Geçtiğimiz 10-12 yıla damgasını vuran online oyunlar, bir çoğumuza eğlence sunduğu gibi baş ağrılarını da beraberinde getiriyor. Özellikle online oyunlarda hile yapanlar kimi zaman hayatımızdan bezdirebiliyor. Duvarların arkasından vurmaktan tutun da, kart oyununu yöneten yapay zeka uygulamaları, gerçek oyuncuları işin tüm keydinden uzaklaştırabiliyorlar.
Online oyunlarda hile yapanlar tüm keyfimizi yok ediyorlar
Öncelikle işin biraz geçmişine bakmak lazım. Kişisel olarak strateji tabanlı, özellikle RTS oyunları çok seviyorum. Age of Empires II: The Conquerors ya da Age of Mythology gibi oyunları çok uzun saatler oynamışlığım vardır. Bir dönem Microsoft’un Zone isimli bir servisi vardı. Oyuncular buraya bağlanarak diğer oyuncular ile karşılıklı kapışabiliyordu.
İlk defa online oyunlarda hile ile de bu sunucu da karşılaşmıştım. Bilmeyenler için söyleyeyim, bu tarz oyunlarda dünyanızı geliştirip, birliklerinizi üretir ve düşmana saldırırdınız. Eğer taktiğiniz oyunun başında saldırmak değilse, ilk hazırlık süresi 5-10 dakika arası sürer, sonra Allah ne verdi ise düşmanınıza girişirdiniz. Ancak Zone’de benim için durum böyle olmamıştı. Normal koşullar altında 100 civarı golem üretebilmek yaklaşık yarım saat gibi bir süre almasına rağmen, ilk dakika içinde yüzlercesi ile saldırıya uğramıştım.
O zamanlarda kendime çok güveniyordum ve karşıma çıkan birçok oyuncuyu da oldukça hızlı ve güçlü şekilde yenebiliyordum. Ancak bunu anlayabilmem pek mümkün olmamıştı. Nasıl olurdu da bu kadar kısa süre içinde saldırıya uğrayıp, yok edilebilirdim? Hele ki Microsoft’un sunucularında oynarken. İlerki günlerde konuyu bir arkadaşıma anlattığımda, bana onun ufak bir üçüncü parti yazılım ile yapılabildiğini söylemişti. Yaşadığım hayal kırıklığını tarif etmem pek mümkün değil. İşin ilginç yanı ise ilk defa bağlandığımda karşıma çıkmış olması idi.
Sonrasında çevrimiçi oyunlara karşı olan güvenim oldukça azaldı ve uzun yıllar boyunca, sadece internet kafelerde, tanıdığım arkadaşlarım ile oynayabildim.
Zaman içersinde internet üzerinden oynanabilecek birçok oyun, bizler ile buluştu. Nerede ise hepsi de hilesiz bir deneyim vaad ediyordu. Ancak en kırılamaz ya da hile yapılamaz bir oyunun bile bir şekilde bozulabildiğini zaman içinde gördük. İşin daha ironik yanı, öyle oyunlar oldu ki, çevrimiçi modda hile yapmazsak başarılı olmak imkansız hale geldi. Bu hileleri oyunlarına entegre eden firmaları dahi gördük. “Madem engelleyemiyoruz, o halde hile bizim tarafımızdan yapılsın” gibi bir sistem oluştu.
Neden hile yaparız?
Birçokları için hile yapmak, çok oyunculu bir video oyunu deneyimini tamamen mahveder. Doğrudan etkilenmeseniz bile toplumsal sözleşmeyi bozar. Oyun tasarımcısı Holly Gramazio, “İnsanlar birlikte rekabetçi bir oyun oynadığında, karşılıklı anlaşma yoluyla bu oyunun dünyasını canlandırıyorlar: amaç bu, bu amaca nasıl ulaşabileceğimize dair kısıtlamalar bunlar” diyor. “Birinin hile yaptığını fark ettiğinizde, bu karşılıklı anlaşmayı bozabilir ve tüm deneyimin sorgulanmasına neden olabilir.”
Ne yazık ki, çevrimiçi çok oyunculu oyunlarda kronik bir hile sorunu var. Call of Duty, PUBG ve Counter-Strike gibi birinci şahıs nişancı oyunlarının sunucuları, çoğu oyunu kendi lehlerine değiştiren özel yazılımlar indiren hilecilerle dolu. Bunlar, diğer oyuncuları vurmalarını kolaylaştıran aimbotlar olabilir; oyuncuların rakiplerini kolayca tespit edebilmeleri için duvarları görünmez yapan duvar hileleri; veya çok daha hızlı hareket etmelerini sağlayan hız yazılımları gibi. Bu tür saldırılar, büyük ölçüde, oyuncuların istemci yazılımındaki kodu değiştirebildiği PC oyunlarıyla sınırlıdır, ancak konsol oyunları da istismarlara (avantaj elde etmek için bir oyun tasarımındaki hataları kullanma) ve “gecikme değiştirmeye” (ağı kesintiye uğratma) karşı savunmasızdır. Artık birçok çok oyunculu oyun, platformlar arası oyuna izin verdiğine göre, avantaj elde etmek için hile kullanan PC oyuncularına geçmiş durumda.
Ve bu sadece ödüllerin tehlikede olduğu profesyonel ve rekabetçi liglerde ve dereceli maçlarda değil. Bu, birkaç istatistik dışında elle tutulur hiçbir şey olmayan tamamen yabancılara karşı genel sunucularda dahi yaşanıyor. Yayıncılar, BattlEye gibi üçüncü taraf hile önleme sistemlerini kullanarak sorunu çözmek için ellerinden geleni yaparken, hile programlarını engellemek ve bunları kullanan oyuncuları kaldırmak için yamalar üzerinde çalışıyorlar. Sorun şu ki, bir hile uygulaması engellendiğinde bir diğeri geliştirilir ve dağıtılır. Talep yüksek. Niye ya? İnsanlar neden bu kadar çok hile yapıyor?
Mia Consalvo, 2007 tarihli büyüleyici Hile kitabında, Pierre Bourdieu’nün bir oyuncunun akran grubu içindeki konumunu tanımlayan “kültürel sermaye” teorisinin bir varyasyonu olan “oyun sermayesi” kavramını geliştiriyor. Oyun, kendi kuralları, hiyerarşisi ve statü nesneleri olan bir alt kültürdür ve bir alt kültürde başarıya veya daha yüksek bir konuma ulaşmak birçokları için hile yapmak için yeterli sebeptir.
Call of Duty, Fortnite ve Apex Legends gibi çok oyunculu oyunlarda, yalnızca belirli sıralamalara ulaşmış oyunculara açık olan ve bu nedenle oyun dünyasında statünün görsel göstergesi olarak işlev gören kıyafetler ve silah süslemeleri gibi kozmetik öğeler vardır. Bu içsel statü sembollerini elde etmek, bazı oyuncular için yeterli bir motivasyon olabilir; modaya uygun spor ayakkabılarını çalmak ya da markalı giysiler satın almak gibi. “İzlenim yönetimi” olarak bilinen bir süreç olan akran saygısını kazanmak için bilinçli veya bilinçsiz faaliyetler yürütme motivasyonu, özellikle tecrit edilmiş, rekabetçi bir ortamda güçlü bir süreçtir.
Çevrimiçi oyunlarda en çok hile hangi oyunlarda yapılıyor?
Bu yılın başında, VPN yazılımı Surfshark tarafından online oyunlarda hile üzerine bir araştırma yapıldı. Bu araştırmaya göre en çok hile yapılan ve ülkeler ortaya çıktı. Araştırma sonuçlarının bir kısmını aşağıda paylaşacağım. Ancak dikkat çeken en önemli nokta, lider konumda olan kimi oyunların, hileye karşı inanılmaz derece de korumasız olması.
Bu tabloya göre Fortnite, hile konusunda açık ara birinci olarak görünüyor. Ancak işin daha elzem yanı, Valorant ya da Overwatch gibi çok büyük firmalar tarafından geliştirilen yapımların tamamı hile konusunda ciddi başarısızlıklara sahip.
VALORANT’ın tanıtımı etkinliğinde üzerine basa basa en çok söylenen konu, hilecilere asla geçit vermeyecekleri idi. Ancak görünen o ki, çok da başarılı olamamışlar zira yapım en hile yapılan online oyunlar içinde 7. sırada yer alıyor.
En çok hangi ülkelerde hile yapılıyor?
Şimdi bir çoğunuzun hemen “Ruslar yapıyor” dediğini duyar gibiyim. Ancak bunun yanlış olduğunu, hatta Rusların bu konuda çok çok masum olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Surfshark’ın paylaştığı verilere göre, online oyunlarda hile yapan ve en tehlikeli oyuncular İsveç’ten çıkıyor. Ardından Amerika ve Gürcistan geliyor. Sıralamada Türkiye ilk beş ülke içinde olmasa bile hatırı sayılır bir derecemiz olduğunu da görebiliyoruz.
Oyunlarda hile yapmak yasal mı?
Hemen cevabımızı verelim: Hayır. Aldığınız bir oyunu kurarken birçok maddeyi “Sonraki”, “Sonraki” diyerek okumadan geçiyoruz. Ama tüm oyunların sözleşmesinde üçüncü taraf uygulamalar ile oyuna müdahale edemeyeceğimize dair maddeler bulunuyor. Bu da kanuni ve teknik olarak aslında hilecileri engellemesi gerekiyor. Elbette “Kim takar?” diye sorduğunuzu da duyabiliyorum. Ancak sadece kendi oyun keyfimizi yok etmiyor, aynı zamanda gerçekten oynamak isteyenlerin de keyfini mahfediyoruz.
Geliştiriciler hileciler ile nasıl savaşıyor?
Online oyunlarda hile olmamaması ya da yok denecek kadar az olması oyun şirketlerinin çıkarına. Zira hileler sadece firmaların itibarlarını etkilemekle kalmaz, aynı zamanda gelirlerine de doğrudan etki eder.
Oyunculara karşı yasal işlem başlatmak karmaşık ve pahalı olsa da – Epic Games bunu birkaç kez yaptı – yeni teknoloji ürünü algılama algoritmalarını kullanmak son derece etkili olduğunu kanıtlıyor. Epic örneğini kullanmak gerekirse, hile karşıtı araçları 2019’daki Fortnite Dünya Kupası turnuvasında 1.200’den fazla hile hesabı yakaladı. Bu hesaplar yasaklandı ve bazılarının nakit ödülleri iptal edildi.
Dahası, makine öğrenimi teknolojisi, algılama çabalarını daha da artırmayı vaat ediyor. ML algoritmaları, oyuncu kullanım modellerini analiz eder ve suçluları tam hile yaptıkları anda suçüstü yakalar. Hatta potansiyel dolandırıcıları tahmin edebilir ve olayları gerçekleşmeden önce tespit edebilirler.
Hile yapmanın kişisel zararları?
Hile yazılımları sizi başarıya götürüyor gibi görülse de verdiği zararlar çoğu zaman çok yıkıcı olabiliyor. Örneğin, yüklediğiniz bir program arka tarafta hiç bilginiz olmayan başka işlemleri gerçekleştirebilir. Büyük bir siber saldırının parçası dahi olabilirsiniz. Bir gün en ufak bilginiz olmadığı halde kapınıza gelecek bir polis memuru, hepimiz için büyük sorunlar yaratacaktır. Ayrıca yoğun işlem yapılan uygulamalar da bilginiz dışında yüklenebilir. Örneğin Bitcoin üretimi için yazılımlar. Bunlar cihazınızın performansını düşürebileceği gibi, orta vadede parçaların bozulmasına dahi sebep olabilir.
Hile yapmalı mı?
Bu anlatılanların büyük kısmını – ister yapan, ister yapılan tarafta olun – sizler de yaşamışsınızdır mutlaka. Hangi tarafta olursanız olun, kendinizi haksız bir şekilde kaybettiğiniz bir oyunda hayal edin. Büyük ihtimalle hisleriniz oldukça net olacaktır: ÖFKE. “Online oyunlarda hile yapmalı mı?” sorusunun cevabını bu noktada verebilirsiniz.
– Bu içeriği hazırlarken internette bulunan birçok yabancı kaynaktan da faydalandım. Ancak hepsini tek tek linkleme yapmak pek mümkün değil. Sadece verileri aldığım sitenin linklemesini üstüne ekledim. Daha detaylı bilgiyi orada da bulabilirsiniz.