Kuşkusuz hepimiz oyun oynamayı seviyoruz. İşten veya okuldan gelince
muhtemelen ilk işimiz bilgisayarın tuşuna basıp, açılmasını beklemek oluyordur.
Biraz iş, biraz da ödevden sonra geriye kalan tüm zamanı, oyun oynamak için
değerlendiriyoruz. Düşünsenize, bu yapımlar olmasaydı biz ne yapardık? Son
zamanlarda sallama oyunlar piyasada çok fazla dolaşmaya başladı. Hiç
beklemediğimiz yapımcı firmalar, bizleri hayal kırıklığına uğrattı. Biz de bu
durumu göz önünde bulundurarak sizler için bu makaleyi hazırladık. Hadi bakalım,
biraz da siz yapın, biz oynayalım.
KENDİNİZE GÜVENİN
Her işte olduğu gibi, oyun yapımcılığı da büyük bir özveri ister. En önemli
nokta ise kendinize güvenmenizdir. Unutmayalım ki “Oyun Yapımcılığı” görülenden
çok daha zor ve meşakkatli bir iş. İleride büyük oyun şirketleri arasında yer
almak istiyorsanız, ilk başta kendinize tamamen güvenmelisiniz. Seçtiğiniz
misyon bu ise, sonuna kadar amacınızdan sapmamalısınız. En önemlisi, kendinizi
kafa olarak hazırlamanız. Zira daha sonra muazzam bir hevese ihtiyacınız olacak.
Bu işe girişmeye karar verdiğiniz anda etrafınızdaki insanlar inancınızı kıracak
hareketlerde bulunabilir. Hedefinize ulaşmanıza engel olabilecek negatifliklere,
kalkan olarak çelikleşmiş hevesinizi kullanacaksınız. Söylenen sözler ne olursa
olsun, içinizdeki inanç, güven ve heves üçlüsü, sizi asla rotanızdan
saptırmayacak. Bu üç unsura sahip olmanız, daha ilk başlarda büyük yollar
katetmenize yardımcı olacaktır.
GELİŞMEYE AÇIK OLUN
Tam anlamıyla bir yapım ortaya çıkarmak için bilgi ve deneyime ihtiyacınız var.
Hassas olan bir diğer nokta da, bazı teknik terimleri öğrenmenizin işinizi
kolaylaştıracak oluşu. Bir oyunu meydana getiren en temel yapı birimi kodlardır.
Kodlama bilginizi, özellikle de C+’ı geliştirin.
Yapımların %70’lik bir kısmı, bu karmaşık yazılardan meydana geliyor. İlk etapta
kodları ezberlemek size zor gelecektir. Konuyla ilgili örneklerin bulunduğu,
eğitici olan kitaplardan ezber yapmaya kalkışırsanız, bu size kolaylık yerine
zorluk getirecektir. Başlangıçta sadece kodları okuyun ve gerçekleştirmek
istediğiniz komutu gereken dizine yazın. Bu işlemler sıklaşmaya başladığı zaman
zaten kendiliğinden ezberlemeye başlayacaksınız. O yüzden telaş yok. Bir süre
sonra, kaynaklara dahi ihtiyaç duymayacaksınız, çünkü asıl kaynak beyniniz.
Kendinizi oyun yapımı konusunda test edebileceğiniz ilk adres, bazı oyunların (Operation
Flashpoint, Age of Empires, Crysis vb…) harita ve görev editör uygulamaları
olacaktır. Kendi kafanızda oluşturduğunuz bir senaryoyu ve görev ilerleyişini bu
uygulamalar sayesinde oluşturabilirsiniz. Tasarladığınız haritalar ve görevler
bittiğinde, oluşturduğunuz olguyu test edin. Ne zaman ki kendi tasarladığınız
görevlerden zevk almaya başlarsanız, o an piştiğinizi anlayabilirsiniz.
İlk etapta kendi başınıza yapabileceğiniz oyunlar olacaktır. Geliştikçe daha
komplike işlere imza atmak isteyeceksiniz. Ancak böyle bir şeyi oluşturabilmek
için bir ekibe ihtiyacınız olacak. Sizin gibi bu işe gönül veren güvenilir
arkadaşlarınızla bir ekip kurabilirsiniz. Daha sonra çalışmalarınızı ekip
senkronizasyonu ile yürüteceksiniz. Bir oyunun yapılması için gerekli olan temel
kadro, programcı, 3B tasarımcı, müzik ve ses editörü şeklinde oluşuyor. İlk
aşamada bu ekibi kurabilirseniz, orta düzey bilginizle çok iyi işler ortaya
çıkarabilmeniz kaçınılmaz olacaktır.İLK ETAPTA KULLANABİLECEĞİNİZ PROGRAMLAR
Bir oyun meydana getirebilmek için bazı programlara ihtiyaç duyacaksınız.
Kodlamadan ziyade, 3B modelleme, kaplama ve ses editleme uygulamalarını
kullanmanız kaçınılmaz. İlk ve orta düzey için yararlanabileceğiniz bazı
programlar mevcut. İşte sizlere yardımı dokunabilecek uygulamalar.
3D GameStudio: En çok duyulan ismiyle GameStudio veya 3DGS olarak bilinen
program, ilk aşamada oluşturmak istediğiniz oyun motorları için işinize
yarayabilecek kullanışlı ve basit bir yazılım. Edindiğiniz anda model, level ve
script editörü ile beraber gelir. Kendi bünyesinde doku koleksiyonu barındıran
uygulama, hazır script’leri ile program bilgisi gerektirmeden, RPG oyunları
yapmanıza olanak veriyor. Oyun yapımında ilk aşamada mutlaka edinmeniz gereken
yazılımlar listesinde başı çekiyor.
3DS Max: Basit ve kullanışlı modelleme programı 3DS Max, oyun
yapımcılığında ilk zamanlarda oldukça işinize yarayacak bir uygulama. Kendi
yapımlarınız içerisinde modellemelerinizin tasarımı için kullanabileceğiniz
program, aynı zamanda animasyon oluşturmada da oldukça iyi işler başarıyor.
Oyunlarınızın içine koyabileceğiniz modellemeler için 3DS Max biçilmiş kaftan.
gibi bir fotoğraf düzenleme uygulamasıdır. Ancak içerisinde barındırdığı
vektörel işlemler özelliği ile kaplama yapımında da kolaylık sağlayabiliyor. Çok
geriye gitmeyin, Age of Empires 2’de gördüğümüz bazı yüzey kaplamaları bu
program ile yapılmıştı. İlk etapta çevre ve obje yüzeyleri işlemleri için
Photoshop uygulaması, sizi “oyun yapımcılığı”na daha da ısındıracak. Daha
sonralarda komplike bir hale bürünen kaplama yöntemini Photoshop ile öğrenmeniz,
ileride sizlere büyük bir kolaylık sağlayacaktır.
GoldWave: Özellikle elektronik müzik işiyle uğraşan kişilerin asla
vazgeçemedikleri program GoldWave, oyun yapımcılığına ilk adımınızda sizlere
büyük ölçüde yeterli olacaktır. Ses dosyalarınıza, aklınıza gelebilecek her
türlü efekti eklediğiniz, biçimlendirdiğiniz ve düzenlediğiniz bu uygulama da,
hali hazırda elinizde bulunan, oyununuz için belirlediğiniz ses dosyalarınızı
istediğiniz gibi düzenleyebilirsiniz. Basit arayüzü ile hemen çözebileceğiniz
programda, aradığınız her şeyi bulabilirsiniz.
Bazı isimler vardır ki, adını altın harflerle oyun dünyasına kazımıştır. Bu
kişiler, yaratıcılıkları, üstün zekaları ve bilgileri sayesinde bizlere
birbirinden güzel oyunlar kazandırmıştır. İşte size örnek olabilecek bir kaç
oyun yapımcısı.
adı saygıyla anılan bir isim. Kendisi ilk defa bu işe programlama dilini çözerek
başlamış. Ev ortamında tek başına yaptığı oyunlarla bilgi ve deneyimini
geliştiren Sid Meier için o dönemlerde günde iki-üç oyun yaptığı söylenir.
Efsane gibi gelse de, Sid Meier’dan böylesine üstün bir performans görmek biz
oyuncuları asla şaşırtmaz. 1982 senesinde ortağı Bill Stealey ile MicroProse’u
kuran Meier, bu şirket adı altında efsaneleşen ve seriye dönüşen Civilization
yapımını hayata geçirdi. Daha sonra 1999 senesinde MicroProse’dan ayrılan Sid
Meier, Jeff Briggs ile FireAxis Games şirketini kurdu. Sayısız ödüle sahip olan
Sid Meier, oyun dünyasına şekil veren isimlerden sadece bir tanesi.
bu işe oyun senaryoları yazarak başladı. Daha sonra bu yaratıcı senaryolara
hayat verebilmek için programlama dilini çözen Peter, aynı Meier gibi kendi
oyunlarını yaptı. İleriki dönemlerde Lionhead Studios’u kuran Peter, burada bir
çok efsane yapıma imza attı. Onun önderliğinde çıkan her oyun, piyasaya adeta
bomba gibi düşüyordu. Yapımlarının eşi benzeri bugüne kadar pek görülmemişti.
Özellikle Black & White’ta oluşturduğu yapay zeka sayesinde, oyun dünyasında
başka bir boyutun açılmasına vesile oldu. Molyneux en çok, yazdığı senaryoların
yaratıcılığı ile ün yapan bir yapımcıdır.
ile isim yapmıştır. Wright, ilk oyun yapımcılığı düşüncesine, küçük plastik
asker oyuncakları sayesinde sahip oldu. Oyuncakların artık eskidiğini düşünen ve
onları dijital ortamda oluşturmayı hedefleyen Will Wright, projesinin
temellerini bu dönemde attı. Kendisi programlama dilini iyi bilen nadir oyun
yapımcılarından bir tanesidir. Birbirini takip eden seneler akabinde Maxis’i
kuran Will Wright, efsane “Sim” mitolojisine imza atan bir dehadır. Daha sonra
hayatımıza Spore’u sokarak, yaratıcılığın son noktasının olmadığını bizlere
kanıtlamıştır. Kendisi arkadaşları tarafından “Ayaklı eğlence” diye çağırılır.
Brian Fargo, oyun dünyasının figürü haline gelmiş bir kişiliktir. Post-apocalyptic
senaryoları ile oyun dünyasına adım atmıştır. Programlama ve modelleme konusunda
kendisini geliştiren Fargo, hayalindeki nükleer savaş sonrası dünya temalı
oyununu yapmak için çalışmalara başlamıştır. Ufak bir ekiple Interplay’i kuran
Brian Fargo, burada Fallout’u geliştirdi ve biz oyunculara sundu. Bu yapımdan
tam not alan Brian Fargo, durmadan tam gaz Fallout’un gelişmesinde ve devamının
gelmesinde büyük bir rol oynadı. Ayrıca kendisine zamanında neden şirketleşmeye
gitmediği sorulduğunda, “Büyük şirketlerde oluşan iletişimsizlik sebebiyle ufak
kaldık. Ufak kitleler büyük işler başarır” açıklamasını yapmıştır. Brian Fargo
gibi yapımcılar yaşadığı sürece piyasaya çıkan oyunlar gerçekten hakettiği
değeri alacaktır.
LucasArts’da yaptığı başarılı oyunlarıyla tanınıyor. Indiana Jones ve Monkey
Island gibi yapımlarda büyük katkısı olan Tim Schaffer, bu furyanın mihenk
taşlarından bir tanesi olarak görülebilir. Örnek alınması gereken Schaffer,
mükemmel senaryo ve bilmece yaratma zekasıyla ünlü.
oyun piyasasına şekil veren isimlerden bir tanesi. Hakkında söylenecek o kadar
çok şey var ki, onun için ayrı bir makale yazmamız gerek. Kendisi shareware
tabanlı Wolfenstein 3D ile piyasaya öyle bir darbe vurdu ki, yarattığı yapım
defalarca kez bitirildi. Quake ve Doom gibi serilerin de yaratıcısı olan John
Carmack, bu pazarın baş isimlerinden sadece bir tanesi.
Gördüğünüz gibi bir oyun yapımcısı olmak o kadar da zor değil. Sadece inanç,
güven, heves, bilgi, beceri ve deneyim unsurları ile sizde yukarıda saydığımız
isimler gibi olabilirsiniz. Okur potansiyelimizden yola çıkarak birçok oyun
yapımcısını şimdiden bu sektöre kazandırdığımıza inanıyoruz(!) Sizlerden güzel
işler bekliyoruz. Hadi bakalım kolay gelsin!