Gears of War: Ultimate Edition

Bu incelemeye nereden, nasıl, hangi kelimelerle başlasam bilemiyorum. Kabul ediyorum. Hayatım boyunca ‘fanboy’ olmasam da PlayStation’a özel oyunları daha bir severek oynadım. Bu yüzden evimde hep PlayStation oldu. Konsol savaşlarında PlayStation’ın rakibi olan Xbox’da benim ilgimi çeken pek bir oyun yoktu. Çok aramazdım yani. Ta ki, 2006 yılının Kasım ayına, Gears of War’ın çıkışına kadar. Tanrım o nasıl bir oyundur öyle! O nasıl bir siper sistemidir! Unreal Engine 3 gerçekten böyle harika bir motor muydu? Oynamam gerekiyordu, çıldırmıştım! Ama bir Xbox 360 sahibi olmadığım için ben Gears of War’a, Gears of War da bana bakıyordu. Neyse ki tam bir sene sonra Microsoft radikal bir karar alıp Gears of War’ı PC platformuna da çıkardı ve ben de dahil milyonlarca PC kullanıcısının yüzünü güldürdü.

Gears of War benim için her zaman en iyi oyun serilerinden birisi olmuştur. Şahsi fikrim olarak kesinlikle Xbox’ın en iyi serisidir. Epic Games ve People Can Fly’ın geliştirdiği ilk oyun, oyun dünyası için bir devrim niteliğindeydi. Her yanından yenilik akıyor, görselleriyle büyülüyor ve derin hikayesi ile o yüzeysel şiddet öğelerini silip süpürüyordu. Hele o testere ile modifiye edilmiş otomatik tüfek yok muydu… Mükemmel bir oyundu Gears of War. Maalesef serinin diğer hiçbir oyunu PC platformuna çıkamadı. Bu yüzden ilk oyunu oynayıp çok seven benim gibi oyuncuların içinde hep bir ukte kaldı. ‘Çıksa da oynasak’ diye. Çıkmadı. Oynayamadık. Microsoft bunun yerine Gears of War serisininin ilk oyununu ‘Ultimate Edition’ adı altında PC platformuna ‘remaster’ edilmiş halde çıkardı. Yani bir nebze iyileştirilmiş grafikler ve yükseltilmiş çözünürlük desteği ile. Peki ne oldu? Gerçekten Gears of War tüm o kusursuz ihtişamı ile geri dönmeyi ve PC platformunu tekrar fethetmeyi başardı mı? Hayır. Koca bir hayır. Gears of War Ultimate Edition, tam bir facia oldu. Gelin bakalım neden öyle olmuş.

Öncelikle söylemeliyim ki, bu incelemede oyunun hikayesine veya diğer anlatım özelliklerine değinmeyeceğim. Daha önce hiç oynamadıysanız ve genel çehresi ile Gears of War’ı merak ediyorsanız sizi 2006 yılında yapılan incelememize davet ediyorum. Bu incelemede sadece Ultimate Edition’ın sunduğu yeniliklerden ve sistem özelliklerinden bahsedeceğim.

Bir remastered oyundan ne bekleriz? Şu oyuncu lügatına son 2 yıldır büyük bir oranda giriş yapmayı başaran remastered terimi de ne ola ki? Öyle her elini kolunu sallayan bir oyunun çözünürlüğünü artırıp tekrar piyasaya sunabilir mi? Görünüşe göre sunabilirmiş. Coalition adlı oyun stüdyosu (Kendileri şu anda Gears 4’ü de geliştiriyor) tarafından geliştirilen Ultimate Edition, çıkmadan önce de büyük tartışmalara konu olmuştu. Remaster edilmiş bir oyuna göre çok ama çok yüksek sistem gereksinimleri istiyordu. Adam gibi çalıştırabilmek için en az 16 GB Ram ve son teknoloji işlemcileri, ekran kartlarını istiyordu. Bu gerçekten uçuk bir rakamdı. Oyuncular da bu bağlamda tepki göstermekte sonuna kadar haklıydı. Coalition sanki ‘ya biz yapıp çıkaralım da, oynayabilen oynasın’ demişti. Uğraşmadılar ve gerçekten de oyunu bu sistem gereksinimleri ile çıkardılar. Sonrası felaket.

Oyuna başladığınızda ilk gözünüze çarpan şey direkt olarak karşınızda duran duvarın kaplama kalitesi. Yahu kardeşim 2007 yılında çıkan oyunu yükleyeyim aynı bilgisayara, kaplamalar daha kaliteli gözükmezse adam değilim! Kaplamalar o kadar ama o kadar geç yükleniyor ki, bir bölümdeki tüm kaplamaları tüm detayları ile görmeniz için o bölümde 20 dakika geçirmeniz gerekiyor. İnanın, abartmıyorum. Tamam kaplamalardaki çözünürlükleri artırıp daha göze hoş hale getirmiş olabilirler fakat göremiyoruz ki, yüklenmiyorlar! Tüm ayarları istediğiniz kadar yükseğe çekin, en düşükte oynuyormuşsunuz gibi görünüyor. Üstelik durum böyleyken garip bir şekilde kasıyor ve takılıyor olması da bir başka gariplik. Karakterin görüş açısını değiştirirken, etrafa bakarken ve hareket ederken bir hantallık olduğunu, oyunun kastığını rahatça görebiliyorsunuz.

Kaplama hatalarından bahsettiğime göre oyunun görsel olarak bir diğer büyük hatasına da değinebilirim diye düşünüyorum. Oyunlarda bulunan v-sync özelliğini bilirsiniz. Türkçe’ye dikey eşleştirme olarak giren bu özellik sayesinde ekranınızın ve ekran kartınızın tazeleme hızı eşitlenir. Yani ‘kırılma’ olarak adlandırdığımız rahatsız edici görseller ortaya çıkmaz bu özellik sayesinde. Peki ne oldu biliyor musunuz? Gears of War Ultimate Edition’da v-sync özelliği yok. Oyunda inanılmaz derecede görüntü kırılması oluyor. Özellikle ara sahneler başta olmak üzere oyunun neredeyse her yerinde bu sinir bozucu kırılmalara mağruz kalıyorsunuz. Oyundan çıkıp Nvidia Kontrol Paneli’nden zorla v-sync özelliğini bile açtım, bana mısın demedi. Kör oluyordum oynarken şaka yapmıyorum. Kontrol Paneli demişken, oyunun özelliklerine Nvidia veya Amd kartların oyunlara özel geliştirdiği panellerden hiçbir şekilde erişim sağlayamıyorsunuz. Hatta oyunun yüklendiği dosyayı bile bulamıyorsunuz. Ne demek istediğimi birazdan anlayacaksınız.

Geçen gün yazdığım blog yazısında Gears of War’ı bilgisayarıma indirmeye çalışırken ne gibi zorluklarla uğraştığımdan bahsetmiştim. Microsoft, Xbox ve Windows’u tek bir oyun platformuna çevirmek istediği için Steam veya diğer oyun dağıtım platformlarından elini eteğini çekip, oyunlarını Windows 10’da bulunan Mağaza aracılığı ile dağıtmaya başladı. Olan da biz oyunculara oldu. Gears of War: Ultimate Edition, bir Windows uygulaması gibi direkt olarak bilgisayarınızda kurulu olan işletim sistemine gömülüyor. Oyunun dosyasına hiçbir şekilde erişim sağlayamıyorsunuz. Ben yaklaşık 1-2 saatimi oyunun dosyasını bulmakla geçirdiğim halde bulamadım. Neden aradın, diye soracak olursanız da bir önceki paragrafı örnek verebilirim. Oyunun v-sync özelliği olmayınca ben de zorla kendi dosyasından, ya da Nvidia Kontrol Paneli’nden açmaya çalıştım. Fakat ne yaptıysam, ne ettiysem oyunun yüklü olduğu dosyayı bulamadım. Yok, nereye gömüldüyse artık! Bilgisayarıma koca bir 60 GB indirdim ve bulamıyorum nereye yüklendiğini. Şaka gibi bir şeydi bu. Sonra da ‘artık yapacak bir şey yok, böyle oynayacağız’ deyip ümidimi kestim v-sync işinden, ne yapayım!

Gears of War: Ultimate Edition, ilk oyunun sahip olduğu çevrimiçi – çevrimdışı neredeyse tüm özelliklerin hepsine aynı şekilde sahip. Galiba oyuncular tekrar split-screen co-op modu için bir imza kampanyası başlatmış fakat Coalition ya da Microsoft’un bu konu hakkında bir adım atacağını samimi bir şekilde düşünmüyorum ben. Son sözlere gelecek olursam; Gears of War: Ultimate Edition, gerçekten ama gerçekten ‘hayvani’ bir sisteminiz varsa ‘belki’ iyi çalışabilir. Ama onun dışında, sıradan, orta veya yüksek seviye diyebileceğimiz bir sisteme sahipseniz kesinlikle sorun çıkaracaktır. Eşeği suya bağlayan ve sudan gelinceye kadar bekleten kaplama süreleri, gözlerinizi yamultan ekran kırılmaları ve bu gibi görsel hataları yüzünden ‘remastered’ bir oyun olma konusunda feci şekilde sınıfta kalıyor. Teknik özelliklerine bakmadığımızda gerçekten mükemmel bir oyun, ona hiçbir lafımız yok. Fakat ortaya teknik özellikler ve Windows 10’un koyduğu zorluklar çıkınca Gears of War: Ultimate Edition’ı oynamaya çalışmak, 60 GB’lık bir işkence haline geliyor. Çok üzülüyorum. Ne ümitliydim bu mükemmel oyunu tekrar, aynı heyecanla oynayabilmek için. Yazık, hayal kırıklığı oldu. Umalım da Coalition, Gears 4’ü yaparken böyle hatalara tekrar yer vermesin ve aynı şekilde umalım ki Quantum Break de bu Windows 10 hatalarına sahip olmasın. 

Exit mobile version