Velone inceleme: Oyun dünyasında elimizi sallasak birbirine benzeyen ya da hep karşımıza çıkan türde oyunlar ile karşılaşıyoruz. Tabi dönem dönem oldukça farklı olduğu kadar daha niş kitlelere hitap eden oyunlar da çıkabiliyor. İşte Zar 21 imzasını taşıyan ve Daedalic Entertainment tarafından dağıtımı yapılan Velone isimli oyun da bu türe giren yapımlardan birisi. Genel hatları ile otomasyon türünde bir oyun olduğunu söyleyebiliriz ama aynı zamanda kendi içerisinde bir kodlama mantığını da içeriyor. Şimdi gelin bu farklı oyunun genel dinamiklerine birlikte göz atalım.
Velone inceleme
Velone oyunun hikayesini kısaca anlatan bir işleyiş ile açılıyor. POL isimli bir karakterin bireysel diyaloğu ile oyunun hikayesini de öğreniyoruz. Halkının ölmek üzere olduğunu belirten POL, oyuna da adını veren Velone isimli bir gezegenden olduklarını ve bu gezegenin içerisinde bir jel olduğunu anlatıyor.
Bu jel sayesinde enerji sağladıklarını ve onun düzgün bir şekilde dağıtımı olmadan gezegenin varlığını sürdüremeyeceğini öğreniyoruz. Velone gezegenine çarpan bir gök taşı ise sahip oldukları tüm sistemi çökerttiği için kısacası kaynak temini ve dağıtımında da iş başa düşüyor. Oyundaki görevimiz bu kaynakları düzgün bir şekilde çıkarmak ve işlemek üzere dağıtımını gerçekleştirmek.
Öncelikle Velone alışması ve çözmesi gerçekten de zor bir oyun. Bu nedenle oyuna oldukça önem teşkil eden bir eğitim bölümü konulmuş. Bu eğitim bölümünü es geçerseniz ekrana avel avel bakacağınıza adım gibi eminim diyebilirim. Çünkü eğitim bölümünü tamamladığımda bile ana oyuna geçtiğimde benzer bir durumu yaşadığımı söylemeliyim. Tüm eğitim görevlerini tamamlasanız bile özellikle birazdan açıklayacağım araç yerleşimi ve otomasyon sistemini çözmeniz bir hayli zaman alıyor.
Oyunu açtığınız anda sağa sola serpiştirilen HUD ekranları dışında ortada kocaman bir alana yer verildiğini görüyorsunuz. Oyunun genel mantığı ise size verilen araçları düzgün bir şekilde bu alana yerleştirerek otomasyonlarını sağlamak. Kafanızı fazla karıştırmamak için öncelikle araç takımından bahsetmek istiyorum.
Araç takımı kısmında otomasyon anahtarı da diyebileceğimiz bazı özel araçlar dışında fırlatma, rayda ilerleme ya da ışınlanma gibi birçok araca yer verilmiş. İlk etapta basit başlayan bu araç takımı ilerledikçe çok daha komplikle bir hale geliyor. Örnek üzerinden anlatalım; Mesela bir fabrikanız var ve burada basit bir otomasyon yapmak istiyorsunuz. Yapmanız gereken işlemi gelen ürünleri kaldırıp raylı sisteme koyacak ve bu yolun sonuna ulaştıracak bir düzenek olarak düşünün. Yani kol benzeri bir cihaz ürünü alacak ve raylı sisteme koyarak bu sistemin sonuna taşıyacak. işte oyunda da buna bzner bir mantık işlenmiş durumda. Tabi dediğim gibi ilk başta basit olan işleyiş, sonraki aşamalarda iç içe geçen farklı sistemler ile beyninizi yakmaya başlıyor.
Tabi buaya kadar anlattığım kısım aslında oyunun basit olan kısmı. Araç yerleşimini yaptıktan sonra işiniz bitmiyor çünkü bu araçlara bir de otomasyon eklemelisiniz. Otomasyon işlemi de aşağıya tıpkı bir video programı gibi kanallar üzerinden işliyor. Oyun alanında ne kadar anahtar aracınız varsa aşağıdaki kanal sayısında da bir artış ile karşılaşıyorsunuz. Bu otomasyon kısmını daha önce örneklerini gördüğümüz programlama oyunlarına benzetebilirsiniz. Bir nevi oyunun size verdiği programlama dili ile her bölümde bir otomasyon sistemi yazmanız isteniyor.
Yukarıda verdiğim örnek üzerinden devam edelim. Ürünü alıp raylı sisteme koyan kol için bir otomasyon düşünelim mesela. Kol ürünü alacak, yukarı kaldıracak ve sağa dönüp raylı sistem üzerine bırakacak. İşte bunun için dönüşler de dahil olmak üzere programlama kısmındaki tüm komutları tek tek sıralamanız gerekiyor. Bu işlemi tekrara düştüğü anlarda ona göre bir loop, yani döngü anahtarı bile atabiliyorsunuz. Bakın bu anlattığım sadece en basit örnekti. İşin içerisine fırlatma ve ışınlanma gibi dinamikler de girince oyunun otomasyon sistemi gerçekten de daha zorlu bir hale bürünüyor. Üstelik teslim edilmesi gereken ürünler değiştiği gibi bunları oyun alanında da farklı dinamiklerle değiştirmeniz gerekiyor.
Velone açıkçası sahip olduğu dinamikler ile anlatılması da güç bir oyun. Daha çok deneyim üzerine odaklanan ve oynadıkça dinamiklerini çözmeye başlayacağınız bir yapısı var. Görsel tarzı basit ama üzerine düşeni yapacak bir şekilde tasarlanmış. Sizi büyüleyen bir görsellikten ziyade düşünmeye ve karşınıza çıkan görevleri yerine getirecek otomasyon sistemini kurmaya iten bir oyun olduğunu söyleyebilirim.
Sonuç olarak Velone başta da belirttiğim gibi niş bir kitleye hitap eden bir yapım. Eğer daha önce oyun tasarlama tarzı yapımları ya da bu tarz otomasyon, kendi içerisinde bir programlama mantığına sahip yapımları oynayıp beğendiyseniz Velone oyununa da bir göz atabilirsiniz.