Makale

Oyun Akademisi #14

Oyun tecrübesini değiştiren en önemli dış unsurlardan birisi oyun oynadığınız mekanlar olsa gerek. Bu durumun farkına ilk vardığım vakit Silent Hill: Shattered Memories oynadığım zamanlar olmuştu.

Shattered Memories’in çıkış tarihi 2009 kış ayı. İstanbul korkunç bir kış yaşıyor, her gece kar fırtınası panjurları donduruyor, sabah ise güneş nazlı bir kadın gibi birkaç dakika kendisini gösterdikten sonra tekrar sinsi bulutların ardında gizlenmeye başlıyor, İstanbul soğuk, gerçekten soğuk.

Silent Hill ile ilgili ilk tecrübeme daha önce bu sayfalar şahit olmuştu. Çocukluğumun en travmatik oyunu olan Silent Hill, benim için gerçekten oyunlar konusunda betimleyici bir faktör olmuştu. Bu oyunun “Reimagining” versiyonu olan Shattered Memories ise Silent Hill isimli çizgimin başlangıç ve bitişini oluşturmakta.

Belirteyim, eğer Shattered Memories oynamadıysanız, bu yazıyı okumayın, Silent Hill serisini biraz olsun benimsediyseniz ve seviyorsanız bir PSP veya Wii edinip derhal bu sanat eserini oynayın, siz sormadan söylüyorum; çok şey kaçırıyorsunuz.

Shattered Memories, orijinal Silent Hill oyununun bir “Reimagining” versiyonu. Peki ama bu ne anlama geliyor? Bunun anlamı şu; oyun orijinalinden karakterler ve çoğu elementi kullanarak daha farklı ve ilki ile alakasız bir kurgu halinde oyuncuya sunuyor. Bu oldukça radikal bir karar, özellikle Silent Hill’in yapımcı ekibi Team Silent’ın eserini alıp böyle bir kararla yeniden tanımlayacağını belirten Climax Studios bu işin altından ilk etapta nasıl kalkacaktı? Bu gerçekten serinin hayranlarının en çok çekindiği şeylerden birisiydi.

Climax Studios’a biraz değinmek istiyorum. Climax Studios Shattered Memories dışında oyun dünyası dahilinde adı anılan başka bir oyun daha yapmadı. 97 Yılında Sega Saturn ve PlayStation için yapılan WarCraft II: The Dark Saga port çalışması dışında kayda değer işleri olmayan bu grup, çok ciddi olmayan yapımlara imza atmıştı. Silent Hill’i yeniden tasarlama işini nasıl bu stüdyo aldı gerçekten hikayenin bu kısmını hep merak etmiştim ve edeceğim sanırım fakat iyi ki almışlar diyorum.

Shattered Memories, sevdiğimiz kitabın farklı bir yazar tarafından yazılmış hali gibi. Team Silent’ın vizyonunu Batı oyun anlayışı ile birleştiren Climax Studios’un gerçekten şahane bir iş çıkarttığını söyleyebilirim.

Oyunla ilgili oldukça bilgi verdim zaten, şimdi tekrar 2009 Aralık ayına dönüyoruz. Dediğim gibi, Shattered Memories’i PSP’de oynamaktayım, oldukça soğuk bir İstanbul havası var. SM’nin temasına oldukça uygun, kasvetli bir ay geçirmekteyim. Gündüz vakti startı veriyorum, oyunun açılışında oldukça ilginç bir uyarı beni bekliyor. Silent Hill oyunlarını bilenler bilir, her SH oyununun başında “Bu oyunda oldukça rahatsız edici elementler bulunmaktadır, eğer rahatsız olacaksanız oynamayın” gibi bir ibare bulunur, Shattered Memories bunun oldukça farklı bir versiyonunu sunuyor.

“Bu video oyunu sizi oynadıkça psikolojik olarak profillendirir. Sizi zamanla tanıyarak, bu bilgiyi oyun dünyasını şekillendirerek gösterir. Bilgisini size karşı kişisel bir kabus yaratmak uğruna kullanır. Bu oyun siz onu oynadıkça sizinle oynar.”

Oldukça iddialı, bir o kadar inanılmaz rahatsız edici bir ibare. Oyuncuyu ilk etaptan hem caydırıcı hem de meraklandırıcı bir uyarı. Shattered Memories bunu nasıl başarıyor peki?

Oyun içinde Harry’yi kullanarak baktığınız her cisim, verdiğiniz her karar gerçekten oyun dünyasını ve hikayeyi, karakterleri değiştirmeye yarıyor. Bu bilgiler ışığında sizi pek çok farklı sona iten Shattered Memories, bu özelliğin hakkını sonuna kadar veriyor.

Shattered Memories psikolojinizi size karşı kullanmayı gerçekten iyi biliyor. Normalde Silent Hill serisinin en önemli özelliği ana karakterinin psikolojik kabusunun bastırılmışlıkları üzerinden ilerliyor oluşudur, burada ise karakterin değil, sizin bastırılmışlıklarınız ve kompleksleriniz üzerinden ilerlemekte. Söz konusu ana karakter Harry Mason daha önce kendine ait ahlaki değerleri, geçmişi ve yaşanmışlıkları olan bir karakterken burada oldukça silik, geçmişi puslu ve bir o kadar karaktersiz bir herif. Oyunun sizin verdiğiniz bilgiler dışında size verdikleri oldukça az, bu sebeple aslında Mason karakteri oyuncunun tam anlamıyla Silent Hill içinde vücut bulmuş halini sembolize ediyor.

Harry Mason eşini ve çocuğunu döven, alkolik ve ilgisiz bir baba olabilir, Harry Mason eşini aldatan, sadakatsiz ve zayıf bir baba olabilir, Harry sizin bütün zayıflıklarınızı ve güçlü yanlarınızı barındırabilir fakat asla tam anlamıyla kendisi olamaz. Bunun sebebini oyunun sonunda görüyorsunuz ki benim kanımca gelmiş geçmiş en vurucu oyun sonlarından birisine sahiptir Shattered Memories.

Oyunun en önemli sekanslarını hikayenin aralarında karşılaştığınız Dr.Michael Kaufmann’ın terapi seansları içeriyor. Birincil kameradan gördüğümüz Kaufmann karakterinizle ve davranışlarınızla ilgili pek çok soru sorarak hem kişisel tarihinizi yaratmanıza sebep olurken hem de oyunun hikayesini değiştirecek noktaları size sunuyor. Bu sebeple Kaufmann’a verdiğiniz cevaplar oldukça önemli. Tabii bu sekanslar sadece soru cevap şeklinde gitmiyor, Mürekkep Testi tadında bazı testler yaparak sizden istediğini almaya çalışan oyun, elinden geleni ardına koymuyor.

Konsept basit, Harry Mason arabayla giderken kaza yapar ve Silent Hill kasabasında küçük kızı Cheryl’ı kaybeder, böylece onu bulmak için sislerin arasına dalar. Enteresan bir nokta, Shattered Memories modern zamanları vurgulamak için oynanışa Akıllı Telefon konseptini dahil ederek sizi daha da rahatsız etmeyi başarıyor. Wii’de oynuyorsanız Wii Mote’a gelen aramalar ve telefonunuzdan duyduğunuz garip sesler sürekli olarak oyuncuyu diken üstünde tutarken el fenerini Wii Mote kullanarak kontrol etmeniz atmosfer açısından muazzam bir özellik açıkçası. Ben PSP’de oynadıktan sonra hemen Wii versiyonuna atlamıştım, eğer Wii sahibiyseniz PSP’den önce Wii’de oynayın diyorum bu sebeple, hem grafiksel hem de oynanış açısından çok büyük artıları var.

Buz, Shattered Memories’in görsel temasını oluşturuyor. Daha önce kar olarak algıladığımız kül yağmuru dışında bir değişiklik getirerek gerçekten soğuğu ve buzu oynanışa katan SM, bunu oyunun hikayesine ve atmosferine yedirerek muhteşem bir iş başarmış doğrusu. Soğuk kalpler, parçalanan ve geri yapıştırılmaya çalışılan buz parçası vari anılar, Shattered Memories’in ana yapısını yaratmakta.

Shattered Memories gerçekten çoğu yönden ciddi anlamda incelenmesi gereken bir oyun. Hem oyuncuya psikolojik olarak yaşattıkları olsun, hem hikayesi ve hikaye içi elementleri olsun, şimdiye kadar yapılmamış pek çok şeyi yapmaktan korkmuyor.

Aile, yalnızlık, sadakatsizlik, güven ve genel olarak insanı odağına alan Shattered Memories, kişisel hikayeleri oynamayı seven ve kendini psikolojik olarak sınamaya hazır olanların hikayesi, sizin hikayeniz.

Oyun Akademisi’nde gelecek hafta yazmamı istediğiniz bir konu varsa gunhan@merlininkazani.com adresine mail atmaktan çekinmeyin.

Haftaya Pazartesi görüşürüz!

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu