Championship Manager 2006

Menajerlik oyunlarının efsane ismidir Championship Manager. Benim CM 96 ile
tanıştığım seri, o günden bu güne büyük aşama kaydedip, büyük kitlelerin
oynadığı bir yapım oldu. Ancak Championship Manager ismini efsane haline getiren
yapımcısı Sigames’di. Ancak yayıncı firma Eidos ile anlaşmazlığa düşen Sigames,
CM isminden vazgeçme kararı aldı ve bundan böyle Football Manager’ı hazırlamak
için Sega ile anlaştı. Hal böyle olunca da CM, yaratıcılarından ayrı düşmüş
oldu. Bu şekilde piyasaya sürülen ilk CM, geçen sene satışa CM 5’ti. Yapımın en
büyük sürprizi hayranlarına korkunç bir hayal kırıklığı yaşatmasıydı. Zira
veritabanındaki hatalı bilgilerin haddi hesabı yoktu! Aradan yaklaşık 9 ay
geçti. İçinde bulunduğumuz futbol sezonuna ait oyunların hepsi raflarda yerini
aldı ancak bir eksikle! Efsane isim CM, henüz son kozunu oynamadı. Yapımcı
Beatiful Game Studios(BGS), CM 2006 ile ilgili fikir edinmemiz için oyunun
beta-demo’sunu nihayet yayınladı. Bakalım eski dostumuzda ne gibi gelişmeler
var?

Eski dost düşman olmaz

Açıkçası oyunu kurarken hiç ümitli değildim. Zira önceki versiyon akıllarda çok
kötü bir iz burakmıştı. Bu yüzden CM 2006 için pek de iyi şeyler düşünmüyordum.
En nihayetinde oyunun desktop’da duran kısa yoluna tıkladım ve Championship
Manager 2006 için yapımcıların ne denli ciddi çalıştığını gördüm!

Her zaman ki gibi options bölümü ilk durak noktamız. Burada görüyoruz ki yapımda
7 adet skin(kabuk) bulunuyor. Bunlardan 3 tanesi CM 5’ten kalma. Geri kalanlar
2006 model. Hatırlayacağınız üzere Sigames ile bağlar koptuktan sonra CM’nin
oyuncu puanlamalarında önemli bir değişiklik göze çarpmıştı. Öyle ki eskiden
1’den 20’ye kadar olan puanlamalar artık options’dan küçük bir ayar ile 1-100
kadar olabiliyordu. Futbolcular arasındaki farkları daha ayrıntılı görmek
isteyenler için hazırlanan bu özellik beni pek çekmedi. Ancak siz isteğe bağlı
olarak CM 2006’da da bu özelliği kullanabiliyorsunuz.

Profil hazırlayarak başlıyoruz oyuna. Ancak ufak bir bug olsa gerek, çünkü
profilinizi hazırlarken ülke seçiminde kaydırma çubuğu çıkmıyor. Hal böyle
olunca da ‘A’ harfi ile başlayan ülkelerden ‘N’ harfine kadar seçim
yapabiliyorsunuz. Oradan aşağısı maalesef seçilemiyor.

Genellikle, bir futbol oyunu demo ise, içerisinde seçilebilecek tek ülke olur.
Bu da tahmin edeceğiniz üzere İngilter’dir. Tabi ki CM 2006’da da kural
değişmemiş ve demo’da bizlere İngiltere liglerini oynama fırsatı verilmiş. Ben
Manchester UTD. İle başladım kariyerime. İlk merak ettiğim oyunun data’larıydı.
Yani kadrolar doğrumu, eksik bilgi var mı? daha sinir bozucu olanı yanlış bilgi
var mı?(Hatırlarsanız CM 5’te Fenerbahçe’de 2 tane Marco Aurelio vardı) Bu
sorularıma yanıt aramak için büyük bir iştahla kadromu incelemeye başladım.
Açıkçası herşey doğru görünüyordu. Belki de bir ingiliz kulübünü seçtiğim için
veriler doğrudur diye düşündüm. Hemen ekranın sağ üst köşesindeki mercek
işaretine tıklayıp, arama çubuğunu açtım. Başladım Türk takımlarını araştırmaya.
Üç büyüklere baktım ve sonuç gerçekten şaşırtıcıydı. Bu sefer BGS iyi iş
çıkarmış görünüyordu. Tek ve en büyük eksik, oyuncuların geçmiş bilgilerinin
olmayışıydı. Ancak unutmamak gerekir ki bu bir beta-demo. BGS önceki oyundan ders almış gözüküyor ve veritabanını oldukça düzeltmiş. Şimdi
gelelim antrenman bölümüne. Burada CM 5’ten bir farklılık göze çarpmıyor. FM’ye
göre daha detaylı ancak doğal olarak FM’nin ki kadar kullanışlı değil. Antrenman
programı hazırlamayı sevenlerin, yine uzun bir müddet CM 2006’nın training
bölümünde zaman harcayacakları anlaşılıyor.

Taktik şart

Gelelim sanal menajerlerin evi sayılan taktik ekranına. Team Instructions’a
bakınca Mentality sekmesi altına ‘Time Wasting’ yani ‘zaman geçirme’ eklenmiş.
Player Instructions’da ise duran top organizasyonları için menü açılmış. Burada
korner, frikik ve taçlarda hangi oyuncuların hangi görevi alacaklarını
ayarlıyoruz.

CM’ye yeni başlayanlar hazırlık maçı ayarlamakla uğraşmasın diye, fikstürde
alınmış adet 4 adet hazırlık maçı bulunuyor. Bunlar tamamen rastgele seçildiği
için sonuçlar bir hayli ilginç olabiliyor. Benim şansıma ise Kayseri Erciyesspor
çıktı! Evet ilk hazırlık maçında Manchester UTD, zorlu Kayseri deplasmanına
gidiyor! Tabi isterseniz seçilmiş olan maçları iptal edip yeniden kendi
seçeceğiniz takımlarla da maça çıkabilirsiniz.

En nihayetinde yeni CM ve yeni maç motoru ile tanışıyoruz!

Artık klasik daire şeklindeki futbolcuları unutun. CM bu duruma noktayı koymuş
ve 3B motora daha uygun tabir-i caizse ‘duba’ şeklinde oyuncu çizimleri
hazırlamış. İlk bakışta çok garip gelsede, zamanla gerçekten de alışıyorsunuz.

Paslaşmalar vb… gayet başarılı. Hatta bazen şaşırtıcı bile oluyorlar. Zira
futbolcu, kaleci ile karşı karşıyayken, daha müsait olan bir arkadaşına pas
verebiliyor. Hatta şöyle bir pozisyonla da karşılaştım; Van Nistelrooy, ceza
sahası içinden kaleye sert bir şut gönderdi, kaleci çeldi ve Rooney’in önüne
düştü! Hiç bekletmeden Rooney’de kaleye vurdu ve kaleci yine çıkardı. Top tekrar
Rooney’in önüne düşünce, genç futbolcu bu sefer kendi vurmayıp, daha müsait
durumda olan Van Nistelrooy’a pas çıkardı. Hollandalı yıldız futbolcu ise hiç
zorlanmadan topu ağlara gönderdi. Açıkçası gollerde de bir çeşitlilik söz
konusu. Mesela Rooney’in ceza sahasının hemen dışından, şahane bir aşırtma gol
attığını gördüm!

Uzun süreli oynamada yapay zekanın canınızı sıkacak hataları var. Açıkçası
defanslar çok saçma şekilde yakalanıyor! Yani 4’lü defansın ortasındaki 2
futbolcunun, yerini kaybetmesi mümkün mü!? Rakip forvetler elini kolunu sallaya
sallaya giriyor ceza sahasına. Ayrıca rakip forvet oyuncusu sizin defans
oyuncusundan hızlı ise, mutlak yenilgi kaçınılmaz oluyor. Zira defansın arkasına
atılan uzun toplarda hiç birşey yapamıyorlar. Bu noktada kalecilerde de
problemler mevcut. Ceza sahası içine kadar düşen bir topu almak için açılıyorlar
ama bazen tam almak üzereyken bırakıyorlar, bu anlarda rakibinizin ileri uç
elemanlarının insaflarına kalıyorsunuz! Kalecilerle ilgili yaşanan bir başka
problem ise, iyi ve kötü kaleci arasındaki farkın dağlar kadar oluşu! Zira iyi
kaleciler, istisnasız her topu kurtarabilecek düzeydeler. Kötü kaleciler de bir
çok topu kurtarabiliyor ancak onları zayıf yönleri yapay zekaları! Yani Van
Nistelrooy ceza sahasına tek başına giriyor, topu önünden aşarak sürüyor, hatta
son hamlesinde top kalecizgisinin hemen önüne geliyor! Fakat kaleci hiç bir
müdahale yapmıyor! Hal böyle olunca gol kaçınılmaz oluyor! Kalecilerden tekrar
defans oyuncularına dönersek, yani bu adamlar pozisyon anında nerede oluyorlar
anlamak mümkün değil. Sıklıkla rakip hücüm elemanı nereden atak yapıyorsa onun
karşısındaki defans oyuncusunun yerinde yeller esiyor!..Maç motoru ile ilgili bir diğer ayrıntı da pozisyonlar çok büyük bir çoğunlukla
yarı sahanın içinde cereyan ediyor. Yani FM’deki gibi örneğin; top ortasahaya
gelip, oradan uzun bir pasla, tekrar cezasahasına gönderilmesi gibi bir durum
yok. Hatta atak yapan takım topu bile pek kaptırmıyor! Buna karşın FM’de birden
atağın renk değiştirdiğine tanık olabiliriyoruz.

Hakemlerden bahsetmeden olmaz. Sahadaki adalet dengelerini sağlamakla görevli
olan dostlarımız, ofsayt konusunda pek de başarılı değiller. CM 2006’da sıklıkla
ofsayttan gol atarsanız veya yerseniz şaşırmayın.

Maç ekranı ile ilgili bir artıdan bahsetmekte fayda var. Saha içini görmeden
geçirdiğimiz sürelerde sahanın en kötüsü, en iyisi, kondosyon durumu en iyi ve
en kötü olan, en çok ve en az çalışan gibi kısa notlar tutuluyor. Böylelikle
oyun, bir teknik direktör olarak bizim işimizi kolaylaştırıyor. Bunun haricinde
‘Highligths Filter’ yani ‘önemli anların gösterim filtresi’ son derece ayrıntılı
olmuş. Maç içerisinde hangi anları görmek istediğinizi hangisini istemediğinizi
buradan belirliyorsunuz.

Nasıl bir sistem gerekir?

Championship Manager 2006’yı oynayabilmek için en az Windows 2000 veya XP’ye
ihtiyaç var. İşlemci olarak ise P3 1GHz işlemci veya Athlon yeterli oluyor.
Ancak 2GHz işlemci ve 512 MB RAM öneriliyor. Benim CM 2006 beta-demo’yu
oynadığım sistem P4 2.4GHz işlemci ve 512 MB RAM’e sahip. Açıkçası tek ülke
seçili olduğunu da hesaba katarsak, hızlı bir oynanış aldım. Fakat daha fazla
lig ile oyunu açtığımızda işin sonuçları çok değişecektir. Bu yüzden 1 GB RAM,
benim tarafımdan tavsiye edilir.

Demo’ya genel olarak bakıldığında Championship Manager 2006 için uğraşıldığı
belli oluyor. Önceki versiyon olan CM 5 tam bir enkazdı. Şimdi ise zeminin
üzerine katlar çıkılmaya başlanmış. Belki tam sürümde herşey daha güllük
gülistanlık olur fakat maç motorundaki saçmalıklar düzeltilmezse, piyasa yine
Football Manager ve FIFA Manager’ın hegemonyasına sahne olur.

Exit mobile version