Brink, Bethesda tarafından duyurulduğunda ve ücretsiz bir online FPS olacağı söylendiğinde insanlar arasında ister istemez heyecan yaratmayı başarmıştı. Ardından oyunla ilgili bilgiler, görseller ve tanıtım videoları yayımlandı ve heyecan gittikçe artmaya başladı.
Bunun sebebi oyunun tanıtım videolarının oldukça ilgi çekici olması ve oynanışın olabildiğine eğlenceli görünmesiydi. Bekleyiş sonra erdi, Brink piyasaya sürüldü ama hiç de beklenen etkiyi yaratamadı. Neden mi? İşte size nedenleri…
Yeah de bana Brink
Brink’e başladığınızda sizi bir oyuncu yaratma ekranı karşılayacak. Buradan hazır olan karakter modellerinden birini seçecek, yüzünü yine hazır olan seçenekler arasından belirleyeceksiniz. Ardından yarattığınız karakter ile birlikte kendinizi oyunun ana menüsünde bulacaksınız.
Bu menüde klasikleşmiş seçenekler dışında, oyunun can damarı olan çoklu oyuncu modu ve evde tek başınıza oynamak istersiniz diye düşünülen ama bir kez oynadıktan sonra oyunu sildirmeye yakın bir deneyim yaşatacak olan tek oyunculu mod.
Oyunun birincil amacı zaten online oyunlar olduğundan ve oynanışın iki modda da hiç değişmiyor oluşundan dolayı, ben bu yazıda yalnızca oyunun online olarak oynanan modlarına değinmeyi düşünüyorum. Oyuna başlamadan önce, geniş bir tutorial videosu izleme şansını da oyun size sunuyor.
Bu sayede hangi sınıf ne işe yarar, hangi tür görevler var ve nasıl yapılıyorlar, bunları öğrenebiliyorsunuz. Aslında çok gerekli olmasa da zorlanacağınızı düşünüyorsanız göz atmanızda yarar var.
Borderlands esintileri
Bir maça girdiğinizde ise Borderlands tarzı grafiklerle karşılaşacaksınız. Gerçi bunu zaten daha önce yayımlanan videolardan görmüştük. Fakat oyun içerisinde göze oldukça hoş geldiklerini ve atmosfere oldukça uyum sağladıklarını söylemek mümkün. Aynı şekilde sesler ve bölüm tasarımları da genel olarak iyi durumdalar. Aslında sesler bölüm tasarımlarına göre çok daha iyi durumdalar çünkü bazı bölümlerde tasarım hataları var ve oynanışı olumsuz yönde etkiliyor dersek yeridir.
Ayrıca oyunun grafikleri göze oldukça hoş gelse de, oyunun öyle kötü bir optimizasyonu var ki, muhtemelen grafik detaylarını sona dayayıp oynamak istiyorsanız, çok iyi bir bilgisayar sahibi olsanız bile mümkün olmayacaktır. Bir de bazı AMD/ATI ekran kartlarıyla uyumsuz olması nedeniyle bozuk görünen grafikleri ekleyince, Brink hızla yere çakılmaya devam ediyor diyebilirim.
Dur Brink, Yapma Brink
Oynanış ile ilgili söyleyebileceğim şeyler aslında sınırlı. Çünkü aslında zaten bildiğiniz çoklu oyuncu modlarına sahip ve ekstradan takım halinde yaptığınız görevler ve savaş alanında sürekli hareket halinde olmanız nedeniyle iş biraz dallanıp budaklanabiliyor.
Örneğin bir görevde yaralı arkadaşınızı ölmeden bir noktadan bir noktaya ulaştırmaya çalışırken, başka bir görevde bir kasanın olduğu bölgeyi koruyup, ardından o kasayı açarak içerisinden çıkan çantayı yanınıza alarak kaçmanız gerekiyor. Oyun boyunca bu ve benzeri görevleri yerine getirerek, gerçek rakiplere karşı mücadele ediyorsunuz. Zaten forumları araştırarak oynayan insanlarla konuşursanız, oyunun aslında halka açık sunucularda değil, klan maçlarında ve turnuvalarda çok zevkli olabileceğini söyleyeceklerdir.
Bu süreçte bu görevleri ancak bazı sınıfları seçerek gerçekleştirebiliyorsunuz. Örneğin bir panelin “Hack” edilmesi gerekiyorsa, ortamda engineer olan bir oyuncu yoksa takımınızdan biri gidip Engineer sınıfını seçmek zorunda kalacak. Aynı şekilde kırılıp dökülmesi gereken görevleri başka bir sınıf gerçekleştirirken, görevler ve sınıfların birbirine bağlılığı bu şekilde ilerliyor.
Brink hazırlanıyor, şöyle bir etrafına bakıyor…
Her sınıfın kendine has yetenekleri var ve oyun içerisinde oldukça aktif bir şekilde kullanılması gerekiyor. Medic sınıfı sürekli olarak arkadaşlarına sağlık paketleri fırlatarak onları ayakta tutmaya çalışacak, yere düşen arkadaşlarını yerden kaldıracak, Soldier ise cephanesi tükenen takım arkadaşlarına cephene yağdıracak.
Fakat burada önemli olan nokta elinizdeki stoklar sınırsız değil. Yani her önünüze gelene bir şeyler fırlatmaya başlarsanız bir anda düşmanlar ana bölgenize girerken bomba atmak istediğinizi ama elinizde hiç bomba kalmadığını göreceksiniz.
İşte bu tarz hareketler oyunun taktiksel oynanışınının bütününü oluşturuyor aslında. Kılık değiştirerek düşmanın arasına sızan ve onlardanmışcasına yanlarında gezinen üç arkadaşınızın pusuya düşüreceği düşmanları bir koridorda sıkıştırıp katletmek gibi taktiksel oynanışlar oyunun uzun soluklu bir oyun olmasını sağlayacaktır bence.
Bu bahsettiğim olay yaşanabilecek en basit kombinasyonlardan birisi çünkü her sınıf birbirine bir şekilde yardım ettiğinden, oyunda uygulayabileceğiniz bir çok taktik bulunuyor aslında. İşte Brink’in zaten elle tutulabilen ve en güçlü noktası da bu taktiksel oynanışı bu hızda oynanan bir oyuna yedirebilmiş olması dersem yersiz olmayacaktır.
Aman dikkat!
Oynanış ile ilgili son olarak söylemek istediğim şey ise, vurup öldürdüğünüzü düşündüğünüz düşmanların aslında ölmeyerek takımındaki Medic’lerden yardım ister halde durduklarını göreceksiniz. İşte bu noktada kritik bir karar vermeniz gerekecek. Kritik karar diyorum çünkü, yerde savunmasız yatan bir düşmanı öldürebilmek için ya üzerine doğru çıkıp ona bakarak “V” tuşuna basarak bıçaklayacaksınız ya da iki şarjöre yakın mermiyi kafasına boşaltacaksınız.
Birincisi oyunda merminiz zaten kısıtlı ve Soldier sınıfından arkadaşınız yoksa işiniz çok zor demektir. Ayrıca iki şarjöre yakın ateş etmek zorunda olmak, normal bir düşmanı yere düşürmek için bile on mermi yeterken böyle bir durum olması gerçekten çok rahatsız edici olmuş. Kaybettiğiniz zamanda gidip 4-5 kişi daha vurabilir ve daha fazla deneyim puanı kazanabilirsiniz.
Fakat siz o düşmanı öldürmeden bırakırsanız bir Medic ona koşacak, sağlık paketini üzerine fırlatacak ve yerdeki düşman ayağa sağlığını tam olarak doldurmuş halde kalkacak demektir. Yani öldürseniz dert, öldürmeseniz çok ayrı bir dert olmuş Brink’te yere düşen düşmanlarınız.
Hadi diyelim bıçakladınız, bıçaklamak için de üzerine koşmak ona dönmek ve V tuşuna basarak rakibinizi öldürmek gerçekten bu kadar hızlı bir oyun için çok zaman kaybettirici aksiyonlar olacaktır.
Brink… Brink… Brink…
Muhteşem olabilmek, bir oyun için oldukça zordur. Her şeyinizle büsbütün tamam olsanız bile, zevkler ve renkler tartışılmaz diyecektir birisi ve beğenmediğini söyleyecektir. Burada önemli olan, ulaşabileceğiniz kadar geniş bir kitleye ulaşabilmek ve bunun için çabalamaktır.
Eminiz ki Brink’in yapımcıları Splash Damage, kötü niyetli bir firma değil ama gösterdiklerinizin önüne geçecek teknik hatalar ve oyun içerisindeki dizayn problemleri ile dolu bir oyunu oyunculara sunuyorsanız, oturup biraz düşünmeniz gerekiyor.
Öncelikle söylemem gereken, Brink aslen kötü bir oyun kesinlikle değil. Dört farklı sınıftan askerleri yöneterek, düşmanlarınızı öldürdüğünüz, arkadaşlarınıza destek olduğunuz ve savaş alanında sürekli yer değiştirerek belli başlı görevleri arkadaşlarınızla yerine getirme fikri oldukça zengin imkanlara sahip onu söylemeliyim. Fakat oyunda öyle teknik problemler var ki, bütün zevkinizi alıp götürecek türden tasarım problemleri ile birleştiklerinde çok büyük sıkıntılara yol açtıklarını tahmin edebilirsiniz. Oyunun akıcı ve oldukça hızlı oynanışına ters düşen lag problemleri, özellikle de Türkiye’de yaşıyorsanız ne tür bir çileye dönüşebileceğini tahmin edebilirsiniz.
Yalnız burada yanlış anlaşılma olmasın yalnızca Türkiye üzerinden lag problemi yaşanmıyor. Dünyanın her yerinde aynı sıkıntı devam ediyor. Konu Türkiye olunca iş biraz daha çekilmez hale geliyor o kadar.
Brink’ten mükemmel bir atlayış
Bu lag problemini bir kenara koyarsak, oyunda hareket etmekle ilgili yaşanan problemler de oldukça rahatsız edici. Hele bir de yapay zekaya karşı oynuyorsanız ya da sizin yanınızda yer alıyorlarsa vay halinize diyorum.
Brink’in kullandığı şey yapay zeka değil de yapay moronluk olduğundan oyun dünyasında bir çığır açarak çıtayı çok yükseklerde bir yere taşıdığını söyleyebiliriz. Hal böyle olunca Brink yükseklerden yere çakılıyor demek yersiz olmayacaktır eminim.
Peki her şeyi mi kötü bu oyunun? Kesinlikle hayır! Oyun çok büyük bir potansiyele sahip ve teknik hatalar düzeltilirse birçok şey rayına oturacaktır diye düşünüyorum. En önemlisi oyunun oldukça hızlı ve akıcı oynanışı online FPS’lerin arasında kendine bir yer edinebilecektir eminim ki.
Ücretsiz olarak oynanabilmesi, ki aslında bu çok normal bir durum, farklı oynanışı, dört farklı sınıfın birbirinden tamamen farklı olması, birçok silah seçeneği ve seviye sistemiyle ilgi çekici bir oyun olabilir. Hatta oyunu oynayan bir çok usta FPS oyuncusu forumlarda oyunun oldukça zevkli olabileceğini ve büyük bir potansiyel sahibi olduğunu söylüyorlar.
Fakat bu durum şu an için geçerli değil maalesef… Belki birkaç yama ve optimizasyon ayarından sonra, sunucularındaki lag ve ping problemlerini de çözmeyi başarırlarsa Brink iyi bir çoklu oyunculu FPS diyebiliriz, ama dediğim gibi bu haliyle iyi dememiz pek mümkün değil.