Pokemon Scarlet inceleme

Pokemon Scarlet / Violet, serinin dokuzun nesil ile birlikte ciddi yenilikler eklediği yepyeni bir oyun olarak karşımıza çıkıyor. Pokemon animesinin ülkemizde ilk kez yayınlandığı dönemde, bir şekilde ilk üç oyunu oynayarak başladığım Pokemon macerasının, yıllar geçtikçe hiç değişmeden devam etmesinden rahatsız olan oyunculardan biriyim ben. Bu yüzden değişiklik vaatleri ilgimi çekiyor. Daha önce Pokemon Legends: Arceus ile getirdikleri değişiklikleri beğenmiş ve “gelecekte daha iyisini yaparlar” diye ummuş bir oyuncu olarak, Pokemon Scarlet / Violet incelemesini yapmak için heyecanla bekliyordum. 

Yeni oyun ile birlikte ne gibi yenilikler gelmiş, hangi yeniliklerde geri adım atılmış, internette gezen grafik hataları ve benzeri komik görüntüler gerçek mi, yanımızdan çocuk gerçekten 2 fps hızında mı koşuyordu gibi soruların cevapları incelememizde mevcuttur, hadi başlayalım.

Pokemon Scarlet incelemesi

Daha Dolu Hikayelerin Zamanı

Pokemon Scarlet / Violet tam olarak bildiğimiz şekilde başlıyor. Yeni taşındığımız Paldea bölgesinde, annemiz ile birlikte yaşadığımız evin odasında oyuna giriş yapıyoruz. Bu defa hedefimiz pokemon ligine katılıp şampiyon olmak değil, Naranja ya da Uva Akademisi’ne katılıp, eğitimimizi tamamlamaya öncelik veriyoruz. Okul müdürümüz geliyor, ilk pokemonumuzu almamız konusunda bize yardımcı oluyor, aşırı derecede güçlü, pokemon dövüşleri konusunda takıntılı ve tesadüfen komşumuz olan rakibimizi tanıtıyor. Ardından kendimizi akademide ilk dersimizi almaya hazır durumda buluyoruz ve oradan sonra tam gaz devam ediyoruz.

Akademi ilginç bir fikir, hem derslerimize girip sınavlara katılıyor hem de “gidin gezin, yaptıklarınızı soracağız” şeklinde bir telkin ile bölgenin tamamını gezebiliyoruz. Bölgeyi gezerken 3 ana görevimiz var, GYM liderlerini yenmek, aşırı büyük titan pokemonları yenip arkadaşımızın görevine yardımcı olmak ve Team Star’ın liderlerini devirip, okula hakim olan bu kabadayı grubun asıl amacını tespit etmek. Bunları tamamladıktan sonra Elite 4 ve yeni bir görev daha geliyor ama daha fazla ayrıntıya girmeyelim bu konuda. 

Oyunun hikaye açısından önceki oyunlara göre çok daha ilgi çekici olduğunu söylemeliyim. Team Star’ın kuruluşu ve takımı durdurmak için dahil olduğumuz Starfall Operasyonu’nun gizemli lideri merak uyandırıyor. Arven’in titan pokemonlara ve gizemli bitkilere neden kafayı taktığını öğrenip, ona yardımcı olurken bir yandan da farklı duyguları bir arada yaşamak çok güzel. Son olarak rakibimiz Nemona’nın yolu olan pokemon şampiyonu olma macerası var. Bu aralarında en sığ gözüken hikaye ve genellikle bir anda ortaya çıkıp “hadi savaşalım” diye üstümüze atlayan Nemona’yı içeriyor. Oynanış kısmına sonra değinecğeğimden burada bırakıyorum anlatmayı.

Eklemeden geçmeyeyim, bir de tesadüfen karşılaştığımız efsanevi pokemon Koraidon ya da Miraidon’un durumları var. Başlangıçta sahilde bulduğumuz bu pokemon bize yardım ediyor ama gücünü yitiriyor. Elde kalan gücü üzerine binmemizi sağlayacak kadar enerjisi olan, ilerledikçe motorsiklet olmasını (evet) hatta yükseklerde süzülmemizi sağlayacak yetenekleri geri kazanan efsanevi pokemonumuz. Yanlış hatırlamıyorsam ilk defa bir oyunda efsanevi pokemonu en başta alıyoruz ama savaşlarda kullanma gibi bir hayaliniz varsa beklemeniz gerek.

Hikaye açısından güzel bir oyun ama iki noktada beni çok rahatsız eden şeyler oldu. Öncelikle oyunda seslendirme yok. Hala daha seslendirme olmaması, tam fiyattan satılan özel bir oyun için çok kötü bir durum. Tanıtım videolarındaki seslendirmeler, fanların yaptığı seslendirmeler ile ara sahnelere bakıp ardından oyun içindeki sürümleri hatırlayınca “ne kadar yazık oluyor” diye düşünüyorum. “Oyuncular kendi hayalinde sesleri canlandırsın istiyoruz” gibi bir açıklama yapmışlardı ben bu yazıyı yazarken, ben ikna olmadım buna açıkçası. 

İkinci şikayetim ise devamlılık diyebilirim sanırım. Oyun hikayesini tamamen bitirdikten sonra bile bütün NPC’ler şehre yeni gelmiş acemi eğitmen gibi davranıyor bize. Sadece beni rahatsız ediyor diye çok yorum yapmıyordum buna ama Legends Arceus’un hikaye ilerledikçe karşımıza çıkardıklarını hatırlayınca insanın gözü biraz değişiklik arıyor. Hani açık dünya, serbestlik falan, biraz daha geliştirseler keşke. 

Yalnız O Pokemonu Burada Döverler

Akademiye başlayıp ilk derslerimizi alma hakkı kazandığımız anda oyun bizi dünyaya salıyor, resmen “hadi gidin şu rozetleri alın gelin bakalım” diyor. Ben en azından bir iki ders görüp öyle çıkarız diye düşünüyordum ama dersler tamamen opsiyonel şekilde yapılıyor. Biraz Persona havasında bir oynanış beklemiştim, kimi zaman derslere girip, boş zamanlarda etrafı gezmek gibi, onun yerine istediğimiz zaman seri bir şekilde dersleri ve sınavları verme özelliği eklemişler. Okul beklediğim kadar etkili kullanılmamış.

Pokemon macerası GYM savaşları olmadan olmaz, bu defa bölgedeki 8 farklı GYM liderini yenip rozeti almak konusunda kısıtlı da olsa bir özgürlüğe sahibiz. Teknik olarak istediğimiz bölgeye gidip lidere meydan okuyabiliyoruz. Bazı liderler bize saçma bir görev veriyor, onu yerine getiriyoruz ve meydan okuma hakkı kazanıyoruz. Bu görevler streamer liderin yayınına konuk olup izleyici toplamak, devasa sebzeyi doğru yere ittirmek ya da markette bir eşya üzerine pazarlık yaparak ucuza mal kapatmak gibi angarya işler. Zor değiller, ilginç sayılmazlar ve çoğu zaman “niye bunu yapıyorum” diye düşündürecek kadar tekdüzeler. Ama bir değişiklik olmuşlar, onu reddedemeyiz. 

Kısıtlı bir özgürlük demiştim, bunun sebebi ise seviye dengeleri. Oyunda her bölge kendi içinde bir seviye aralığına sahip, GYM liderinin pokemonları da bu sınırlar içerisinde bulunuyor. En başta gidip 40 seviye lidere dalarsanız Pikachu ile girer Pichu ile çıkarsınız kapıdan, öyle büyük dayak atarlar. Tabi etrafta gezinip güçlü pokemonlar yakalama ve elinizdekileri güçlendirme seçeneği var ama pokemonların rozet sayınıza göre sizi dinleme kuralı hala geçerli, bu yüzden seçimleriniz kısıtlı. Ha bir de çok güçlenip en başta gitmeniz gereken yere sonda giderseniz rakibi talan etmeniz durumu var. Bari en düşük seviye için bir scaling olsaydı da mücadele daha iyi olsaydı.

Seviye durumu yalnızca GYM ve eğitmen mücadelelerinde değil, diğer iki görevde de karşımıza çıkıyor. Titan pokemonlar bölgede gezinmek için kullandığımız Koraidon ya da Miraidon’un ulaşım özelliklerini (hızlı koşma, motor vb.) açmak için gerekli şeylere ulaşmamızı sağlıyor ama hepsini alıp çıkayım diyemiyoruz, güçlenmemiz gerek. Team Star üslerini basıp, liderlerle savaşırken de benzer durum geçerli. Level scaling olmamasını sevmiş olsam da, en düşük seviye sınırının bize yakın takip edebilmesini isterdim. Belli bir sıra izlemezseniz mücadele hissini komple uçup gidiyor.

Seviye olayını bir yana bırakırsak, açık dünyayı gezmek ve çevredeki pokemonları görmek, görevler peşinde koşmak fena değil. Gerçekten etrafta gezinip pokemon yakalarken eğlendim, pokemonların türüne göre verdikleri farklı tepkileri çok beğendim. Çoğu pokemon beni görünce diğer tarafa koşuyor ya da sadece durup izliyor ama Mankey gibi bazı saldırgan tipler üstümüze koşarak kafa atıyorlar.

Shiny pokemon avlamayı sevenler, oyundaki pokemonların tipinden shiny olup olmadığını anlayabildiğimizi duyunca sevinecektir. Yalnız ben bir türlü ayıramıyorum, renkler çok belirgin değilmiş gibi geldi bana. Oyunun istatistiklerine göre ilk 10 saatte 2 shiny ile dövüşmüşüm ama ben gördüğümü hatırlamıyorum bile. Bu biraz da benim shiny bilgim ve ilgim olmadığı için olabilir ama daha dikkat çekici olur diye düşünüyordum. 

Açık dünyada karşınıza çıkan yan görevler, birbirinden ilginç mekanlar ve keşfedilecek noktalar bekliyorsanız, bu oyunda hiçbiri doğru düzgün bir şekilde bulunmuyor. Dünya biraz tekdüze, yan görevler “yolda gördüğün eğitmenlerden 5 tane döv gel” şeklinde ve keşfedilecek yerler oldukça kısıtlı. 

Tera İle Kristalize Pokemonlar

Pokemon Scarlet / Violet ile birlikte dövüş sistemi ve pokemon yakalama konusunda da bazı değişiklikler karşımıza çıkıyor. Öncelikle Arceus benzeri top atarak yakalama sistemi kaldırılmış, açık dünyada kafasına poke topu attığımız pokemonlar yakalanmak yerine “ürküyorlar” ve dövüşte avantaj kazanıyoruz. ben biraz üzüldüm, gizlice yaklaşıp yakalama sistemini sevmiştim. 

Açık dünyada gezerken pokemonumuzu topun dışında tutup gezmesini sağlayabileceğimiz iki farklı tuş var. Birisi yanımızda gezip, yürüyerek evrim geçirmesini sağlayan gezinti modu, diğeri ise gördüğü her pokemonla savaşmasını sağlıyor. Pokemonun gücüne ve dövüştüğü rakiplere göre tür avantajına göre bizim komutlarımız olmadan dövüşmesine imkan veren bu sistem, pokemonların hızlı bir şekilde level atlamasını da sağlıyor. Bu oto-savaş sistemi aynı zamanda Team Star üslerine yaptığımız baskınlarda da kullandığımız bir mekanik. 

Yanımızda gezen pokemonlar ile ilgili büyük bir sıkıntım var, bundan da bahsetmem gerek. Karakterin hızı ile pokemon hızları çok farklı, koşarken bile pokemonun geride kalmasına ve topa geri dönmesine sebep olabiliyoruz. Bazı pokemonlar evrim geçirmek için belli bir mesafeyi yürümek zorunda ve bunu saldırı modunda yaparsak o da sayılmıyor. Savaşırken ya da dolaşırken biraz uzağa gidersek hemen geri dönüyorlar. Koraidon ya da Miraidon’un üstündeyseniz zaten saniye durmuyorlar.

Standart dövüşlerde çok büyük değişiklikler yok. Yine sıra tabanlı dövüş sisteminde, hızlı olanın ilk saldırıyı yaptığı mücadeleler var. Pokemon Scarlet / Violet ile gelen yeni Tera mekaniği ise, özellikle mücadeleci alanda, maçları daha ilginç hale getirecek gibi gözüküyor.

Pokemonun kristalize “Tera” formunu alıp, bazı saldırılarını tera tipinde yapmasını sağlayan bu sistem, belirli bir kullanım sınırına sahip olsa bile, savaşın gidişatını değiştirecek kadar önemli. Hem pokemonunuz daha güçlü hale geliyor hem de bazı saldırılar Tera tipi saldırılar haline geliyor. PvP mücadelelerinde etkili olacak bir sistem gibi duruyor, tabi mücadeleci oyuncular sistemi tamamen çözdükten bunun gerçek etkisini göreceğiz. 

Pokemon Teknik Festivali

İncelemeyi biraz geç yayınladığımızı fark etmişssinizdir, bunun en önemli sebebi ise oyunun sıradışı teknik performansı oldu. Oyun bir şekilde erkenden sızdırıldığında çıkan vidoelara çok aldırış etmemiş, düzgün bir şekilde çıkar düşüncesi ile hataları görmezden gelmiştim. Oyun çıkıp konsollarımıza gelince gördüm ki pek öyle değilmiş.

Görsel anlamda Pokemon Legends: Arceus’a yakın bir oyun var elimizde, muhteşem grafikler yok ama dünyanın içine çekmeyi başarıyor. Bölgeler arasında görsel açıdan büyük farklar olsa bile, aynı bölge içindeki farklı alanlar birbirine benziyor, bu da açık dünya oyunu için biraz sıkıntılı bir durum. Diğer pokemon oyunlarına göre karşılaştırırsak grafikler kötü değil, performans ise bambaşka bir durum.

Pokemon Scarlet / Violet teknik anlamda kötü, konsola özel exclusive bir oyun olarak bakarsak çok kötü. Hani karakterler uzakken düşük fps sahibi olur, yanınıza slayt gösterisi gibi gelirler ve yaklaşırken animasyonları düzelir ya, o kabul edilebilir bir şey. Burada yanınızdaki karakter 2 fps ile hareket ediyor. Şehirdeki insanlar takılarak gidiyor, sanki hayalet şehre gelmişiz de geride kalan hayaletler hareket ediyormuş gibiler. 

Düşük fps modeller oyunun en büyük problemi değil, hatta sırf onlar olsa biraz görmezden gelinebilir. Oyun açık dünyadayken takılıyor, kalabalık yere girdiğimizde takılıyor, pokemon saldırırken bile takılabiliyor. Kapalamalar ortadan kayboluyor, dövüş ortasında pokemonunuz kamera açısı değiştiği için kaybolan kaplamanın içine düşüyor, bazen siz de pokemon ile birlikte boşluğa yuvarlanıyorsunuz. Problem sırf görsel değil yani. Açık dünyada aniden yüklenen kaplamaların içine sıkışmak, bir anda oluşturulup kafanıza düşen pokemonlardan sopa yemek ya da istediğiniz pokemonu yakalamak için peşinden koşarken aniden varlığını sonlandırması gibi durumlar var.

İncelemenin gecikmesine sebep olan şeylerden birisi, oyunda bir miktar ilerledikten sonra karakterimin toparlanamaz bir şekilde takılmasına ve baştan başlamama sebep olan bir hata oldu. Sonrasında sevimli bir kedi diye aldığım Sprigatito’nun evrim geçirmesi ile bir daha baştan başladım, çünkü bu nasıl bir tiptir?! Gerçi diğer başlangıç pokemonlarının da evrimleri ayrı bir tartışma konusu ama şuan konumuz teknik kısımlar.

Oyunumuz teknik anlamda çok kötü ve ben bu yazıyı yazana kadar yalnızca 1 güncelleme yayınlandı. Bu güncelleme uzayan karakter modellerine, iç içe geçen karakterlere, co-op modunda yaşanan komik görsel hatalara hiç dokunmayan bir düzenleme güncellemesiydi. NPC karakterlerin fpslerinin düzeldiğini söyleyenler oldu ama ben büyük bir fark göremedim. Yeni güncellemeler yoldadır herhalde.

Teknik problemleri Nintendo Switch konsolunun eskiliğine bağlamak istiyorum ama bu konsolda Legend of Zelda: Breathe of the Wild oynadık kaç sene önce, daha bu yıl Xenoblade Chronicles 3 oynadık. Xenoblade kendi içinde problemsiz ya da mükemmel bir performans sunmuyordu ama bu kadar da değildi. 

Teknik tarafın zayıflıklarından bahsederken, oyunun müziklerini unutuyordum az daha. Müzik açısından çok geniş bir yelpazeye sahip olan oyun, bölgelere göre savaş temalarını değiştirmiş, üstelik arka planda çalan müziğin dinamik değişimi ile gelen çok güzel müzikler duydum oyun boyunca. Başlangıçta fazla akılda kalıcı müzikler olmadığını düşünüyordum ama son bölgelere doğru çok iyi müzikler ile karşılaştım. Gene olarak çok iyi bir OST var. Bir de Ed Sheeran tarafından söylenen credits şarkısı var, seviyorsanız dinlenir.

Sonuç

Pokemon Scarlet / Violet gayet eğlenceli ve güzel bir oyun. Açık dünya biraz sığ olsa bile güzel, dövüşler eğlenceli, görevler eskisine göre daha iyi ama hala geliştirmeye açık, GYM mücadeleleri ise biraz daha iyi olabilirmiş. Yeni eklenen otomatik savaş ile pokemon geliştirmeyi daha kolay hale getirmişler, motors… pokemon ile yolculuk yapmak ve onu görevler ile geliştirmek güzel uygulanmış, arkadaşınızla birlikte oynamak ve 4 kişi devasa pokemonlara karşı raid tarzı mücadeleler yapmak eğlenceli. 

Oyunda neredeyse her şey çok güzel ama hepsinin eksikleri ve rahatsız edici sorunları var. Çoğunu görmezden gelip oyundan çok keyif almanız mümkün. Ben yaklaşık 50 saat oynadım (baştan başladıklarımı saymıyorum) ve teknik sorunları göz ardı edebildiğim zamanlarda gayet eğlendim. Her pokemonu yakalamak, shiny kovalamak ve diğer oyunculara karşı mücadele etmek için pokemon yetiştirmek gibi planlarınız varsa, en az 200 saat kendini oynatacak bir oyun sizi bekliyor. 

Kabul edilemeyecek seviyede teknik hatalar, potansiyeli olmasına rağmen nasıl olsa satılıyor diyerek yapılmayan, yapılsa oyunun kalitesini artıracak (seslendirmeler, hikaye) geliştirmeler bir yana, Pokemon Scarlet / Violet iyi bir oyun olmuş. Sekizinci nesil Sword / Shield ile karşılaştırdığımızda elimizde çok daha iyi bir oyun bulunuyor. Bu yılın başlarında yayınlanan Pokemon Legends: Arceus ise benim kişisel favorim. Hem teknik anlamda hem de sunduğu içerik açısından çok daha üstün bir oyundu. Keşke bu yılı Arceus’a gelecek bir güncelleme ya da eklenti ile kapatıp, bu oyunun teknik problemlerini çözmek için biraz daha çalışsalardı. 

Pokemon Scarlet / Violet 60 dolar fiyat etiketi ile satışa sunulmuş durumda. Bütün seriyi oynamış ve daha fazlası için bekleyemiyorsanız, teknik problemlerine rağmen bu oyunu da alıp oynayabilirsiniz. Basit teknik problemleri olsa çok daha yüksek bir puanı hakeden bir oyun olacaktı ama şu haliyle bile alınıp oynanır. Game Freak oyuna gereken ilgiyi gösterip, çıktığı tek konsolda düzgün çalışmasını sağladığında, rahatlıkla önerebileceğim bir oyun olacak. 

Exit mobile version