Rainbow Six Lockdown’da yapımcılar, başarısız bir işe imza attıklarını
biliyorlardı. Düşük yapay zeka, vasat oynanış gibi başlıca unsurlar ilk göze
çarpanlardı. Güzel grafiklerinin olmasının haricinde, karakter tasarımlarının
detaysız ve birbirine benzer olması ve benzeri irili ufaklı unsurlar sonucu,
Rainbow Six serisine yakışmayacak bir oyun olarak yerini aldı. Lockdown aslında
ilk oyun değil, ama konuya ondan başlamamın belki de haklı en büyük sebebi;
Vegas’ın hazırlanmasına ön ayak olması. Başarısız bir üyeden sonra serinin
tekrar ayağa kalkması gerekiyor ve bunun da köklü bir değişimle yapılabilme
imkanı bulunuyordu. Riskler her zaman vardır, ama Ubisoft bu kez işi sıkı tuttu
ve ilk iş olarak Red Storm tarafından geliştirilen oyunun yeni yapımcısını
Ubisoft Montreal olarak belirledi. Firmanın bu kanadı, hazırladığı birbirinden
başarılı oyunlarla ün salmış. Öyle ki Ubisoft’un en iyi stüdyosu. Daha önce
Prince of Persia ve Splinter Cell gibi önemli yapımlara el atan Montreal, bu kez
Rainbow Six Vegas’ı geliştirecek olması sebebiyle bir diğer önemli oyun olan
Double Agent’i de Shangai stüdyosuna bırakmak zorunda kalmıştı. Bahsettiğim risk
işte burası.
Yeni isim, daha tecrübeli bir geliştirme takımı ve yeni nesil bir grafik motoru
benimsendikten sonra ortaya çıkan Vegas isimli oyun, belki de serinin en
başarılı yapımı oldu. Yüksek satış rakamları ve puanlamalarla birlikte aldığı
birçok ödül, yapımcıları yeni bir devam oyunu yapmak için ileriye teşvik etti.
Duyuru yapıldı ve beklenen gün geldi. Teröristlerin saldırılarını önlemek için
son kez Vegas’a dönüyoruz.
Sadece gerçek bir lider, yenilginin karanlık ormanlarına dalar ve zaferin
ışığında ortaya çıkar!
Vegas 2’de, ilk oyunun hemen ardından meydana gelen olayları araştırmak ve
gerekli müdahaleyi yapmakla sorumluyuz. Terörist güçler işgali altında olan
şehirdeki mekanları bir bir temizlemeli, rehineleri kurtarmalı ve en önemlisi
büyük çapta hazırlanan bombalı eylemleri durdurmalıyız. İlk oyundaki Vegas’ın
renkli dünyasına nazaran, yeni oyunda daha çok arka sokaklarda, harabelerde ve
eski fabrikalarda operasyonlarda bulunuyoruz. İlk görev itibariyle beş yıl
öncesine dönüyor, Vegas’a daha sonra ayak basıyoruz. Bu kez yöneteceğiniz adam
ne eski bir karakter, ne de takıma yeni katılmış bir acemi. Bu kez başrolde
kendi hazırladığınız, tamamen size özgü bir karakter var.
İlk oyundan bir yıl sonra raflarda olan Vegas 2 için belki de en çok merak
edilen soru, ne gibi değişimler getirebilir? Vegas 2’de bildiğimiz modlar
mevcut. Toplamda 25 bölümden oluşan senaryo modu, 13 bölümden oluşan terörist
avı modu, Co-op ve Multiplayer. Yapımcılar ellerindeki oyunda köklü bir
değişikliğe gitmemiş, aksine eksik yönleri tamamlayarak ve yeni eklenen
özelliklerle ortaya daha da iyi bir iş çıkarmışlar. İlk etapta oyun boyunca
yöneteceğimiz karakter için bir tasarım ekranı bulunuyor. Giysiler, gözlük, saç
kesimi, yüz şekli ve daha fazlasını bu ekranda düzenleyebiliyoruz.Bir diğer dikkat çekici yenilik ise, ilk oyunun Multiplayer modunda bulunan kendi
resminizi oyuna taratarak, karakterinize eklemek. Eğer PC’nizde takılı bir
kamera varsa, bu sayede tasarım ekranında kendi resminizi Vegas 2’ye
ekleyebiliyorsunuz. Üstelik bu kez sadece Multiplayer zorunluluğu da yok.
Senaryo modunda da kendi karakterinizle boy gösterebilirsiniz. Göreve başlamadan
önce ilk oyunda bulunan iki farklı zorluk seviyesi, yeni oyunda üçe çıkarılmış.
En önemli yenilik ise “Tecrübe sistemi”. Call of Duty 4 benzeri bir seviye
atlama sistemi bulunan oyunda senaryo modu, Multiplayer modlar ve terörist avı
(Kendi seçtiğiniz harita, silah ve ekipmanlarla birlikte, belirlenen sayıdaki
tüm düşmanları yok etmek gerekiyor.) bölümlerinde yapacağımız her şey, tecrübe
puanları ve akabinde yeni içerikler olarak bize geri dönüyor. Kazandığınız
tecrübe puanları sonucu açılan yeni silah ve ekipmanları, haritanın bazı
noktalarında bulunan ekipman sandıklarından temin edebiliyorsunuz. Aynı anda iki
büyük, bir de küçük silah taşıyabildiğimiz Vegas 2’de toplamda kırktan fazla
farklı silah mevcut.
Advanced Combat Enhancement and Specialization
İleri savaş tecrübesi ve uzmanlaşma. Kısaca “ACES” olarak belirtilen bu tecrübe
sistemi, oyuncuya yaptığı her hareket karşılığı tecrübe(XP) puanları
kazandırıyor ve bir üst seviyeye atlamasına yardımcı oluyor. Bu sistem, 3 ana
başlık altında belirlenmiş. Keskin nişancılık, ani saldırı ve yakın savaş.
Örneğin Sniper ile yapacağınız uzun mesafeli bir atış sonucu başarılı olursanız,
bu size keskin nişancılık alanında tecrübe puanı kazandırıyor. Her başarılı
vuruşunuz, ek olarak vuruş şekliyle beraber sağ alt köşede beliriyor. Toplanan
puanlarınız sonucu bir üst seviyeye atlayabiliyor, böylece o alandaki yeni silah
ve ekipmanları açabiliyorsunuz. Yeni bir başlık, zırh, kolluk, dizlik ve dahası
gibi ekstra geliştirmeler de yapacaklarınıza göre kullanımınıza sunuluyor. Tabi
bu geliştirmeler sonucu bir unsura dikkat etmelisiniz ki, bu da Mobilite. Yani
hareket kabiliyetiniz. Her araç ve silahın belirli bir ağırlığı ve gücü var.
Buna endeksli olarak ağır malzemeler, sizin daha ağır hareket etmenize ve çabuk
yorulmanıza neden olabiliyor. İlk oyunda olmayan hızlı kısa mesafe koşular ve
engellerin üzerinden atlama da, Vegas 2 ile gelen yenilikler. Tüm
başarılarınızı, geliştirmelerinizi ve karakterinizin özelliklerini “My Character”
başlığı altında görebiliyor ve düzenleyebiliyorsunuz.
Achievements – Başarılar tablosu
My Character başlığı altında başarılar ve ödüllerin bulunduğu bölüm. Oyun
boyunca yaptığımız her hareket sonucu geliştirdiğimiz tecrübe sistemine ek
olarak, bunların yanında kazandığımız ve kazanmak için neler yapabileceğimizin
listelendiği madalyalar, rozetler ve şeritler, 3 başlıkta toplanıyor. Her
birinden birkaç örnek vererek eğer detaya inersek, şu şekilde oluyor;
Madalyalar: Herhangi bir zorluk seviyesinde ilk Terrorist Hunt görevini
tamamladığınız taktirde “Novice Hunter Medal”, herhangi bir zorluk seviyesinde 5
Terrorist Hunt görevini tamamladığınız taktirde “Veteran Hunter Medal”, tüm
Terrorist Hunt görevlerini en zor seviyede tamamladığınız taktirde de “Bring it
on Medal”, 6 kişilik oynadığınız oyunda sadece Pistol kullanarak 100 adam
öldürdüğünüzde “Side Arm Freinzy” almaya hak kazanacağınız madalyalardan sadece
bir kaçı.Rozetler: Senaryo modunu en zor seviyede tamamladığınız taktirde “Freedom
Shall Prevail”, 150 teröristi pompalı tüfekle öldürdüğünüz taktirde “I Like the
Sound it Makes”, oyundaki tüm silahları Unlock edebilirseniz “Weapon Collector”
rozetlerine sahip oluyorsunuz.
Şeritler: Son olarak bu başlıkta da, hikaye modunda tamamladığınız önemli
görevler sonucu her bölüm için almaya hak kazandığınız şeritler bulunuyor.
Görev dağılımı
Maceramız boyunca karşılaşacağımız bomba imha etmek, kilitli kapıları açmak ve
bilgisayar Hack’lemek gibi işlemleri takım arkadaşlarımız hallediyor. Bu sırada
bize düşen görev de, takıma karşı gelebilecek herhangi bir olası saldırıya karşı
önlem almak. Ekibimizin yapabildiği tek şey bunlar değil. Girdiğimiz çatışma
boyutuna göre onlara vereceğimiz emirler, kendi karakterimiz ve onların hayatta
kalabilmesi için önemli. Yoğun bir ateş altında kaldığınız sırada ekibinize
Flash ya da sis bombası atmasını emredebiliyorsunuz. Aynı yöntemi karşı tarafta
uygulayabiliyor. Bu süre zarfında sis bombasına maruz kalırsanız; örneğin ısı
algılayıcı termal gözlüğü devreye sokarak çevredeki hareket eden tüm canlıların
yerlerini tespit edebiliyorsunuz. Bu sayede bombanın etkisini de en aza
indirgemiş oluyorsunuz. Her hangi bir odaya girmeden önce cam özelliğini aktif
ederek odayı gözetleyebiliyor ve böylece içerde birilerinin olup olmadığı
hakkında bilgi sahibi olabiliyorsunuz. Zaten Tab tuşuna basarak düşmanların
yerini tespit edeceğimiz detaylı bir haritaya sahipsiniz. Yaralanan takım
arkadaşlarınıza da sadece siz müdahale edebiliyorsunuz.
Söz gelimi oyunun yapay zekası, oyuncuyu zaman zaman zorlayabildiği gibi, bazen
saçmalayabiliyor. Herhangi bir saldırıda siper pozisyonu almak için hareket eden
düşmanlar, saklandıktan sonra sadece kollarını çıkararak ateş ediyorlar. Bazen
de düşman yapay zekası size sürpriz yapıp belirli bölgelerde saklanıyor ve sizi
bekliyorlar. Mekana adım atar atmaz, size doğru gelen bir benzin bidonu ve
arkasından ona ateş ederek patlatmak isteyen bir düşman görürseniz şaşırmayın.
Bazen yaralandıklarında yardım çağırdıkları gibi, bazen de saklandığınız sırada
size doğru gelebiliyorlar. Tabii ki bir düşman askerini öldürürken, bir
diğerinin sizi öylece izleyerek kayıtsız kalması veya birkaç metre ötesinde
ateşlenen mermi seslerinden habersiz olarak, bir kenarda bekleyen düşman
askerlerini görebilirsiniz. Bunlar gibi durumlar yapay zekanın komik duruma
düşmesine neden olabiliyor. Saklandığı sipere sürekli ateş eden, saklandığı yere
takılıp bir ileri bir geri giden karakterler görebilmekte mümkün.
Olay yeri
Grafiksel olarak Vegas 2, büyük bir gelişim göstermiyor. Zaten başarılı olan
görseller, makyajlanarak ve daha da iyi optimizasyon desteğiyle tekrar
oyunculara sunulmuş. Savaşın silah sesleri ve arka planda çalan müzikler de
başarılı.Çevre ise, önceki versiyona göre bu kez daha etkileşimli. Cam, tahta
kapı, küçük aygıtlar gibi araçlar, silah ve patlamaların etkilerine göre kırılıp
parçalanabiliyor. Ahşap bir kapının arkasında saklanarak güvendeyim sanmayın.
Çünkü yakın mesafeden pompalı tüfek ile yapılacak birkaç atışta, kapı ile
beraber paramparça olabilirsiniz. Tek kişilik senaryoyla operasyonu bitiren
oyuncular için açılan yeni bir kapı Co-op oynanış, oyunun önemli özelliklerinden
biri. İster senaryo modu, istenirse de diğer modları birlikte oynayabilme
imkanınız bulunuyor. İlk oyundan farklı olarak Vegas 2’de yapay zekanın kontrol
ettiği takım arkadaşlarınız da sizle beraber oluyor. Bu sayede oyuncular,
taktiklerini belirleyebiliyorlar. Zaten birçok farklı yönden saldırı yapmanıza
imkan tanıyan bölüm tasarımları, kolay kolay köşeye sıkışmanıza da izin
vermiyor. Level atlama sistemiyle birlikte yeni bir hareketlilik gelse de, Call
of Duty 4 gibi hızlı bir Multiplayer deneyimi beklenmemeli. Öte yandan
geliştirdiğiniz karakterinizle ve uzmanlaştığınız sınıfınızda, karşınızdakilere
meydan okumak için iyi bir fırsat. Daha önce yapımcıların dediği gibi Vegas 2’de
Multiplayer, olabildiğince dengeli hazırlanmış. Uzak mesafe atışlarda bir
nişancı tüfeğinin etkisi, otomatik bir tüfeğe nazaran daha yüksek olacaktır.
Ayrıca oyuncular için büyük sıkıntı teşkil eden hile kavramı için, yapımla
birlikte gelen Punkbuster programı, bu sorunu da ortadan kaldırarak rahat bir
online deneyim sağlıyor.
Operasyon sonrası
Oyun akışı içerisinde teröristler ve bombalar bir yana, bir Ubisoft klasiğiyle
de karşılaşıyoruz. Daha önceki oyunlarda da karşılaştığımız reklamlar, Vegas
2’de de var. Büyük tanıtımlara ev sahipliği yapan ve oyunda da bir bölüm olarak
bulunan Las Vegas Convention Center’da, Ubisoft yapımı çıkmış veya çıkacak yeni
oyunların afiş ve posterlerinden oluşan reklamlarını görmek mümkün. Prince of
Persia, Splinter Cell ve Far Cry 2, bunlara örnek olarak görebileceğiniz
bazıları. Söz gelimi Far Cry 2’nin posterini seyrederken, öldürüldüğümü
biliyorum. Belki de dikkat dağıtmak için yapılmıştır. Olamaz mı?
Son sözlere gelecek olursak Vegas 2, oldukça başarılı bir devam oyunu olmuş.
Eğer beklentiniz ilk oyuna nazaran daha geliştirilmiş grafiklerse, hayal
kırıklığı yaşayabilirsiniz. Çünkü oyunun grafikleri zaten kaliteli, ama ilk oyun
ile arasında pek fark bulunmuyor. Daha iyi optimize edildiği de bir gerçek. Eğer
oyundan beklentiniz güzel bir deneyim ve geliştirilmiş oynanış ise, o zaman
doğru adrestesiniz. İlkine nazaran geliştirilen oynanış dinamiği, eklenen yeni
geliştirmeler, tecrübe sistemi ve kendi karakterinizi hazırlayabilme imkanları,
bir devam oyunu için yeterli yenilikler. Zaten Ubisoft Montreal’den de bu
beklenirdi. Operasyona katılmak için acele etmenizde yarar var.