3DO, Heroes of Might & Magic’ten sonra Might & Magic serisi için de yeni bir oyun çıkardı. Bu oyunu da HOMM4’ü beklediğim kadar beklemiştim doğrusu. M&M 6’dan beri seriyi takip ediyordum. M&M 6 gerçekten güzel bir oyundu ve FRP havasını gayet güzel yansıtıyordu. 3DO M&M 8’e kadar çizgisi hiç bozmadan geldi. Konular genelde güzeldi ve bazıları dışında bulmacaları da fena değildi. Her ne kadar M&M8’in sonunda oyunu bitirmeniz için sorulan “bilmece” çok kofti olup beni dumura uğrattıysa da oyunun bütünü hatırına katlanmıştım. Şimdi oyun 9.suyla karşımızda. Bu sefer yine konu türü yönünden 3DO çizgisini takip etmiş, ancak bu sefer tamamen yeni bir grafik motoruna geçmiş, ve sırf bu motora geçtiği için de bir çok şeyden taviz vermek zorunda kalmış. Ayrıca oyunda “bug” üzerine “bug” var. Oyun daha ilk ayında bir yamayla ödüllendirildi ve o yamanın düzelttikleri “Devede kulak“ kadar. Bu nedenlerle oyunun tadı baya kaçmış durumda.
Oyunun konusu şöyle: Yine HOMM4’de olduğu gibi bir geçmiş hikayesi bulunan bir bölgede (Yani, bir kıyamet kopması sonrası ırkların temsilcileri yeni bir dünyaya taşınmışlar) yaşanan olaylar var. Biz bir kalede eğitim gören bir grup arkadaşız ve daha sonra maceraya atılmak için kaleden ayrılıyoruz. Kaleden uzaklaşırken bir kulübeye uğruyoruz ve burada tanıştığımız bir kahin o bölgenin kaderinin bizim elimizde olduğunu söylüyor. Meğer batıdan gelen büyük bir ordu her yeri talan edecek ülkede taş taş üstünde koymayacakmış. Bizimse bu bölgede yaşayan 6 klanın liderini bir bayrak altında birleşip kuvvetli bir ordu kurmaya ikna etmemiz gerekiyormuş. Her klan liderinin ittifaka katılmak için ikişer şartı var ve biz bunları yerine getirmeye çalışırken aynı zamanda RPG usülü farklı farklı yerlerde tanıştığımız kişilerden görevler alıp deneyim kazanıyor ve gelişiyoruz. (Oyunun konusu ve büyük kıyametler hakkında daha fazla bilgiyi merak eden olursa, oyunun manualinde ayrıntılı olarak okuyabilirler)
Oyunda büyü disiplinleri HOMM4’de de olduğu gibi değiştirilmiş. Büyüler ayrı ayrı elementlere ayrılmıyor artık. Onun yerine ruh, ışık, elemental ve karanlık olmak üzere dört disipline ayrılmış durumdalar ve hemen hemen her büyü iki veya daha fazla disiplinde eğitim almış olmanızı gerektiriyor. Bu disiplinlerde normal, expert, master ve grandmaster olacak şekilde eğitim görebiliyorsunuz. Büyüleri yapabilmeniz ve etki güçleri de eğitim durumunuza bağlı.
Oyuncularınızsa oyunda insan, elf, dwarf veya half-orc olup tek tek might veya magic yollarından birisini seçmek zorundalar. Might yolunu seçerlerse yolun sonunda Ranger/Paladin veya Assasin/Gladyator’den birisi, Magic yolunu seçerlerse Priest/Druid veya Mage/Lich’den birisi olabiliyorlar. Silahları/Zırhları, büyüleri ve çoğu yetenek türünü ne kadar geliştirebileceğiniz, oyuncularınızın geri dönüşsüz bu yollardaki ilerleyişine bağlı.
Birçok şey iyi güzel ancak oyun eski hayranlarını hayal kırıklığına uğratacak değişikliklere de uğramış. Yazının başında bahsettiğim oyunun grafik motorunun değişikliği oyunda köklü bir değişiklik yaratmış. Sırf bu yüzden artık karşınıza çıkacak olan yaratıkların sayısı aşırı derecede azalmış durumda. Tamam belki her birisi çok ayrıntılı çizilip zenginleşmişler ama toplam sayılarının az olması, aynı zamanda yenilmelerinin de zorlaşmasını gerektirmiş. Ayrıca yine sırf bu yeni grafik motoru yüzünden haritaları küçültmek zorunda kalmışlar. Önceki oyunlardaki gibi uçsuz bucaksız çöllerde onlarca büyü yapıp tonlarca düşman öldüremeyeceğiz. Haritalar gerçekten de öncekine kıyasla çok küçülmüş. Ve bu küçük haritaların foyası ortaya çıkmasın diye uçma ve jump büyüleri de oyundan kaldırılmış. Uçmanın verdiği hızdan mahrum kalan biz ufak haritada daha ufak adımlarla ilerlemek zorundayız, uçmanın açığını biraz olsun kapatmak için fleet foot adında yürüme hızımızı bir süreliğine arttıran bir büyü eklenmiş. Ancak haritaları o kadar da kötülememek lazım, açık alan haritaları dar da olsa gidilecek yer çok ve oyunun hemen hemen bütün önemli görevleri kapalı mekanlarda geçiyor. Açık hava alanların çok dar olmasını kapalı alanların çok sayıda olmasıyla dengelemişler. Görsel açıdan bir yenilikse artık evlerin içlerinin de oyun mekanı olarak tanımlanmış olması. Yani eski oyunlardaki gibi ev içleri bir resimden ibaret değil. Ama yine de çoğu evin kapısı oyuna kapalı, ve içine girdiğimiz evlerde de bir iki kişiden fazlasıyla karşılaşmıyoruz.
Diğer bir değişiklik şu ki: Artık sular bizim için kesin ölüm değil. Artık su yüzeyinde ve içinde yüzebiliyoruz. Böyle bir değişikliğin yapılması gerçekten iyi olmuş, çünkü o son derece gelişmiş oyuncularımızın suda yüzemeyip boğulması kadar saçma bir şey yoktu. Ancak açık alanlarda deniz içinde ilerlerken harita dışına çıkamıyor ve yine görünmez duvarlara tosluyoruz.
Bu yaratıkları azalmış, büyü çeşitliliği eksilmiş oyunda, farklı savaş ve büyü disiplinlerinde yetiştirilme yolunun da biraz tadı kaçmış. Artık eski oyunda olduğumuz gibi dünyayı, bizi yetiştirecek ulu ustamızı aramak için dolaşmıyoruz. Adanın birisinde inzivaya çekilmiş haldeki ulu ustamıza ulaşabilmek için denizler aşıp, türlü yaratıkla boğuşmuyoruz. Onun yerine bütün ustalar halktan birisi gibi şehirlerde dolaşıyorlar. Burası oyunun tadını gerçekten kaçırmış. Çünkü bence bir frp/rpg oyununa havasını veren şey gelişmenin, eğitim görmenin zorluğudur. Bu oyunda ne kadar seviye kazanacağınız deneyim puanınıza değil ne kadar paranızın olduğuna bağlı. Çünkü deneyim puanı kazanmak gerçekten çok kolay, ancak bir “training hall”da eğitilip yeni seviye kazanmak çok pahalı. Üstelik şehirden şehre de fiyatları ve sizi yetiştirebilecekleri maksimum seviye değişiyor.
Oyunda yine önceden olduğu gibi çok fazla sayıda silah çeşidi ve silah isimlerine gelen ön ekler var. Yani aynı tür silahın bile çok fazla sayıda seviyesiyle karşılaşabiliyoruz. Bu silah çeşitliliği yanında türlü artifaktlarla karşılaşabiliyoruz. Bütün silahların ve envanter ekranının, ayrıca büyü ve harita ekranlarının 2D çizimleri muhteşem, ancak oyun 3D nesnelerde o kadar da görsel değil.
Oyunda artık sadece bir tane değil üç taneye kadar NPC kiralayabiliyoruz. Bu NPC’ler bizi tedavi eden, para kazandıran vs. nin yanında bizim için savaşan kişiler de olabiliyorlar.
Oyunun savaş anlarında eskiden olduğu gibi yine oyuncularınızdan ve NPC’lerden sırası gelen kendi hamlesini yapıyor ve aynı şey düşmanlarınız için tekrarlanıyor. Savaş anlarında gerçek zaman ve sıra tabanlı olmak üzere iki seçeneğiniz bulunuyor. Gerçek zamanlı savaşta, aynı anda bir çok düşmanın saldırısına maruz kalıyorsunuz. Buna rağmen sizin oyuncularınız yine sıralarını bekleyerek hamle yapıyorlar. Ama kendinize güveniyorsanız bu modda savaş çok daha çabuk sonuca varıyor. Ama bazen de sıra tabanlı savaş bir gerek oluyor. Çünkü düşman sayısı yeni grafik motorundan dolayı azaldığı için dengeyi korumak amacıyla her bir düşman çok güçlenmiş durumda. Ve bu düşmanlardan da dört beş tanesinin birden aynı anda saldırısına dayanamayacağınız durumlarda sıra tabanlı moda geçmeniz yerinde oluyor. Sıra tabanlı ve gerçek zamanlı modlar arasında (değiştirmediyseniz) “enter” tuşuyla hızlıca geçiş yapabiliyorsunuz.
Gelelim oyunun tadını kaçıran “bug”lara. Bu böcüklere en çok rastladığımız durumlar görevlerimizle ilgili. Bir çoğu görevde, görevi tamamladığımız halde tamamlamamış sayılıyor ve bir türlü ilerleme kaydedemiyoruz. “Daha ilk görevde de olur mu kardeşim!” deyip insanı daha oyunun başında soğutuyorlar. İlk ulaştığımız şehir Strumford’un klan lideriyle görüşüp görev aldığımızda. Anskram Keep’i iblislerden temizleme görevi alıyoruz. Ancak bütün iblisleri temizlememize rağmen görev bir türlü tamamlanmış sayılmıyor ve insanı oyundan soğutuyor. Şimdi bu görevle ilgili size vereceğim bilgiler şöyle: Ben ilk denememde görevi tamamlayamadım. Daha sonra bu görevi es geçip ikinci görevim olan hapishaneden bir generali kurtarmaya gittim ve diğer klanların görevleriyle uğraşmaya başladım. Diğer bir klan liderinden aldığım görevle Anskram Keep’e geri dönüp ön kapısını açtım ve sonra görevlerime devam ettim.
Daha sonra oyun tarihiyle aradan uzun bir süre geçtikten sonra ilk görev yerine geri döndüm. Oyunda her harita ilk uğrama tarihinizden bir süre sonra içindeki bütün yaratıkları yeniden oluşturuyor. Bu nedenle kalenin içindeki yaratıklar da yenilenmişti. Hadi bir daha deneyeyim dedim, hepsini temizledim ve bu sefer görev tamamlandı. Çeşitli haber gruplarından ve hayran sitelerinden de takip ettiğime göre burayı ilk denemesinde geçebilen olmamış. Sizin de başınıza gelirse pes etmeyin.
Oyunda daha bir çok görevde böyle sorunlarla karşılaşacaksınız. Oyunun 1.2 versiyon numaraları bir yaması çıktı ancak, bu yamayla çok büyük bir iyileştirme sağlayamamışlar. Yamanın açıklamasına göre oyuncularınızın envanterleri arasında bir nesneyi dolaştırırken nesnenin yok olması gibi bir sorun çözülmüş ama ben böyle bir sorunla hiç karşılaşmadım zaten. Yamayı kurmak da görevlerle ilgili sorunları pek çözmedi ama siz yine de kurun. Yamanın adresi:
https://www.3do.com/support/pc_support.shtml?PAGE=pc/might_magic/mm9/mm9_12patch.htm
Bu kadar problemine rağmen oyunu bir kere edindiyseniz pes etmeden oymayı sürdürün. Çünkü konusu çok mükemmel olmasa da bulmacaları biraz basit olsa da eğlenceli bir oyun. Ancak bu tür oyunlarla ilk defa tanışacaksanız bu oyundan uzak durmanız daha yerinde olacaktır, çünkü hiç kimsenin “bence, oyun dünyasının en eğlenceli bu türünden” soğumasını istemem. Normalde “genel” puanını diğer üç puanın ortalaması olarak veririm ancak bu oyunda, o üç puandan kıramadığım puanları genelden düşürmek zorundaydım.