Anime ve manga köşemizin dördüncü bölümü sizlerle. Geçtiğimiz hafta kısaltılmış terimlerden bahsetmiştik. Biraz da anime türlerine değinmiştik. Aslında anime türü denildiğinde işler biraz karışabiliyor. Bunun nedeni filmlerden bildiğimiz türlerden kaynaklanıyor. Korku, aksiyon, drama, fantastik, dövüş sanatları vb. birçok anime türü de var. Bu nedenden kimi zaman şu “kız”lar ve “erkek”ler için kurgulanmış anime türlerini bir kenara bırakıp; bu haftayı mükemmel bir animeyi, mangayı ve beraberinde de filmini tanıtacağım Ghost in The Shell’e ayıracağım.
Söz konusu Cyberpunk olduğunda ilk aklına gelmesi gereken yapıt, Ghost in The Shell’dir. En azından ben öyle düşünüyorum. Neden biliyor musunuz? Çünkü kendisine has bir felsefesi vardır ve o kadar çok cybeypunk içerikli oyun ve film yapıldı ki, çoğu Ghost in The Shell’i örnek alarak ilerledi. Bunların en başında Matrix üçlemesi geliyor. 1999 yılında vizyona giren ve başrollerinde Keanu Reeves ve Laurence Fishburne olan bilim kurgu filmi çıktığı yıllarda manşetlerden düşmedi. Bunun asıl nedeninin Ghost in The Shell olduğunu bilen çok az insan vardı.
Geçmişten bugüne Ghost in The Shell
Ghost in The Shell’in çıkış tarihi 1989 Mayıs ayıdır.Öncelikli olarak mangasıyla tanıdığımız Ghost in The Shell’in konusu da cyberpunk kadar derin bir felsefeye dayanır. İlk mangasından ve kronolojik olarak çıkış yıllarından başlayarak gideceğim. Ghost in The Shell ilk olarak Masamune Shirow tarafından çizildi ve 1989 – 1991 yılları arasında bölümleri devam etti. Sırasıyla çizilen mangalar ve vizyona giren animeler:
*Ghost in the Shell (1989) – Manga
*Ghost in the Shell 2: Man-Machine Interface (1997) – Manga
*Ghost in the Shell: Stand Alone Complex (2002) – TV Serisi
*Ghost in the Shell: Stand Alone Complex – Tachikoma Special’s (2002) – OVA
*Ghost in the Shell 1.5: Human Error Processor (2003) – Manga
*Ghost in the Shell: S.A.C 2nd GIG (2004) – TV Serisi
*Ghost in the Shell 2: Innocence (2004) – Film
*Ghost in the Shell: Stand Alone Complex – The Laughing Man (2005) – Film
*Ghost in the Shell: Stand Alone Complex – Solid State Society (2006) – Film
Yıl 2029 ve hiçbir şey bildiğiniz gibi değil
Şu an yaşadığınız her şeyi unutun ve bu makaleyi okurken aşağıda paylaştığım müziği dinleyin.
2029 yılına götürüyorum sizi. Günlük hayatın elektronik ağlarla yönetildiği ve insanların da birbirlerine bu ağlar sayesinde bağlı olduğu bir zamana gidiyoruz. İnsanlar, robotlar hatta cyborglar bu yaratılan elektronik ağın bir parçasıdır. Tek yaşam formunun bu ağ olduğunu zannediyorsanız, yanılıyorsunuz. İnsanları diğer sanal yaşam formlarından ayıran temel bir özellik vardır, hayaletler. Hayaletler diğer yaşam formlarından oldukça farklıdır. Hayalete sahip her türlü canlı, tamamı ile sibernetik bir vücuda sahip olsa da (ki genelde vardır) insan olarak tanımlanmakta ve insana dair her türlü hak ve özgürlüklerden yararlanabilmektedir. Yalnız, bilinmeyen bir şey daha vardır. Bu hayaletler siber suçlular tarafından yönlendirilmektedir. Söz konusu suçlu olunca, hayaletler hafızaları silebilen varlıklar haline gelebilmektedir.
Bu suçları durdurmak isteyen Ulusal Kamu Güvenliği Komisyonu, dokuzuncu şube personelini kullanmaya başlar. Japonya’da yer alan bu komisyonun başında sinergenetik organlardan oluşan Binbaşı Motoko Kusanagi vardır.
Ülkenin güvenliğini sağlamak için elinden geleni yapan Kusanagi, insan varoluşuna ilişkin yüzlerle soruyla karşı karşıya kalır ve aslında bilmediği çok fazla detayın olduğunu fark eder.
Kaç kere izlemek gerek?
Ghost in the Shell’i bir kerede izledikten sonra neler olduğunu anlamayacaksınız. Bu yüzden birkaç kere izlemek zorunda kalabileceğiniz bir film. Aslında zorunluluk değil, bir süreden sonra bunu kendiniz isteyeceksiniz. Her izlediğinizde de farklı detayları göreceksiniz. Sadece anime ve manga ile sınırlı kalmayan Ghost in the Shell, filmiyle de mükemmelliğini koruyor. Ghost in the Shell için animesini, mangasını ve filmini çok ayrı yerlerde değerlendirmeniz gerekiyor. Hepsinin birbirinden bağımsız hikayesi var ve hepsinin felsefesi de buna bağlı olarak değişiyor.
Ghost in the Shell 2: Man-Machine Interface
Bu seferki kahramanımızın adı Motoko Aramaki’dir. Motoko, varlığı fiziksel dünyanın sınırlarını aşan ve ağların oluşturduğu sanal dünyada yaşamaktadır. Birden fazla benliğin ve kimliğin birleşimi olarak, dünya çapında yönettiği yapay insan bedenlerini tuhaf vakaları çözmek için kullanmaktadır.
Ghost in the Shell: Stand Alone Complex
26 Bölümlük TV serisi 2030 yıllarında geçmektedir. Dijital ağ geçmiş yıllardan farklı olarak her yere yayılabilmektedir. Kural ihlalleri ve suç oranı ciddi anlamda artmıştır. Suçların işlenmeden bulunması gerekmektedir ve bu nedenden Ulusal Kamu Güvenliği Komisyonuna bağlı 9.Şube, diğer bir adı ile “Stand Alone Complex” suçla mücadele için tekrar kontrolü ele geçirmeye çalışmaktadır.
Ghost in the Shell: Stand Alone Complex – Tachikoma Special’s
Bu OVA serisi Ghost in the Shell’de yer alan Tachikoma isimli tankın, birbirleriyle olan iletişimlerini ve ilişkilerini anlatmaktadır.
Ghost in the Shell 1.5: Human Error Processor
Masamune Shirow’un önce Ghost in the Shell 2: Man-Machine Interface’de yer almalarını düşündüğü, ancak daha sonra GITS 2 kapsamından çıkarılan 4 hikayeden oluşan mangasıdır.
Ghost in the Shell: S.A.C 2nd GIG
Ghost in the Shell’in ikinci serisi olan Ghost in the Shell: S.A.C 2nd GIG, 26 bölümden oluşmaktadır. Dokuzuncu Şube bu sefer aksiyondan biraz geride kalıp, siyasi ve politik sorunlarla uğraşmak zorunda kalmaktadır. İlerleyen bölümlerde Bireysel Onbir (Individual Eleven) isimli bir terörist grubuyla çatışmaya girerler.
Ghost in the Shell 2: Innocence
Yıl 2032 ve Dokuzuncu Şube tekrar iş başında. İşlenilen biz dizi gizemli cinayet nedeniyle, araştırmalarına derinlemesine devam ederler. Bu film, Masamune Shirow’un ünlü mangası Ghost in the Shell’de yer alan Robot Rondo isimli bölüm üzerine inşa edilmiştir.
Ghost in the Shell: Stand Alone Complex – The Laughing Man
2024 yılında gündeme gelen The Laughing Man Incident isimli terör eylemi, rehinelerin salınmasıyla sona ermiştir. Yalnız altı yıl boyunca bir türlü çözülemeyen olay, tekrar farklı bir boyuta taşınır. Bu filmin yapılmasının özel bir nedeni vardır. Ghost In The Shell: Stand Alone Complex TV serisinde yaşanan kopukluklar nedeniyle, The Laughing Man yapılır.
Ghost in the Shell: Stand Alone Complex – Solid State Society
Bu sefer sizi 2049 yılına götürüyorum. Tekrar Dokuzuncu Şube’yle beraberiz. Yalnız bu sefer Motoko Kusanagi şubeden ayrılmıştır ve aradan iki yıllık bir süre zarfı geçmiştir. Kuklacı isimli hacker’ların ortaya çıkması, olayların kopmasına neden olur. Kuklacı’nın kim olduğunu öğrenmek için Batou ve Motoko Kusanagi’yi karşı karşıya getirmiştir.
Yaz yaz bitmez
Ghost in the Shell tek bir makeleye sığdırabilecek bir yapıt değil. Elimden geldğince belirli süre zarflarında Ghost in the Shell için ayrı ayrı yazılar yazmaktan yanayım. Çünkü insanlığın nasıl yaratıldığı ya da sanal alemin aslında ne kadar güçlü olduğunu görebilmek için daha fazla odaklanmanız gerekecek. Aranızda Ghost in the Shell yazı dizisinin bitemeyeceğini düşünen elbet vardır. Buna ben de katılıyorum. Bu yüzden tek bir makalede Ghost in the Shell’in tüm hikayesini anlatmak bu esere büyük bir haksızlık olur.
Kimisine göre dişi bir karakterin bu kadar ön plana çıkması büyük bir haksızlık. Doğru duydunuz, bu şekilde düşünenler gerçekten var. Bunun tartışması bitmez, biraz da karakterlere değinelim. Bu yazı dizisi sadece bilgilendirmekten öteye gitmeyecek.
Motoko Kusanagi, Batou, Togusa ve Daisuke Aramaki aklınızda tutmanız gereken karakterler.
Gördüğünüz üzere henüz çok kısa bir yazı dizisi oldu. Ghost in the Shell’e güzel bir giriş gerçekleştrdik. Ancak şunu da belirteyim. Daha yeni başlıyoruz.