XNA Teknolojisi

Oyun aleminde büyük devrim…

XNA, birkaç sene içinde adını sıkça duyacağımız ve kim yaptıysa Allah razı olsun diyeceğimiz yeni bir teknoloji. Üstelik tek amacı da oyunlar. Bu güzel olayın mimarı ise Microsoft. DirectX gibi devrimsel bir teknolojiyle oyunların çehresini değiştiren Microsoft, bir yeniliğe daha imza atmak üzere.

Microsoft XNA için, oyun geliştiren firmaların ve Microsoft’un teknolojilerini birleştiren, tekrar kullanılabilir, işletilebilir yazılım ortamı hazırlayan bir katalizör diyebiliriz. XNA; yazılımdaki gelişmeleri, buluşları, Microsoft platformları arasında entegre ederek, geliştirici firmaları tekrar tekrar aynı kodları yazma derdinden kurtaracak. Artık firmalar zamanlarını “oyunu nasıl daha yaratıcı, nasıl orijinal hale getirebiliriz?” diye düşünerek geçirerek.

XNA, gelecekteki oyun platformları için temel oluşturacak. Bu platformlar elbetteki Microsoft tabanlı olacak. Windows yüklü PC’ler, Xbox 2 (Xenon) veya Windows mobil cihazları gibi. Haliyle bu teknoloji, Sony ya da Nintendo’nun konsollarına destek vermeyecek.

Oyun firmalarının hayatı değişmek üzere…

Microsoft platformlarındaki oyunlar, XNA ekosistemi tarafından sağlanan araçlar ve teknolojilerle güçlendirilecekler. Bu da oyunların yapılma şeklini, üretim masraflarını ve programcıların kodlara harcadığı zamanları büyük ölçüde değiştirecek. Tabii ki donanımdan oluşan farkları da ortadan kaldıracak. Böylece her donanıma ayrı bir kod yazma devri de sona erecek.

XNA, Microsoft ve partnerlerinin ürettiği, keşfettiği teknolojileri ve yeni araçları entegre edecek demiştim. Bu da elbetteki geliştiricilerin çok daha iyi oyunları çok daha hızlı yapabileceği manasına geliyor.

Oyunlarımıza neler neler olacak…

XNA geliştirme platformunun potansiyelini göstermek için, Microsoft kendine ait video oyunlarla ilgili dört ana alandaki araçlarını ve teknolojilerini gösteren bir sunum yaptı: Online, input, grafikler ve ses…

  • Oyunculardan gelen yoğun istekler doğrultusunda, Xbox Live için olan faturalama, güvenlik, login, arkadaş listesi ve maçlar oluşturabilmeye yarayan araçlar, Windows geliştiricileri içinde çıkarılıyor. Artık PC’lerden de Xbox Live ortamına bağlanıp, online oyunlar oynanabilecek. Böylece Xbox ve PC sahipleri ortak bir alanda kapışabilecekler. Bu kütüphaneler, Xbox ortamına sunulan online hizmetleri, windows tabanlı oyunlar içinde kolayca yapabilmeyi mümkün kılacak.

  • Input kısmı, XNA’in bir parçası olarak, Microsoft genel bir kontrol arayüzü geliştirecek. Input API’lerini ve buton standartlarını diğer platformlarla birleştirerek, tek bir kütüphane haline getirecek. Bu da Xbox ve Windows oyuncuları için ortak, benzer kontroller demek oluyor. Üreticiler iki platformda da çalışabilen ortak kontrol cihazları üretebilecek; yani Xbox gamepad’ini alıp, PC’nizde kullanabileceksiniz. Dahası aynı konfora, titreşim özelliklerine sahip olabileceğiz.

  • Grafik ve ses kısmına gelirsek, PIX (bir analiz uygulaması) ve XACT (ses yaratma uygulaması) gibi araçlar – daha önce sadece Xbox geliştiricileri kullanabiliyordu – artık XNA platformunun parçası olan Windows oyunları içinde kullanılabilecek. Benzer şekilde, Windows’taki HLSL (High-Level Shader Language) da Xbox için kullanılabilecek. DirectX API ve Visual Studio platformlari iki sistem içinde temeli oluşturmaya devam edecek.

    Ortak olarak, bu araçlar ve teknolojiler, high-definiton kalitede grafik ve sese sahip oyunları (film kalitesinde olacağı iddia ediliyor) geliştirmede, firmalara büyük kolaylık ve hız sunacak. Elbette ki proje maliyetlerini de büyük ölçüde düşürecek.

    Microsoft XNA ile Sony Cell arasındaki fark nedir dersek…

    Gelecekte oyun endüstrisini yazılım teknolojileri ileriye götürecek. XNA yazılım tabanlı bir teknoloji, Cell ise tamamen donanıma bağımlı. Microsoft ve OEM partnerleri, hem chip hem de binlerce diyebileceğimiz dijital parçaları beraber sunacak ve XNA bunlarla uyumlu çalışacak, aynı DirectX örneğinde olduğu gibi. Böylece tüketici istediği ürünü alıp, XNA teknolojisini kullanabilecek.

    Oysa Sony’nin belirttiklerine göre Cell belirli bir donanım dünyasından bahsediyor, yani alınacak her parça Sony ürünü olmak zorunda. Sony Cell için donanım çözümü, Microsoft XNA içinse yazılımda bir devrim diyebiliriz.

    Bakalım gelecek bize neler gösterecek. XNA, belirtilenler kadar iyi olursa, ileride çok kaliteli oyunlara sahip olacağız demektir.

    XNA demolari için;

  • Exit mobile version