Oyunlar için her sistem olduğu gibi “sağlık” sistemi de yıllar geçtikçe
değişimler gösterdi. Bu gelişmeleri kimi oyunlarda kademe kademe, kimilerin de
ise köklü birer değişiklik olarak gördük. Bir zamanlar yemek yiyerek sağlık
düzeltirken, sonraki yıllarda sağlık paketlerine odaklandık. Dayanıklı zırhlar,
dinlenerek iyileşme yöntemleri derken günümüze kadar uzanan geniş bir yelpaze
olduğunu görüyoruz. İşte “sağlık sistemi” üzerine önemli katkıları olan
oyunlardan bazıları…
Wolfenstein 3D
profesörlerinin yürüttüğü ilginç deneylerin sonuçlarını ekranlarımıza taşımıştı.
Biz de William “B.J.” Blazkowicz isimli Amerikalı bir ajanı kontrol ediyor ve
deneyleri sonlandırmak için mücadele veriyorduk. Mücadele esnasında yara
aldığımızda sağlık barımızı doldurmak için birkaç farklı seçeneğimiz oluyordu.
“Sağlık Paketleri” belirli seviyelerde sağlığımızda artışlara yardımcı oluyordu.
Bunun yanında bir de “yemek” faktörü bulunuyordu. Yeni pişmiş bir tavuk, ekmek
veya salata yiyerek de sağlığımızı düzeltebiliyorduk.
Call of Cthulhu
duygusunu iyi yansıtabilmesinin yanı sıra her zaman merak uyandıran yapısıyla da
oyuncuları ekran karşısına çivilemeyi başarabiliyordu. Tabii ki oynanışın
hızlanması veya yavaşlamasına en önemli etkenlerden bir tanesi de sağlık
sistemiydi. Eğer yara alırsak, bunun etkisini sadece görsel bir ibare olarak
değil, oynanışsal olarak da görebiliyorduk. Eğer yüksek bir yerden atlarsak,
ayağımız incinebiliyor ve bu da yavaş hareket etmemize neden oluyordu. Eğer
vurulursak kan kaybediyorduk ve kısa sürede müdahale etmezsek ölebiliyorduk.
Oyunun sunduğu ara yüz, vücudumuzun hasarlı noktalarını gösteriyor ve oraya
pansuman yapabilmemize imkân tanıyordu.
Halo
seviyesinde düşüşler oluyordu. Devasa Halo evreni, bünyesinde o kadar çok sır
barındırıyordu ki, tüm bunları öğrenebilmek için hayatta kalmak ve savaşmak
şarttı. Ana karakterimizin sahip olduğu kostüm, haliyle gelişmiş özelliklerle
donatılmıştı. Bunlardan en önemlisini, “kendini yenileyebilir zırh sistemi”
oluşturuyordu. Yani çatışma esnasında giysiniz kurşunlara isabet olduğunda,
kenara çekilip biraz bekleyince zırh barınız tekrar dolmaya başlıyordu. Bu
sistem, oyuncuların sağlık paketi arama derdini ortadan kaldırmış ve hızlı
oynanışa imkân tanımıştı.Call of Duty 4: Modern Warfare
Bunlardan en önemlisi, hiç şüphesiz Perk sistemiydi. Fakat bunun yanına bir
özellik daha eklersek, karşımıza Last Stand modu çıkıyor. Fazla hasar alınca
ekranda beliren uyarı ibaresi, dinlenmemiz gerektiğini işaret ediyordu. Fakat
çoklu oyuncu kısmında bu ibarenin ardından vurulursak Last Stand moduna
geçiyorduk. Böylece ölmeden önceki son dakikalarda elimizdeki silahla önümüze
geleni öldürebilmek için uğraşıyorduk. Diğer tarafa giderken yanınızda birini götürmek isterseniz, bundan iyi fırsat bulamazsınız.
Far Cry 2
Devasa haritası, silah tüccarları ve vahşi doğasının birleşimiyle oluşan
atmosfer, gerçekten oyunun içinde olduğunuz hissini verebiliyordu. Bu heyecana
sağlık sistemi de etki ediyordu. Gerek araçlarla, gerekse de birebir girdiğiniz
silahlı mücadelelerde hasar alırsanız, kan kaybetmeye başlıyordunuz. Örneğin
eğer kolunuzdan vurulursanız, öncelikle kolunuzdaki yarayı temizlemeli,
sonrasında da bandaj uygulamanız gerekli. Eğer bunu yapmazsanız, sargı
uygulasanız dahi sağlık barınız azalıyor ve bir süre sonra ölebiliyordunuz. Call
of Cthulhu ile benzer bir sistem olsa da, Far Cry 2’deki sağlık sistemi biraz
daha farklı.
Borderlands
hem tek, hem de co-op olarak maceraya atılmanıza izin veriyor. Bu oyunun sağlık
sistemi, birkaç oyundan takviyeler alarak yeni bir boyut oluşturmuş. Zırh ve
sağlık sistemi iki farklı bar olarak karşımıza çıkıyor. Vurulduğumuzda öncelikle
zırh seviyesinde düşüşler oluyor. Eğer tamamen bitmediyse, bir süre sonra seviye
yükseliyor. Fakat zırh seviyesi bittikten sonra yine vurulursak, bu kez sağlık
seviyesi de düşmeye başlıyor ve onu yükseltebilmek için sağlık paketi kullanmak
zorunda kalıyoruz.
Benzer bir sistem Crysis’te de yer alıyordu. Fakat Crysis’te hem sağlık, hem de zırh sistemi kademeli olarak artıyordu. Sağlık paketi bulunmuyordu.