Killzone 2, duyurulduğundan bu yana üstünde en çok konuşulan PS3 oyunlarından biri oldu, hatta en çok konuşulanı bile oldu denilebilir. 2005’teki E3 fuarında gösterilen CGI videoyla bir anda bomba gibi ortama düştü. Bazıları videonun gerçek olduğunu söyledi, ancak gösterilen bu video “Hedeflenen” grafiklerdi. Ancak forumlarda ve çeşitli yerlerde böyle bir grafik yapılır mı? Video gerçek mi değil mi gibi uzun sayfalar süren tartışmalar yaşandı. Bunlardan sonra sonunda oyunun aslı kendini gösterdi. Yapım alfa aşamasındaydı ve grafikler gerçekten etkileyiciydi. Çoğu eleştirmen görsel olarak yapımın hedeflenen videoya biraz daha yaklaştığını, ancak halen eksikleri olduğunu söylüyordu. Killzone 2 her geçen gün biraz daha geliştirildi ve grafikleri daha iyi hale getirildi. Yayınlanan videolar, ekran görüntüleri yavaş yavaş Guerrilla Games’in amacına yaklaştığını gösteriyordu. İşte Killzone 2 böylesine heyecan, ilgi uyandıran; diğer taraftansa üstünde oldukça tartışılan, ama merakla beklenen bir yapım. Aslında Killzone ile 2004’te tanıştık. İlk oyun da iddialıydı, hatta “Halo Killer” olarak lanse edenler bile vardı. PS2’de görsel olarak dikkat çekmişti ve iyi bir şekilde geleceği söyleniyordu. Ama yapım bir türlü bekleneni verememişti. Bu sefer Killzone muhteşem bir dönüş yapmaya hazırlanıyor, hem de öyle böyle bir dönüşte değil.
Büyük mücadeleye geri dönüş
İlk yapımda Jan Templar adında bir karakteri yönetiyorduk. Yanımızda ISA (Interplanetary Strategic Alliance) askerleri vardı ve Vekta’da Helghast ordusuna karşı büyük bir mücadeleye girmiştik. Aradan 2 sene geçiyor, ISA ve Helghast arasındaki amansız savaş halen sürüyor. Bu sefer Tomas Sevchenko adında bir karakteri canlandırıyoruz, ancak kendisine kısaca “Sev” diyorlar. Görev yerimiz Helghast’ların gezegeni Helghan, amacımız ise Helghast lideri Visari’yi yakalamak. Bu sefer hem düşmanların merkezindeyiz, hem de onların liderini yakalamaya çalışıyoruz. Aslında senaryo PSP’ye çıkan Killzone: Liberation’dan sonrasını ele alıyor dersek daha doğru olacaktır, çünkü Liberation’da gene Vekta’daki savaşı yaşamış ve Jan Templar’la diğer askerleri kontrol etmiştik ve ISA yeniden toplanmış, Helghast lideri Visari’yi yakalanması için bir mücadeleye girmişti. Killzone 2’de ana karakter Sev dışında Shawn Natko, Dante Garza, Rico Velasquez gibi başka karakterler ve tanıdık bir yüz ilk oyunda yönettiğimiz Jan Templar da yer alıyor.
Killzone 2’nin en başta ilgi çeken yönünü tabii ki grafikleri oluşturuyor. Yapım MSAA’nın (Multisample anti-aliasing) içinde yer aldığı Deferred Render marifetli grafik motoruyla hazırlanıyor. Bazı oyun motorları iç mekanları iyi çizerken, dış mekanlarda sorunlar yaratabiliyor. Ancak Killzone 2’de böyle bir durum yok, tam tersine oyunun motoru iç ve dış mekanları, dinamik ışıklandırma ve gerçekçi gölgelendirmelerle etkileyici efektler eşliğinde çok iyi resmedebiliyor. Oyunda paralel geometri yöntemi de kullanılıyor.Killzone 2, Cell’in 6 çekirdeğinden 4.5 tanesini kullanıyor. Hatta bazı kişiler PS3’ün gücünün Killzone 2’le iyice ortaya çıkacağını söylüyor. Yapım artı olarak PS3’te 30 FPS’de 720p olarak çalışacak. Genel olarak oyun (Helghast’ların gezegeninde de geçtiğinden ve savaş yıkımından dolayı) koyu bir renk paletine sahip. Bölüm tasarımları da gene Helghan gezegenini ve yıkıcı ortamı sunacak şekilde hazırlanıyor. Yapımda çevre kaplamaları, etkileyici efektler, bölüm tasarımları dışında asıl ön plana çıkacak olan karakter modellemeleri olacak. Motion Capture teknolojisiyle hazırlanan yapım, karakterlerin gerçekçi bir şekilde hareket etmesini ve tepki vermesini sağlıyor. Hatta söylenene göre oyun, yüz animasyonu olarak gerçekçi ve etkileyici bir sunum yapan Heavenly Sword’u bile yüz minikleri açısından geride bırakacağı yönünde. Motion Capture’dan sadece oyun içi değil, ara videolarda da yararlanılmış. Modellemeler konusunda aslında yapılan bir kısıtlama yok. Kullanılan silahların modellemelerinde gerçek silah modellemelerinden yararlanılıyor.
Guerrilla Games, sadece grafik yönü olarak değil, ses ve fizik etmenleri açısından da oyununu hiçbir şekilde eksik bırakmamak için çalışıyor. Oyunun seslendirmeleri son derece profesyonelce olacak, hatta aksiyonun yaşandığı sahnelerde birebir seslendirmeler yapılmış. Bu özellikle aksiyonun yaşandığı kısımları ses yönünden de oldukça gerçekçi kılacak. O an da yaşananlara verilen tepkiyi, konuşmaları işitsel olarak duymak oldukça iyi bir detay. Tabii ki seslendirme harici çevre efektleri de dikkatli biçimde hazırlanıyor ve oyuna koyuluyor.
Daha ne kadar?
Artık çoğu oyunun olmazsa olmazı olan fizik etkileşim, Killzone 2’nin gene iyi olduğu bir nokta. Ateş ettiğiniz bir yer parçalanabilecek, mesela bir duvarı taradığınız zaman hasar alacak hatta dayanamayıp parçalanacak. Bomba veya roketin patladığı bir binanın parçaları aşağı düşecek. Sadece deforme olan bir çevre değil, ince ayrıntılarda da oyun kendini belli edebiliyor. Bir düşman askerini vurduğunuzda, yerde ölmüş olan birinin vücuduna takılıp, farklı bir noktaya düşecek, hatta ölünün vücudu çarpmanın etkisiyle olduğu yerden biraz daha savrulabilecek. Özellikle yayınlanan videolara baktığımızda böylesi ufak, ama detaylı ayrıntılar gözüküyor.
Killzone 2 ile ilgili önemli kısımlardan birini yapay zeka oluşturuyor. Artık karşımızda daha doğal ve daha akıllı olan bir düşman var. İlk oyuna göre oldukça zorlu düşmanlar olacak. Bununla ilgili olarak Guerrilla Games’e yapılan bir ziyarette, yapımcının gösterdiği bir video örnek (Video nasıl bir fizik etkileşim yani deforme olduğunun da örneği) verilebilir. Videoda bir sütun arkasında ayakta Helghast askeri bulunuyor. Sütuna ateş ediliyor ve sütunun yarısı parçalanıyor. Bu sefer asker sütunun arkasında eğiliyor ve o şekilde siper alıp ateş etmeye devam ediyor.Sütuna yeniden ateş ediliyor ve sütunun kalan yarısının bir kısmı parçalanıyor. Helghast askeri bu sefer yere uzanıp siper alıyor ve bu şekilde aradan ateş etmeye çalışıyor. Sonunda sütun tamamen parçalanıyor ve asker sonunda başka bir engelin arkasına doğru kaçıyor. Bazı oyunlarda yapay zeka bir engelin arkasında siper aldığında, genelde engelin ya çok dışına çıkar ya da engel yok olduğunda halen orada saklanmaya devam eder. Hatta bazıları engelin arkasına değil önüne bile saklanabiliyor (Turok’un son oyununda bu örneğe çok rast gelebilirsiniz). Genel olarak yapımcıların açıklamaları da yapay zeka konusunda olumlu yönde (Aslında çoğu yapımcının klasik açıklaması kendi oyunlarında yapay zekanın çok iyi olduğudur), ama oyunun uzun zamandır geliştirilmesi, gösterilen videolardaki bazı örnekler, PS3’ün en önemli kozlarından biri olduğu göz önüne alınırsa, yapay zekanın iyi olması gerekiyor da denilebilir. Helghast’lar akılcı saklanmaları gibi akılcı saldırı da yapabilecekler. Taktiksel olarak yaklaşıp, yeri geldiğinde kaçmaları gerekiyorsa da kaçacaklar. Normal askerler dışında oyun içinde mini boss’larla da karşılaşacağız. Tabii ki mini boss’lar daha zorlu ve güçlü olacak, ama onlarla çatışmaya girmek daha zevkli olacak.
Düşmanlar kadar yanımızdaki askerlerin de yapay zekası iyi olacak. Aynı şekilde onlar da bu akıldan nasibini alıyorlar. Boş yere koşan veya saçma hareket eden takım arkadaşları olmayacak. Evet, burada bir noktaya daha değinelim. Oyun içinde tek oynanacak olan karakter Sev ve yanımızda en az bir kişi olacak, ancak yanımızdaki silah arkadaşımız yapay zeka kontrolünde olacak. Onları kontrol edemeyeceğiz, artı olarak onlara direk emir verme sistemi de oyunda yer almayacak. Ancak yeri geldiğinde bir yeri geçmek için yanımızdaki karakterlerden yararlanabilir veya onları iyileştirebiliriz.
Beklenmedik savaş
Yapım genel olarak single player’da bizlere harika bir sunum yapacak duruyor. Özellikle savaşlar bir hayli hareketli geçecek. Zorlayıcı yapay zeka bizi plan yapmaya kadar götürebilecek. Killzone 2’de oynanışın en önemli kısmını oluşturan çatışmalarda, siper alıp ateş etmek, hızlıca koşup başka bir engelin arkasına zıplayarak geçmek gibi çeşitli atraksiyonlar yaşayacağız. Siper alıp ateş etmek oldukça kolay olacak, tek bir tuşla direk siper alacağız. Saklandığımızda ister rast gele şekilde olduğumuz yerden ateş edebilir, istersek nişan alıp dikkatli bir biçimde Helghast askerlerini avlayabiliriz. Artı olarak Killzone 1’de olmayan zıplama özelliği ikinci yapımda yer alıyor. Yapım sadece yayan olarak ilerlemiyor. Oyun içinde kullanabileceğimiz çeşitli araçlar olacak. Araçlarla çeşitli çatışmalara gireceğiz ve bunlar ilgi çekici biçimde hazırlanıyor. Mesela kullandığımız bir tankla, düşman tanklarına karşı ağır bir mücadeleye girişebiliriz. Yapımcılar oyun içindeki silahların çeşitli ve yeterli olacağını söylüyor. Bazı yerlerde bir yere monte edilmiş ağır silahlar karşımızda çıkacak ve onları kullanıp, ağır bir tahribat yaratabiliriz.Bir oyunda single player ne kadar harika olursa olsun, yine de yapım için bir devamlılık da lazımdır. Mesela Call of Duty 4güzel single player’ı dışında online arenada da kendini bir hayli kanıtladı. Şimdi sıra ise Killzone 2’ye sıra gelecek gözüküyor. Yeni nesil konsolların online sistemiyle birlikte, artık çoğu konsol oyununda görmeye alıştığımız multiplayer seçeneği Killzone 2’de bulunuyor. Killzone 2’nin çoklu oyuncusunda Team Deathmatch, Deathmatch, Objective-Based modları olacak, bunlara artı olarak Co-op oynanış da kendine yer buluyor. Şu zamana kadar oyunun multiplayer’ı hakkında fazla detay yoktu, hatta multiplayer kısmının klasik bir yapıya sahip olacağı bile söyleniyordu. Ancak Killzone 2’nin multiplayer’ı sanıldığı gibi klasik bir yapıya sahip olmayacak. Çoklu oyuncu için Team Fortress 2 ve Final Fantasy XI karışımı denilebilir. Aynı Team Fortress 2’deki gibi (Sniper, Scout, Engineer, Medic, Heavy, Demoman ve Solider) stilinde belirli sınıflar olacak, ancak burada devreye bir ayrıntı giriyor. Bir tane ana sınıf seçtikten sonra ona artı olarak alt bir sınıf seçilebilecek. Yani iki sınıf mix edilecek diyebiliriz. Mesela Assault’u ana sınıf olarak kendimize seçtik diyelim, alt sınıf olarak ise Medic’i alalım. Bir yandan Assault olarak savaşırken, diğer yandan Medic olarak takım arkadaşlarımıza sağlık paketi dağıtabiliriz.
Multiplayer’da bir tane klan sistemi olacak. Klanlar katıldığı turnuvalardan Valor (Kahramanlık) puanı kazanacak. 1000 Valor’la oyuna başlanacak, Valor ne kadar yüksek olursa daha yüksek turnuvalara klanlar katılabilecek. Eğer ki Valor puanı sıfırlanırsa, klanlar daha düşük turnuvalara katılıp yeniden Valor puanı kazanabilecekler. Artı olarak multiplayer’da hileye karşı bir koruma sistemi de olacak. Geliştirilmiş bir chat sistemi de multiplayer’da yer alan kısımlardan biri.
Bekle bekle Şubat’a kadar!
Killzone 2 dudak uçurtacak bir oyun olarak duruyor, özellikle Sony Killzone 2 üstünde resmen titriyor, çünkü oyun PS3’ün en büyük kozlarından biri. Ancak yapılan uğraşı ve emeğe bakılırsa, kesinlikle güzel bir oyun olacağı kendini belli ediyor. Hele ki ilk Killzone’dan çıkartılan derslerle yapımcılar, çok daha harika bir oyun tecrübesi yaşatacak. Killzone 2 için God of War yapımcıları ve Insomniac Games’ten de yardım alınmış. Yapım aslında daha erken çıkacaktı, ama ne yazık ki 2009’un Şubat ayına ertelendi. Bu ertelenmenin sebebi olarak da, bu sene içinde çıkacak olan PS3’ün diğer silahları LittleBigPlanet ve Resistance 2 olarak gösteriliyor. Bu oyunların birbiriyle çakışmaması için böylesi bir ertelenmenin yaşandığı söyleniyor. Aslında bir bakıma oyunun daha da geliştirilip, eksiklerinin en aşağıya çekilmesi açısından yapımcılar içinde iyi bir süre de verilmiş. Sonuç olarak bize artık sabretmek kalıyor.