Bazı oyunlar vardır, sizin için önemli bir yere sahiptirler. Onlar için
yaptıklarınız, bazen çevreniz ve özellikle aileniz tarafından anlam verilemeyen
davranışlar olarak kabul görse de bu, sizi mutlu eder. Sadece oynamakla zevk
almaz, oynayabilmek için harcadığınız emek de zevk verir. Oyunu bitirdiğinizde
her ne olursa olsun devamının gelmesini ister, beklersiniz. Önce dedikoduları
yayılır, arkasından da doğrulama haberi gelince, benim gibi ilginç şekillere
bürünebilir, yüzünüzdeki anlam değişebilir.
Resurrection of Evil’ın ardından Doom serisinin geleceği belirsizdi.
Sessizliğini bozan Carmack, yeni bir proje üzerinde çalıştıklarını duyurmuş,
fakat ne olduğunu açıklamamıştı. Doğal olarak akıllara yeni bir Doom oyunu gelse
de bunun tamamen yeni bir yapım olacağı söylenmiş, ardından Rage duyurulmuştu.
Buna rağmen bekleyiş sürmüş ve ilk belirti, 2007 Ağustos ayında gelmişti. John
Carmack, Id Software’in gelecek planları dahilinde Doom 4’ü doğrulamıştı. 7
Mayıs 2008’de de oyunun geliştirilmeye başlandığını resmi olarak açıklamıştı.
Hemen kafamda; grafikler, sistem gereksinimleri ve önceki Doom oyunlarının
kronolojisi, bir film şeridi gibi akmaya başlayıverdi ve ardından detaylar ufak
ufak gelmeye başladı.
Doom, The Original!
Eski oyuncular, Doom ismini görünce muhakkak 15 yıl öncesine dönecek ve oyun
disketleri, MS-DOS, 4 MB ram gibi kavramları hatırlayacaktır. Ben ise, biraz geç
kaldığım için bu hikayeye Doom 2: Hell on Earth ile dahil oldum. Doomguy isimli
başkahramanımız, tek başına tüm yaratıklara karşı mücadeleye giriyor ve Dünya’yı
kurtarmak için UAC ürünü birbirinden gelişmiş silahları kullanıyordu. Silah
tasarımlarında oyuncak silahların, yaratık seslendirmelerinde ise, farklı hayvan
seslerinin karışımından elde edilen ürünlerinden kullanıldığı ilk iki oyunun
ardından Doom 3, “Yeni nesil grafik teknolojisi anlamında” bir devri kapatıp
yeni bir çağı başlatan oyunlardan olmuştu. Doom 4 ile nasıl bir ilerleyiş
sergileneceği henüz belli olmasa da, birkaç bilgi dahilinde tahmin etmek hiç de
zor değil.
Quakecon 2008’de yeni bir logo haricinde Doom 4’e ait herhangi bir görsel
yayımlanmadı. Logoda dikkat çeken ise, herhangi bir sayı takısının yer
almayışıydı. Bu tavırla Id Software, orijinal Doom’a döneceğini bir nevi
gösteriyordu belki ve nitekim öyle de olacak. Şirketten gelen ilk açıklamalar,
yeni oyunun bir devam oyunu olmayacağı gerçeği doğrultusunda. Muhtemelen Doom
2’nin sahip olduğu oynanış sistemine yer verecek olan yeni oyunla birlikte Id,
orijinal Doom’daki hayatta kalma mücadelesini yeniden tasarlayacak. Güçlü
yaratıklar her yerden saldıracak ve karşı koymak için eşsiz silahlarımıza, hatta
testeremize başvuracağız.Karanlık koridorlar mı? Hayır, bu kez değil!
Şüphesiz Doom 3, önceki Doom oyunlarındaki oynanış sistemiyle ters düşüyordu.
Geniş ve açık mekanların ağırlıkta olduğu ilk oyunların haricinde Doom 3,
karanlık ve dar koridorlara hapsolmuş bir mücadeleyi sergiliyordu. Karanlık
atmosfer, oyuncuyu geriyordu belki, ama bir süre sonra bunaltabiliyordu. Nitekim
Id, Doom 3’ten gerekli dersleri çıkardıklarını, yeni oyunda sürekli dar
koridorlara ve yaratıkların bazen karşılaşılan yapmacık doğasına yer
vermeyeceklerini belirtiyor. Söylenildiği gibi orijinal oynanışa dönüldüğü
taktirde, Mars yüzeyinde oldukça fazla zaman geçiriyor olacağız demektir. Bu da,
korku faktöründen çok yeni oyunun aksiyona dayalı oynanışa önem vereceğini
gösteriyor. Son oyunlarda yer almayan bazı Doom şeytanları da, yeni yapımla
tekrar geri dönüş yapabilir.
Peki nedir bunlar?
Doom, oyun dünyasına getirdiği bir çok ilk ile fenomen halini almıştı. Bu
ilklerden bir tanesi de, multiplayer kavramını başlatan ilk oyun olmasıydı. Doom
1’de büyük ilgi toplayan multiplayer, Doom 3 ile mesafe kaydedememişti.
Carmack’in dediğine göre, her ne kadar tek kişilik oynanışa odaklı hazırlansa
da, çoklu oyuncu olarak Doom 4’ün, Doom 3’e nazaran daha kaliteli olacağı
belirtiliyor. Oyunun bu aşamasının, Quake Live kadar iyi olmasa da, Quake 4 veya
Doom 3’ten daha iyi olacağı söyleniyor. Ayrıca Doom 3’ün Xbox versiyonunda
denenen co-op modunun da yeni oyunda yer alması gerektiğini düşünen Doom
severler var (Doom 3 haricinde, Classic Doom’da da denendi ve Rage için
doğrulandı, Doom 4 için de olabilir).Id Software’dan daha fazla PC’ye özel yüksek teknoloji ürünü FPS yok!
Bu, 4 numaralı Doom oyunu, ama en azından şimdilik Doom 4 olarak gösterilmiyor.
Id Software’in Ceo’su Todd Hollenshead, QuakeCon 2008’de sadece yeni logonun
gösterildiği, sayı takısı olarak yeni oyun hakkında henüz bir karar
verilmediğini belirtiyor.
Yeni Logo
Rage ve Doom 4 olmak üzere iki güncel proje üzerine odaklı olarak çalışan Id
Software, bu iki oyun için iki farklı geliştirme takımı oluşturdu. İlk Doom
oyunundan bu yana Id’in önemli isimlerinden olan Kevin Cloud (Sanat tasarım
bölümünde), yeni Doom oyununun başındaki en yetkili isim olarak atandı. Ayrıca
yeni takviye personel desteği sağlayan Id Software; “Doom gibi bir projede
çalışmak, insanlar için çekicidir. Böylece bizimle çalışacak çok yetenekli
insanlar bulabildik” diyor. Şirketin bölümlere ayrılmasında, oyunlara daha iyi
odaklanabilmenin etkisi bulunduğu gibi, Doom’un gerçekten çok iyi bir oyun
olması gerektiği sebebi de bulunuyor. Durum şu ki; Doom 4’te, türe yenilik
getirebilecek unsurlar üzerinde çalışılıyor.
Son dönemde Rage’i duyurarak bir ilke imza atan Id, uzun yıllar sonra ilk kez
yeni bir oyun hazırlayacaktı. Ardından bir ilke daha imza atan firma, ilk kez
bir oyununu çoklu platform olarak duyurdu (Bunda korsan faktörünün de etkisi var
tabii). Bugüne kadar ilk önceliğini PC platformunda kullanan şirket, çıkışlardan
sonra Doom’u PS1, Quake 3 ve Wolfenstein gibi yapımlarını PS2, Doom 3 ve ek
paketini Xbox gibi platformlara hazırlamıştı. Rage ile birlikte Doom 4 de, çoklu
platform olarak hazırlanıyor ve öncelikli olarak yine PC platformu seçilmiş.
Megatexture gibi devrimci bir sistemden sonra Id Tech 5’i hazırlayan John
Carmack, özellikle Doom 4’te grafik teknolojisinin çok iyi olacağını söylüyor.
Bir diğer deyimle Rage’in görsel gücünün 3 katı ve 30 FPS değerinde çalışan bir
Doom 4 olacak. Id klasiği OpenGl kullanan bu motor, DX10’a destek vermiyor. Eğer
zorunlu olursa düşünülebileceği belirtilirken, bunu gerektirecek bir durumun
olmadığını da söylüyor yapımcılar.Id Software çalışanlarından Steve Nix, şunları ekliyor, “Biz aynı anda Intel,
AMD, Nvidia ve Ati ile birlikte çalışıyoruz. Oturup da rakip grafik motorları
üzerine fazlaca düşünemeyiz, çünkü bizim motorumuzun kalitesinden eminiz. Eski
bir temel üzerine yeni geliştirmeler ekleyerek, yeni bir sonuca varmıyoruz.
Aksine en baştan ve sıfırdan başlanılarak tamamen yeni olarak hazırlanmış bir
motor Id Tech 5. Üstelik Id Tech 5, FPS tabanlı bir motor değil. Yani sadece FPS
oyunlarında kullanılacak diye bir kural yok. Her tür oyun için rahatlıkla
kullanılabilir bir motor. Yapımcı ve yayımcı şirketler bizi (Id Software) iyi
tanıyor, dolaysıyla bizim ne denli bir iş yaptığımızı da biliyorlar.”
Görsel yönden bir sorununun olmayacağını kestirmek zor değil, fakat oyunun
isteyeceği sistem gereksinimlerinin de az olması mümkün değil. Tabii ki her
şeyden önce yayımlanması gereken en azından bir ekran görüntüsü gerekiyor.
Yetkililerin belirttiğine göre şuan Id Software’in çıkması muhtemel en uzak
projesi maalesef Doom 4. Tamamlanması için en az 3 yıllık bir süre ön görülmüş.
Umarım daha geç olmaz. Yukarıda bahsettiğim, firmanın ilklerine bir tane daha
ekleyelim. Evet Id, Rage’in dağıtımı için Activision ile değil EA Games ile
anlaşmaya vardı. Bu durumun Doom 4’ü de etkileyip etkilemeyeceği henüz belli
değil, ama Raven tarafından hazırlanan yeni Wolfenstein’ın da Activision
etiketiyle piyasaya sürüleceği biliniyor. Son not olarak hem Rage hem de Doom
4’ün, sadece disk olarak hazırlanacağı, internetten dijital dağıtımlarının
olmayacağı çok büyük bir ihtimal olarak görülüyor.
Id Software’in önemli isimleri yeni Doom oyunu hakkında şunları söylüyor:
John Carmack, “Doom 4, piyasaya çıktığında tam teşekküllü bir PC’de inanılmaz
görseller sunacak, ama güncel konsollardaki görsel kalitenin bu denli iyi
olamayacağını söyleyebilirim. Ayrıca Doom 4’ün, M derecelendirilmesinde görülmüş
en şiddetli oyun olacağını üzerine basarak söylüyorum.”
Todd Hollenshead, “Doom 4’ün, türünün en iyi oyunu olmasını istiyoruz. Klasik
Doom elementleri; Kan, silahlar ve yaratıklar, Doom 4 ile geri dönüyor.”