Çernobil faciası, dünya üzerinde eşine bir daha rastlamak istemediğimiz bir olay olsa gerek. Çoğu insanın ölümüne neden olan bu facia, dünya tarihi üzerinde kara bir leke bırakmıştır. Üstelik geçenlerde rastladığım bir haberde, Çernobil olayının etkilerinin bir 50 yıl daha süreceğini öğrendim. Şimdi Çernobil olayı ile ilgili bir FPS oyununu bilgisayarlarımızda görmeye hazırlanıyoruz, S.T.A.L.K.E.R: Shadow Of Chernobyl.
İlk olarak Oblivion Lost olarak duyurulmuş, daha sonra ismi S.T.A.L.K.E.R: Shadow Of Chernobyl olarak değiştirilmiş olan oyun, bize Çernobil faciasını tekrar yaşatacak gibi gözüküyor. Oyundaki olay şu; Çernobil faciası geçtiğimiz yıllarda yaşanmıştır, fakat aynı facia 2006 yılında tekrar patlak verir ve bu sefer daha da değişik sonuçlar doğrurarak. Biz, olayın merkez üssüne yakın bir tesiste bulunmaktayız. Olay yerini de kapsayan, birçok yerde bulunmalı, karşımıza çıkacak olan tehlikelere en akılcı biçimde karşılık vermeliyiz.
Yapımcılar, oyunun en önem verdikleri kısmı olarak yapay zekayı gösteriyorlar. Oyunda yanımızda bulunan adamlarımız NPC konumundalar, fakat hepsinin kendi inisiyatifleri ve olaylara karşı gösterecekleri reaksiyonlar bulunmakta. Örnek vermek gerekirse, yaratıkların saldırısına maruz kalan bir adamımız, uygun durumdaysa karşı saldırıya girebiliyor, fakat mermisi bittiyse saklanma ihtiyacı hissedip, bizden yardım isteyebilir. Tabi tüm bunlar, karşımızda bulunan yaratıklar ve düşman stalker’lar için de geçerli. Biz ve arkadaşlarımızın yanında, etrafta cirit atmakta olan, başka stalker’lar da olacak. Onlara karşı da mücadele etmemiz gerekli. Düşmanlarımızın da kendilerine has düşünce ve reaksiyon durumları olacak, cereyan etmekte olan olaylara göre tepkiler verecekler, deyim yerindeyse kafalarını kullanacaklar.
Oyunumuz FPS ve RPG türlerinin karışımından oluşuyor. Hareket alanımız sınırsız, yani istediğimiz zaman istediğimiz yere gidebilme şansımız olacak. Diğer bir özellik de; silah ya da bulduğumuz alet-edevat’ları, civarda bulunan insanlara satabilecek, bunun karşılığında da kazandığımız para ile, biz de istediklerimizi satın alabileceğiz.
Silah kullanmak bazı durumlarda işe yaramayacak, çünkü yeri geldiği zaman hayatta kalabilmek için, düşünerek hareket etmemiz gerekecek. Hatta oyunda silahlarla öldüremeyeceğimiz yaratıklara rastladığımız zaman, farklı çözüm yolları bulmamız gerekecek. Oyunda ne bulursak alalım ve taşıyalım gibi bir mantık olamayacak. Inventory sistemi, RPG oyunlarındaki gibi işleyecek. Inventory’miz slot’lara bölünmüş olacak ve her bir silah ya da eşya, kendisine has ve değişik miktarlarda slot işgal edecek. Böylece yanımızda taşıyabileceğimiz silah ve eşyalara da sınırlı olacak.
S.T.A.L.K.E.R: Shadow Of Chernobyl, grafiksel olarak da yüksek bir seviyede tasarlanıyor. Şöyle ki, oyun yeni nesil nVidia kartlarda çalışabilecek. Böylelikle çevre detayları monitörlerimize oldukça gerçekçi bir biçimde yansıyacak. Araç özelliği binip kullanmak gibi bir aksiyon ile sınırlı değil. Aracın benzin ve hasar durumu ile yakından ilgilenmek gerekecek. Gerçekçi fizik motoru sayesinde oyun, hasar modellemelerinde de maksimum gerçekçilik sağlayacak. Buna paralel olarak aracımızın aldığı hasarlar da bizi yakından ilgilendirecek.
Oyunun bir diğer özelliği de hem kendi karakterimize, hem de maceramızda bize eşlik etmekte olan diğer karakterlere göstermemiz gereken özen. Biraz daha açmak gerekirse, bulunduğumuz durum dolayısı ile adamımızın yemek ve uyku durumu ile ilgilenmemiz gerekecek. Radyasyon dolayısı ile yorgun düştüğümüz zamanlarda uykumuzu almamız gerekecek. Acıktığımız zaman da etrafta rastlayacağımız bilimum hayvan ve böceklerle beslenebileceğiz, fakat burada şöyle bir problem de ortaya çıkıyor. Radyasyonlu bir bölgede olduğumuz için, yediğimiz bu yiyecekleden dolayı zehirlenme ihtimalimiz olacak. Bu gibi durumlarda radyasyon ilaçlarımızdan kullanıp, kendimizi iyileştireceğiz.
Silahları, üzerinde kullanabileceğimiz birbirinden farklı yaratıklar ve hayvanlar olacak ki; hayvanlar radyasyon dolayısı ile mutasyon geçirmişler, yaratıklar da aniden hortlamışlar! Tabi bir de çevreyi temizlemeye çalışan, bizim gibi başka stalker’lar… İşimiz giderek zorlaşıyor gibi.
Oyun, alıp uygulamamız gereken görevler ve level’lar boyunca ilerleyecek. Bulunduğumuz yeri ve görevlerimizin durumunu gösteren bir harita da oyunda mevcut olacak. Görevlerimiz çok çeşitli işlerden oluşabilecek ve aksiyonu yeteri kadar hissettirecek.
Hem tarihte yer etmiş bir olayı işlediği, hem de değişik bir oynanışı olduğu için S.T.A.L.K.E.R: Shadow Of Chernobyl, oyuncuları “acaba nasıl olacak?” gibi bir soruyu kendilerine sorma ihtiyacı hissettirebilir, çünkü oyunun ilk bakışı, yaratıcı bir oynanış ve yapay zekaya verilen önem, beklememiz gerektiğini işaret ediyor. GSC tarafından yapımı sürdürülen oyun, 2004’ün 3. çeyreğinde piyasalardaki yerini almış olacak.