Ülkemizde oyun sektörünün kımıldamaya başladığı şu dönemlerde, yeni bir yapım
daha su yüzüne çıkıyor. Yapımcılığına, daha önce hiçbir bilgisayar oyunu
geliştirme deneyiminde bulunmamış Emibel’in imza attığı System Wonders 6
(Swon6), www.swon6.com üzerinden ücretsiz olarak yayın hayatına başlayacak.
Geçtiğimiz ay içerisinde yapımcı firmanın kurucu ortakları Fırat Bükey ve Alp
Habif ile buluşup, Swon6 ile ilgili hiçbir yerde bulunmayan detayları öğrendik.
İddialı olduklarını dile getirmekten kaçınsalar da, oyun ile ilgili ayrıntıları
okuyunca, projenin ne kadar büyük potansiyele sahip olduğunu fark etmeniz zor
olmayacak.
Seçtiğiniz bir oyundan daha iyisini yapmak, oyun yapıyor olmaktan değil, geçmeye
çalıştığınız oyunu çok oynamış olmanızdan geçiyor. Son yılların en popüler
browser tabanlı (Tarayıcı tabanlı) oyunu, şüphesiz OGame’dir. Fırat Bükey ve Alp
Habif de bu yapımın müdavimleri arasında yer alıyor fakat zaman geçtikçe,
oyundaki hatalar gözlerine batmaya başlamış. Zaten sıkı birer Civilization,
Master of Orion ve Galactic Civilization oyuncusu olan ikili, “Neden biz de oyun
yapmıyoruz?” sorusunu kendilerine sormuş olmalılar ki, Swon6’nın yapımına
girişmişler. İlk başta planladıklarından çok daha büyük olacağını fark ettikleri
proje için kendileriyle beraber 12 kişilik bir ekip oluşturan Fırat Bükey ve Alp
Habif, browser üzerinden oynanacak olan Swon6’nın tamamen eşsiz olduğunu dile
getiriyorlar.
12.000 benzersiz oyuncu!
Yapımın belki de en dikkat çekici yanı, bir server’da bulunacak 12.000
oyuncunun, hiçbirinin bir diğeriyle eş özelliklere sahip olmayacağı! Zira
detaylı ve kişiselleştirilebilen bir oynanış geliştiren yapımcılar, böylelikle
oyunculara belki de daha önce hiçbir oyunda olmadığı kadar özgünlük ve strateji
yapma imkanı vadediyor. Peki bu nasıl olacak? “Her kullanıcının en az bir
gezegeni olacak” diyerek başlıyor anlatmaya Fırat Bükey; “Ve her gezegende (Bir
kullanıcı en fazla 6 gezegen sahibi olabiliyor) bina kurabilmeniz için 24 slot
olacak. Fakat oyunda 30 farklı bina bulunuyor. Böylelikle kullanıcıların seçim
yapması gerekiyor.”
Swon 6’da, başlamak için seçtiğiniz gezegenlerin de bonusları var ve bunlar
oyundaki tüm stratejilerimize etki edecek niteliklerde olacak. Fakat asıl oyuna
yön veren Wonder adı verilen özellik. Wonder, amiyane tabirle ana binamız
oluyor. Her gezegende bir taneden fazla inşa edilememesine karşın, 30 alternatif
çeşidine sahip. Her bir alternatif, oyuncuya farklı özellikler sunuyor. Kimi
Wonder birim üretim hızını artırırken, bir diğeri savunmaya ekstra puan veriyor,
bir başkası ise casus birimlerinin bilgi almasını önlerken, kimisi saldırı
gücünüzü katlıyor… Oyunda ilerledikçe en fazla 6 gezegeniniz olacağı için, 30
farklı Wonder’dan sadece 6’sını kullanabileceksiniz.
Oyunun bir diğer ilgi çekici özelliği de “Bilim” sistemi. Ekonomi, Savaş ve
Gezegen olmak üzere 3 ana başlık altında dallanıp budaklanan bilim sisteminin
içerisinde keşfedilebilecek 81 başlık bulunuyor. “Tamamını keşfetmek yaklaşık 2
sene sürer” diyor Fırat Bükey ve ekliyor; “Yapacağınız stratejiye göre hangi
bilimde ilerlemek istediğinizi seçmelisiniz, yoksa hiçbirinde yeteri kadar
ilerleyemezsiniz”. Kısaca bu başlıklardan bahsedelim: Diyelim ki ekonomide
ilerlemeyi seçtiniz, bunun size getirisi, üretim ve nüfus oranında olacak. Fakat
bu sefer de askeri alanda zayıf kalacaksınız. Peki öyleyse bir saldırı olduğunda
ne yapacaksınız? “Ekonomisi güçlü olan kullanıcılar, başka kullanıcılardan
askeri birim kiralayabilecek.” diyor Fırat Bükey, “Yani bir nevi paralı asker
hizmeti olacak” diye ekliyor Alp Habif. Savaş Bilimleri’nde gelişim
gösterdiğimiz takdirde ise, tahmin edeceğiniz üzere saldırı gücümüz artacak.
Benzeri şekilde Gezegen Bilimleri ise savunmamızı güçlendirecek…Savaş gemini kendin yap
Sadece 10 adet gemi bulunacak olan yapımda, kullanıcılara kendi gemilerini
tasarlama fırsatı da verilecek. Nasıl mı? Siz geminizin üzerine istediğiniz
motoru, silahları ve kalkanları yerleştireceksiniz. Böylelikle ortaya “sizin
savaş geminiz” çıkmış olacak. Ancak burada da bir püf nokta olduğunu söyleyerek
uyarıyor Fırat Bükey; “Füze, lazer ve foton olmak üzere 3 farklı silah tipi
bulunuyor. Siz bunlardan üçünü de aynı gemide kullanabilirsiniz fakat 2 ya da 3
slot’a aynı silah tipinden koyduğunuz takdirde, o silahın vereceği hasar
katlanarak artacaktır. Dolayısıyla her silah tipini koymak yerine, ihtiyacınıza
bağlı olarak silah tercihi yapmalısınız. Kalkanlarda da aynı özellik mevcut,
kullanacağınız farklı kalkan miktarı ile aynı kalkan miktarı arasında büyük bir
değer farkı mevcut”. Peki hangi silah ve kalkan tipine ihtiyacımız olduğunu
nasıl belirliyoruz? Bu konuda bize yardımcı olacak casus birimleri bulunuyor.
Düşman birliklerinin ya da gezegeninin hangi savunma veya saldırı gücüne sahip
olduğunu bu casuslar ile öğrenebiliyoruz. Böylelikle rakibinize göre
hazırladığınız gemilerle mutlak zafer kaçınılmaz oluyor. Fakat burada da
Wonder’ların özellikleri devreye giriyor. Eğer düşmanınızın Wonder’ı casuslara
karşı etkililiyse, gönderdiğiniz casus yanlış bilgilerle size geri dönüyor. Hal
böyle olunca da, bu yanlış bilgiler doğrultusunda hazırladığınız filonuzla
düşmana saldırdığınızda, bildiklerinizin çok dışında bir tabloyla karşılaşıp,
adeta hezimete uğrayabiliyorsunuz…
Havadaki filoları vurmak
Bu oldukça detaylı browser tabanlı oyunun heyecan verici özellikleri bunlarla da
sınırlı değil. Swon6’da emsallerinde bulunmayan ve yapımın tüm işleyişini
etkileyecek bir özellik bulunuyor. Bilindiği üzere browser tabanlı yapımlarda,
birimler saldırmak için bir yerden başka bir yere giderken, saldırı yapacakları
yere gelene kadar dokunulmaz olurlar. Swon6’da işler böyle yürümüyor. Yani
filoları havada vurabiliyorsunuz! Üzerinize gelmekte olan bir filoyu tespit
ettikten sonra tek yapmanız gereken, saldırı birliklerinizi hazırlayıp, size
doğru yol alan filonun üzerine yollamak! Ancak saldırıdan sadece 5 dakika önce
haberiniz olmaması için, gelişmiş bir radara ihtiyacınız var. İyi bir radar ile
saatler önceden üzerinize gelen birimleri görebilirsiniz. Saldırı yapan taraf
için, bu dezavantajı ortadan kaldıracak hidden cloak (Bir nevi görünmezlik) gibi
nitelikler de bulunacak.
300 Spartan misali
“İnternet üzerinde oynanan oyunlarda şu kural geçerlidir: 1 numaralı oyuncuyu
ancak 2 numara devirebilir…” diyor Alp Habif, liderliğin daima yüksek seviyedeki
oyuncular arasında el değiştirebileceğini kastederek. Bilirsiniz, 1 numaralı
adamı ancak ilk 50’dekiler yenebilir ve 10.000 numaralı oyuncunun hiç şansı
yoktur. Swon6’nın özgün niteliklerinden biri de, en alttaki oyuncun en
tepedekine, belki yok edemese de ciddi zararlar verebileceği olsa gerek.
“Kullanıcılar hangi seviyede olurlarsa olsunlar, mutlaka puan tablosunun en
üstündeki oyunculara dikkat etmeliler. Çünkü üstteki oyuncu bir başkasına
saldırırken, gezegenini boş bırakacaktır, bu anları yakaladığınız takdirde, hele
bir de onun gezegenini yok ederseniz, puan tablosunun en tepelerine ani bir
sıçrama gerçekleştirebilirsiniz” diyor Fırak Bükey. Yani Swon6’da herkesin, her
an yukarıya çıkmak için şansı var. Ayrıca adınızın önüne gelecek olan ‘karma’ ve
‘şöhret’ unvanları da cabası; yapımda kazandığınız zaferler ve yenilgiler, oyun
tarafından otomatik olarak değerlendirilecek ve bunlar, adınızın önüne 250 çeşit
unvandan biri olarak eklenecek. Örneğin “Efsanevi Lord Aykut” veya “Beceriksiz
Komutan Uğur” şeklinde olacak olan unvanlarınız, diğer kullanıcılar tarafından
da görülecek. Böylelikle nasıl bir rakiple karşılaşacağınızı da tahmin
edebileceksiniz.Fırat Bükey ve Alp Habif önderliğindeki ekip, yapıma heyecan katmak için “Hain”
sınıfını da eklemiş. Bu sınıfın mensubu olmak için tahmin edeceğiniz üzere,
evvela arkadaşlarınıza ihanet etmeniz gerekiyor. Aynı guild’de bulunduğunuz bir
arkadaşınıza saldırdığınız andan itibaren, karma ve şöhret puanlarınız adeta
tavan yapıyor ve artık turuncu renk ile simgeleniyorsunuz. Bu andan itibaren
oyundaki herkesin de hedefi haline geliyorsunuz. Bu duruma “Global hedef” diyor
Fırat Bükey. “Çünkü puan tablosunda üst sıralara oturuyorsunuz ve herkes
peşinize düşüyor. Ama sizin de bazı avantajlarınız bulunmalı değil mi? Hain
olarak kalacağınız bir ay boyunca birim üretiminiz 2 kat hızlanıyor. Ayrıca
sizin için birim fiyatları da yarı yarıya düşüyor. Açıkçası bu durumun
yaratacağı heyecanı görmek istiyoruz.”
OGame’in akıbeti ne olacak?
Şüphesiz ki birçok özelliğiyle birbirinden ayrılsalar da, aynı sahalarda
mücadele ettiği için Swon6’nın en büyük rakibi OGame olacak. Kısaca kullanıcılar
neden OGame yerine Swon6’yı seçecekler diye sorduğumuzda: “İlk olarak savaş
sistemi yüzünden” diye cevap veriyor Fırat Bükey ve ekliyor; “Ayrıca havada filo
vurma çok güvendiğimiz bir özellik. Bunun yanında roket savaşları da var. Her
şeyden önce rakiplerimizde ‘kalabalık olan ordu savaşı kazanır’ mantığı
güdülüyor. Bizim mantığımız böyle değil, en kalabalık filolar bile,
kendilerinden kat be kat ufak filolar tarafından yenilgiye uğratılabilecek.
Böylelikle insanlar oyundan kopmayacak ve doğru strateji geliştirmeye
çalışacak”. En nihayetinde birinci sıradaki oyuncuya herkes saldırabileceği
için, onun boş anı kollanacak ve heyecan üst düzeyde olacak gibi görünüyor.
Tamamen ücretsiz olan Swon6 için, oyundaki dengeleri değiştirmeyecek paralı
ekstra içerikler de düşünülmüş. Her biri sadece 1.5-2 YTL değerinde olan bu
içeriklerin belki de ilk etapta en çok rağbet görecek olanı ‘Lord Menüsü’
olacak. Burada normalde uzun uğraşlar sonunda tutulacak istatistik bilgileri,
eğer Lord Menüsü’nü satın alırsanız, kullanışlı bir arabirim ile sizin hesap
yapmanıza gerek bırakmadan karşınıza gelecek. Eğer ordunuza bir flama
hazırladıysanız, bunu oyunda kullanmanız için de ‘Flag’ özelliğini satın almanız
yeterli. İster kendi resminizi, ister hazırladığınız bayrağı herkesin
görebileceği şekilde arabirime yerleştirebilirsiniz. Bir diğer ekstra da ‘Escape
Button’. “Diyelim ki bir düşman size saldırmadan 3 dakika önce haberiniz oldu.
Bu panik anında hemen birimlerinizi hazırlayıp, düşmanın olduğu yere göndermeniz
gerekiyor, ancak süre kısıtlı olduğu için bunlarla uğraşırken çoktan saldırıya
uğrayabilirsiniz. Escape Button sayesinde, önceden mühimmatlarıyla
hazırladığınız birlikler, tek tuş ile kullanıma hazır oluyor. Böylelikle hiç
zaman kaybetmeden onları düşmanın üzerine yollayabiliyorsunuz” diyor Alp Habif,
Escape Button’u anlatırken. Yaklaşık 15-20 adet olacak olan paralı içeriklerden
belki de en farklısı, hosting hizmeti. Yine 1.5-2 YTL’lik bir bedel
karşılığında, firma size 1 sayfalık hosting sağlıyor. İçeriği tamamen size ait
olacak olan sayfaya, oyun dışında da bilgiler koyabilirsiniz…Genel olarak bakıldığında, Swon6’nın son derece detaylı hazırlandığını
görüyoruz. Açıkçası böyle bir yapımın Türk bandırası taşıdığından dolayı gayet
mutluyuz. Son dönemlerde varlığını hissettirmeye başlayan Türk Oyun Sektörü,
yeni bir üye daha kazandı. Türkçe olan, Swon6 İngilizce ve Fransızca dillerini
de destekleyecek.
Casusluk
Casusluk, yatırım yaptıkça kademesi artan bir bilim. Bu bilimin artırılan her
kademesi, havadaki filolara veya gezegenlere gönderilen casus sondalarının
başarı şansını %20 artırıyor. Casusluk biliminin 5. kademesinde Casus Sondası
üretilebiliyor, 8. kademede Nano Teknoloji, 9. kademede İleri Sonda ve 12.’de
ise İleri Sensor bilimleri açılıyor. Bu sayede İleri Sonda bilimini keşfeden
oyuncu, gezegenlerdeki gemilerin slotlarının da nasıl dizayn edildiğini
görebilir. Böylelikle saldırı yapacağınız gezegenin nasıl korunduğu hakkında
bilgi sahibi olabilirsiniz.
Nüfus planlaması
Nüfus Planlaması bilimi, yatırım yaptıkça kademesi artan bir diğer bilim. Her
kademesi, Tarım ve İleri Tarım Üniteleri’nin sağladığı nüfus artış hızını %5
artırıyor. Nüfus Planlaması biliminin 5. kademesinde Dış İlişkiler, 9.
kademesinde Kültür Patlaması, 10. kademesinde Sağlıklı Yaşam ve 13. kademesinde
ise Ucuz Bilimler açılıyor. Böylelikle bilimlerinizi daha ucuza
geliştiriyorsunuz.
Savaş gemileri
Büyük gemi kategorisindeki gemiler, savaş filolarının “komutan gemileri” olarak
anılıyor. Savaş Gemileri, 9 slotu olan büyük gemi sınıfına ait güçlü gemiler.
Üretimi için daha fazla Titanyum’a ihtiyaç duyulduğu için imalatı daha kolay.
Savaş Gemileri, büyük savaşlar için vazgeçilmezler.