Oyun dünyası geçtiğimiz günlerde piyasaya çıkan ve oldukça beklenen Deus Ex’i oynarken, yakında çıkacak başka bir oyunu unutmamalıyız. Mass Effect, ilk oyunun pyiasaya çıktığı 2007’den beri hızla yükseldi. Ve bu seri hızla büyümeye devam ediyor.
Ancak bu yükseliş, Deus Ex’in yeni yapımı ya da Fallout’un üçüncü defa karşımıza çıkması gibi olmadı. Mass Effect, sıfırdan başlayarak büyümeye devam ediyor.
Köklerinde Role Playing Shooter’lar, iki büyük ve farklı pazarı kendilerine çekmeye çalışıyorlar: RPG’ciler ve Shooter’cılar. Tabi ki bu da riskleri beraberinde getiriyor. BioWare’den Michael Gamble konuyla ilgili olarak “İyi bir shooter geliştirirken bazı anlarda RPG öğelerini yoksaymanız gerekebiliyor. Aynı durum RPG öğeleri için de geçerli. Yani bu iki kavramı birleştirmek oldukça zor. Oyuncunun kişiselliğini yansıtabilmesi gerekiyor. Bu düşmanı böyle öldürüyorum, bir savaşta böyle savaşıyorum demesi gerekiyor.” diyor.
BioWare’in Mass Effect 3’te odaklandığı asıl konu, Kumandan Shepard’ın hikayesinin son bölümü olacak. Bu gelecekte daha çok Mass Effect görmeyeceğimiz anlamına gelmiyor. Ancak BioWare, üçüncü Mass Effect’le birlikte öncekilerden daha büyük bir yapımı hedefliyor. BioWare’in standartları yükselttiği alanlardan biri de savaş. Gamble “savaş” konusunda şunları söylüyor: “Halen Unreal 3 motorunu kullanıyoruz ancak savaşlara daha dinamik bir seviye katmak için daha iyi bir partikül sistemi üzerinde çalışıyoruz. Özellikle düşmanların duman gibi öğeleri kullanması bunun bir örneği. Ayrıca 3 boyutlu bir savaş alanına da sahip olacaksınız. Yukarı, aşağı hareket edebilecek, boşluklardan atlayabilecek ve merdivenleri tırmanabileceksiniz. Bütün bunlar savaş stilinizi de değiştiriyor.
Proje yöneticisi Ryan Warden ise şunları söylüyor: “Mass Effect 3’teki çatışmalar öncekilerden daha zor olacak. İşler iyice karıştığında aksiyonu durdurabilir ve takımınızdakilere özel görevler verebileceksiniz. Örneğin kalkanlı düşmanlara karşı durmadan ateş ederek galip gelemezsiniz. Bunun için takımınızı akıllıca kullanmanız gerekiyor.”
BioWare CEO’su Dr. Ray Muzyka ise Mass Effect 3’ün duygusal yönüne değiniyor: “Mass’le ilgili en önemli şey ve bizim oyunu yapma nedenimiz, oyuncuyla aramızda duygusal bir bağ kurmak. Diğer birçok oyun da bunu başarmaya çalışıyor. Kullandığımız sistemler güçlü, çünkü duygusal olarak kuvvetliler. Size derin bir seviyede yaklaşıyorlar; oynadığnız rolü gerçek gibi hissettiriyorlar. Bir amacınız olduğu hissini yaşatıyorlar. Keşfettiğiniz farklı haritalar, bulduğunuz farklı şeyler, karakterinizi nasıl geliştirdiğiniz. Bunların hepsi oyuncuya derinden etkilerde bulunuyor.”
Aksiyon ve RPG arasındaki doğru dengeyi bulabilmek, Mass Effect 3’ün oyun tasarımı konusundaki zorluklardan biri. Ancak en önemli zorluk, oyunu kısa süreyle oynayan ve uzunca başından kalkmayanlar için dengeyi sağlamak. Ken Rolston masaüstü oyunlara değinerek “Monopoly bu problemi çözdü. Monopoly oynarken hem kısa oyunu hem de uzun oyunu oynayabiliyorsunuz. Bu yüzden iki tür oyuncuyu da düşünmemiz lazım. Oyuna baktığınızda seçeneklerinizi görmelisiniz. İsterseniz sadece ana görevleri yapabilirsiniz ya da yan görevleri de tek tek bitirebilirsiniz.” diyor.
Önceki Mass Effect’lerdeki ses ve müziklerin vasat olduğundan şüphelenenlere de iyi haberler var. BioWare konu üzerinde oldukça sıkı çalışıyor. Konu hakkında BioWare çalışanları, seslerin olabilenin en iyisi olması konusunda ödün vermeyeceklerini söylüyorlar. Daha önce konuya yeterince vakit ayıramadıklarını belirtiyor ve bu seferkinde yeterli zamanı bulduklarını söylüyorlar.
RPG’lerin geleceği konusunda yapılan “Tek kişilik mod ölecek” spekülasyonlarına ise BioWare içinden farklı yanıtlar geliyor. Ancak genel kanı oyunların çevrimiçi olacağı yönünde. Konuyla ilgili olarak CEO Dr. Ray Muzyka, artık gerçek görünen dünyalar yaratabildiklerini ve sistemlerin de yapay zekanın dinamiklerini, bulundukları dünyayla ve çoklu oyuncu iletişimini sağlayabildiğini söylüyor. Bunun da oyuncuların rüyası olduğunu belirtiyor.
Görünüşe göre BioWare’in hem Mass Effect evreni, hem de diğer evrenler için planları oldukça geniş.