Echo, Voyage, Nibiru, Myst V’in demosu derken birden macera oyunlarına
boğulduk. Hangisini oynayacağımı, hangisini yazacağımı şaşırdım ama öncelik
tabii ki Kheops Studio’nun oldu.
Sitemizde Kheops Studio ile farklı yazılar mevcut. Return to Mysterious Island,
Voyage ön incelemesi ve tabii ki en önemlisi bizzat kendileri ile yaptığımız
röportaj. Günümüzün en çok gelecek vaat eden ve en kaliteli macera oyunlarına
imza atan bu firma Echo ile de iyi iş çıkarmış.
Bildiğiniz üzere Kheops Studio, Return to Mysterious Island ile büyük sükse
yapmıştı. Gerek konu, gerek oynanabilirlik, gerek bulmacalar ve harika envanter
sistemi ile Return to Mysterious Island(RtMI) kısa sürede bir klasik olmuştu.
Türe birçok yenilik kattı RtMI. Aynı şeyleri Echo’dan da bekledik. Bakalım
bulabildik mi?
Echo farklı firmaların beraber çalışması ile geliştirilmiş
Totem Studio, sanat yönetiminde ve oyun tasarımında görev almış. Mzone Studio,
grafik üretiminde ve Kheops Studio’da entegrasyon ve koordinasyonda görev almış.
Oyunun hikâyesi Fransa’nın güneyinde yaşanmakta, sonunda ise oldukça iyi bilinen
Lascaux’un mağaralarına gidiyoruz.
“Arok, rüzgârlarla süpürülen yüksek bir platoda yaşayan bir kabilenin üyesidir.
Orada hayat tabii ki zor ve monoton geçmektedir, özellikle de hikâyenin geçtiği
zamanın kış mevsiminde. Yırtıcı hayvanlara çok sık rastlanmamaktadır. Bununla
beraber insanlar yiyecek bulmak ve avlanmak için kamplarından uzağa gitmek
zorunda kalmaktadırlar. İşte böyle bir av sırasında Arok birkaç yıl önce
karşılaştığı bir seyyahı hatırlar. Arok macera ruhunu bu seyyahtan almıştır.
Arok, seyyahtan ve seyyahın mağaralara yaptığı resimlerden(fresco) çok fazla
etkilenmiştir. Bu yüzden Arok, tekrar seyyahın peşine düşer.
Bu mağara resimleri ve bu resimlere yüklenen anlamlar Arok’u zamanın en büyük
ressamı olan Klem’in peşinde Dordogne’de ki mağara adamlarının barınaklarından
ve Vezere’den başlayarak Lascaux’da ki mağaralara kadar sürecek olan bir takibe
sürükler. Evet, oyunun başında Arok avlanırken karşısına çıkan aslandan bir
mağaraya saklanarak kurtulur. Bu mağarada eski dostu seyyahın resimlerini görür.
Bütün bunlar aslında bir tesadüf değildir. Eski dostunu mağaralardaki
resimlerden faydalanarak aramaya karar veren Arok ile maceramız başlar.Arayüze bakacak olursak klasik Kheops Studio arayüzü ile karşılaşıyoruz
“First person” klasik “point & click” macera oyunu arayüzü. Envanter sistemi ise
RtMI’dan oldukça farklı. Eski macera oyunları envanter sistemine özellikle
Flight of the Amazon Queen’in envanter sistemine çok benzemekte. Hatırlarsanız
RtMI da ki envanter sisteminin en etkileyici yönü envanter içerisinde de
bulmacalar çözebilmemiz idi. Bazı nesneleri envanter ekranına birlikte
kullanarak oyun içerisinde kullanacağımız nesneler yapabiliyorduk ve en önemlisi
bu nesneyi yapabilmek için farklı nesneleri bir arada kullanabiliyorduk. Bu
özellik Echo’da da barındırılmış ama aynı şekilde değil. Bu tarz bulmacaları
artık envanter ekranında değil, oyun içerisinde genellikle envanterimizdeki
nesneleri bir kayanın üzerine koyup orada bir araya getirerek çözüyoruz.
Şimdi bir macera oyunu için pekte önemli olmayan grafikler ve seslere bakalım
Oyun yüksek çözünürlüğü de itibariyle bir macera oyunu için gayet iyi grafiklere
sahip. Ancak seslendirmeler için aynı şeyi söyleyemeyeceğim. Karakterlerin
seslendirmelerinde fazlaca abartıya kaçılmış ve her nedense neredeyse bütün
seslendirmelerde aşırı bir yankı var. Oyunun adıyla bu yankının(echo) bir
alakası var mıdır bilmiyorum.
Oyundaki en ilginç eklenti ise biz oyunda ilerledikçe genişleyen ağaç yapısında
bir ansiklopediye sahip olması. İnsanlık tarihi ile ilgili gerçekten kayda değer
bilgiler içeren bu küçük ansiklopediyi mutlaka okumanızı öneriyorum.
Ansiklopedimizin ana başlıkları şu şekilde: Tarih öncesi, İnsanoğlu,
Teknoloji-Araçlar ve Teknikler, Sanat, Lascaux(Fransa’da ki ünlü mağara). Bu ana
başlıkların hepsi alt başlıklara ve alt başlıklarda farklı alt başlıklara
bölünüyor. Örneğin “Tarih öncesi” başlığının altında; kronoloji, çevre, vahşi
dünya ve araştırma başlıkları var. Buradan bir örnek verirsek Vahşi dünyanın
altında da oyunun geçtiği zamanda rastlanan bütün vahşi hayvanlar tanıtılmakta.
Ansiklopedinin yanı sıra oyunda ilerledikçe Arok bir günlük tutuyor ve burada
daha önce çözdüğümüz bulmacalar ve bir adım sonra ne yapmamız gerektiği hakkında
ipuçları yer alıyor.
Gelgelelim Echo’nun doğrusunu söylemek gerekirse beni biraz hayal kırıklığına
uğratan bulmacalarına. Neden hayal kırıklığı? Çünkü aslında oyunun çok iyi
tasarlanmış ve derin bir konusu var ancak bu konu oyun içerisinde oyuncuya çok
iyi verilmiyor. Oyunda birçok bulmacayı çözerken, bu bulmaca ile ilgili gerekli
ipuçlarına ulaşmamış olabiliyorsunuz ve bütün bulmacalar için değil ama önemli
bir kısmı için geçerli bir şey var; o da bu bulmacaları çözerken neden
çözdüğünüzü bilmiyorsunuz.Kheops bulmacalarda ateşle oynamış
Oyunda oldukça farklı bir bulmaca türü kullanılmış (aslında Myst’ten biraz
tanıdık geliyor ama neyse). Bu bulmacalarda Arok, mağara duvarlarına bazı
şekiller çiziyor ya da daha önce çizilen şekillerle etkileşerek bu resimlerde
bazı değişiklikler yapıyor ve bu değişiklikler hemen gerçek hayatta da meydana
geliyor. Örneğin oyun içerisinde bir bölümde bir mağaraya sıkışmış durumdayız.
Mağaranın önünde ise bir ayı uyumakta. Ayının tepesinde ise bir yığın kaya
bulunmakta. Bu durum mağaranın bir duvarına da aynen resmedilmiş. Arok bu
resimdeki çöpten adamın ayının uyuduğu yerin üzerine bir taş atmasını sağlıyor
(burada yazdığım kadar kolay olmuyor tabii ki) ve ayının önüne tepedeki kayalar
yuvarlanıyor. Sonra Arok, ayının yanına gittiğinde birde görüyor ki gerçekten
ayının önüne bu kayalar yuvarlanmış. Kulağa hoşta gelse oyuncu bu noktada
resimde yaptığı değişikliklerin gerçek hayata bu şekilde nasıl etki ettiğini
merak ediyor ve bu sorunun cevabını ancak oyunun sonunda alabiliyor.
Bulmacalar hakkında diğer bir konu ise bir kaç tip bulmacanın oyun içerisinde
defalarca kullanılmış olması. Duvarlara resim(fresco) yapma zaten oyunun ana
teması ile ilgili olduğu için defalarca çözdüğümüz bu resim bulmacalarını bir
şekilde kabul edebiliriz ama birde taşları kullanarak müzik yapma bulmacaları
var ki gerçekten çok sıkıcı.
Genellikle oyun boyunca Arok, bir mağaraya giriyor ve bir resim bulmacası
çözüyor sonra bir müzik bulmacası çözüyor ve sonra tekrar bir mağarada bir resim
bulmacası çözüyor. Arada bir de bir kayanın üzerine envanterindeki bazı
nesneleri boşaltıp bir envanter bulmacası çözüyor. Bu şekilde aynı tarz
bulmacaların tekrarlanması biraz sıkıcı olmuş ama Kheops zorluk derecesini iyi
ayarlayarak ve oyunu çok fazla uzun tutmayarak bu soruna bir çözüm getirmeye
çalışmış. Bu arada bir çok Kheops Studio oyununda olduğu gibi Echo’da da
bulmacaları farklı yöntemlerle ve farklı sıralarda çözmeniz mümkün ama oyun
bütünüyle bir doğrusal bir hikâye akışına sahip.
Bulmacalar hakkında bu kadar kötü konuştuğuma bakmayın
Aslında bulmacalar çok orijinal, yaratıcı ve zekice hazırlanmış bulmacalar. Konu
içerisinde de aslında yerlerini çok iyi almışlar ama oyuncunun bütün bu
bulmacaları neden çözdüğünü ve bu bulmacaların aslında nasıl çözüldüğünü oyunun
sonunda anlıyor olması oyun içinde aldığı zevki biraz azaltıyor.
Kheops ile yaptığımız röportajda Benoit Hozjan zaten bize şu anda
geliştirdikleri oyunlarda bazı şeyleri denediklerini ve sonuçlarını görmek
istediklerini, oyuncuların tepkilerine göre de ilerideki oyunlarına yön
vereceklerini söylemişti. İşte bu durumu Echo’da fark ediyoruz.
Bu türü seviyorsanız bütün Kheops Studio oyunları gibi Echo’yu da mutlaka
oynamalısınız. Ancak; Echo kesinlikle RtMI’nın gölgesinde kalan bir oyun…