The Elder Scrolls Online, MMORPG dünyasındaki hayatına başladığı günden beri tam olarak bir MMO hissi veremeyen, ancak normal bir RPG hissini de sağlayamayan bir yapım olmuştu. Elbette bu ESO’nun kötü bir oyun olduğunu göstermez ancak ortada kalmış, ne olacağına karar verememiş bir yapım olduğunu rahatlıkla gösterebilir.
MMORPG sektöründeki ilk birkaç senesinden sonra en nihayetinde toparlanmaya başlayan ve ortada kalmış bir oyun olmaktan ziyade gerçek bir MMORPG oyununa dönüşmeye başlayan Elder Scrolls Online, bu türü seven oyuncuların görmek isteyeceği formülü yavaşça da olsa Tamriel’e adapte etmeye başlamıştı.
Yıllar geçtikçe gelişmeye ve yenilenmeye devam eden ESO, One Tamriel güncellemesi ile seviye ölçekleme sistemine geçiş yapmış ve sonrasında çıkan hikaye DLC’leri ile bu evrenin aslında ne kadar zengin olduğunu göstermişti.
Elder Scrolls Online’ın ilk gerçekten büyük genişleme paketi Morrowind sonunda çıktı ve biz de uzun süren oyun seansları sonucunda bu yeni dünyanın altını üstüne getirdik.
Doğrusunu söylemek gerekirse Morrowind’i oynayana kadar Elder Scrolls Online’ın aslında bir hikayeye sahip olabileceğini tahmin etmiyordum. Elbette bu cümle kulağa çok yanlış gelebilir. ESO’nun bir hikayeye sahip olduğunu biliyorum fakat Bethesda’nın ve ZeniMax’ın bu hikayeyi anlatmak konusunda çok da iyi olduğunu söyleyemem. Bu genel Elder Scrolls veya Fallout serilerinde işe yarıyor olabilir. Sonuçta o evrenlerde oyuncular bir bakıma kendi hikayelerini, kendi ustalıkları ile yazıyor. Ancak bu formül bir MMO’da çalışmaz. Sonunda yapımcı ekip bunu anlamış olacak ki Morrowind’de gerçekten güzel bir hikaye anlatımı getirmişler.
Morrowind’de tanıştığım çoğu NPC’yi çok iyi hatırlıyorum. Morrowind’den önce, normal ESO dünyasında tanıştığım NPC’leri ise neredeyse hiç hatırlamıyorum. Bu yeni dünyadaki NPC’ler kendilerine has birer hikayeye, amaca ve kişiliğe sahip olduğu için kafamda yer edindi. Yapımcı ekibin bu sefer gerçekten uğraşarak her küçük detaya bir hikaye iliştirmiş olması çok hoşuma gitti doğrusu. Uzun zamandır ilk kez bir MMORPG’de tüm diyalogları okudum, anladım ve asıl amacımın “level atlamak” olmadığını anladım. Bu zor rastlanan bir histir, bilirsiniz.
Morrowind’deki yeni görevlerin ve hikaye anlatımının insana bu kadar hoş gelmesinin başlıca sebebi aslında hikayelerin basitleştirilmiş olmaları. Basitleştirilmiş derken, o alıştığımız karmaşık ve artık çok tek düze gelen fantezi temasından çıkmışlar. Artık görevlerdeki hikaye zinciri ve karakterlerin günlük yaşantıları çok tanıdık, çok doğal geliyor. Bir büyücüye cehennem portallarını kapatıp dünyayı kurtarması için değil de, göle düşürdüğü şapkasını almak için yardım ediyorsunuz. Çünkü kendisi sudan çok korktuğu için göle girip yüzemiyor. Çok basit veya çok saçma gibi geliyor olabilir. Ancak MMORPG’lerde zaten zindan ve raidlerde dünyayı yeterince kurtarıyorsunuz. İnsan bunların dışında kafa dinleyeceği ve kendini başka insanların hayatlarındaki ufak anlarda kaybedebileceği, basit görevler de arıyor. Karşılaştığınız her görev, her karakter ve her yer bir başka masal anlatıyor.
Morrowind’in ön plana çıktığı en vurucu noktalardan birisi hiç kuşkusuz oyunun görselleridir. Sonuçta Morrowind’i nereden baksanız 15 sene önce oynadık ve bu diyara tekrar, yıllar sonra, gelişmiş bir teknoloji ile girmek insanın üzerinde ciddi bir etki yaratıyor. Yeni pakete bir botta başlıyorsunuz ve limana ulaştığınız anda tüyleriniz diken diken oluyor. Normal Morrowind’in 700 sene öncesini oynadığımız bu pakette, 15 sene önce yıkık-dökük olarak gördüğümüz bölgelerin asıl hallerini görüyor ve çok farklı bir tecrübe yaşıyoruz. Yeni bir teknoloji ile baştan yaratılan bu diyarın orijinaline sadık bir şekilde yaratılmış olması Morrowind sever herkesi mutlu edecektir. Günümüzde eski yapımların yeni teknolojiye uyarlanması konusunda çıkan en büyük sıkıntılar orijinaline sadık kalmayan yapımlarda görülüyor.
Yeni bölgenin yanı sıra Morrowind paketi ile birlikte oyuna eklenen bir büyük yenilik de Warden sınıfı. DPS, Tank ve Healer rollerini üstlenebilen Warden, yanındaki evcil ayısı ile tek başına büyük savaşlara girip başarılı bir şekilde çıkabiliyor. Warden her şeyi yapabildiği için biraz dengesiz bir sınıf olduğu bile söylenebilir. Güçlü olduğundan değil, herkes bu sınıfı oynamak isteyeceğinden böyle diyoruz.
Morrowind’in sıkıntılı yanlarından birisi aslında pakete ait değil. Elder Scrolls Online’ın bu kadar yıl geçmesine rağmen hala çok yavaş ve sorunlu bir savaş ve animasyon sistemine sahip olması (sizi bilmem ama) benim çok canımı sıkıyor. Önceden de söylediğim gibi, bu belki ana seri Elder Scrolls ya da Fallout oyunlarında işe yarıyordur ancak bir MMORPG’de biraz yenilik, biraz daha akışkanlık ve rahatlık hiç fena olmazdı. ESO’da artık bu açıdan bazı yenilikler görmek istiyoruz.
Morrowind her ne kadar ESO’ya yeni bir diyar, yeni bir sınıf ve yeni hikayeler katmış olsa da bunlar dışında pek bir şey kattığı söylenemez. Diğer MMO’lar için çıkan genişleme paketlerine bakınca ESO’nun bu konuda sınıfta kaldığını ve oyunculara yeterince yenilik sunmadığını söyleyebiliriz. Eğer sıkı bir ESO oyuncusuysanız zaten Morrowind’i çoktan almış ve son seviyeye gelmişsinizdir. Ancak ESO’yu önceden denemiş ve bırakmış, ya da hiç oynamamışsanız Morrowind’in oyuna geri dönmek ya da sıfırdan başlamak için iyi bir fırsat olduğunu söyleyemeyiz.