MK TV

Cyberpunk 2077’de RTX ne kadar fark ediyor?

Bir süre önce çıkan Cyberpunk 2077 oynanış dinamikleri ve mevcut hataları ile eleştirileri üzerinde toplasa da oyunun dünyası ve atmosferi en çok övülen özelliklerinin başında geliyor. Bu atmosferi sağlamlaştıran etkilerin en büyük nedeni ise RTX teknolojilerinde yatıyor. Biz de oyunu Gigabyte NVidia RTX 3080 Eagle modeli ile oynama şansına eriştik. Bu videomuzda da oyunun kullanmış olduğu RTX özelliklerine değinmek istedik.

RTX teknolojisi her ne kadar ışın izleme ile ön plana çıkıyor olsa da içerisinde çok farklı özellikleri barındırıyor. Bu detaylara geçmeden önce ışın izlemenin ne olduğundan kısaca bahsedelim. 

Cyberpunk 2077’de kullanılan RTX özellikleri

RTX nedir?

Basitçe örneklemek gerekirse, artık oyunlarda ışığın kaynağı belirleniyor ve bu kaynağın nasıl hareket edeceği vurgulanıyor. Geriye kalan işlemleri ve yansımaları ise Işın İzleme (RTX) teknolojisinin dinamik bir şekilde yaptığını görüyoruz. Örneğin Cyberpunk 2077‘de kapalı bir alandasınız diyelim. Buradaki ışık kaynakları belirleniyor ve ışın izleme teknolojisi buradan meydana gelen yansımaları otomatik olarak ekrana getiriyor. Ya da dışarı çıkacağınız kapıdan içeri giren güneş ışığının yansımalarını çok daha net bir şekilde görebiliyorsunuz. 

Yeni nesil oyunların da bel kemiğini oluşturan Işın İzleme olayı, teknik detayların yanı sıra daha doğal ve gerçekçi görünümlü oyunları da karşımıza çıkarıyor diyebiliriz. Cyberpunk 2077 dünyasında ışıklandırma dışında atmosfere büyük etki eden global aydınlatma gibi özellikler de kullanılmış. Şimdi gelin bu özelliklere sırasıyla bakalım.

Işın izlemeli yansımalar

Yansıma olayı RTX tarafında en çok adı geçen özelliklerden birisi. Bu özelliğin en sık kullanıldığı alan cam pencere ya da krom, cilalı alanlarda karşımıza çıkıyor. Basitçe biraz önce de anlattığım gibi bu zeminler üzerine olan yansımaları görebiliyorsunuz.  Yani bir araç kaputunda reklam panolarını ya da dış çevrenin cam bir yüzeye olan yansımasını bu özelliğe örnek olarak verebiliriz.

Tabi bu örnekleri yerde biriken yağmur sularına ya da duvardan duvara yansıyan ışıklandırmalarla da genişletmek mümkün.

Ortam aydınlatma (Ray-Traced Ambient Occlusion)

Bu özellik direkt olarak objeler üzerindeki ya da içerisindeki gölgelendirmeyi etkiliyor diyebiliriz. Yani karakterlerin yüzlerindeki gölgelerden tutun da oyunda gördüğünüz her objenin ışık kaynağına göre farklı şekillerde gölgelenmesini sağlıyor. 

Masa üzerindeki eşyalar ya da çöp yığınları gibi kalabalık objeler üzerine etkisi daha net bir şekilde belli oluyor. Normalde farklı objeler tek bir yüzey gibi gözükürken bu aydınlatma sayesinde objeler birbirinden ayrılıyor. Kısacası objelerin içindeki ve çevresindeki küçük alanlarda gördüğümüz ışıklandırmaya etki ederek, gölgelerin doğru bir şekilde çoğalmasını ve objelerin daha doğal ve gerçekçi gözükmesini sağlıyor. 

Küresel Aydınlatma (Ray-Traced Global Illumination)

Küresel aydınlatma aslında oyunun çehresine, daha geniş kapsamlı etki eden bir teknoloji. Küresel aydınlatma her ışık kaynağı için meydana gelen küçük değişiklikleri bile hesaplayarak atmosferin daha doğal gözükmesini sağlıyor. 

Örneğin kaldırımlarda ya da köprü ayaklarında her köşenin farklı bir tonlamaya sahip olduğunu görebilirsniz. Çünkü ışık ayağın her yüzeyine eşit bir şekilde vurmaz. Küresel aydınlatma ışığın yapılar üzerinden gerçekçi bir şekilde yansımasını sağladığı gibi, ışığı emer ve çevrelerini doğal olarak yumuşak, ince tonlu gözükmesini sağlar. 

Dağınık aydınlatma (Ray-Traced Diffuse Illumination)

Yaygın aydınlatma ışıklandırmanın çok daha gerçekçi ve gerçek zamanlı olmasını sağlayan bir özellik. Işığın kaynağına bağlı olarak düştüğü noktayı ve buradan oluşacak yansımaları dinamik bir şekilde ekrana yansıtıyor. 

Cyberpunk dünyasında bildiğiniz gibi şehrin dört bir yanında neon ışıklar, tabelelar ya da farklı ışık kaynakları görmek mümkün. Bu özellik bu yoğun ışık kaynaklarından gelen yansımaları gerçekçi bir şekilde yansıtmak için kullanılıyor. Yani mor ışıklı bir tabela gördüğünüzde onun duvara da mor bir ışık yaydığını görebiliyorsunuz. Tabi bu kadar farklı, dağınık ışık kaynağı olunca her kaynak için farklı bir yansıma görmek de mümkün oluyor. Bu özellik Night City’i bütünleştiren bir atmosferin oluşmasını sağlıyor da diyebiliriz.

Işın izlemeli gölgelendirme (Ray-Traced Shadows)

Gölgelendirme yıllardır farklı teknolojiler kullanılarak karşımıza çıkan bir olgu. Gigabyte NVidia RTX 3080 Eagle modeli ile yaptığımız testlerde RTX teknolojisi sayesinde tıpkı ışıklandırmada olduğu gibi gölgelendirme tarafında da atmosferi bütünleştiren etkiler görmek mümkün. Yani ışığın vurduğu noktaya göre daha gerçekçi gölgeler ile karşılaşıyoruz. Bu obje gölgelerinin tek tek gözükmesinin ve doğru yansımasının yanı sıra daha yumuşak ve gerçekçi gözükmesini de sağlıyor.

Grafik detayları ve DLSS

Oyunun grafik ayarlarında birçok seçeneğe müdahale etmeniz izin verilmiş. Işın izlemenin katmanlı yapısından tutun gölgelendirmeye olan etkisine kadar tüm seçimlere müdahale edebiliyorsunuz. Düşük, orta, yüksek ve ultra seçimleri dışında Işın izleme seçeneği için RTX Yüksek ve RTX Ultra seçimlerine de yer verilmiş. DLSS teknolojisi ise uzek detaylardaki keskinliği sağladığı gibi performansa da büyük oranda etki ediyor. DLSS kısmında dengeli, görsellik, performans ve ultra performans seçenekleri bulunuyor. Tabi sisteminiz iyi ve RTX 3080 gibi güçlü bir karta sahipseniz direk olarak görselliğe önem verebilirsiniz. DLSS açıkken otomatik ayarda bile tutsanız 20-25 FPS fark ettiğini görüyorsunuz. 

Kısacası atmosfere de etki eden bu teknolojiler oyunun bütünlüğüne de büyük bir katkı sağlamayı başarmış diyebiliriz. Ben Gigabyte NVidia RTX 3080 Eagle modeli ile oynadığım için oyundan alabileceğim tam performansı aldım, bu konuda minimum hatayla da karşılaştığım için kendimi şanslı hissediyorum. Kısacası tüm bu özellikleri görmek için RTX destekli bir karta ihtiyacınız olduğunu da hatırlatalım. 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu