“Uzun bir süre sonra kendime geldim. Aslında uyumuşum, belki de beni
uyuttular. Tam olarak ne olduğunu hatırlamıyorum. Gözlerim yavaş yavaş açılmaya
başladı. Etrafı şimdi daha net görebiliyorum. Ancak ne kadar garip bir yerdeyim.
Karanlık etrafı sarmış sanki, biraz ışık var gibi. Ayağa kalkmalıyım. Ama bunu
yapamıyorum, sanki kaslarım çekilmiş. Beynimin verdiği komutlara uymamak için
direniyorlar. Belki bir süre dinlenip gücümü toplamam lazım. Ancak burada ne
olmuş? Birazcık doğrulabilirsem etrafı daha rahat görebilirim. Evet oluyor,
biraz acı var kaslarım gene itaatsizlik yapıyor, ama başarabilirim. İşte oldu,
şimdi biraz daha dik durumdayım. Garip bir ışık huzmesi var, çevremi biraz daha
net görmem için bana yardımcı oluyor. Algılamamı körleştiren o sessizlikte
gitti. Garip bir takım gürültüler var. Şurada tam orada ışık huzmesinin altında
bir takım gölgeler var. Acaba bunlar kim? Ama ne garip ki, gölgeler ilginç bir
şekilde. Yoksa ben öldüm mü? En iyisi artık ayağa kalkmalıyım, bana acı verecek.
Ama bunu yapmalıyım. Böylece ne olduğunu daha iyi anlayabilirim. İşte ayağa
kalkma vakti geldi. Ama şu gölgeler sanki hareket edip buraya geliyor gibi, ben
mi yanlış görüyorum. Ufak bir gölge oyunu bu, neden korkuyorum ki? Ancak bir
tuhaflık var, sesler de gölgelerin oradan geliyor. Hangi cehennemdeyim ben?”
Giriş
Bilinmezliğin olduğu karanlık, kasvetli ve gizemli bir hikaye. Bioshock’un
girişi belki böyle olabilir. Gözlerimizi açtığımız zaman kendimizi bilmediğimiz
garip bir yerde bulacağız ve sonrası mı? İşte sonrası oyunun kendisinde
cevaplanacak. Irrational Games, 1999 yılında System Shock 2 ile bunun aynısını
bize yapmıştı. Bilim-kurgunun içinde olduğu; korku dolu, ama RPG elementlerinin
de içinde yer aldığı bir yapımdı. Oyunun daha ilk bölümünde ne olduğu belirsiz
garip yaratıklara karşı, adrenalin seviyemiz artıyordu. System Shock 2 zamanında
oldukça başarılı olmuş, harika bir yapımdı. Aradan yıllar geçti, ama üçüncü
projeyi bir türlü duyamadık. Irrational Games, SS3’ten önce karşımıza onun
yerine geçebilecek, hatta kimine göre SS3 olduğu söylenen Bioshock oyununu
duyurdu. Yapımcılar Bioshock’un kesinlikle System Shock 2’nin devamı olmadığını,
ayrı bir proje olduğunu belirtiyorlar. Peki bu yapım nasıl bir şey?
Oyunumuz SS2 dinamiklerine sahip, FPS ve RPG tarzında. Garip bir şekilde ilginç
bir yerde uyanacağız ve sonrasında su altı şehrine inip sır dolu hikayeyi
çözmeye çalışacağız. Şehir 1940’lı yılların atmosferine sahip. Aslında korunmak
için deniz altına yapılmış devasa bir kent. Ancak insanlara ne olduğu veya
burada ne gibi garip olayların döndüğü belli değil. Hatta bizim dahi nasıl bir
şekilde uyuduğumuz ve bunun neden olduğu belirsiz. Esrar perdesi hakkında
yapımcılar herhangi bir açıklama yapmıyorlar ki, zaten oyun çıktığında bu ilginç
ve kasvetli hikayeyi biz çözmeye çalışacağız.Neler var neler
İlk olarak oyundaki yeniliklerden biri olan yapay zeka. “AI Ecology” adı verilen
yeni bir sistem kullanılıyor. Bunun sayesinde karşımızdaki düşmanlarımızın kendi
iç güdüleri olacak. Kısaca bize bodoslama girmeyecekler. Bunun yerine anlık
kararlar verip, aldıkları etkiye göre tepki verecekler. Taktik yaparak bizi
şaşırtmaya çalışacaklar. Mesela oyun için yayınlanan videoda düşmanını yukardan
yüksek bir yerden aşağı attığını sanan karakter, demirlerin olduğu yere gelip
aşağıya bakıyor. Ancak baktığı zaman aşağıda rakibinin cesedini göremiyor. O
sırada karnına baktığında kocaman bir matkabın, karnından dışarı çıktığını
görüyor. Zaten sonrasında olan oluyor. Kısaca düşmanlarımız aptal değil, hatta
oyun boyunca sürekli aynı taktiği kullanamayacağız. Çünkü “AI Ecology” sürekli
olarak, yaratıkların kararlarını değiştirecek. Evet yaratık demişken, karşımızda
genetik yapıları değiştirilmiş garip düşmanlar var. Bunların bir kısmı çok
vahşi, size durduk yere saldırarak öldürmeye çalışacak. Diğer bir kısmı ise yine
oyunun yayınlanan videosunda izlediğimiz düşmanımız. Yanlarında ufak çocuklar
olan bu kısım, aslında daha barış sever. Durup dururken size saldırma
potansiyelleri pek yok. Ancak bir tehdit unsuru yaparsanız veya yanlarındaki
çocuklara dokunmaya çalışırsanız o zaman işiniz iş olabilir.
Çeşitli materyaller
Barışçıl düşmanlara dokunmadığımız da onlar da bize dokunmayacak. Ancak şöyle
bir durum var. Yapımda ilerledikçe farklı yerlerde kullanmak için, farklı
amaçlara yatkın ilginç araçlar yapabileceğiz. Bunları yapmak için bazı
materyallere ihtiyacımız olacak ve bazıları düşmanlarımız üzerinde
bulunabilecek. RPG kısmı işte burada işin içine giriyor. Çünkü karakterimizi
geliştireceğiz. Üstümüzdeki zırhımızı ve silahımızı, bulduğumuz materyallerle
daha güçlü ve etkili bir hale getireceğiz. İşin diğer enteresan kısmı yapımda
ilerledikçe birbirinden farklı bölümler olacak ve bu fark yüzünden bizde
silahımız ve ekipmanlarımızda değişikliğe gideceğiz. Tabii bunu yaparken oyunda
bulacağımız materyaller de bölümden bölüme göre değişecek. Hatta bazıları özel
olacak ve az bulunacak. Bu ender materyalleri doğru zamanda ve doğru yerde
kullanmak için yanımızda bulunduracağız. Oldukça geniş bir envanter sistemi
Bioshock’ta yer alacak. Hatta ilginç diğer bir nokta daha bulunuyor. Sadece
ekipmanlarımız gelişmekle kalıp, bizi koruma ve saldırma için güç sağlamayacak.
Yetenekler de kazandıracak. Böylece etraftaki eşyaları hareket
ettirerek, düşmanlarımıza zarar vermek veya kendimize bir koruma yaratmak vs…
için objeleri kullanabileceğiz. Kısaca işin içinde farklı güçler de yer alacak.Objeleri hareket ettirme demişken, Bioshock’ta çevre karakterimizle etkileşimli
olacak. Gelişmiş bir fizik modellemesi yapımda yer alıyor. Bunu lehimize
durumlara kullanabileceğiz, aynı şekilde düşmanlar da aleyhimize kullanabilecek.
Fizik motoruyla beraber çevre daha gerçekçi olurken, aynı zamanda karakterlerin
hasar modellemesi de gerçekçi olacak. Vurduğumuz yere göre ve verdiğimiz hasara
göre, düşmanlarımızın yaralanan kısmı gözükecek. Hatta daha ileri gidersek
ateş ettiğimiz veya vurduğumuz yere göre, düşmanlarımızın tepkileri ve aldıkları
hasar farklı olacak. Hatta bir veya daha farklı noktalara göre silahımızı bile,
ona göre değiştirme imkanımız olacak.
Görüntü
Bu kadar iyi bir oyunda yine iyi grafikler olacak. Yeni nesil Unreal grafik
motorunun gücünü, Bioshock’ta hissedeceğiz. Gerçekçi modellemeler, çevre
dizaynı, ışık ve gölgelendirme efektleri bizlere iyice hissettirilecek. Değişen
bölüm ve çevre tasarımları son detayına kadar Unreal tarafından çizilecek.
Irrational Games özellikle motoru iyi optimize ederek, rahat ama detaylı bir
biçimde grafikleri bizlere sunacak. Seslerin de grafiklerden aşağı kalmayacağını
belirtelim. Ses efektleri özel bir biçimde hazırlanıyor. Özellikle karanlık
atmosfere uyum sağlamak için, arka plan seslerine dikkat ediliyor. Böylece
oyuncuya Bioshock’un gerilimi iyice verilecek.
Irrational Games, System Shock 2’deki devrimsel yenilikleri alıp, iyice
geliştirerek, başka özelliklerle beraber Bioshock’a adapte ediyor. Sır dolu
karanlık bir hikaye, ne olduğu belirsiz bir dünya, garip düşmanlar ve hayatta
kalmaya çalışan yalnız bir adam. 2007’nin ikinci çeyreğinde X360’a ve PC’lere
çıkacak olan Bioshock gelecek senenin en iyi oyunlarından biri olabilir.
Tecrübeli yapımcılar usta oldukları bir türde yine bir eser çıkartacaklar.
Bizlere ise beklemek düşüyor.