Forza Motorsport 4

Forza 3’te kaç saat harcadım bilemiyorum. Direksiyonun başına geçince, bir yarış daha bir yarış daha derken akıp giden zamanı değerlendirsem, kim bilir neler yapardım. Lamborghini Reventón, Bugatti Veyron gibi canavarları gerçek hayatımda süremeyeceğim, ama Forza’da sürme imkanı buldum. Turn 10 Studios, bağımlılık yapan Forza 3’ten sonra dördüncü oyunu duyurdu ve arayı çok açmadan piyasaya sürdü.

Rüya otomobillerle yarışlar

Forza 4, aslında üçüncü oyunun daha geliştirilmiş versiyonu olarak gözünüze çarpacaktır, zira genel olarak bana öyle oldu. Dengeli sistemini, fizik motorunu, oynanış mekaniklerini yeni özelliklerle çarpıp, daha sonrasında toplamışlar. Ama bu durum Forza 4’ü genel dinamizmi ile oldukça başarılı kılıyor. Eğer üçüncü oyunu oynadıysanız ve profiliniz duruyorsa güzel bir haber var. Forza 4, önceki yapımdaki durumunuza göre oyun içi para (Credit) ve garaj için yeni araçları hediye edebiliyor.

Oyunun göze çarpan ve çoğu etkinlikte de ön planda tutulan kısmı Autovista özelliğiydi. Autovista’da Jeremy Clarkson’ın muhteşem anlatımıyla araçların içine dışına, en ince noktalarına kadar göz atma imkanımız var. Kaputu kaldırıp canavar motorlara bakabilir, istersek kapıyı açıp aracın içinde neler olduğunu inceleyebiliriz. Buradaki araçlar en ufak noktalarına kadar birebir tasarlanıp, Forza 4 içine aktarılmış. Forza 4, Autovista’da görsel olarak tavan yapıyor. Spor modellerden klasiklere birçok araç var, hatta arada Halo’daki UNSC Warthog bile yer alıyor. Yalnız en başta tüm araçlar açık değil, ancak oyun içinde belirli başlı amaçları yaptıkça, kilitli olanlar açılıyor.

Forza 4’te en dikkat çekici kısmını grafikler oluşturuyor. Hatta çeşitli platformlarda Gran Turismo 5 ile görsel olarak hep bir kıyaslama yapılmıştı. Turn 10 Studios, görsel açıdan oyunu daha da üst seviyeye çıkarmış. Forza 3’te de araçlar detaylıydı, ama dördüncü yapımla birlikte araba modellemeleri çok daha iyi duruyor. Yapılan geliştirmeler kendini belli ediyor. Genel olarak yarış oyunlarında yol ve araçların grafiği ön plandadır, çevre ikinci önemsiz planda kalır. Çünkü aracı durdurup da, mangal yapacak halimiz yok. Yine de oyundaki çevresel tasarımın eskisine göre daha makyajlandığı ve biraz daha iyi hale getirildiği de bir gerçek.

Kokpite girince de görsellik kendini belli ediyor. Forza 3’te kokpitte ayrıntılar kendini belli ediyordu, Forza 4’te daha da enfes olmuş. Ses efektleri ise işte orada bir duraklama yaptım, çünkü her aracın ayrı ayrı motor sesi insanın kulaklarında yankılanıyor. Gaza yüklenip kükreyen motoru ve yankılanmasını oyunu açıp da dinlemeniz lazım. Tek kelimeyle harika olmuş, müzikler yine kaliteli. Fizik efektleri başarılı olan seri, Forza 4’te istikrarını sürdürmüş.

İmaj hiçbir şey, oynanabilirlik her şey

Oynanış açısına ve malum Kinect desteğinden devam edelim. İsterseniz yardımcıları açın daha basite indirgeyin oynanışı, isterseniz kapatın hepsini, hatta zamanı geriye almayı da kapatın öyle deneyin. Eski oyunlardan tecrübeliyseniz, benim gibi yardımcı faktörleri devre dışı bırakıp oynamanızı tavsiye ediyorum. Forza 4 oynanıştaki gerçekçiliğini bu noktada ortaya çıkartıyor. Önden çekişli bir araçla, dört çeker bir aracın virajları dönerken verdiği tepkiler apayrı. Altınızdaki klasik yavaş aracın arkasını savurmasıyla, hızlandıkça yere yapışan spor otomobilin durumu farklı. Bunları oyuna iyi aktarmışlar, oynanış mekaniği aynı başarıyla devam ediyor, ama Forza 2’deki derinliği gene de bulamadım.

Autovista’da Kinect kullanımı hoş iyi olsa da, araç kullanımının pek beğenemedim. Başla kontrol var, sağa sola dönüşler yapılıyor tamam, ama Kinect’le olmuyor bu iş. Şahsen Gamepad’le veya direksiyonla rahat rahat oynamak varken, Kinect’le neden uğraşayım diyebilirsiniz. Ama Kinect sayesinde sesle komutla menü arasında dolaşmak, yarışları başlatmak güzel oluyor. Yine de Kinect olmasa da olurmuş. Pek aramadım.

Forza 3’te dünyanın dört bir tarafına gidip, yarışlara giriyorduk. Forza 4’te de kariyer modu eksik değil, ancak daha önce Season Play olarak bildiğimiz bu başlık, World Tour modu olarak değiştirilmiş. Yarışlar standart olarak başlayıp, Drag, Drift, Time Attack vs… kadar gidiyor. Diğer yandan Rivals’i unutmamak gerek. Forza 4’ün Autolog’u olarak nitelendirebiliriz. Yapay zekaya sıra gelirse, zorlayıcı olmuş. Eskisine göre daha iyi. Seviyeyi de tavana vurdurunca iş o zaman daha değişiyor. Yeri geliyor müsait pozisyona girilecek derken, bir bakmışsınız ki yapay zeka yolu ortalamış, geçit vermemeye çalışıyor.

Online kısmın yeri daha başka

Hiç biri gerçek bir oyuncu kadar yeterli değil, singleplayer bir yere kadar. 16 kişiye kadar destekli multiplayer genel olarak kaliteli. Eski sürümlerde 8 araca kadar destek veriliyordu (Online veya Offline fark etmiyordu), ama bu sayı iki katına çıkarılınca işler daha iyi oturmuş. Zaten oyunun ömrünü online kısım daha da uzatıyor. Bunlar haricinde Auction House ve online satışlara aynen devam. Tuning yapın, tasarım yapın, paylaşın. İsterseniz çektiğiniz resimleri ve kayıtları da halka paylaşıma açabilirsiniz. Size kalmış. Emek ve oyun içi para harcadığınız bir aracı biraz daha fazla kârla başka kullanıcılara satabilirsiniz.

Daha fazla para kazanabilirken, başka araçlar alabilir veya garajdaki diğer arabalar üstüne daha fazla performans arttırıcı parçalar satın alabilirsiniz. Forza 3’ten beridir araç alım satımının çok kaymağını yedim, Forza 4’te aynen devam. Klan sistemi diyebileceğimiz, araba kulüpleri var. Üyelere garajınızı açabilirsiniz, farklı faaliyetlere girebilirsiniz. Araçların performansını arttırma imkanımız eskisine göre biraz daha fazla yapılmış.

Kapanış zamanı

Arabalardan bahsetmeden olmaz. Yine çok çeşitli araçlarımız var. Grafikleriyle göz dolduran arabalar, gerçeğine uygun performanslara göre ayarlanmışlar. 80 üreticiden 500 üzerinde araç. Kulağa hoş geliyor. İşin DLC kısmıyla birlikte bu yelpaze daha da genişleyecek, ancak Porsche yok. Buna üzülmedim değil. Hockenheimring, Indianapolis Motor Speedway ve Infineon Raceway isimli üç gerçek pist Forza 4’te yer alıyor. Bunlara ek olarak eskileri de görüyoruz ve gerçekte olmayan hayali “Bernese Alps” örneği de yeni Forza’da bulunuyor.

Oyunun eksisi var tabii ki olmaz mı? Birincisi EA ile aradaki anlaşmazlık yüzünden Porsche yer almıyor. Ne yazık ki gece yarışı veya dinamik hava koşulları gibi özellikler yok. Diğer yandan da oyunun yeni özellikleri, araç çeşitleri, oynanışıyla kesinlikle geliştirildiği belli oluyor. Grafikler de aynı şekilde, ama görsel alıcılığa yön biraz daha ağır olmuş Forza 4’te. Belki bundan sonraki oyunda daha derinlemesine bir şeyler olabilir. Yine de eksilerine rağmen artılarıyla kapatıyor engelleri Forza 4. Eğer Xbox 360’ınız varsa kesinlikle kaçırmayın.

Exit mobile version