Günümüzün en büyük sorunları arasında gösterilen ve artık standart haline gelen zaman sıkıntısını sizler de yaşıyor musunuz? Fiziksel olarak, tanımları ve teorilerin dışında zaman; korkanlar için uzun, mutsuzlar için yavaş, mutlular için çabuk ve sevenler için sonsuz olarak tanımlanabilir. Bu tanım ile izafiyet teorisine bir nebze de olsa yaklaşabildiğimiz zaman kavramı sizin için nasıl bir önem taşıyor? Teknolojinin gelişmesi ile birlikte zaman konusunda hepimize yalan söyleyen bir devirde, bizleri zaman kavramının içerisine kendi elleriyle teslim ediyor. Peki, zaman kavramına kendiniz hükmetmek ister miydiniz?
Larry ve Andy Wachowski kardeşlerin yazıp-yönettiği bir bilim kurgu film serisi olan Matrix isimli yapım, ilk olarak 1999 yılında karşımıza çıkmıştı. O günden bugüne dek popülerliğini korumayı başaran ve kitlesini genişletmeye devam eden Matrix, içerisinde barındırdığı birçok önemli kavram ile kendisini tekrar tekrar izleten filmler arasında yer almayı başardı. Tabii tüm dünyada bu dönem içerisinde uzun deri ceket ve gözlük akımının başladığını da belirtmekte fayda var. Matrix’i özel kılan kavramlar arasında, sizlere biraz önce bahsettiğimiz zaman ve zamana hükmetme ikilisi de yer alıyordu. Bunların yanında ise, son yıllarda popüler olan virtual reality yani sanal gerçeklik ögesinin de ötesinde bir teknoloji gözler önüne serilmişti. Sizlere biraz sonra sunacağımız Superhot isimli yapım, zaman ve sanal gerçeklik kavramlarını başarılı bir şekilde video oyunu haline getirerek bizlerin karşısına çıktı.
7 Day FPS Challenge isimli etkinlik ile 2013 yılında ilk kez karşımıza çıkan Superhot, kısa bir süre içerisinde kendi kitlesini oluşturmayı başarmıştı. Bu başarıdan sonra Piotr Iwanicki önderliğinde çalışmalarına ağırlık veren geliştirici ekip yani Superhot Team, 2014 yılında ünlü bağış sitelerinden birisi olan Kickstarter ile yeni bir başarıya imza atacaktı. Başarılı bağımsız geliştirici ekipler arasında yer alan takımın olumlu incelemeler ile mağazalarda yerini alan Superhot’ı biraz daha yakından tanıyalım.
Superhot, First Person Shooter yani birinci şahıs nişancı türünde bir oyun olarak listelerde yerini aldı. Günümüzde sıradan hale gelen FPS türündeki yapımların izlediği çizgiden çıkmayı başarılı bir şekilde uygulayan Superhot, ufak bir hikaye ile karşımıza çıkıyor. Sanal gerçeklik teknojisinin bir nevi olumsuz yönlerine dikkat çeken ve zaman kavramının önemini gözler önüne seren Superhot, konusu ile bir hayli ilgimizi çekti ama bu ilgi beklediğimizden çok daha kısa sürdü. Senaryo modu içerisinde 34 adet bölüm barındıran Superhot, ciddi anlamda çok kısa süreç içerisinde bitirilip sindirilme evresine geçiyor. Beta süreci içerisinde yer alan bölümler arasında birkaç bölümün eklenip piyasaya sürülmesi, heyecanımızı bir nebze azalttı diyebiliriz. Kısacası senaryonun tadı damağımız da kaldı ve bu da eksi puan olarak kendisine yansıdı. Birçok mecranın da bu yönde eleştirilerde bulunması bir ek paket ile ya da ücretsiz güncellemeler ile yeni bölümlerin gelebileceği yönde çalışmaların olabileceğini tahmin ediyoruz.
Peki, bu bölümler içerisinde bize düşen görev ne ve biz kimiz?! Aslında bizim kimliğimiz tam olarak belli değil, belki de bizler de birer yazılım ürünüyüz, kim bilir… Kendinizi direkt karakter olarak düşünüp modelleyebilirsiniz, çünkü sizler de düşmanlarınız gibi kırmızı renk ile yansıyılan insan modelisiniz.
Sanal gerçeklik cihazı ile bir simülasyona bağlanmış ve orada hapsolmuş bir şekilde oyuna başlıyoruz. Öncelik ile oyunu öğrenmek için birkaç bölüm ile oyalanıyoruz. Bu süreç içerisinde ise kendi isteğimiz ile oyuna dahil olduğumuzu düşünürken, ilerleyen bölümlerde ise programın içinde kaldığımızı hatta beynimizin birer yazılım olduğunu her dakika hatırlatan yapıt, sıra dışı replikler ile bizleri etkiliyor. Karakterimizi yönlendiren ve mesajlaşan bir yapay zekanın varlığından da bahsedelim. Bizimle daima iletişim haline olan, ne yapacağımızı söyleyen ve sadece isim olarak yapay zeka olan bu varlık, kimi zaman bizimle dalga da geçebiliyor. Oyun içerisinde etkileşim kurduğumuz yapay zeka, menü içerisinde de bizimle beraber oluyor ve sohbet tadında dakikalar bizlere sunuluyor. Yapay zekanın söyledikleri cümlelere karşılık bizler de önceden belirlenmiş kalıplarla iletişimi sağlıyoruz.
Az önce bahsettiğimiz gibi bizler gibi kırmızı renkte modellenen düşmanlarımız oyun içerisinde bekleyen tek tehlike olarak karşımıza çıkıyor. Superhot’a başladığınız ilk dakikadan itibaren, farklı bir FPS türüyle karşı karşıya kaldığınızı anlayabiliyorsunuz. Yapımı kendi türünden ayıran bu farklı noktası ne peki?
İncelemenin başında belirttiğimiz zamana hükmetme özelliği oyunla çok hoş bir şekilde uyum sağlıyor. Evet, birçok oyun içerisinde bazı özellikler ile oyunu yavaşlatma, karakteri ya da mermileri yavaşlatma gibi özellikler zaten vardı. Ama, bu yapımda zaman bizim herşeyimiz! Oyun içerisinde durdurma menüsü yok, neden mi? Çünkü, hiçbir tuşa basmadığınız sürece oyun durmuş olacak. Evet, sizin hareket etmeniz ile birlikte oyundaki diğer fiziksel etmenler de harekete geçiyor. Gerçi hareket etmediğiniz süreç içerisinde düşmanlarınızın çok az da olsa hareket ettiğini belirtmekte fayda var.
Zaman kavramı ile birlikte fizik kanunları birleşince, Superhot’ın oynanabilirliği de eğlenceli bir hal alıyor. İster yumruğunuz, ister etraftaki nesneler ya da silahlarla rakiplerimizi öldüreceğiniz Superhot içerisinde onların hareket edeceği yönleri hesaplayıp ateş etmeniz gerektiğini belirtelim. Siz nişan aldığınız vakit düşmanlar duracak fakat, hareket ettiğiniz zaman sizin merminizin de o zaman düşmana ulaşacağını hatırlatalım.
Oyunun ilerleyen bölümlerin de yeni bir özellik karşımıza çıkıyor: Hot Switch. Bu özelliği belirli süreçler içerisinde kullanabiliyoruz. Hot Switch ile karşımızdaki düşmanın yerine geçebiliyoruz. Düşmanın yerine geçtiğimiz zaman kendi bedenimiz ölüyor ve düşman bedeninde can bulabiliyoruz. Hatırlatalım: biz de birer yazılımız! Bu özelliğin bazı bölümlerde kolaylık sağladığını belirtelim.
Bu arada bölümler arasındaki geçişlerde kullanılan “Superhot” kelimesinin tekrar edilerek bağıra bağıra söyleyen bir kısmın girmesi bizleri bazı zamanlar sinir ettiğini belirtelim. Bu geçiş içerisinde oynayışınızın tekrarını izleyebilir ve isterseniz killstagram isimli platforma yükleyip; diğer oyuncular ile paylaşabilirsiniz.
34 adet senaryo bölümünün ardından ise, iki yeni oyun modu bizlerin kullanımına açılıyor. Bunlardan birisi “Endless” olarak karşımıza çıkıyor. Bu oyun modunda 9 kategori olarak 36 adet bölüm bulunuyor. Bu bölümlerde ise dalgalar halinde düşmanlar geliyor ve belirli sayıdaki adamları öldürerek bir diğer aşamaya geçmeye çalışıyoruz. Bir diğer oyun modumuz ise “Challenges” oluyor. İsminden de anlayabileceğimiz üzere bu oyun modunda, çeşitli görevler ile belirli sürelerde bölümleri tamamlamaya çalışıyoruz. Bu iki oyun modunun yanınaysa, menü içerisinde yer alan “Games” klasörü içerisinde iki adet ayrı bir oyun bulunuyor. “treedude.exe” olan ilk oyunumuz, geçtiğimiz yıl mobil marketlerde yer alan ağaç kesme oyunu karşımıza çıkarken, “shtl.exe” isimli diğer oyunumuz da bir nevi mesajlaşma türünde kısa bir oyun olarak zaman geçirmemizi sağlıyor. İlk aşamalarda bu unsurların zevk verdiğini kabul ediyoruz, ama bir süre sonra sıkıcı geldiği de kaçınılmaz bir gerçek olarak karşımıza çıkıyor. Senaryo olarak daha iyi sonuçlar ile karşımıza çıkılsa, belki de bu sıkılma da ortaya çıkmayabilirdi.
Unity oyun motoru kullanılarak geliştirilen yapım, grafik olarak sade bir şekilde karşımıza çıkıyor. Zaten üç ayrı renk modellemesi ile geliştirilen Superhot’ta; düşmanlarımızın ve kendimizin kırmızı, kullanılabilir eşya ve silah modellemelerinin siyah ve çevre unsurlarının da beyaz olduğunu belirtelim. Hal böyle olunca da grafiksel olarak pekte bir şey söylememizin gereği olmuyor. Fakat, menü tasarımının muhteşem olduğunun altını çizelim. Disk Operating System yani DOS işletim sisteminin görünümü ile tasarlanan menü bizleri bir hayli mutlu etti. Pi isimli işletim sistemi ile tasarlanan oyuna ilk giriş yaptığımız zaman, sizlere bahsettiğimiz yapay zeka ile konuşmaya geçiyoruz ve yapay zekamız oyunu .exe olarak menüye dahil ediyor. Bölümleri geçtiğimiz bazı zamanlar, ana menüye döndürülüyoruz ve oyun içerisinde güncellemeler yapılarak yeni .exe türünde dosyalar oyuna dahil ediliyor. İnce ayrıntılar ile düşünülen menü tasarımı, bizlerden tam not alıyor.
Bizleri yaklaşık olarak bir buçuk saat oyalayan ve şimdiler de ise pek dokunmadığımız Superhot’ın kısa süreli eğlence için biçilmiş kaftan olduğunu belirtelim. Fakat bu denli bir yapıtın bu kadar kısa olmasının yanında fiyatının %10 indirim ile birlikte 35.10 lira olması biraz kötü olmuş. Şu an için alıp almamak tamamen size kalmış ama daha fazla içerikle indirimleri beklemek de gözden geçirikmesi gereken bir seçenek.