de bir parçası. Böylesi RVR
dışında NPC’lerden aldığımız klasik şunu öldür, bunu bilmem kaç adet topla, şunu
yok et, görev yerine git şunu aktif et tarzında klasik görevler alıyoruz. Görev
yerleri harita üstünde kırmızı çizgiyle sınırlanmış şekilde belirli olan bölgeyi
gösteriliyor. Bunlar haricinde WAR’ın en iyi olduğu kısımlardan biri olan Public
Quest’ler var. Kısaca PQ olarak adlandıracağım bu görevler NPC karakterlere
karşı oynanan, tek başına yapılması imkansız, ancak grup olarak farklı
oyuncularla birlikte yapılması gereken görevler. Haritaların belirli yerlerinde
olan PQ’lar oldukça zevkli ve oyuncuların daha fazla birlikte oynamasını
sağlıyor.



Haritada gezinirken PQ’lara rast geliyorsunuz, zaten ekranda kocaman
olarak “Public Quest” olarak yazı çıkıyor. PQ’lar üç ana aşamadan oluşuyor.
Birinci aşamalar genelde 100 kadar şu düşmandan öldür, 70 tane şundan topla gibi
kolay amaçlar içeriyor. İkinci aşama daha zor geçiyor. İkincide özel NPC
düşmanlar geliyor ki, genelde Champion olarak isimlendirilen özel NPC’ler.
Bunlara normalde haritada dolaşırken rastlayabilirsiniz. Bir tanesinin
öldürülmesi zor olan Champion’lardan üç dört tane, hatta grup grup
gelebiliyorlar. Son aşama ise en zor kısımdan oluşuyor. Son aşamada genelde Hero
NPC’ler ve yanlarında koruma olarak Champion’lar çıkıyor (Hero’lar oldukça zor).
Eğer tüm aşamaları geçerseniz belli bir ödül kazanıyorsunuz. Ancak bu ödül
kazanma pat diye olmuyor, diğer oyuncularla birlikte belli bir zar atıyorsunuz
(Zar atımı öldürdüğünüz adamların sayısından, levelinize kadar yaptıklarınıza
göre değerlendiriliyor. Hatta daha evvel PQ’ya girip herhangi bir şey
kazanamamışsanız bile bu artı bir puan kazandırıyor). Eğer zar atımı sonunda
sıralamaya girerseniz, bir hediye paketi kazanıyorsunuz. Paketi PQ bölgesinde
beliren ışıl ışıl parlayan sandık (Aynı şekilde RVR’de kale ele geçirirseniz,
gene zar atılıyor. Eğer sıralamaya girerseniz ve sandık çıkıyor ödül
kazanıyorsunuz) içinden paket ödülünü alıyorsunuz. Paket içinde Crafting için
özel malzemeler, silah, zırh, başlık, para vs… çıkabiliyor. İşinize hangisi
yararsa onu alın.PQ’lar sadece ödül vermekle kalmıyor artı olarak bizlere Influence, yani
tanınmışlık puanı kazandırıyor. Kazandığınız puanlar artı olarak bir ödül daha
almanızı sağlıyor. Tanınmışlığınıza göre üç farklı ödül var. Birincisi normal
bir Talisman (Zırh, silah vs… takınca ona yeni bir özellik kazandırıyor,
Diablo’daki soket, Rune’nun aynısı) veya iksir olabiliyor. Daha fazla
tanınmışlık puanınız varsa, daha özel bir eşya alıyorsunuz. Bu genelde eldiven,
silah, bot vs… oluyor. Son olarak Influence’nınız maksimumdaysa elit bir eşya
kazanıyorsunuz. Influence, hemen tecrübe puanı altında, mini haritamız üstünde
bir barla gösteriliyor. Bu ödülleri War Camp’ta bulunan Rally Master’dan
alıyoruz (Rally Master, bulunduğu War Camp’ı sizin geri dönüş noktanız olarak
belirliyor, yani uzak bir yere gittiğinizde, eğer yeniden eski haritaya geri
dönmek isterseniz kendinizi o War Camp’ta buluyorsunuz. Bu arada bu özelliği
yeniden kullanmak için 1 saat geçmesi gerekiyor).

Kraliyet ve hükmedilen topraklar

WAR dünyası üç ana parçadan oluşuyor, bunlar Empire vs Chaos, High Elf vs Dark
Elf ve Dwarf vs Greenskin. Her ana parça kendi içinde 4 farklı bölgeye
ayrılıyor. Bunlar zaten oyun içinde Tier 1,2,3 ve 4 olarak isimlendiriliyor. Her
Tier’da iki ana bölge bulunuyor. Ancak son yani Tier 4’te Order (Ana şehir
Altdorf) ve Destruction’nın (Ana şehir Inevitable City) ana şehri, iki ana
bölge, ırkların ana merkezleri (Mesela Empire Fortress, High Elf Fortress) ve
ana savaşların olduğu kısımlar yer alıyor (Mesela Dwarf ve Greenskin’lar
arasında yaşanan Thunder Mountain savaşı). Her haritada ırklara ait bölümler var
bunlar Chapter olarak isimlendiriliyor. Chapter’lar sayıca çok ve her Chapter’da
kendi tarafınıza ait War Camp’lar yer alıyor (PQ’lar her Chapter’da 3-4 adet
veya daha fazla olabiliyor, artı her Chapter’da yaptığınız PQ’lara göre
tanınmışlık (Influence) dereceniz farklı, her yaptığınız PQ önceki veya sonraki
Chapter’ı değil içinde bulunduğu Chapter’ı etkiliyor). War Camp’larda Career
Trainer, normal satıcılar, Rally Master, Kill Collector (Kill Collector
öldürdüğünüz özel NPC’ler için artı olarak size ekstradan tecrübe puanı
veriyor), Guard’lar filan bulunuyor. Yalnız RVR bölgesinin (O bölgeyi ele
geçirmek için savaşılan özel arena) hemen yanında bulunan War Camp’larda Flight
Master ve Renown Trainer oluyor. Diğer War Camp’larda bu iki NPC yer almıyor.
Flight Master sayesinde farklı bölgelere belli bir ücret karşılığında
uçabiliyoruz. Böylece WAR dünyasında dolaşabilirsiniz. Bu arada Renown Trainer
ve eşya satan NPC’ler RVR bölgesinde tarafınıza ait kalelerde de bulunuyor.

Ancak tüm NPC’lerin olduğu tek yer ana şehirler ve artı olarak ana şehirlerde
Auctioneer (Kendi eşyalarınızın satışlarını gerçekleştiren kısaca ticaret
sistemi için gerekli NPC’ler) ve banka (Kendi banka kasanızla birlikte bağlı
bulunduğunuz loncanın da kasasına bakabiliyorsunuz) bulunuyor. Oyunun ticaret
sisteminin çok iyi olduğu söylenemez, ama yetiyor. Auctioneer NPC’ye gidip
eşyanızı bırakıyor ve fiyatını belirliyorsunuz. Ama satışa çıkardığınız eşyalar
belli bir süreliğine satışta duruyor. Bu süreler 8 saat veya 72 saat olabiliyor.
Artı olarak bu zaman diliminde satışta kalması için satış ilanı zamanına göre
NPC sizden belli bir ücret alıyor. Ayrıca eşyanızın herkese açık veya sadece
loncanızdaki diğer oyunculara satılması gibi bir seçenek de var. Satılan
eşyaların paraları veya sizlere gönderilen eşyalar mail sistemiyle elinize
geçiyor.Mail kutuları tüm War Camp’larda ve ana şehirlerde (Mail sütun bir taş
olarak oyunda yer alıyor) bulunuyor. Satışa NPC’lerden düşenleri veya kendi
yaptığınız Talisman gibi eşyaları satışa çıkartabiliyorsunuz (Ödül olarak
kazanılan eşyalar karakterinize Bound yani ona ait oluyor veya kendi bulduğunuz
eşyaları giyerseniz onlarda Bound oluyor). Kendinizin yaptığı derken yapımda
belli meslekler var ve her meslek en fazla 200 Skill olabiliyor. Meslekler
Crafting’ten, ölenlerin üstünden ekstra eşya çıkarma, iksir yapmak gibi şeyler.
Ancak meslek çeşitleri sınırlı olmuş ve sistem biraz havada kalıyor. WAR’ın
meslek sistemi oyunun zayıf kısımlarından biri, keşke daha detaylı ve daha
ağırlıklı olsaymış.

Combat sistemi Age of Conan’dan (AOC) tanıdık gelebilir. Fareye tıklamadan
klavye üstünde numara tuşlarına basarak, normal vuruşlarımızı yapıp, büyü ve
Core yeteneklerimizi kullanıyoruz. Başlarda bu biraz ters gelse de, kısa bir
sürede alışıyorsunuz. Zaten daha önceden AOC oynayan biriyseniz, sistemi
yadırgamayacaksınız. İsterseniz Hot Bar içinde bulunan yeteneklerimizi ve
Core’ları ayarlardan farklı tuşlara da atayabilirsiniz. Ayarlar diye değinmişken
WAR’ın en güzel yönlerinden biri ara yüzü istediğiniz biçimde düzenleyebilmeniz.
İster tecrübe barınızı, isterseniz haritayı ekranda farklı yerlere koyup
zevkinize ve işinize yarayacak biçimde ekranı farklı şekle sokabilirsiniz.

Beraberlikten güç doğar

WAR genel olarak yalnız kurt rolüne bürünmemeniz için imkanlar sağlayan bir
oyun. Başta belirttiğim gibi PQ’lar, büyük savaşların farklı senaryoların
oynanabildiği RVR sistemi bunun bir kanıtı. Oyun içinde en fazla 6 kişiden
oluşan Party’ler kurabiliyorsunuz. Zaten PQ ve RVR (RVR’nin büyük savaşları)
için Party’nin olması şart. Ancak sadece bunlara 6 kişilik Party’ler yetmiyor.
RVR’de Party kavramı ortadan kalkıyor diyebilirim. Bu durumlarda Warband devreye
giriyor, Warband Party’nin üst modeli yani birkaç Party’nin birleşmesiyle
oluşuyor. RVR savaşlarında Warband’ın olması zorunlu desem daha doğru olacak.

Warband ve Party haricinde oyunda diğer oyuncularla birlikte olacağını loncanız
yani bir de Guild’iniz var. Karakterin seviye atlaması gibi Guild’lerde seviye
atlıyor. Seviye atladıkça Guild’e bağlı karakterlere bazı Core yetenekler de
kazandırıyor. Yani Guild’in seviye atlaması sadece öylesine olmuş bir olay
değil, Core ve belirli bonuslar veriyor. Guild demişken NPC’lerden kazandığınız
paranın 1 bakırı Guild’in kasasına gidiyor. Paraya da değinmişken oyunun para
sisteminde altın (Gold), gümüş (Silver) ve bakır (Copper) kullanılıyor. Ticaret
yaparak, NPC’lerden ve görevlerden gelen paralarla, ekonomik durumunuzu
dengeleyebilirsiniz.

Teknik altyapı

WAR’ın grafikleri WoW’u hatırlatıyor. Rengarenk grafikler belki süper değil,
ancak kesinlikle oyunun dünyasını yansıtmaya ve yapıma yetiyor. Modellemeler,
çevre dizaynı Warhammer fantezi evrenini iyi resmediyor. Irkların farklılıkları
veya gittiğiniz diğer haritadaki bölgenin o ırka ait farklı tasarımı kendini
belli ediyor (NPC’lerden veya bulduğunuz boyalarla zırhlarınızı
boyayabilirsiniz).Efektler grafikler açısından genelde başarılı. Zırh ve
silahlar farklı tasarımlarıyla ve çeşitliliğiyle fark ediliyor. Animasyonlar
genelde yumuşak yapılmış, karakterler odun gibi hareket etmiyor. Ancak
grafiklerde bir takım problemler var. Bazen attığınız bir büyü size geri
dönerse, büyünün efekti karakterin üstünde kalıyor. Bazen de karakterinizle bir
şey almak isterken yaptığınız animasyon üstünde kalıcı oluyor. Yürürken eğilmiş
bir vaziyette ilerliyor, sadece dövüşürken animasyonu değişiyor. Böylesi hatalar
var, ama bunlar başka haritaya geçişlerde veya yeniden oyuna girerken düzeliyor.
Yapımda birde son çıkan yamalardan sonra ne yazık ki bazı çökmeler yaşanmaya
başladı. Bazen kendinizi pat diye herhangi bir hata mesajı almadan masaüstünde
bulabilirsiniz.

Sesler genelde güzel. Efektler ayrıntılı olarak sütünde durulmuş belli oluyor.
Mesela elinizdeki Dagger’ı belinizden çıkartırken, farklı ses efektleri
duyabiliyorsunuz. Aynı şekilde bir top ateş ederken, hep aynı ses efektini
çıkarmadığını işitebilirsiniz. Efektler her ne kadar başarılı olsa da, yapım
müzikler konusunda ne yazık ki askıda kalıyor. WoW, AOC veya Everquest gibi
yapımlarda müzikler daha başarılı ve ön plandaydı. Ama WAR’da müzikler arkada
kalmış ve kendi kendilerine çalıyorlar. Oyuna girdiğinizde müzikler dikkat
çekici gelmiyor.

WAR atmosfer açısından aslında mükemmel bir oyun. Grafikler, sesler, savaşlar
Warhammer’ın o acımasız yönünü oyuncuya hissettiriyor. Açıkçası oyuncuyu içine
çekiyor. War Camp’larda tutsak edilen NPC’lerle dalga geçen NPC’ler veya bir
NPC’nin yaşanmakta olan savaş ve olaylara verdiği tepkilerdeki korkularını,
endişelerini diyaloglarında görebilirsiniz. İnce ayrıntılara kadar her şey
düşünülmüş. Diyalog demişken oyunun chat sistemini açıkçası pek başarılı
bulamadım. Aslında genel olarak yetiyor, ama daha iyi olabilirmiş. Zaten
yayınlanan yamalarda chat sistemi üstünde yapılan değişiklikler vardı.

Her şey ayrıntılarda gizlidir

Oyunda Tome of Knowledge kısaca TOK sistemi yer alıyor. TOK’ta görevlerinizden,
kaç oyuncu, kaç NPC öldürdüğünüz, ne kadar görev yaptığınız, Warhammer tarihine
kadar birçok ayrıntı yer alıyor. Bununla birlikte bir de WAR’da kendine ait
Achievment sistemi yer alıyor. Konuştuğunuz NPC’lerden, boyadığınız zırha veya
öldürdüğünüz kaç yüz NPC’ye kadar neredeyse her şey için bir tane Achievment
açılıyor. Artı olarak bu Achievment’lar ufak bir miktar da olsa tecrübe puanı da
kazandırıyor.

Yapımda binekler her ırka göre değişiyor. Mesela Chaos’lar ata binerken,
Goblin’ler kurda biniyor. Ama bana göre en güzeli Dark Elf’lere ait olanlar.
Binek almak 15 altın ve binmek içinse levelinizin 20 olması gerekiyor.

Sonuç olarak WAR bazı eksikliklerine karşın mükemmel bir oyun olmuş. Doğrusunu
söylemek gerekirse gerçekten böylesi sıkıntılı bir yapım sürecinden sonra, böyle
bir oyun beklemiyordum. Bazı teknik hatalarına, bir iki sisteminin zayıflığına
karşı son zamanda oynadığım en iyi MMORPG oldu. Bu hatalar da zaten zamanla
düzelecektir. Eğer yeni bir online oyun arayışındaysanız, Warhammer Online: Age
of Reckoning bu derdinize oldukça fazla derman olacaktır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Göz Atın
Kapalı
Başa dön tuşu