Westwood Studios hepimizin de bildiği gibi IBM PC ve Nintendo 64, Playstation gibi konsollar için oyunlar geliştiren firmaların önde gelenlerinden biri. Bünyesinde bilgisayar programcısından , senaryo yazarı ve müzisyenine kadar ikiyüzden fazla kişi çalıştırıyor. Firma Internet içinde de aktif olarak yer alan ve kullanıcılarına sürekli bu ortam için yeni deneyimler sunan ilk oyun üreticilerinden. Yakında Generals’ı çıkaracak olan Westwood’un tarihçesini ve firmanın arkasındaki kilit isimleri kısaca sizler için hazırladık.
1985 yılında firmanın kurucuları Brett W. Sperry ve Louis Castle bu işe girişmeye bir garajda karar verdiler. Bu alçak gönüllü başlangıç ileride sektörün en önemli ayaklarından birini oluşturacak Westwood’un ilk adımlarıydı. Bundan sonraki yedi yıl içinde geliştirilen Mars Saga, BattleTech, Dragon Strike ve Eye of the Beholder oyunları firmanın adının duyulduğu ve yurt dışı pazarına açılma imkanını elde ettiği ilk oyun başlıklarıdır.
Bir Roman, Bir Film, Bir Bilgisayar Oyunu İlki: DUNE
1992’de Westwood Studios resmi bir oyun yayımcısı olarak haklarını aldı ve hala bir efsane olan Kyrandia Book I ile real time strateji terimini bilgisayar dünyasına tanıtan oyun olan Frank Herbert’in aynı adlı kitabından David Lynch’in de beyaz perdeye aktardığı Dune II : The Building of a Dynasty’i çıkardı. Dune’un o yıllarda bilgisayar dünyasında yarattığı farklı ve özgün yapı oyunu unutulmazlar listesinde üst sıralara çıkardı. Düşünecek olursak bugün oynadığımız birbiri ardına çıkan tüm realtime strateji oyunlarının sistemini 1mb ile çalışan Amiga500 modelinde beş diskette oturtmayı başarmış bir oyundan sözediyoruz. Bu farklılığın yarattığı prestij ve yakalanan ticari başarının hemen ardından Comman&Conquer ve Command&Conquer Red Alert geldi. Bu oyunlar firmanın real time stratejideki yerini bir kez daha güçlendirirken tüm dünyada satış rekorları kırdı. Öyle ki bizim ülkemizdeki bilgisayarcıların neredeyse tümü vitrine oynayan Red Alert demoları koymayı Pc Pazarlama taktiği olarak benimsemişlerdi. Bu sıralarda Westwood internet desteği olan ilk ticari oyun Monopoly CD-ROM’u çıkararak yeni bir tarağa bez koymuş oldular.
1997 yılında Westwood, bu kez usta bilim kurgu roman yazarı Philiph K. Dick’in “Do Androids Dream About Elecronic Sheep” adlı kısa öyküsünden çekilen ve yönetmen Ridley Scott’ın başyapıtı olarak değerlendirilen “varoluşu” sorgulayan bilimkurgu kültü Blade Runner’ı aynı adla yeni grafik teknolojilerini kullanıp bilgisayar ekranlarına taşıyarak çıtasını biraz daha yükseltti. 1998 yılında firma dünyanın en önde gelen ve en çok kar yapan yayımcı firmalarından Electronic Arts’a (EA) katıldı. Bu ortaklık Westwood’un daha büyük kitlelere daha geniş olanaklarla ulaşmasını da sağlamış oldu.
Firmanın asıl başarısı Command&Conquer serisi oldu. Tiberian Sun kısa sürede tüm dünyada iki milyon adet satışa ulaştı. Bir garajda başlayan çalışmalar yeni milenyumda da en gelişmiş teknolojileri oyunlarında kullanarak daha yüksek satış rekorlarına ulaşmayı amaçlıyor.
Westwood’un Yaratıcı Baş Müdürü ve iki kurucusundan biri Brett W. Sperry küçükken okul sonraları Missile Command ve ilk bilgisayar oyunu olan Space Invaders oynayarak büyüdüğünü anlatıyor. Üniversitede psikoloji ve mimari okumasına karşın hobi olarak programcılık ve bilgisayarlarla uğraşmış. 1979’da Apple II’yi gördüğünde eğlence sektörünü ileride bu makinaların yönlendireceğini anladığını söylüyor. O zamana kadar kendi programlarını yazan, basit grafik ve ses animasyonlarıyla uğraşan Brett Nevada’ya taşındıktan sonra hayatını da program yazarak kazanmaya başladı. Bir yandan da kendi hayali Terra 12 isimli oyun üzerinde çalışıyordu. O sıralarda Louis Castle’a tanışarak birlikte ismi o zamanlar Westwood Associates olan Westwood’u kurar.
Garajdan Dünyaya…Geçen 17 yılda dünya çapında toplam yirmi milyondan fazla satan yetmişten fazla oyun satan Westwood hızla büyümeye başlar. Fakat firmanın asıl çıkışı Command&Conquer ve iki milyondan fazla satan Tiberian Sun ile olur. Bu firmada Brett W. Sperry’in görevi Westwood’un yaratıcı vizyonunu ve genişlemeci politikasını korumasını sağlamaktır.
“İçinde bulunduğumuz sektör hızla gelişiyor. Bu şartlar altında tek yapabildiğimiz yeni eğlence çeşitlerini insanlara sunmaya çalışmak. Sanırım bu hızla gelişen teknojiye bakarak daha hiçbir şey görmediniz desek yalan olmaz” diyor Sperry.
Louis Castle, firmanın Kurucu Genel Müdürü. O da üniversitedeyken güzel sanatlar ve bilgisayar teknolojilerini bir arada okumuş. O yıllarda sayısız saatlerini dijital resimler yapmak, grafik kağıtlarına bitmapler yapıp bunları hexa-decimala çevirmek ve bunları data tablolarına geçirmek için harcamış. Castle “Sanat okurken, ne yaparsan yap, kısa sürede öğreniyorsun ki yüzyıllar önce ölen biri senden önce onu zaten yapmış.” diyor. “Ama bunu bilgisayarlara aktarmak daha o kadar da keşfedilmiş bir bölge değil.”. Sanırız Blade Runner ve Dune gibi bilimkurguya farklı yön vermeyi başarmış eserlerin bigisayar ortamında yaratacağı etkiyi öngörmesi Castle’in bu arayış içinde olan vizyonunun bir göstergesi.
Castle’da Sperry gibi faturalarını ödemek için çalışmak zorundaydı ve o da bir bilgisayar dükkanında programcı ve danışman olarak çalışmaya başladı. Bu Sperry ile tanışmasından çok da önce değildi. Sperry kendini yüksek rakamlı ödeme çeklerine aç bir artist, Sperry’i ise aç bir programcı olarak tanımlıyor. Bu yüzden kendi firmalarını kurup daha iyi kazançlar elde etme fikrinin ortaya çıkması çok da geç kalmadı. “Brett’in devler arasına girmek gibi büyük fikirleri vardı. Benim için tek farkedense bu işi yaparken yeterince eğlenmemdi. Bu yüzden ikimiz bir araya gelince başarıyı yakaladık” diyor Castle. “Şu anda Westwood’a baktığımda gördüğüm şey, takım üyelerinin bir arada çalışarak bu kadar önemli işer başarması beni daha iyi olanı üretmem için motive ediyor.”
Westwood’un Teknik Patronu Steve Wetherill ise hayatını yerin yüzlerce metre altında bir kömür madeninde çalışmaktan kurtardı. Manchester Üniversitesinde Elektrik ve Elektronik bölümünü İngiliz Kömür Sanayi’nden burs alarak okudu. Ama daha sonra durup geleceğine baktı yerin altında çalışmanın ona göre olmadığını anladı. Onun için bilgisayar oyunları kömür tozlarından çok daha eğlenceliydi. Sinclair, Amiga ve Atari için programcılık yaptıktan sonra 1988’de kendi firmasını kurdu. Daha sonra iki yıl EA’da başarılı oyunlara imza attıktan sonra 1994’te Westwood’a katıldı. Westwood Online onunla birlikte şekillendi ve 500,000 üyeye ulaştı. Wetherill şu anda Westwood’a programcıların ve kalite güvencenin şefliğini yapıyor. O ve takımı ayrıca gelecek nesil konsollar ve Westwood’un gelecek ürünleri için ayrıntılı araştırmalar yapmakla görevli.
Westwood’un pazarlama müdürü Laura Westwood’a katılmadan önce küçük bir mimarlık firmasında çalışıyormuş ve bir arkadaşı ona bu çılgın firmanın bir pazarlama görevlisi aradığını söylemiş. Başta ciddiye almasa da daha sonra görüşmeye gitmeye karar vermiş ve 1996’da Westwood’a katılmış. Laura firmaya girdikten sonra zamanının büyük kısmını pazarı tanımakla geçirmiş. Kısa sürede her şeyi öğrenip tüm dünyada satış ofislerini gezmiş ve Westwood’un ulaştığı satış rakamlarında yaratıcı fikirleriyle geniş pay sahibi olmuş. Şu sıralar Laura online genişleme fırsatları, yeni nesil konsol ürünlerine odaklanmış durumda.
Westwood’un başarısının arkasında yatan isimlerin özellikleri ve firmanın tarihçesi kısaca böyle. Bu günümüz bilgisayar oyunu efsanesi “küçük ve özgün bir fikrin” cesur bir adımla nerelere varacağının göstergesi.