Bundan tam sekiz yıl önce başlamıştı hepsi. Blizzard daha önce; Warcraft: Ors&Humans, Warcraft II: Tides Of Darkness ve Warcraft II: Beyond The Dark Portal’ı yapmıştı ve başlı başına bir Warcraft serisini bizlere sunmuştu. Yapımcı şirketimiz bununla kalmak istemiyordu. Aksine Blizzard’ın hedefi, projelerini daha çok geliştirerek oyun dünyasında çığır açmaktı. Sonunda bunu başardı. Çıtayı inanılmaz derecede yükselten firma, tüm dünyada büyük ses getirecek olan Warcraft III: Reign Of Chaos’u vitrine koydu. Tabiri caizse son ürünü kapışılıyordu. Ardından Blizzard hızını alamayıp Warcraft III: Frozen Throne’u satışa sunarak oyun devrinde yeni bir çığır açma hedefine ulaşmıştı.
Warcraft III, tam sekiz yıl önce girmişti hayatıma. Dün gibi hatırlıyorum. Sonra bir harita ile karşılaşmıştım. Tamamen tesadüftü. “Defense Of The Ancients” namı diğer “Dota”. Denedim ve daha ilk haritaya girdiğim andan itibaren oyun tüm iliklerime kadar işlemişti. Haritanın senaryosunun içinde çoktan kaybolup gitmiştim. Senaryo gayet basitti. İki kural vardı. Kendi safındaki yapıları koru ve her yeri ele geçir. Gece yarısı olmuştu, istemeye istemeye olsa da yatağa girdim. Girdim girmesine ama aklımdan bir an olsun hiç çıkmıyordu Dota.
Sekiz yıl sonra
Sanki hiç büyümemiş gibi yine Dota’nın başındaydım. Bir gün internette gezindiğim sırada bir haber dikkatimi çekti. Haberin başlığı “Dota 2 Rüyası gerçekleşiyor” yazıyordu. Hemen tıkladım. Valve’nin Dota’yı bir harita olmaktan kurtarıp, Dota 2 adında bir oyun haline getireceğini yazıyordu haber!
Blizzard’ın efsanevi oyununun haritası olan Dota, Ice Frog’un elleri arasında hayat buldu. Tam olarak basit bir strateji oyunu olmasına rağmen büyük talep gören harita, Eul’un katkılarıyla gelişirken Steve “Guinsoo” Feak tarafından Dota-Allstars adını üstlenerek son halini aldı.
Oyunumuzda The Sentinel ve The Scourge adında iki ırk bulunmakta. Bu ırkların şehirleri ise haritanın iki uç köşesinde bulunuyor. Şehirlerde can tazeleme yapıları ve eşya dükkanları yer alıyor. Amacımız rakip ırkı işgal altına alıp onları yok etmek. Tabi bunu başarmak için stratejimizi iyi ayarlamalıyız. Nerede ne yapacağımızı bilmeliyiz. Hangi karakterle ne oynanır? Hangi karakter hangi eşyaları alır? Kısaca tüm bunların kurgusunu iyi yapmalıyız. Zamanlama da bir hayli önemli. Her şey yerinde ve zamanında olunca makbuldür. Bunun için üç ana koridorumuzu kullanıyoruz. Karşımıza çıkan Creep’ler ve diğer oyuncularla savaşıp hedef yolunda ilerliyoruz. Oyundaki karakterlere gelirsek “Taş – kağıt – makas” üçlemesi örneği verilebilir. Bu üçlü, büyü yetenekleri olan ve genellikle uzaktan dövüşen Intelligence’ler. Uzak yakın fark etmeksizin savaşan ve seri olmaları ile ün salan Agility’ler ve oldukça yüksek can ve hasar verme yeteneğine sahip olan Strenght’lerdir.
Daha sonraları Dota’dan esinlenerek kaynağı ve merkezi Dota olan birçok proje karşımıza çıktı. Bunlar; Gas Powered Games tarafından vitrine konulan Demigod, pek çok hataya sahip olan ve yapımcıları arasında Steve “Guinsoo” Feak’in olduğu Leauge Of Legends örneklerden iki tanesi. Ayrıca işleyiş ve mantalite olarak Dota ile birebir olan, lakin grafik ve ses bakımından daha gelişmiş olan Heroes Of Newerth piyasaya sürülse de Dota kadar ilgi ile karşılaşmadı. Son olarak duyurusu yapılan, turnuvası düzenlenen ve kapalı betası olan Dota 2’yi de unutmamak lazım.
Ice Frog’u bünyesi altına alan Valve bu durumdan gayet memnun. Hatta Dota serisinin ikincisinin duyurusunun ilk zamanlarında, IceFrog’tan memnun olduklarını beyan ettiler. Üstelik çok iyi bir oyun tasarımcısı olmayı geçip, en iyiler arasında olduğunu da söylemişlerdi. Kendisinin yapımcı şirketimiz olan Valve’ye sunduğu her önerinin her fikrin çok iyi olduğu, kesinlikle kötü bir fikirde bulunmadığı detayını da bize bizzat Valve tarafından iletilmişti.
İlk hedefimiz Dota 2, ileri!
Baştan söylemek gerekirse Valve, her yönüyle Dota 2’de, Dota-Allstars’a sağdık kalıyor. Yapımda Source grafik motoru kullanılıyor. Dota’yı oynarken hepimiz grafiklerine dikkat etmişizdir. Çizgi roman tadında animasyonun bol olduğu bir görüntüyle karşı karşıyaydık. Bu husus hem bizim içimizi açmakla kalmamış, Dota haritasına karşıda içten içe sempati beslememize de neden oldu. Valve, Dota 2’de de her ne kadar grafikleri daha komplike yapıp görüntü kalitesini arttırsa da, Dota’nın grafiklerine mümkün olduğunca bağlı kalarak sempati beslememiz yoluna dair adımlar atıyor. Aynı şekilde seste de bu yolu izliyor. Pek ön planda olmasa da Dota 2’nin müziklerini yapma görevini üstlenen Jason Hayes, ayrıca World Of Warcraft: Classic ve World Of Warcraft: The Burning Cursade’in Soundtrack’in de görev aldı. Valve, resmen Blizzard’tan birer ikişer oyun dehalarını alıp bünyesine katıyor. Önce Ice Frog sonra Jason Hayes. İleride kim bilir kimlerle anlaşma imzalayacak
Dota fanları olarak nüfus bakımından oldukça fazlayız. Tek bir çatı halinde değiliz. Eurabattle, Garena gibi yardımcı serverlar aracılığıyla yapıma bağlanırken bölük pörçük olduk. Bu konuda Valve, tek bir server sistemi koyarak tüm Dota severlerini tek bir çatı altında toplayacak.
Hepimiz zamanında Noob olduk!
Eskiden oyuna bir acemi girdiği zaman hemen atılır, dışlanırdı veya çok aşağılanırdı. Kolay kolay bulunduğu serverda oyuna giremezdi. Bunun suçlusu tabi ki de ne bizleriz, ne de acemiler. Oyundan kaynaklanan ince bir detaydı durumu bu hale getiren. Acemi bir kişi bulunduğu takıma yarardan çok zarar vermekteydi. Sürekli ölmesi takım arkadaşlarını bıktırabiliyordu. Dota’da böyle bir dengesizlik mevcuttu. Valve, bu sorunu hem bizler için hem de oyuna yeni başlayacak arkadaşlarımız için çözmüş bulunmakta. Artık acemilere bir şans daha verilebilecek. Onlar da Dota 2’nin bir parçası olabilecekler.
Bilirsiniz, Dota gibi stratejinin ve takım oyununun ön planda olduğu bir oyunda iletişim olmadan bir takımın galip gelmesi imkansız. Gerekli ekipmanları olmayanlar için Dota’da iletişim kurmak sadece yazışmaktan ibaret. Haliyle yazışmak biraz kasvetli bir iş. Hiçbirimiz içinde bulunduğumuz maça konsantre olmuşken yazı yazmakla uğraşmak istemeyiz. Bunun için Team Speak, Ventrilo gibi ek programlara ihtiyaç duyarız. Ayrıca ek programlar da yetmiyor, ekipmana da ihtiyaç duyuluyor. Artık ek program derdine son! Çünkü oyun içi sesli sohbet geliyor.
Acemilere tekrar dönecek olursak Dota’ta yeni başlamayı düşünen bir arkadaşımız hemen oyuna dalmazdı. Önce araştırma yapardı. Uzun uzun sayfalarca metin okumak zorunda kalırdı. Sıkıcı ve zahmetli bir şeydi bu. Hemen başımızı Valve’ye çeviriyoruz. Firma oyunda koçluk sistemi getiriyor. Nedir bu sistem? Dota 2’yi ilk defa oynayacak olan acemilerin gireceği bir panel var. Bu panel aracılığıyla biz daha önceden oyunu yalamış yutmuş olanlarla iletişim halinde olacaklar. Bizler tarafından adeta bir ders niteliğinde olan yardımlarımızla kendi stratejilerini kuracaklar. Kısa sürede sistemi öğrenecekler. Bu olay herkesin yüzünü güldürecek. Ustalar hemen “Bizim ne çıkarımız olacak?” sorusunu yöneltmesinler. Valve, bunu da göz önünde bulunduruyor. Firma iyi bir şekilde hakkını veren öğretmenleri ödüllendirmeyi düşünmekte. Peki bu nasıl olacak? Hemen cevaplayayım
Önce bildiğimiz ne kadar doğru bilgi varsa oturup usturuplu bir biçimde rehber niteliğinde bir yazı hazırlıyoruz. Panele koyuyoruz ve bekliyoruz. Bekliyoruz da ne oluyor? Eğer yazdığımız yazılar oyuna yeni başlayanlar tarafından beğenilirse ödülümüzü kapıyoruz. Ödül ne onu yapımcımız karar verecek. Yani Dota 2’de acemiler ile Dota tutkunları arasında her iki tarafında mutlu olduğu yaşam birlikteliği söz konusu olacak.
Sentinel ve Scourge’den ses seda yok
Dota 2’deki ırklara ve parmaklarımızla hayat vereceğimiz karakterlere bir göz atalım. The Radiant ve The Dire isimlerine şimdiden alışsak iyi olur. Çünkü yapımda Sentinel ve Scourge adlarını artık göremeyeceğiz. Sentinel yerine The Radiant, Scourge yerine de The Dire isimleri yer almış durumda. The Dire’ın karakterlerine kapı deliğinden bir bakalım;
Ancient Apparition (Kaldr)
Axe (Mogule Khan)
Bane Elemental (Atropos)
Bloodseeker (Strygwyr)
Butcher (Pudge)
Dark Seer (Ish’kafel)
Death Prophet (Krobelus)
Demon Witch (Lion)
Doom Bringer (Lucifer)
Enigma (Darchrow)
Faceless Void (Darkterror)
Lich (Kel’thuzad)
Lightning Revenant (Razor)
Necrolyte (Rotund’jere)
Netherdrake (Viper)
Nerubian Weaver (Anub’seran)
Night Stalker (Balanar)
Oblivion (Pugna)
Queen Of Pain (Akasha)
Sand King (Crixalis)
Shadow Fiend (Nevermore)
Shadow Priest (Dazzle)
Skeleton King (King Leoric)
Slithereen Guard (Slardar)
Spectre (Mercurial)
Tidehunter (Leviathan)
Tormented Soul (Leshrac)
Venomancer (Lesale Deathbringer)
Warlock (Demonok Lannik)
Witch Doctor (Vol’jin)
The Radiant’larda da durum şöyle;
Admiral (Kunkka)
Anti-Mage (Magina)
Beastmaster (Rexxar)
Bounty Hunter (Gondar)
Centaur Warchief (Bradwarden)
Clockwerk Goblin (Rattletrap)
Crystal Maiden (Rylai Crestfall)
Dragon Knight (Knight Davion)
Drow Ranger (Traxex)
Dwarven Sniper (Kardel Sharpeye)
Earthshaker (Raigor Stonehoof)
Enchantress (Aiushtha)
Faerie Dragon (Puck)
Holy Knight (Chen)
Juggernaut (Yurnero)
Lord Of Olympus (Zeus)
Moon Rider (Luna Moonfang)
Morphling (Morphling)
Nature’s Prophet (Furion)
Omniknight (Purist Thunderwrath)
Priestess Of The Moon (Mirana Nightshade)
Rogue Knight (Sven)
Shadow Shaman (Rahsta)
Slayer (Lina Inverse)
Stealth Assassin (Riki)
Stone Giant (Tiny)
Storm Spirit (Raijin Thunderkeg)
Tinker (Boush)
Ursa Warrior (Ulfsaar)
Vengeful Spirit (Shendelzare Silkwood)
Windrunner (Alleria)
Bu isimler Valve tarafından kesinlik kazananlar. Tabi ki de Dota’da da olduğu gibi ilerleyen zamanlarda yeni karakterlerle karşılaşma ihtimalimiz çok yüksek.
Dota 2’nin bizim için kafi olacak minimum sistemlerine bakacak olursak;
İşlemci: Pentium 4 3.0 GHz
Hafıza: 1 GB XP/ 2 GB Vista
Ekran Kartı: 128 MB DirectX 9.0 ve Shader Model 2.0 destekli ATI X800 veya Nvidia 6600 üstü
Sabit Disk: 2.5 GB
Ben bu kadarla yetinmem diyenler için;
İşlemci: Intel Core 2 Duo 2.4 GHz
RAM: 1 GB XP / 2 GB Vista
Ekran kartı: DX9 ve Shader Model 3.0 destekli ATI X1600 veya Nvidia 7600 üstü
Boş disk alanı: 2.5 GB
Steamworks, Valve ve IceFrog ile dörtnala gelen Dota 2’yi heyecanla beklemekteyiz. Hem biz oyun severleri, hem de yapıma yeni başlamaya karar veren kullanıcılar için ince elenip sık dokunmuş olacak. Her soruna çözüm aranmış, dobra gibi bir oyun olan Dota 2, 2012’de vitrinlerdeki yerini alacak.